Permalänk
Medlem

webhallen och ångerrätt?

Tänkte när man handlar på den kedjan så känns det som om man måste veta till hundra procent vad det är man köper, just på grund av att om man bryter deras as till plombering så är det ju kört att få göra återköp?

Är det fler som är så att man knappt vågar handla just pågrund av risken att inte få göra återköp?

ex Elgiganten är väldigt generösa med att det finns möjlighet att göra sina egna små utvärderingar av varan, och är man inte nöjd så är det bara lämna tillbaka.
Känns ju knappast möjligt att göra på webhallen och gå tillbaka med nåt man är missnöjd med och sen bli nekad av nån snorunge.

Finns väl ingenstans det gäller programvaror/cd-keys som är lätt att missbruka och behålla, men liksom hemelektronik?

Webhallens 7 dagars ångerrätt med ej bruten plombering mot Elgigantens 30 dagars gör -vafaen-du vill och sen lämna tillbaka.

ska de va så?

Permalänk
Medlem

webhallens 7 dagars är ju ganska standard medans elgiganten kan i princip kan köra hur många dagar som helst då dom ändå säljer använd/testad utrustning som ny vilket kommer drabba någon stackars kund efteråt, vilket du då slipper hos webhallen

Kan ju ta ett exempel från i sommras när jag skulle köpa en samsung 40" a656.
Drog till elgiganten och köpte den, kom hem och blev överraskad av att störe delen av bildytan/panelen var täckt av trevliga fettfläckar/fingeravtryck så det var bara att slänga tillbaka tv'n i lådan och lämna in den igen för köper jag något nytt ska det fan vara nytt och inte halvt begagnat.

Permalänk

Re: webhallen och ångerrätt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harwey
Tänkte när man handlar på den kedjan så känns det som om man måste veta till hundra procent vad det är man köper, just på grund av att om man bryter deras as till plombering så är det ju kört att få göra återköp?

Är det fler som är så att man knappt vågar handla just pågrund av risken att inte få göra återköp?

ex Elgiganten är väldigt generösa med att det finns möjlighet att göra sina egna små utvärderingar av varan, och är man inte nöjd så är det bara lämna tillbaka.
Känns ju knappast möjligt att göra på webhallen och gå tillbaka med nåt man är missnöjd med och sen bli nekad av nån snorunge.

Finns väl ingenstans det gäller programvaror/cd-keys som är lätt att missbruka och behålla, men liksom hemelektronik?

Webhallens 7 dagars ångerrätt med ej bruten plombering mot Elgigantens 30 dagars gör -vafaen-du vill och sen lämna tillbaka.

ska de va så?

Du har alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar på nätet, enligt distansavtalslagen. Denna lag är tvingande, vilket innebär att företag inte kan skriva egna avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten, gentemot denna lag.

I ditt fall innebär detta att du har din fulla rätt att bryta förpackningen och prova produkten. Varan ska dock återlämnas i "väsentligen oförändrat skick". Så det där med att man inte får bryta plomberingen är bara skitsnack från webhallens sida. Undantag finns dock för dataprogram, CD-skivor och liknande.

Vad jag kan se säger dock inte webhallen något om att plomberingen inte får vara bruten för att du ska få ångra ditt köp, såvida det inte gäller dataprogram, ljud/bildupptagningar och liknande.

Däremot skriver de följande, vilket är helt felaktigt.

"Ångerrätt gäller inte företag, samt endast om varan med originalförpackning är i väsentligen oförändrat skick. Detta innebär att produkten skall kunna säljas som ny till nästkommande kund, utan att denne reagerar på att produkten ser använd ut".

Lagen säger ingenting om att produkten inte får se använd ut, om den är i väsentligen oförändrat skick.

Detta är således något som webhallen själva har hittat på och som strider mot distansavtalslagen.

Edit. Såg nu att webhallen också i sina villkor för ångerrätt skriver att om varan hämtas ut i någon av deras butiker, så gäller inte ovan nända ångerrätt. De skriver vidare att om plomberingen då är bruten, så har du inte rätt att ångra köpet enligt distansavtalslagen.

Detta är också helt fel. Det spelar ingen roll var du hämtar varan, för att ångerrätten ska gälla. De vill väl göra sken av att det då inte längre handlar om ett distansavtal, vilket är helt felaktigt.

