Permalänk
Medlem

hjälp med deklaration

Har sedan ett knappt ett år tillbaka en enskild firma och nu ska jag deklarera för första gången. Är det någon vänlig själ här som skulle på ett lätt sett kunna gå igenom vilka fält man ska fylla i.

Firman startade jag då jag ibland hoppar in och kör extra för några olika åkerier. Har ingen avsikt att utöka utan ser det mer som ett sätt att få lite extra kulor och slippa köra svart. Jag tar varje månad ut en del av det jag får in i företaget som lön. Antar att det påverkar hur man ska fylla i. Dock ser jag till att det under stiger 50% av vad jag får in så det garanterat ska finnas till sociala avgifter samt skatt.

Det som jag framför allt har fastnat vid är följande fält på blankett NE. Dessa har en "*" så något måste jag skriva i.
8. Kapitalunderlag för räntefördelning (positivt)
9. Kapitalunderlag för räntefördelning (negativt)
11. Kapitalunderlag expansionsfond (positivt)

Även denna del är jag lite osäker på om jag fyllt i rätt. Jag säljer ju bara mig själv så att säga så kan inte komma på nått annat att fylla i.
Under rubriken Resultaträkning/räkenskapsschema har jag enbart fyllt i Försäljning och utfört arbete samt övriga momspliktiga intäkter. Jag har ingen möjlighet att dra av moms då den sura dam på skattemyndigheten som jag talade med vid start av företaget ansåg att det var på gränsen till dold anställning och då skulle jag inte få dra moms. Iom detta lämnar jag det fältet tomt precis som de andra
Se bild nedan.

Är det något mer jag missat eller som jag bör tänka på så tveka inte att tjoa till. Är totalt novis inom detta område

Visa signatur
Permalänk
Korsordsguru

Hoppas du vet att skatteverket har infoträffar just för sådant här som är helt gratis. De har bland annat "Deklarera enskild firma - för dig som ska deklarera din enskilda firma för första gången".

Räntefördelning är i alla fall något som bara är relevant om man redan har deklarerat en gång tidigare då man ska använda värdet på tillgångar och skulder från förra årets deklaration. Jag vet inte varför de är stjärnmarkerade på webben men på pappersblanketten är det markerat att de endast fylls i om R30/R31 är ifyllda, som har med räntefördelning att göra. Även det fina "facit" jag har från skatteverket för NE-deklarationen har hela räntefördelningsblanketten markerad med "inte aktuell första året". Jag ska själv deklarera enskild firma första gången i år med så jag antar att det är 0or som skall in i rutorna på webben bara.

Expansionsfond är kort och gott ett sätt att skjuta upp beskattning på obeskattade vinster till senare år. Är också bara relevant om man har använt sig av expansionsfond/periodiseringsfond och jag antar att du inte har gjort det. Gör samma antagende här med och gissar på att det är en 0a som hör hemma i rutan.

Har själv inte fixat deklarationen än men kommer garanterat också ha ett antal frågor. Ska bli "spännande".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har nu skickat in den så får hoppas de inte har något att anmärka på.

Jag missade dessa kurser då jag inte var hemma när de hade kurser i Stockholm

Tack för hjälpen iaf

Visa signatur