Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Är det någon som vet om det finns något snabb kommando för att ändra upplösningen istället för att går in i egenskaper? Tänkte byta skärm men den skärmen klarar bara 100 hz i 800-600?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag tror mycket är en vanesak. När jag skaffade min LCD-skärm (Samsung 193P) så tyckte jag först bilden kändes lite konstig när jag var van med CRT, men efter några dar så kändes den mycket bättre än gamla skärmen.

Men jag hatar inte CRT. Har CRT TV som jag är nöjd med.

Permalänk
Medlem

Jag använder inte CRT pga av att de ha hög effekt/hög värmeutveckling samt att jag får ont i ögonen mycket snabbare än jag får av lcd.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Multigraph 446Xpro - 2048*1600@60 alt 1600*1024@120
För å få samma prestanda från tft/lcd så får man tömma plånboken en bit.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

tycker bara dom är tjocka, ivägen och får ont i huvudet efter längre sittningar.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Verkligen en sådan tråd som inte kommer leda till nånting denna, knappast nån av parterna som kommer få några ändrade åsikter efter att sista inlägget är skrivet Typ som alla 100000st Mac vs Pc trådar

Jag kör Dells e-IPS 2209WA och en Samsung 2233BW, o kan ju förstå om dom som enbart sett TN-skärmar är kritiska. Dellens IPS är verkligen rätt väg, den har CRT:s betraktningsvinklar, oblödande färger och svärta(ja den är sämre, men bra), och LCD.s storlek, strömförbrukning och nästan obefintliga strålning.

Tror TN kommer skickas ut från marknaden allt mer om nårra år, allt efterssom IPS/VA blir både billigare och snabbare. Verkar som att det är den vägen Dell och LG vill gå iaf.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Jag hatar inte crt

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Kan lugnt påstå att jag inte saknar mina Sony/Nokia/Iiyama tensionmask-skärmar en sekund. Alla workstations på jobbet har sedan länge kastat ut gamla IBM och Sony tensionmask-skärmar till fördel för MVA/PVA-paneler.

En enkel sak som höj och sänkbar finns ju inte och man kan t.o.m tilta skärmen 90° för "porträttvisning" vilket är en omöjlighet på CRT.

De gamla var bra men nu finns bättre. Jag anser trådförfattaren som dåligt påläst när det gäller LCD-proffsskärmar.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Avstängd

har just hittat en dell p1130 i perfekt skick helt repfritt glas

för att vara ärlig tycker jag min sony g500 var bättre antingen så har sonyn överljus problem eller så har dell skärmen ljus problem eftersom den är mörkare än min sony g500

är också inte så glad över höjden på dell skärmen

men bilden är otrolig bara lite mörk har höjt kontrast ljus etc fungerar inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Dom som hatar crt skärmar är bara 100% korkade eller avskyr spelande.
120+hz for life.

Snart är det väll dags dock när 24" 120hz kommer om dom är vettiga.
Har dock en 24" lcd brevid min tjockis som jag glor film/serier på.
Tror 99% frågat mig varför i helvete jag inte använder 24" till spel/windows osv.

Eller håller på med något annat största delen av tiden. Alla är inte 15 (längre) och CS är inte det bästa man kan göra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Multigraph 446Xpro - 2048*1600@60 alt 1600*1024@120
För å få samma prestanda från tft/lcd så får man tömma plånboken en bit.

60Hz, flimrar som ett stroboskop då med andra ord. Vad kostade den skärmen NY, vilket är mer intressant, inte om du får den gratis av Fredrik runt hörnet

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

finns det folk med crt ännu?
idioti.
stor, ful , klumpig.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Henrik21 - beg 200:- ^^ Sen fyller den mina behov så visst är de sött med nya saker, men inte då det finns rimliga skäl till varför.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Henrik21 - beg 200:- ^^ Sen fyller den mina behov så visst är de sött med nya saker, men inte då det finns rimliga skäl till varför.

Vilket var precis min poäng. Du hade inte slantat upp pengarna den kostade ny. Iofs har vi någon äldre Nokiaskärm på jobbet, skulle gissa 22" eller något.

