Rensa datorn så endast windows kvar

Permalänk

Rensa datorn så endast windows kvar

Hej!

Ska sälja min dator och behöver hjälp med hur man rensar bort allt så att endast windows är kvar. Opertaivsystem: windows 7 OEM.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Formatera disken och installera 7 igen bara, det är enklast.

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till win7 skiva så är det bara att formatera hårddisken och sedan installera win7 igen, annars så kan du sitta och ta bort program efter program på "Start>Kontrollpanelen>Program>Program och funktioner" och bara att avinstallerar de du inte vill ha kvar.

Visa signatur

What comes around goes around.

Permalänk

okej just nu sitter jag och tar bort varje program en efter en. Det jag vill är att ingen information om lösenord och sånt finns i kvar i datorn. Vad är formatera hårdisken? förlåt är inge vidare expert på det här området.

Permalänk
Medlem

Är det en märkes datorn för det låter som om du aldrig installerat om förut?

Permalänk

Nej det är en ihopplockad dator på komplett. Och nej jag har aldrig installerat om förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixhk96:

Nej det är en ihopplockad dator på komplett. Och nej jag har aldrig installerat om förut.

Då är det faktiskt på tiden att du lär dig hur man gör:)

Permalänk

Ja det skulle vara både bra och kul att veta. Om någon orkar förklara så är jag tacksam.

Permalänk
Hedersmedlem

vem är det du vill gömma all data på disken ifrån?
Är det inför en försäljning eller rör det sig om en specifik mindre insatt person?

För om det rör sig om att gömma lösenord och annan data från disken för okänd person så tror jag du kommer misslyckas genom att endast avinstallera program ;). För det första får man ofta inte bort allt man önskar av en avinstallation, för det andra finns det en hel del sätt att plocka fram även saker som slängts.

Jag rekommenderar killdisk, formatera hårddisken och därefter installera windows igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Okej, hur formaterar man hårdisken?
Sen har jag OEM vet inte om det gör ngn skillnad.

Permalänk
Medlem

Kör in cdn i datorn, starta om datorn, spamma F8(brukar vara F8 right?), boota från CDn, läs instruktioner, formatera diskarna, installera, done!!

Visa signatur

Permalänk

Okej tack ska göra det, men jag har läst ngnstans att man kanske måste aktivera produkten (win 7) via mobilen om man har ny hårdvara sen man installera windows första gången. Men det kanske är helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixhk96:

Okej tack ska göra det, men jag har läst ngnstans att man kanske måste aktivera produkten (win 7) via mobilen om man har ny hårdvara sen man installera windows första gången. Men det kanske är helt fel?

nää:) inte igenom mobilen. Det är bara licensnycken du behöver när du gör det. Glöm för guds skull inte att skapa en ny patron (kommer inte på just nu vad det kallas) när du tar bort den gamla. Alltså du måste formtentera disken (först tar du bort den gamla).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

nää:) inte igenom mobilen. Det är bara licensnycken du behöver när du gör det. Glöm för guds skull inte att skapa en ny patron (kommer inte på just nu vad det kallas) när du tar bort den gamla. Alltså du måste formtentera disken (först tar du bort den gamla).

Ta bort partionen och sedan formatera right?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av meth00d:

Tar man bort partitionen finns det inte mkt att formatera (tömma)

Min guide förklarar läget rätt bra om hur man gör för att installera W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meth00d:

Tar du bort den gamla och skapar en ny partition så kommer du till formateringen automatiskt, skulle råda till att inte välja snabb formatering efter som du ska sälja den.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Tar du bort den gamla och skapar en ny partition så kommer du till formateringen automatiskt, skulle råda till att inte välja snabb formatering efter som du ska sälja den.

Du har nog missförstått vad den långsamma formateringen gör. Det som tar tid där är felsökningen så han kan lika gärna snabb formatera i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du har nog missförstått vad den långsamma formateringen gör. Det som tar tid där är felsökningen så han kan lika gärna snabb formatera i det här fallet.

Går den bara igenom och felsöker disken? Trodde den skrev över disken med bara ettor eller nollor om man valde den sega, och att den snabba bara tömde listan med info om vars alla filer finns(minns inte vad den heter ).

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Går den bara igenom och felsöker disken? Trodde den skrev över disken med bara ettor eller nollor om man valde den sega, och att den snabba bara tömde listan med info om vars alla filer finns(minns inte vad den heter ).

Man behöver ett program som skriver över ytan om man är orolig för sånt. Har man redan installerat om Windows på disken så finns det ccleaner som kan radera det lediga utrymmet. Den består av flera delar med separata resnings knappar så man måste kolla runt i programmet.

Men du har rätt i att man ska ta bort och skapa ny partition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meth00d:

yes (såg att jag svamla en del sry)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ok, var ett par år sedan jag installerade om windows så har inte satt mig in i det så mycket. I osx install kan man iaf välja från 0-99, hur många gånger man vill skriva över hela disken med ettor, tror öven ubuntu installen har det valet.

Visa signatur

Permalänk

hittade den här på youtube, det verkar vara en bra guide

http://www.youtube.com/watch?v=JyMWz5UEgoI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Ok, var ett par år sedan jag installerade om windows så har inte satt mig in i det så mycket. I osx install kan man iaf välja från 0-99, hur många gånger man vill skriva över hela disken med ettor, tror öven ubuntu installen har det valet.

Tyvärr så är Windows inte lika smart. Det är separata program som gäller där.

Verka som OSX har blivit bättre på den punkten. I äldre Macar och OSX var det en ruta som man skulle kryssa i om man även ville att ytan skulle skrivas över. Då tog det dubbelt så låg tid som en långsam formatering.