Intel Spelburk Datorbutiken 9000-12000kr

Permalänk
Inaktiv

Intel Spelburk Datorbutiken 9000-12000kr

Då har Asus Laptopen pajat och det är dags att skaffa en riktig speldator!
Har läst på lite här på forumet och andra sidor, och kommit fram till att datorbutikens egenbygge med montage verkar bäst för mitt ändamål (Inet verkar bra de med, men för krångligt för mig).

Budgeten ligger runt 9000-12000kr och jag har försökt plocka ihop en baserad på saker jag lärt mig här.

Datorer -> Bygg din egen dator! -> Intel Core i5/i7 s1156

Chassi: Fractal Design Define R2, Svart - 795kr
Nätagg: Corsair TX Series PSU CMPSU-750TXEU 750W 140mm fan ATX 20/24-pin 4/8pin 12V - 1110kr
Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3 ATX, S1156, 4xDDR3 - 1495kr
CPU: CPU Core i5 750, 2.66GHz 8MB - 1920kr
RAM: Corsair 4gb (KIT) DDR3 1333MHz/CL9/XMS3-10600 Matched XMS3, New Classic Heat Spreader - 1190kr
Hårddisk: Samsung 1TB Spinpoint F3 SATA-2 7200RPM - 820kr
CD/DVD: DVD±RW Optiarc AD-7240S-0B Svart 24x/DL/SATA/OEM - 212kr
GPU: Gigabyte ATI HD4850 MC 1GB GDDR3, 2xDVI, HDMI, HDTV, DX10, 16x PCIe Heat Pipe - 1380kr
Ljudkort: N/A (vet ej om det behövs eller ej, tacksam för svar!).
Nätverkskort: N/A (vet inte vad som behövs här, tacksam för svar!).
OS: Microsoft® Windows® Home Premium 7 64-bit, Svensk, OEI - 1295kr
Montering: Montering/test av specialkonfigurerat datorsystem (Lev.tid ca 5 - 10 dagar från då ingående artiklar ankommit lager / gäller fr.o.m 100201) - 1295kr

Summa: 11901 + frakt.

Vet ej om alla saker passar ihop, och skulle jätte gärna veta vad som kan bytas ut för bättre komptabilitet/stabilitet, göra det billigare/bättre!
Andra olika förslag är också mer än välkommna så klart!

Tack på förhand, Phol.

Permalänk
Medlem

Ska vi see.

1. Varför ett 750w nätagg när du har bara tagit ett hd4850?

2. Ta ett hd5770 istället kostar väl runt 1500kr och du får dx11, presterar bättre, svalare, osv.

3. Varför inte bygga ihop den själv istället så sparar du 1300kr direkt bara på det och med de 1300kr kan du ju som exempel köpa dig ett hd5850 istället eller bättre.

Angående ljudkort och nätverkskort så har ju nästan de flesta (ialla fall) inbyggt ljud och (trådat) nätverk i moderkorten så det behöver du igentligen inte köpa till.

Sen innan du beställer kolla också vad priset blir för samma grejer på inet kanske du också sparar in en slant på det bara moderkortet är ca 200 kr billigare där (det är nu om jag inte blandar ihop det med något annat) och så får du ju fri frakt.

Permalänk
Medlem

Re: Intel Spelburk Datorbutiken 9000-12000kr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Phol
Då har Asus Laptopen pajat och det är dags att skaffa en riktig speldator!
Har läst på lite här på forumet och andra sidor, och kommit fram till att datorbutikens egenbygge med montage verkar bäst för mitt ändamål (Inet verkar bra de med, men för krångligt för mig).

Budgeten ligger runt 9000-12000kr och jag har försökt plocka ihop en baserad på saker jag lärt mig här.

