Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Uppgradera till Canon 17-85?

Jag har en 450D med 18-55IS och har planer på att uppgradera. Såg att Japan Foto säljer Canon 17-85 för 2990:-. Vill åt det större omfånget och gärna nåt snäpp upp i kvalité från kitlinsen men när jag kikat runt har 17-85 stundtals fått rätt ljumma recensioner vad gäller vidvinkel. Verkar dock helt ok på längre brännvidder.

Är det prisvärt? Är ett duktigt prishopp upp till 15-85 som jag också kikat på..

Kan tilläggas att jag i och för sig är rätt nöjd med bildkvalitén på kitlinsen. Är nog mer i mina fotograferingskunskaper det sitter

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på 18-55IS (till skillnad från den utan IS), utan den är faktiskt riktigt skarp och fin och vad gäller just bildkvalitet kommer du inte att få bättre resultat med 17-85:an, utan jag skulle säga att de är hyfsat likvärdiga. Däremot så är ju det större omfånget trevligt och 17-85:an har även snabbare AF. För 2990kr skulle jag säga att 17-85:an är prisvärd. 15-85:an är klart bättre men, som du säger, åxå en bit dyrare.

Permalänk
Medlem

Min 17-85 var iaf rätt kass. Hyfsat snabb AF och bra IS men skärpan, förvrängningskorrigeringen, CA och allt annat var skräp. Bytte in den så fort jag kunde typ.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekomendera 17-85, förvisso bättre AF och ett trevligare zoom omfång men bildkvalitén är helt klart sämre än vad 18-55 is leverarar.
15-85 är helt klart värd alla de kronor som det kostar extra!

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Hade ett 17-85 innan och kan tyvärr hålla med folk här innan, det va faktiskt ingen höjdare. Hyfsad byggkvalité och snabb och tyst autofokus men oftast ett rätt tråkigt resultat.

Permalänk
Medlem

Ställer mig i skaran som inte hyllar 17-85. Tycker tyvärr att det gav ganska trista bilder. Satsa dina pengar på något annat objektiv istället. Jag köpte ett Sigma 18-50/2.8 istället och är betydligt mer nöjd med det.