Mitt 5870 är ostabilt [ny rubrik /mod]

Permalänk
Inaktiv

Mitt 5870 är ostabilt [ny rubrik /mod]

Gråskärm och blåskärm är väl en sammanfattning för min upplevelse med kortet hittills. Kan inte ens öppna ett program (förutom firefox ibland) utan att få gråskärm frysning eller blåskärm eller en kombo av de båda.

Installerade drivers från cdn, från nyaste enbart grafikdrivers, avinstallerat allt och ominstallerat fullt paket med catalyst och allt. Inget fungerar.

Det funkade rätt okej i fel säkert läge dock...

Jag har ett 520 W agg så det borde väl räcka...

Nu till frågan, ska jag lämna tillbaka skiten och byta mot en annan eller finns det någon quick fix för detta?

Jag kör på mitt hederliga 8800gt nu igen, känns mkt tryggare

Permalänk
Medlem

Uppenbart skit bakom spakarna eller fel på kortet.

I det första fallet är det väl inte mycket att göra åt, annars lämna in det.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Inaktiv

Jag har inget problem med mitt 8800gt så nåt vajsigt med kortet är det nog...

Vad menar du med skit bakom spakarna?

Jag ska byta kortet då, tror du det hjälper?

Jag kan tillägga att jag kör all ström från lite för få kablar från nätagget egentligen då jag tappat bort orginalkablarna. Med andra ord kör jag många fördelare på färre kablar från nätagget. Borde inte göra någon skillnad va?

Tacksam för svaren!!

Permalänk
Medlem

Höj vgpu med Afterburner och stäng av något som har med HDMI audio att göra i CCC, inte så tydligt men nu borde google klara resten.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

jag antar att du har tagit bort dom gamla drivarna?

Permalänk
Avstängd

Som sagt ovan Testa höja volten och se vad som händer Om det inte funkar är det bara att begära ett nytt på garanti

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Höj vgpu med Afterburner och stäng av något som har med HDMI audio att göra i CCC, inte så tydligt men nu borde google klara resten.

"I've been running my new system with my old Nvidia 8800GT for about 2 weeks with no issues. Then, I purchased a new 5850 card and installed the 9.11 drivers. I started to get the grey screen lockup all the time. Games caused it, but so did just watching a vid on youtube. I am not overclocking anything.

Disabling the HDMI audio had no effect."

Verkar inte lösa det för flera så vet i tusan.

Du tror inte att ett byte till en ny skulle lösa problemet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
"I've been running my new system with my old Nvidia 8800GT for about 2 weeks with no issues. Then, I purchased a new 5850 card and installed the 9.11 drivers. I started to get the grey screen lockup all the time. Games caused it, but so did just watching a vid on youtube. I am not overclocking anything.

Disabling the HDMI audio had no effect."

Verkar inte lösa det för flera så vet i tusan.

Du tror inte att ett byte till en ny skulle lösa problemet?

Har du rensat bort alla gamla drivrutiner med driver sweeper?

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört "remove all ati software" funktionen, inget annat.

Men innan hade jag ju inget ati så fanns bara nvidia drivisar då..

Permalänk
Medlem

Misstänker att ditt nätagg inte levererar ström som det ska när du har fipplat med kablarna.

8800GT krävde ju bara 1st 6pin så det kanske funkar men när det går mer kräm från agget kan det ju vara så att det blir strul

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Jag har kört "remove all ati software" funktionen, inget annat.

Men innan hade jag ju inget ati så fanns bara nvidia drivisar då..

det är det vi menar, har du tagit bort dom gamla nvidia drivarna, kan sabba om du inte har det

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Misstänker att ditt nätagg inte levererar ström som det ska när du har fipplat med kablarna.

8800GT krävde ju bara 1st 6pin så det kanske funkar men när det går mer kräm från agget kan det ju vara så att det blir strul

Är du säker på att lite fler fördelare gör att nätagget inte pallar verkligen?

Permalänk
Avstängd

Det du kan göra som man kan få göra ibland..

Prova höj Vgpu lite i MSI AfterBurner, sen kan du även prova sänka Clocksen på det lite och se om det funkar, det funkade för en polare iaf..

MVH

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terihan
det är det vi menar, har du tagit bort dom gamla nvidia drivarna, kan sabba om du inte har det

Inte första gången jag starta upp med kortet..

Sen gjorde jag det med "remove program" funktionen och tog bort nvidia och installera om ati flera ggr men det funkar ändå inte..

Måste man ha ett speciellt program för att det ska funka verkligen?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Det du kan göra som man kan få göra ibland..

Prova höj Vgpu lite i MSI AfterBurner, sen kan du även prova sänka Clocksen på det lite och se om det funkar, det funkade för en polare iaf..

MVH

Låter ju förjävligt att man ska behöva klocka ner skiten.. Nä då byter jag hellre...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Jag har inget problem med mitt 8800gt så nåt vajsigt med kortet är det nog...

Vad menar du med skit bakom spakarna?

Jag ska byta kortet då, tror du det hjälper?