Datorer -> Bygg din egen dator! -> Intel Core i5/i7 s1156

Chassi: Fractal Design Define R2, Svart - 795kr
Nätagg: Corsair TX Series PSU CMPSU-750TXEU 750W 140mm fan ATX 20/24-pin 4/8pin 12V - 1110kr
Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3 ATX, S1156, 4xDDR3 - 1495kr
CPU: CPU Core i5 750, 2.66GHz 8MB - 1920kr
RAM: Corsair 4gb (KIT) DDR3 1333MHz/CL9/XMS3-10600 Matched XMS3, New Classic Heat Spreader - 1190kr
Hårddisk: Samsung 1TB Spinpoint F3 SATA-2 7200RPM - 820kr
CD/DVD: DVD±RW Optiarc AD-7240S-0B Svart 24x/DL/SATA/OEM - 212kr
GPU: Gigabyte ATI HD4850 MC 1GB GDDR3, 2xDVI, HDMI, HDTV, DX10, 16x PCIe Heat Pipe - 1380kr
Ljudkort: N/A (vet ej om det behövs eller ej, tacksam för svar!).
Nätverkskort: N/A (vet inte vad som behövs här, tacksam för svar!).
OS: Microsoft® Windows® Home Premium 7 64-bit, Svensk, OEI - 1295kr
Montering: Montering/test av specialkonfigurerat datorsystem (Lev.tid ca 5 - 10 dagar från då ingående artiklar ankommit lager / gäller fr.o.m 100201) - 1295kr

Summa: 11901 + frakt.

Vet ej om alla saker passar ihop, och skulle jätte gärna veta vad som kan bytas ut för bättre komptabilitet/stabilitet, göra det billigare/bättre!
Andra olika förslag är också mer än välkommna så klart!

Tack på förhand, Phol.

Det du bör göra enligt mig är följande:
Byt ut nätagget mot ett billigare (mindre watt) du behöver inte så mycket.
Köp ett HD5xxx istället, det stöder DirectX 11 och är därmed mera framtidssäkert. Förslagsvis ett HD5850.

Annars tycker jag att du har valt bra komponenter. Nätverkskort och ljudkort sitter integrerat på moderkortet, så det kan du uppgadera efter behov i framtiden.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Köp från Inet istället, blir billigare

Grafikkortet är av en nyare generation med stöd för dx11 och bättre prestanda.

Nätaggregatet i datorbutikens paket är kraftigt överdimensionerat och ett 450w räcker egentligen gott och väl men la till en 550w istället för att få lite extra reserv-kräm

Ljudkort och nätverkskort är inbyggt i moderkortet.

mvh OTO

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Inaktiv

Tack för svar!
Fick i princip reda på det jag ville.

Först och främst valde jag kortet för jag det var det enda ATI-kortet som fanns i listan och fick konstigt nog för mig att det var en 5850, samt valde 750W på nätaggregatet ifall jag vill köra Crossfire i framtiden.
Tror dock jag kör på en en 650W, och har då att välja mellan:

Corsair TX Series PSU CMPSU-650TXEU 650W 120mm fan ATX 20/24-pin 4/8pin 12V
ELLER
Corsair VX Series PSU CMPSU-550VXEU 550W 120mm fan ATX2.0 20/24-pin 4/8pin 12V

Någon större märkbar skillnad förutom prislappen på 100kr?
Dessvärre gällandes kortet verkar det bara finnas Nvidia alternativ om man vill uppgradera och funderar då på ett:

Gigabyte Geforce GTX 260+ Super OC UDV 896MB GDDR3, (680Mhz)

Om det nu inte blir för varmt.
Skulle någon kunna fixa en liknande dator med dvd-brännare, ett Radeon HD5850 och allt på Inet skulle jag blir mer än glad!

Edit: Såg precis svaret ovanför! XD

Wow det där så både prisvärt och bra ut!
Och allt det där ska fungera bra ihop utan problem?
Läste även på en sida http://www.xjom.se/page_psu.html (och fick höra av en kompis) att man ska vara säker på att man har tillräckligt med W på nätagget annars kan inte GPU användas till max, men man lär sig ju hela tiden :).

Såg ut som en bra lista iaf, enda ändringen jag kanskr gör om allt fungerar bra, är att köra på en HD5850 när man ändå är i farten.