Enligt distansavtalslagen gäller denna lag om all kommunikation när det gäller avtalet sker på distans. Var du hämtar ut varan spelar således ingen roll.

Permalänk
Medlem

satt och läste nu på webhallens info angående ångerrätt och där står i princip samma sak som S_L_A_D_D skrev så vart fick du de 7 dagarna ifrån ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
satt och läste nu på webhallens info angående ångerrätt och där står i princip samma sak som S_L_A_D_D skrev så vart fick du de 7 dagarna ifrån ?

Jag tror att han menar detta, som står i tredje stycket i webhallens villkor för ångerrätt.

"När du hämtar ut en beställd vara i någon av våra butiker gäller öppet köp i sju dagar på plomberad produkt, ej ångerrätt."

Som jag skrev i mitt editerade inlägg ovan så förbrukas inte ångerrätten bara för att du hämtar varan i butik. Det är förtfarande ett distansavtal som omfattas av distansavtalslagen och den ångerrätt som gäller där.

Ingår du däremot avtalet i butiken så är det en annan femma.

Permalänk
Medlem

Ok, så i klartext så får jag alltså köpa prylar i butik, vilket jag gör dom gångerna jag handlar från dom, ta upp ur förpackning, testa med en viss försiktighet kanske,
inte ha sönder förpackningen allt för mycket.
Men iallfall sedan packa ned och lämna tillbaka?

är det rätt uppfattat?

deras plomberingssnack är alltså bara bullshit? Ganska allvarligt sådant isåfall.
står på kvittot också t.om tror ja

eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harwey
Ok, så i klartext så får jag alltså köpa prylar i butik, vilket jag gör dom gångerna jag handlar från dom, ta upp ur förpackning, testa med en viss försiktighet kanske,
inte ha sönder förpackningen allt för mycket.
Men iallfall sedan packa ned och lämna tillbaka?

är det rätt uppfattat?

deras plomberingssnack är alltså bara bullshit? Ganska allvarligt sådant isåfall.
står på kvittot också t.om tror ja

eller?

Nu har du nog missuppfattat det hela. Handlar du på nätet har du 14 dagars ångerrätt. Då kan du bryta förpackningen, prova produkten och sedan ångra dig. Detta med stöd av distansavtalslagen.

Handlar du i butik har du däremot ingen ångerrätt i lagens mening. Det är upp till butikerna själva att erbjuda öppet köp och liknande. Säger de då att förpackningen inte får vara bruten för att ångra köpet, så får man snällt acceptera det.

Slutsatsen är att villkoren för ångerrätt vid köp via nätet, är betydligt generösare för dig som konsument än när du handlar i butik.

Är man inte säker på om man blir nöjd med varan eller ej, så ska man handla på nätet. Dessutom är det oftast billigare.

Permalänk
Medlem

Att lägga en order brukar inte anses som ingående i avtal. Att betala och ta emot varan är däremot en väsentlig del av avtalet.

Jag vill hävda att om du beställer och *betalar* varan över internet så gäller distansavtalslagen. Om du däremot bara bokar produkten i deras ordersystem för att sedan betala och hämta över disk, då gäller inte distansavtalslagen.

Vidare mothugg?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metaphor
Att lägga en order brukar inte anses som ingående i avtal. Att betala och ta emot varan är däremot en väsentlig del av avtalet.

Jag vill hävda att om du beställer och *betalar* varan över internet så gäller distansavtalslagen. Om du däremot bara bokar produkten i deras ordersystem för att sedan betala och hämta över disk, då gäller inte distansavtalslagen.

Vidare mothugg?

Det jag ville säga i tidigare inlägg var att Webhallen inte kan säga att ångerrätten inte gäller, bara för att man hämtar ut varan i butiken. Om man lägger beställning och betalar på nätet så är det ett distansavtal. Var man hämtar sin produkt är knappast avgörande för om det är ett distansavtal eller ej. Detta hävdar man dock i sina villkor för ångerrätten. Fult av webhallen att ge sken av att så är fallet.

Hur det ligger till om betalningen sker i butiken ska jag låta vara osagt. Det kan mycket väl vara som du säger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_L_A_D_D
Var man hämtar sin produkt är knappast avgörande för om det är ett distansavtal eller ej. Detta hävdar man dock i sina villkor för ångerrätten. Fult av webhallen att ge sken av att så är fallet.