Den fyller dina behov, men alla har ju inte samma behov. Vilket vissa här har problem att ta till sig.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
har just hittat en dell p1130 i perfekt skick helt repfritt glas

för att vara ärlig tycker jag min sony g500 var bättre antingen så har sonyn överljus problem eller så har dell skärmen ljus problem eftersom den är mörkare än min sony g500

är också inte så glad över höjden på dell skärmen

men bilden är otrolig bara lite mörk har höjt kontrast ljus etc fungerar inte

Ännu ett problem med CRT:er är ju fosforet, som med tidens användande liksom bränns ut (eller vad man ska kalla det?) vilket, bl.a., kan försämra ljusstyrkan hos en skärm. Har en CRT stått för länge måste man med gammal elektronisk specialutrustning "chockstarta" igång bildröret, detta är dock inget man helst gör själv hursomhelst. Det krävs god kunskap inom ämnet då man måste öppna upp skärmen vilket medför en risk för dödlig elchock.

På skärmens kretskort sitter det dock en högspänningstransformator, varpå man dels kan reglera fokus samt spänning (vilket reglerar ljusstyrkan) - med plastskruvmejslar kan man justera detta medan skärmen är igång, dock är det inte utan risk eftersom högspänning finns lite varstans inne under skärmens plastiga skyddskåpa. Jag har justerat upp ljuset några tillfällen på CRT:er som blivit "slöa" i ljuset med bara vanligt användande efter några år, de flesta fall har jag lyckats väl medan andra fall har det bara varit att skrota skiten.

Jag tycker att CRT:er har sin charm, de är byggda på ett, enligt mig, vackert (om än miljöpåfrestande) sätt under huven... dock kommer jag nog aldrig mer köra CRT:er, om man inte räknar med mina TV-apparater.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

min CRT började flippa till då och då. DING så blev färgerna gröna o lila. Till slut fick jag min systers dator och skärm. Kände dock att CS flöt konstigare.

Permalänk

jag älskade min gamla sony 21" från 2003 tror jag den tillverkades, bättre bild får man leta efter, men som sagt stor och klumpig inget jag skulle byta min samsung mot idag

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

1. Dom är fula och väger bly
2. Dom är tjocka och tar stor plats
3. Går inte att tilta
4. Går inte att hänga upp på väggen
5. Äter ström
6. Kass färgåtergivning
7. Inte alls lika höga upplösningar

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d2004
jag hade en tjock tv .som jag kallar dom. som tv, 30 tum eller nåt, och nu köpte jag en led tv och grymt nöjd skulle aldrig tänka mig köpa en crt igen

sen köpte jag en sony lcd tv till min dator och kastade den gamla skärmen ut genom fönstret. och gick och slängde den sen.

Ska vi vara petiga köpte du 2st LCD-TVs, men ja... Själv gjorde jag mig av med min Sony Trinitron och NEC Diamontron för länge sedan, var nog 2003-2004...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Gillar min Sony Trinitron TV dock börjar den bete sig lite konstigt när man startar den ibland.
Den blir även aningen rödaktig ibland. Håller på och kolla på en ny tv.

Dock så drar min 28tums Sony tv mindre än de flesta 26tums lcd-tv som finns på marknaden.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Fanns inget vettigt svarsalternativ på pollen för den som inte hatar, utan snarare föredrar "plattskärmar" (LCD). En CRT har jag inte haft på 5 år, och det är väl så vi lever idag, vi byter ut saker som funkar.

Jag menar, jag har en helt fungerande Samsung 226BW 22"(eller 21?"), som jag bytte ut mot en ny skärm eftersom jag eftersökte 3D. Det är bara att inse att vi alltid vill ha det nya.

Huruvida en CRT presterar jämtemot en LCD kvittar enligt mig, lär ändå slå till på en OLED om något år (om man får spekulera).

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

WELCOME TO THE WORLD OF TOMORROW!

Till alla kvar i skokartongen,
En riktig skärm med bra panel dvs ingen Elgiganten TN panel för 1500kr
Slår allt, färgåtergivningen på min Eizo S-PVA skärm är något man blir beroende av.
Går man hem till andra nu med TN paneler eller nån caveman med CRT så blir man illamående och tror att man hamnat på 40-50 talet när allt var svartvitt.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
WELCOME TO THE WORLD OF TOMORROW!