Jag kan tillägga att jag kör all ström från lite för få kablar från nätagget egentligen då jag tappat bort orginalkablarna. Med andra ord kör jag många fördelare på färre kablar från nätagget. Borde inte göra någon skillnad va?

Tacksam för svaren!!

Byt byt byt, har en kompis (Henkezd här på swec) som klöddat sig gråhårig med sitt 5770 och fortfarnde får gråskärm, medans mitt 5770 ALDRIG genererat ngt sådant.

Så byt byt byt byt!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinfiskare
Byt byt byt, har en kompis (Henkezd här på swec) som klöddat sig gråhårig med sitt 5770 och fortfarnde får gråskärm, medans mitt 5770 ALDRIG genererat ngt sådant.

Så byt byt byt byt!

Ja det ska ju funka rakt ur boxen utan massa tweaks och skit tycker man.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det är strömrelaterat. Kan du inte beskriva eller ta en bild på hur du kopplat/fipplat med kablarna. 5870 drar ju lite mer kräm än ett 8800gt så det kan nog vara bra med riktiga kablar mellan nätagg - GPU. Kan du inte låna en riktig kabel av någon polare och testa?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andca
Jag gissar på att det är strömrelaterat. Kan du inte beskriva eller ta en bild på hur du kopplat/fipplat med kablarna. 5870 drar ju lite mer kräm än ett 8800gt så det kan nog vara bra med riktiga kablar mellan nätagg - GPU. Kan du inte låna en riktig kabel av någon polare och testa?

Visst kan jag det

bilder kommer om någon minut

Permalänk
Inaktiv

På sista ser man 6 pinnen som kommer från 2 vanliga strömkontakter..
Den andra 6 pin kommer direkt från nätagget (behövs 2 st 6 pin till 5870)

Permalänk
Medlem

I och med att de verkar som att andra har haft problem me att volten är för låg låter de ju som att de kan vara de.

Jag hade bytt de.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

Låter troligt att det är fel på kortet. Jag skulle ändå rekommendera en vända med driver sweeper innan du byter det. Borde inte behövas, men man vet aldrig. Kan i varje fall inte skada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Jag har inget problem med mitt 8800gt så nåt vajsigt med kortet är det nog...

Vad menar du med skit bakom spakarna?

Jag ska byta kortet då, tror du det hjälper?

Jag kan tillägga att jag kör all ström från lite för få kablar från nätagget egentligen då jag tappat bort orginalkablarna. Med andra ord kör jag många fördelare på färre kablar från nätagget. Borde inte göra någon skillnad va?

Tacksam för svaren!!

felet kan säkert vara relaterat till spännings drops.. kan hända att du har för hög belstning på ena 12v linan. (ditt agg har väl 2 12v linor va)

se till så att du belastar en 6 pin kontakt per 12v lina.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Kör drive sweper, både Nvidia och ATI/AMD har tendenser att lämna kvar skit efter en normal avinstallation, säkrast är att helt enkelt formatera och installera om Windows.

Testa kortet i en annan burk, får du samma fel är det ju fel på kortet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Gråskärm och blåskärm är väl en sammanfattning för min upplevelse med kortet hittills. Kan inte ens öppna ett program (förutom firefox ibland) utan att få gråskärm frysning eller blåskärm eller en kombo av de båda.

Installerade drivers från cdn, från nyaste enbart grafikdrivers, avinstallerat allt och ominstallerat fullt paket med catalyst och allt. Inget fungerar.

Det funkade rätt okej i fel säkert läge dock...

Jag har ett 520 W agg så det borde väl räcka...

Nu till frågan, ska jag lämna tillbaka skiten och byta mot en annan eller finns det någon quick fix för detta?

Jag kör på mitt hederliga 8800gt nu igen, känns mkt tryggare

Det ska finnas en hotfix för detta problem. Det är många som har haft det nämligen.

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/Grey-screen-and-ve...

Det borde lösa det.
om inte, lämna tillbaka kortet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
Det ska finnas en hotfix för detta problem. Det är många som har haft det nämligen.

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/Grey-screen-and-ve...

Det borde lösa det.
om inte, lämna tillbaka kortet.

Jag testade denna innan jag bytte men funka inte

MEN

Nu funkar det!!!!!!!

Helt felfritt dessutom efter bytet till ett nytt likadant grafikkort med den hotfix drivern du föreslog (vet inte om orginalet också funkat).

Så nu har jag klockat processorn till 3.2 ghz och kör på standardklock på grafikkortet och det laggar absolut ingenting i bad company 2 med allt på max i 1920 x 1200!! haha det är ett monster detta ju

Permalänk

Hur lyckades du göra en reklamation och få det nya kortet på en dag?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Inaktiv

webhallen har affär i gbg.. bara ringde kundtjänst och de sa att byte var ok efter beskrivning sen drog jag och bytte

Tack för tipsen alla!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av contra
grattis

Mitt tidigare krashade omedelbart så fort jag startade bc 2 så med det nya insatt var det lite nervöst att klicka på bc 2 ikonen, men när jag klickade och jag faktiskt kom in i spelet första gången så blev jag gla

Tack!