Butiker gör alltid sitt bästa för att skapa så många fördelar för sig själva som möjligt. Men, ja, fult knep. Vem vet, de kanske tror på det?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: webhallen och ångerrätt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_L_A_D_D
I ditt fall innebär detta att du har din fulla rätt att bryta förpackningen och prova produkten. Varan ska dock återlämnas i "väsentligen oförändrat skick". Så det där med att man inte får bryta plomberingen är bara skitsnack från webhallens sida. Undantag finns dock för dataprogram, CD-skivor och liknande.

Vad jag kan se säger dock inte webhallen något om att plomberingen inte får vara bruten för att du ska få ångra ditt köp, såvida det inte gäller dataprogram, ljud/bildupptagningar och liknande.

Däremot skriver de följande, vilket är helt felaktigt.

"Ångerrätt gäller inte företag, samt endast om varan med originalförpackning är i väsentligen oförändrat skick. Detta innebär att produkten skall kunna säljas som ny till nästkommande kund, utan att denne reagerar på att produkten ser använd ut".

Lagen säger ingenting om att produkten inte får se använd ut, om den är i väsentligen oförändrat skick.

Detta är således något som webhallen själva har hittat på och som strider mot distansavtalslagen.

Hela resonemanget beror på hur man definierar "väsentligt oförändrat skick". Det är förmodligen bäst att kolla detta med butiken innan man köper något som man vill ha möjlighet att lämna tillbaka.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag drar upp en gammal tråd, men all info står ju redan här så det är väl lika väl att posta i denna tråd:

Hur räknas det om man beställer varan via deras hemsida och hämtar i butik fast väljer att betala på faktura då?

Jag har bara ringt till Webhallens support en gång och det var en förbaskat dryg och bestämd man som svarade så jag tvekar på om jag vågar ringa upp dem för att fråga det här själva.

Permalänk
Medlem

Webhallen har sämre service än...precis alla webbutiker jag handlat ifrån. NOLL goodwill.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Har blandade intryck av Webbhallen.

För en massa år sedan köpte jag en dator i delar av dom. Fick den inte att gå stabilt och efter en massa timmars/dagars felsökning så visade det sig att jag fick massa fel på minnena i Memtest med mera. Webhallen godtog dock inte detta (även fast jag skickade in Screenshoots och andra loggfiler som visade resultaten). Efter ytterliggare felsökningar, googlingar och SweC visade det dock att det verkade som att minnena och moderkortet inte ville lirade tillsammans. Enligt minnenstillverkaren så skulle man höja upp spänningen på minnena med ett par snäpp vilket inte gick i BIOS (och jag hade uppgraderat BIOS med senaste versionen). Webhallen hade dock ingen som helst förståelse för detta och jag fick lösa detta på egen hand. Köpte nytt MOBO och vips så fungerade allt stabilt automagiskt. Höjde förvisso sen manuellt upp spänningen på minnena för säkerhetsskull efter några dagar "bara för att" och systemet rullar på än idag. Mitt gamla MOBO fick jag sälja på Tradera och gick back ett gäng hundralappar på det. Då var jag inte glad på Webbhallen. Kontenta - läs på bättre vilka moderkort och minnen som fungerar ihop med varandra innan beställning läggs! Lika mycket mitt fel som Webbhallens men den snorkiga attityd som Webbhallens tekniker hade ingav inget större förtroende...

Här för några månader sedan beställde jag dock bla. ett skärm och en router m.m. från Webbhallen. Mindre än ett dygn efter beställningen så ångrade jag dock mitt routerval och försökte ändra på min beställning - det gick inte! Dom hade redan packat ordern! Första stora pluset enligt mig! Nåväl, efter ett par dagar kom leveransen och jag mailade Webbhallen om att jag ville byta min router. Då jag har en Webbhallen-butik relativt nära frågade jag om jag kunde få byta den i butiken eller om jag var tvungen att skicka den via Posten (jag hade juh trots allt gjort köpet via hemsidan). Svaret löd: Det går så bra så att byta via butiken, ta bara med kvittot. Sagt och gjort, gled in i butik och slängde upp routern på disken och berättade vad jag ville. Bytet gick direkt utan något gnäll eller snack och mellanskillnaden betalades ut direkt över disk till mig kontant! Stort plus igen till Webbhallen!