Till alla kvar i skokartongen,
En riktig skärm med bra panel dvs ingen Elgiganten TN panel för 1500kr
Slår allt, färgåtergivningen på min Eizo S-PVA skärm är något man blir beroende av.
Går man hem till andra nu med TN paneler eller nån caveman med CRT så blir man illamående och tror att man hamnat på 40-50 talet när allt var svartvitt.

jag köpte en dell p1130 igår och såg en en plattskärm vilket enligt ägaren var en PVA skärm den var bra men fortfarande inte som jag vill ha det

Permalänk
Medlem

Kör med min gammla tjockis fortfaranade dels beroende på att jag inte hittat någon platt som ger samma bild under 6000kr. Jag har bättre saker att lägga 6000kr på

Ska jag se på film etc så gäller min pioneer 5090h

Permalänk
Medlem

Snälla lås inte tråden! "zzcool" måste lära sig att inse fakta inte stanna kvar i garderoben.

Antingen är du ett troll

eller

du skrev att du hade varit och kollat med din pappa på tv skärmar, om man sedan kollar på hur du stavar och dina argument på tråden som redan är 6 sidor så skulle jag tippa på att du är 14 år och har spenderat för lite tid i skolan och för mycket vid datorn och CS eller WoW.

Du jämför dom bästa CRT skärmarna med den sämsta sorten LCD skärmar. vad är poängen?

Verkar som att du tycker det är tufft att sitta på en CRT med 100 HZ och lira CS.

Vet du ens hur teknikerna fungerar?

Svårt att argumentera med någon som saknar förmågan och har väldigt liten erfarenhet som samtidigt vägrar att tro på oss andra.

Edit: När var du senast och kolla på tv skärmar med din pappa? Var för ett tag sen själv på allmän tripp till teknik butikerna, finns ingen skärm i närheten av det priset. Dom flesta TV apparater kostar från 3000-8000kr. Finns också dyrare men inte dom dyra som säljer mest.

Tekniken har förbättrats i rask takt dom senaste åren.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Har du någon gång sett en LAPTOP med CRT?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Avstängd

En Samsung 2233RZ har en delay på 11.3 ms (120 hz => 8.3 ms mellan varje bild + 3 ms GTG). Mellan bilderna är det som visas på skärmen oförändrat. => inget flimmer

En 100 Hz CRT har en delay på 10 ms (10 ms mellan varje bild). Mellan bilderna är skärmen svart(?). => flimmer

Allt förutsatt att datorn kan leverera tillräckligt med bilder per sekund.

För mig är valet givet. Speciellt då man tar hänsyn till estetiska attribut.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njure
Har du någon gång sett en LAPTOP med CRT?

Osborne 1 lanserades 1981 med 5" CRT-skärm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Osborne_1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Snälla lås inte tråden! "zzcool" måste lära sig att inse fakta inte stanna kvar i garderoben.

Antingen är du ett troll

eller

du skrev att du hade varit och kollat med din pappa på tv skärmar, om man sedan kollar på hur du stavar och dina argument på tråden som redan är 6 sidor så skulle jag tippa på att du är 14 år och har spenderat för lite tid i skolan och för mycket vid datorn och CS eller WoW.

Du jämför dom bästa CRT skärmarna med den sämsta sorten LCD skärmar. vad är poängen?

Verkar som att du tycker det är tufft att sitta på en CRT med 100 HZ och lira CS.

Vet du ens hur teknikerna fungerar?

Svårt att argumentera med någon som saknar förmågan och har väldigt liten erfarenhet som samtidigt vägrar att tro på oss andra.

Edit: När var du senast och kolla på tv skärmar med din pappa? Var för ett tag sen själv på allmän tripp till teknik butikerna, finns ingen skärm i närheten av det priset. Dom flesta TV apparater kostar från 3000-8000kr. Finns också dyrare men inte dom dyra som säljer mest.

Tekniken har förbättrats i rask takt dom senaste åren.

mycket mer än det

och nej jag bryr mig inte om 100 hz alls bryr mig om färgerna och hur skarp bilden är inte HZ

Permalänk
Medlem

0ms responstid + mycket högre uppdateringsfrekvens; har en 2233rz på 120hz men tycker att crt på "så lite som" 85hz är skönare att spela på..

Visa signatur

CPU: 5800X @4,85 | Kylare: Phanteks Glacier One 360 | RAM: 32GB @3800 CL14| Hårddisk: Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 960 Evo 1TB | PSU: Corsair AX860i| GPU: 3080 10GB Chassi: Fractal Design Meshify 2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
och nej jag bryr mig inte om 100 hz alls bryr mig om färgerna och hur skarp bilden är inte HZ

Ok så du bryr dig inte om HZ, det är väll den största fördelen med CRT över dom flesta LCD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
mycket mer än det

Hur menar du nu?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB