Svenska fotosidor förutom fotosidan.se?

Permalänk
Medlem

Svenska fotosidor förutom fotosidan.se?

Hejsan.
Finns det andra fotosidor likt fotosidan.se som inte är just fotosidan.se? De har ju helt värdelösa begränsningar ala 10 bilder för gratiskonton, samt massa andra helt kontraproduktiva regler som att för varje bild som läggs i bildkritik så måste du skriva en kommentar på andra bilder i samma pool.

Permalänk

http://www.fuskbugg.se/fuskbugg/ Oändlig tillgång till uppladdningar, men inge kommentarer.

Permalänk
Medlem

Ja alltså, jag menar ju mer en komplett fotosida, om och för fotografi. Att bara ha nånstans att hosta bilder är inga problem.

Permalänk

Hmm bilddagboken om fjortisar inte skrämmer dig ^^ Eller varför inte facebook?

Permalänk
Medlem

Hittade den här tråden på Google och är ju bara tvungen att tipsa om Foto För Alla som har mycket mer generösa gratis medlemskap än vad Fotosidan har: http://www.fotoforalla.se/

Permalänk

Finns D70Sverige om du äger en nikonkamera.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

På vilket sätt skulle det vara kontraproduktivt att behöva skriva en kommentar på en annan bild? Det är ju att kommentera andras bilder och att ge kritik till varandra som är hela fotosidans idé. Detta är ju ett medel att uppnå det (samt att strypa inflödet av bilder en aning), eftersom det annars är ett stort problem att många bilder inte får en enda kommentar och att inflödet av bilder är helt enormt. Sen kan det ju finnas smartare sätt förstås, som photosig har, tex.
Hur som helst så upplever jag att det finns inget annat svenskt forum som har den bredd som fotosidan har. Det finns en del forum som är mer nischade som naturfotoforum.se tex.

Sen kostar det faktiskt inte mer än en 119kr/år för att få avsevärt bättre "villkor" på fotosidan om man gillar sidan i övrigt. Själv använder jag numera inte annat än forumet lite då och då och har valt att inte vara betalande medlem sedan det totalförstörde sidan med ny äcklig design för något år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag uppfattar det kontraproduktivt för att folk skriver bara skitkommentarer som "Åh vad bra!" endast för att folk ska kommentera deras bilder (med lika värdelösa kommentarer). Det blir en inflation av rövslickeri, ursäkta uttrycket. Det är ungefär samma problem som tex deviantart lider av.
Flickr funkar ju, de har iaf en vettig begränsning på 200 bilder (vilket är det man får för 119kr/år på FS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Jag uppfattar det kontraproduktivt för att folk skriver bara skitkommentarer som "Åh vad bra!" endast för att folk ska kommentera deras bilder (med lika värdelösa kommentarer). Det blir en inflation av rövslickeri, ursäkta uttrycket. Det är ungefär samma problem som tex deviantart lider av.
Flickr funkar ju, de har iaf en vettig begränsning på 200 bilder (vilket är det man får för 119kr/år på FS).

50 bilder är gränsen för gratis medlemskap på Foto För Alla, själv tycker jag det är lagom. Det känns inte så löjligt lite som Fotosidan. Sen så finns det inget krav på att kommentera andras bilder för att kunna ladda upp egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Jo, jag kan hålla med om att folk ofta bara skriver om de tycker att en bild är bra/fin och då oftast inte så mycket om varför heller, så det köper jag.
Är du ute efter bildkritik och kan leva med engelska är photosig inte så dumt. Det var ett tag sedan jag själv var aktiv där nu, men har de inte ändrat sina regler så får man, utan att göra något, ladda upp en bild var 3:e dygn. Man kan dock skaffa sig extra "poäng" för att kunna ladda upp fler bilder genom att kommentera andras bilder, men där räcker det inte med att bara kommentera utan andra användare/medlemmar bedömer kommentarerna och ger tummen upp eller tummen ner och en kommentar måste ha tummen upp för att ge poäng, sas. Det är inte alltid man får jättemånga kommentarer där heller (inflödet är ju ganska stort även där), men om man får det är det oftast konstruktiva saker och inte bara "Åh vad fin!".

Är man ute efter bildkritik så är flickr ungefär lika illa som fotosidan. Sällan folk skriver annat än "Guuuud vilken fin bild!". Personligen ser jag flickr mer som ett ställe att hosta bilder, men visst, man når ut till många och är man ute efter att sälja bilderna så samarbetar ju flickr med gettyimages.

Permalänk
Medlem

Låter fint, ska ta och kolla in det, tack! Engelskan är inget problem, det hade mest varit kul om det fanns ett alternativ till FS (ska kolla fotoföralla också).