Permalänk
Medlem

Allt det där fungerar bra tillsammans men eftersom du hade funderingar på att köra crossfire framöver så bör du ta ett annat moderkort då det där inte stödjer den funktionen vad jag vet,
isåfall rekommenderas ett sånt här: http://www.inet.se/artikel/1901744/asrock-p55-extreme-ddr3
alternativt detta http://www.inet.se/artikel/1900982/asus-p7p55d-pro om du inte våger köpa ett Asrock kort ^^

Själv så rekommenderar jag inte Crossfire eftersom det blir problem med olika spel, har själv haft problem med riktig dålig fps och fps-drops i dessa spel: L4d2, GRID och Fallout 3 m.m. med mina två 4890, problemen har lösts genom beta-drivrutiner och genom att stänga av Crossfire funktionen när dessa spel spelas :/

Men har du däremot tänkt satsa på två st 5850 framöver så hade jag satsat på ett 650w nätagg

Angående den nya standarden med usb 3.0 och sata så tycker jag inte att det är någon viktig funktion ännu då det inte finns några hårddiskar som kan använda den hastigheten och när det väl är dags så är det även dags att uppgradera datorn igen med nytt moderkort

mvh OTO

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
[B]Allt det där fungerar bra tillsammans men eftersom du hade funderingar på att köra crossfire framöver så bör du ta ett annat moderkort då det där inte stödjer den funktionen vad jag vet,
isåfall rekommenderas ett sånt här: http://www.inet.se/artikel/1901744/asrock-p55-extreme-ddr3
alternativt detta http://www.inet.se/artikel/1900982/asus-p7p55d-pro om du inte våger köpa ett Asrock kort ^^

Förutom de moderkorten så undrar jag om https://www.inet.se/artikel/1901729/gigabyte-ga-p55m-ud4 inte också kan vara ett bra val? Det enda "negativa" är att kortet är mATX. Någon som vet av erfarenhet får gärna kommentera ifall man bör välja ATX över mATX om man kan? I såna fall antar jag att ASRock-kortet är att föredra.

Permalänk

Om det är så att du vill installera ett ytterliggare kort tex trådlöst pci kort så kommer det inte få plats på det matx kortet. Här har du ett atx som är prisvärt: http://www.inet.se/artikel/1901761/gigabyte-ga-p55a-ud3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mulig
Om det är så att du vill installera ett ytterliggare kort tex trådlöst pci kort så kommer det inte få plats på det matx kortet. Här har du ett atx som är prisvärt: http://www.inet.se/artikel/1901761/gigabyte-ga-p55a-ud3

Förutom att det inte stöder 8x + 8x crossfire!

Om jag förstått rätt så är skillnaden mellan 8x + 8x vs 16x + 4x rätt så stor och planerar man att köra CF bör man välja det förstnämnda! Rätta mig om jag har fel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imbauser123
Förutom de moderkorten så undrar jag om https://www.inet.se/artikel/1901729/gigabyte-ga-p55m-ud4 inte också kan vara ett bra val? Det enda "negativa" är att kortet är mATX. Någon som vet av erfarenhet får gärna kommentera ifall man bör välja ATX över mATX om man kan? I såna fall antar jag att ASRock-kortet är att föredra.

Jo nog bör det där fungera lika bra men som sagt enda nackdelen är ju att kortet är litet och komponenterna kan därmed bli varmare eftersom dom sitter så nära varandra

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Inaktiv

Så!
Efter mkt möda och besvär tror jag att jag har hittat min dator!

Men vill gärna vara säker på att allt fungerar ihop, blir nerkylt tillräckligt och får plats så kommentarer är mer än välkomna!
Undrar även om stömkablar och så kommer med eller om det är något man måste lägga till?

Mvh, Phol

Permalänk
Medlem

Strömkablar följer med nätagget.

Själv tycker jag att texten Black Edition på grafikkortet inte är värt 400kr extra :/ isåfall kan du lika gärna punga ut 700kr till och köra på ett 5870 tycker jag ^^

Resten ser riktigt bra ut, gissar att eftersom du tog ett bättre grafikkort och ett ud3 mammakort så är Xfire inte aktuellt längre?

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Inaktiv

Bra då har jag det klart tack!

Slut på de andra för tillfället :7, men läste även en artikel http://www.motherboards.org/reviews/hardware/1985_7.html där black edition (som är överklockad) ska slå ut den vanliga 5850.
Lite därför jag undrade om min kylnig räckte och så :b.

Nä jag kände det att iaf än så länge känns ett bra grafikkort som det bästa alternativet ^^.