Jag är inte direkt lojal mot någon datorhandlare utan tar den som jag finner lämpligast för tillfället. Dock skulle jag i dagsläget inte tveka att handla från Webbhallen igen om jag hittar något jag skulle vilja ha/dom har vad jag behöver till rätt pris jämfört med andra butiker.

Tror att Webbhallen är som alla andra företag - du bemöts nog olika beroende på vilken person du får kontakt med - tyvärr. Alla företag försöker nog rekrytera rätt och behålla rätt personal men det som på pappret ser rätt ut behöver inte nödvändigtvis spegla kundupplevelserna. Nästan alltid ses support-avdelningar som en kostnad då dessa inte säljer vilket är tragiskt då supporten är det smörjmedel som ser till att kunderna återkommer om du frågar mig (men det var det väl inte någon som gjorde ).

Permalänk

För att hålla det kort och koncist: det är ett distansavtal i lagens mening även om du väljer att betala och hämta ut den i butik, sen kan det tyvärr hända att Webhallen i praktiken kan neka och krångla ändå.

Sen kan man tycka vad man vill om hela öppet köp-konceptet, det känns som att kunder blir dummare och tar mindre ansvar ju generösare öppet köp-policyn är. De tänker inte igenom sina köp i förväg och skapar mer jobb för alla genom att uttnytja ångerrätten. Sen får någon annan kund den återköpta varan och den personen är förstås inte heller nöjd med att få en "begagnad" vara utan att inse att detta är en naturlig konsekvens av att butiken i fråga erbjuder öppet köp.

Personligen skulle jag inte gråta blod om öppet köp avskaffades helt, speciellt med tanke på att jag jobbar extra i butik och dagligen har kunder som lämnar tillbaka saker de köpt meden hjärnan varit på semester.

Permalänk
Medlem

Håller med, det känns lite som att många konsumenter tror att de bara har rättigheter men inga skyldigheter. Jobbar inom branschen och god knows vilka idiotförklaringar man får höra dagarna i ända, alla är eller känner advokater och hälften av dem har varit med och personligen skrivit konsumentköplagen.

@Robin2 så får du nog ta modet till att ringa och fråga igen om du vill undvika krångel och missförstånd som ev. kan uppstå. Hoppas personen du sist fick prata med bara hade en dålig dag och du får prata med någon gladare denna gång!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av megabävern!
Sen kan man tycka vad man vill om hela öppet köp-konceptet, det känns som att kunder blir dummare och tar mindre ansvar ju generösare öppet köp-policyn är. De tänker inte igenom sina köp i förväg och skapar mer jobb för alla genom att uttnytja ångerrätten. Sen får någon annan kund den återköpta varan och den personen är förstås inte heller nöjd med att få en "begagnad" vara utan att inse att detta är en naturlig konsekvens av att butiken i fråga erbjuder öppet köp.

Personligen skulle jag inte gråta blod om öppet köp avskaffades helt, speciellt med tanke på att jag jobbar extra i butik och dagligen har kunder som lämnar tillbaka saker de köpt meden hjärnan varit på semester.

Permalänk

Yess: haha ja eller hur, tydligen är 30 dagars både öppet köp och bytesrätt lagstadgad

Permalänk
Medlem

Haha, för att inte tala om att det faktiskt är lag på 3 års garanti. På allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yess
Haha, för att inte tala om att det faktiskt är lag på 3 års garanti. På allt!

Är det inte 3 års reklamation du tänker på? Jag kan ha fel!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Är det inte 3 års reklamation du tänker på? Jag kan ha fel!

ironi min vän, ironi

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Yes, som sagt, ironi. Jag tog bara ett fint exempel på vad konsumenter kan häva ur sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Är det inte 3 års reklamation du tänker på? Jag kan ha fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
webhallens 7 dagars är ju ganska standard medans elgiganten kan i princip kan köra hur många dagar som helst då dom ändå säljer använd/testad utrustning som ny vilket kommer drabba någon stackars kund efteråt, vilket du då slipper hos webhallen

Kan ju ta ett exempel från i sommras när jag skulle köpa en samsung 40" a656.
Drog till elgiganten och köpte den, kom hem och blev överraskad av att störe delen av bildytan/panelen var täckt av trevliga fettfläckar/fingeravtryck så det var bara att slänga tillbaka tv'n i lådan och lämna in den igen för köper jag något nytt ska det fan vara nytt och inte halvt begagnat.