Jo och jag gjorde en liten miss, det ska vara det billigare Corsair TX 650W 80+ och inte Corsair HX 650W 80+. Vilket jag hoppas ska funka lika bra? Undrar även lite om den ännu billigare Fractal Design Tesla 650W 80+ kan funka den med? :b

Ursäkta alla min frågor men gillar att göra min research innan jag köper nåt, och det finns många bra forumnissar som vet sin sak här har jag märkt ^^.

Mvh, Phol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Phol
Jo och jag gjorde en liten miss, det ska vara det billigare Corsair TX 650W 80+ och inte Corsair HX 650W 80+. Vilket jag hoppas ska funka lika bra? Undrar även lite om den ännu billigare Fractal Design Tesla 650W 80+ kan funka den med? :b

Jodå ett icke-modulärt funkar lika bra och är skonsam mot plånboken även om det tar lite längre tid att bygga ihop burken
Har inte läst några tester med Fractal Designs Tesla nätagg så kan inte svara på om den är nå att ha men personligen så hade jag kört med Corsair alternativt Cougars 700wattare för nästan samma pris: https://www.inet.se/artikel/6909497/cougar-po-700w-80-bronze

Citat:

Ursäkta alla min frågor men gillar att göra min research innan jag köper nåt, och det finns många bra forumnissar som vet sin sak här har jag märkt ^^.

haha är likadan själv, rannsakade internet efter recensioner och personliga åsikter på forum när jag beställde min dator, ironiskt nog så var jag inte ens medlem på sweclockers vid den tidpunkten men lyckades få ihop en bra burk efter mycket läsning ändå
Däremot så har ena hd4890 kortet tillkommit efteråt, dåligt val, skulle ha satsat på ett 5870 direkt istället så hade jag inte haft diverse udda prestandaproblem.

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Inaktiv

Haha, skönt åh veta att man inte är en ensam galning på internet ute efter information då ^^.
Är nästan säker på allt förutom Moderkort och Ram Minne, läste att morderkortet jag valt stryper raminnen på 1600mhz ner till 1333mhz om man inte överklockar. Vilket ifs inte är ett problem om det inte skadar datorn på nåt sätt?

Annars är jag nog klar, hoppas att allt funkar, och blir nerylt som det ska :).
Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Ram-minnes hastigheten är bara viktig i överklockningsavseenden och när man väl sitter i windows så märker man inte skillnaden på 1066Mhz och 1600Mhz så det är inget du behöver vara orolig över

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk

Du har inte funderat något på att kanske köra m-atx i ett p180 mini? Blir riktigt trevligt och imo bättre än ett FD2, kvaliteten är lite si och så med det chassit. Såg längre upp att du undrade över ett m-atx kort, och OTO har helt rätt att komponenterna kan bli varmare eftersom dom sitter närmare varandra. Men köper man ett m-atx moderkort så tycker jag absolut att man ska ha ett m-atx chassi också, annars är det ju rätt meningslöst såvida man inte planerar att byta ut det i framtiden och använda m-kortet till t.ex. en htpc.

Annars ser det bra ut, själv skulle jag nog satsa på ett Asus P7P55 av någon sort istället för gigabytes kort, prestandan är det ingen större skillnad på men Asus kort är då märkvärt snyggare och klockar vad jag vet aningen bättre också, men det kanske inte är helt aktuellt.

Anars är det också som OTO skriver att frekvensen på minnen sällan märks i windows, då är det nog vettigare om du sparar in nån hundring där och lägger det på något annat.

Något jag absolut tycker du kan göra är att köpa ett vanligt 5850 (Det är _väldigt_ liten skillnad mellan dom vanliga och BE) och dra ner minnena till ett par 1333mhz, då borde du få runt ~500 över som du då kan lägga på något annat trevligt - HDD, CPU-kylare, Fläktar till Chassit osv, eller så kan du bju oss klockers på en klubba var? (A)

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Du har inte funderat något på att kanske köra m-atx i ett p180 mini? Blir riktigt trevligt och imo bättre än ett FD2, kvaliteten är lite si och så med det chassit. Såg längre upp att du undrade över ett m-atx kort, och OTO har helt rätt att komponenterna kan bli varmare eftersom dom sitter närmare varandra. Men köper man ett m-atx moderkort så tycker jag absolut att man ska ha ett m-atx chassi också, annars är det ju rätt meningslöst såvida man inte planerar att byta ut det i framtiden och använda m-kortet till t.ex. en htpc.

Annars ser det bra ut, själv skulle jag nog satsa på ett Asus P7P55 av någon sort istället för gigabytes kort, prestandan är det ingen större skillnad på men Asus kort är då märkvärt snyggare och klockar vad jag vet aningen bättre också, men det kanske inte är helt aktuellt.

Anars är det också som OTO skriver att frekvensen på minnen sällan märks i windows, då är det nog vettigare om du sparar in nån hundring där och lägger det på något annat.

Något jag absolut tycker du kan göra är att köpa ett vanligt 5850 (Det är _väldigt_ liten skillnad mellan dom vanliga och BE) och dra ner minnena till ett par 1333mhz, då borde du få runt ~500 över som du då kan lägga på något annat trevligt - HDD, CPU-kylare, Fläktar till Chassit osv, eller så kan du bju oss klockers på en klubba var? (A)

Det blir nog en R2a med ATX-kort annars kommer jag sitta och fundera över komponenter i evigheter xD, tack förslaget dock , kan användas i framtiden :).

Men då var frågan vilket kort. Ser vissa rekommendera:
Gigabyte GA-P55A-UD3 ATX
och andra
Asus P7P55D PRO

Den ena är ju lite billigare och har USB 3 samt Sata 6.1, den andra lite dyrare men med riktigt stöd för crossfire dock utan USB 3 och Sata 6.1.
Undrar mest vilken som är stabilast, lever längst och håller komponenterna kalla/ifrån varandra?
Och slutligen om burken kommer bli kyld rätt som den är eller om man ska slänga in en extra fläkt eller 2?

Sen är det nog slut på alla frågorna ^^.
Oh, får inte glömma klubban!

"Let the meeting begin!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Den ena är ju lite billigare och har USB 3 samt Sata 6.1, den andra lite dyrare men med riktigt stöd för crossfire dock utan USB 3 och Sata 6.1.
Undrar mest vilken som är stabilast, lever längst och håller komponenterna kalla/ifrån varandra?

Skillnaden är i princip det du säger, nyare standard för usb och sata, och det andra stödjer Crossfire. Den nya standarden för usb och sata tycker jag inte är viktig i dagsläget då det inte finns något som använder sig av den nya standarden, inte ens ssd-hårddiskarna är uppe i denna hastighet ännu men moderkortet är fortfarande prisvärt. Asus PRO kort kan möjligen överklocka bättre men då båda dessa märken är bra så är det i princip omöjligt att säga vilket som lever längst.

edit: just ja, jag skulle även ha slängt in 2 extra fläktar för bättre luftflöde

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
[B]Skillnaden är i princip det du säger, nyare standard för usb och sata, och det andra stödjer Crossfire. Den nya standarden för usb och sata tycker jag inte är viktig i dagsläget då det inte finns något som använder sig av den nya standarden, inte ens ssd-hårddiskarna är uppe i denna hastighet ännu men moderkortet är fortfarande prisvärt. Asus PRO kort kan möjligen överklocka bättre men då båda dessa märken är bra så är det i princip omöjligt att säga vilket som lever längst.

[/B]

Ok! då blir det nog bra vilket som då :).

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av OTO
edit: just ja, jag skulle även ha slängt in 2 extra fläktar för bättre luftflöde
[/QUOTE]

Har du några förslag på några bra billiga fläktar som skulle passa med kittet store mäster OTO? ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Phol

Har du några förslag på några bra billiga fläktar som skulle passa med kittet store mäster OTO? ^^

personligen så diggar jag Scythes fläktar då dom flyttar mycket luft utan att det låter något, sen så är dom ju väldigt billiga också

Kanske en till 120mm i fronten som suger in luft: http://www.inet.se/artikel/6308641/scythe-120mm-slip-stream-f...
och en 140mm i taket som blåser ut luften: http://www.inet.se/artikel/5321548/scythe-slip-stream-140mm-8...

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk

USB3 och Sata 6 Gb/s funkar inget vidare på gigabytes kort:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Vill du ha ett lite billigare kort än asus för crossfire finns även asrock:

http://www.inet.se/artikel/1901744/asrock-p55-extreme-ddr3

Visa signatur

Why? I was bored.