Känner igen det för några år sen när jag skulle ha en mer high end Sony tjock-TV! Ett ex jag fick hem från Elgiganten hade gått över 200 timmar, det är fan tre månaders TV-tittande för mig i absolut bästa fall, så mycket glor jag inte på dumburk eg. Plus att den var täckt med ett tjockt lager damm, och ja, multum flottiga fingeravtyck. (man tycker de borde minst torka av sina grejer innan de åker ut i butik igen)

Säljaren erbjöd o släppa 300:- på TVn, av 14.000:-.

Det var sista gången jag handlade på Elgiganten i alla fall.
(ja jag vet att de flesta kedjor är liknande)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Känner igen det för några år sen när jag skulle ha en mer high end Sony tjock-TV! Ett ex jag fick hem från Elgiganten hade gått över 200 timmar, det är fan tre månaders TV-tittande för mig i absolut bästa fall, så mycket glor jag inte på dumburk eg. Plus att den var täckt med ett tjockt lager damm, och ja, multum flottiga fingeravtyck. (man tycker de borde minst torka av sina grejer innan de åker ut i butik igen)

Säljaren erbjöd o släppa 300:- på TVn, av 14.000:-.

Det var sista gången jag handlade på Elgiganten i alla fall.
(ja jag vet att de flesta kedjor är liknande)

Det där var nog bland det dummaste jag hört, antar att säljaren också hade en pistol riktad mot ditt huvud och tvingade dig att köpa tv:n.

Tycker det börjar bli enormt tröttsamt att hela tiden höra att kedjorna skulle vara mycket värre på alla sätt än mindre specialiserade butiker.
Om jag ser till hur det ser ut där jag bor så är fallet helt omvänd, jag jobbar på en större "kedja" och vi utklassar småbutikerna både pris, service och kunskapsmässigt.

Sen verkade det ju vara så att många dömer ut en hel kedja, ja till och med alla, bara för man har stött på en enda säljare som inte har gjort sitt jobb bra, pinsamt tycker jag.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Är det inte en rätt vanlig föreställning att "de stora elaka kedjorna gör allt för att lura stackars konsumenter och tjäna pengar"? Det är ju fult att tjäna pengar och alla sälj de stora kedjorna gjort som går med plus har ju varit för att konsumenten blivit lurad. Om folk bara visste hur mycket av annonsvaror och shit de "stora elakingarna" torskar pengar på...Så håller med dig, har gjort många år bland en av de största och mötts med ständig misstro att man baaaara skall luras och "tjäna pengar". Tror folk på allvar att affärerna tjänar 4995kr på en dator som säljs för det priset?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Det där var nog bland det dummaste jag hört, antar att säljaren också hade en pistol riktad mot ditt huvud och tvingade dig att köpa tv:n.

Tycker det börjar bli enormt tröttsamt att hela tiden höra att kedjorna skulle vara mycket värre på alla sätt än mindre specialiserade butiker.
Om jag ser till hur det ser ut där jag bor så är fallet helt omvänd, jag jobbar på en större "kedja" och vi utklassar småbutikerna både pris, service och kunskapsmässigt.

Sen verkade det ju vara så att många dömer ut en hel kedja, ja till och med alla, bara för man har stött på en enda säljare som inte har gjort sitt jobb bra, pinsamt tycker jag.

Permalänk

Förut handlade jag i de lokala butikerna men numera blir det endast via nätet just pga av ångerrätten som jag har utnyttjat 3 ggr utan problem (bärbar till dustinhome, laptopkylare till gtek och en kortläsare till webhallen).

Vad som fick mig att byta till internet var att jag köpte en hel del dataprylar från den lokala microshop butiken i Umeå under ett par år (20kkr sista året jag handlade där och kanske 35-40kkr totalt) men när jag ville ångra köpet av en platt skärm dagen efter köpet och byta till en större blev det kalla handen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Inaktiv

Hur begär man retur av produkt hos webhallen?
Beställde en Zalman Notebook Cooler, och började leta lite info om denna på nätet och så g att den bara var anpassad till Notebooks upp till 15" och dom har redan hunnit skicka orden "Förhandsinformation till posten" på en Söndag? Beställde för någon timme sedan och skickade ett mail om avbeställning. Verkar inte som dom läser mail alls.

Mailet skickades innan dom hade hunnit skicka "Förhandsinformationen" till posten. Betalade med kort.

Måste säga att det är riktigt dåligt av Webhallen att inte skriva ut vilka storlekar på notebook den passar för. Hittade en nyare på deras sida som enligt Zalman ska vara anpassad för 17" Notebooks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Hur begär man retur av produkt hos webhallen?
Beställde en Zalman Notebook Cooler, och började leta lite info om denna på nätet och så g att den bara var anpassad till Notebooks upp till 15" och dom har redan hunnit skicka orden "Förhandsinformation till posten" på en Söndag? Beställde för någon timme sedan och skickade ett mail om avbeställning. Verkar inte som dom läser mail alls.

Mailet skickades innan dom hade hunnit skicka "Förhandsinformationen" till posten. Betalade med kort.

Måste säga att det är riktigt dåligt av Webhallen att inte skriva ut vilka storlekar på notebook den passar för. Hittade en nyare på deras sida som enligt Zalman ska vara anpassad för 17" Notebooks.

"Skickat förhandsinformation till Posten" betyder ju inte att paketet är skickat ännu (eller packat för den delen). Det är antagligen helt automatiserat att info skickas till Posten när alla varorna finns i lager.

Jag tycker då inte att det låter som att det borde vara några problem att lösa det där, förstår faktiskt inte att du jagar upp dig så utan att ens ha hört vad butiken har att säga.
(Menar du på fullaste allvar att du förväntar dig svar inom en timme på en söndag?!)

Mitt tvåörestips: Vad gäller produktinformationen så är det rent generellt vanligt att butikernas information inte är komplett. Vill man vara säker på vad som gäller brukar det vara bra att kolla på tillverkarens produktinformation.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
"Skickat förhandsinformation till Posten" betyder ju inte att paketet är skickat ännu (eller packat för den delen). Det är antagligen helt automatiserat att info skickas till Posten när alla varorna finns i lager.

Jag tycker då inte att det låter som att det borde vara några problem att lösa det där, förstår faktiskt inte att du jagar upp dig så utan att ens ha hört vad butiken har att säga.
(Menar du på fullaste allvar att du förväntar dig svar inom en timme på en söndag?!)

Mitt tvåörestips: Vad gäller produktinformationen så är det rent generellt vanligt att butikernas information inte är komplett. Vill man vara säker på vad som gäller brukar det vara bra att kolla på tillverkarens produktinformation.

Har man öppet till kl 16:00 på södagar så bör man ha lite tid att svara på e-post också. Har fått svar förut, på helger. Sen att man som kund måste surfa runt på olika sidor för att hitta väsentligt info om en produkt, är för mig helt obegripligt.

Skickade mitt mail kl 12:41. Så jag förväntar mig faktiskt ett svar innan affären stänger för dagen. Det var bättre förr, innan dom blev uppköpta.

Permalänk

Distansavtalslagen

Distansavtalslagen så funkar den
Internethandel, postorder- och telefonförsäljning regleras i distans- och hemförsäljningslagen. Lagen gäller även när du köper något av en försäljare som kommer till din dörr.

Vanliga distansavtal är när du handlar på postorder, från TV-shop, via Internet eller av en telefonförsäljare. För sådana avtal gäller distans- och hemförsäljningslagen.

De viktigaste delarna i lagen för dig som konsument är ångerrätten och den information du har rätt att få.

Ångerrätten
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige.

Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, se Konsument Europa.

Något att tänka på men kolla upp lagen innan du börjar vifta med armarna

Permalänk
Medlem

Ja, de har öppet i butik till 16:00 på söndagar men de skickar inte ut några varor och deras telefonsupport är inte heller öppen så antagligen så är inte heller deras mailsupport det.

Angående produktinformation så tycker i alla fall jag att man borde vara rätt van med att kolla runt på olika sidor om produkten i sig. Webhallen tycker jag har väldigt bra information om produkterna, mycket bättre än t.ex. Inet.se, fast Komplett har nog bland de bästa.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!