Borde jag köpa en Mac?

Permalänk

Borde jag köpa en Mac?

Hej!

Ska börja studera och behöver då en bärbar dator till plugget och jag tänkte fråga er om jag borde köpa en Mac eller om det finns bättre datorer som passar mig.

Det jag är ute efter är:

-Stor multitouch pekdon som funkar bra.
-En så robust dator som möjligt, som jag kan bära runt i väskan under några år utan att den går sönder
-Bra support och garanti
-mellan 13-14 tum
-Bra nog batteritid för att kunna använda datorn utan att behöva ladda den på plugget.
-Framtids säker.

Vad tycker ni? Är det värt investeringen eller borde man sikta på en lite billigare "PC"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wookiebear:

Hej!

Ska börja studera och behöver då en bärbar dator till plugget och jag tänkte fråga er om jag borde köpa en Mac eller om det finns bättre datorer som passar mig.

Det jag är ute efter är:

Stor multitouch pekdon som funkar bra. Finns i stort sett bara Mac som har en bra sådan
-En så robust dator som möjligt, som jag kan bära runt i väskan under några år utan att den går sönder Robust vet jag ej, men håller bra gör dem
-Bra support och garanti Worldwide Garanti, Apple Care
-mellan 13-14 tum Macbook Pro 13"
-Bra nog batteritid för att kunna använda datorn utan att behöva ladda den på plugget. Halvera skärmstyrkan så är det garanterat
-Framtids säker. Med OS X's optimering kommer den inte bli slö och långsam om du rensar den då och då, har en Powerbook G4 2005 som rullar på som när den var ny

Vad tycker ni? Är det värt investeringen

Ja.

Visa signatur
Permalänk

Tack för svaret. Jag har hört att Mac datorer behåller sin återsäljnings värde mer än andra datorer. Är det något som du kanske vet något om?

En annan fråga också, hur ofta brukar Apple uppdatera sitt sortiment? Vill hellst inte köpa en ny dator som blir får en uppdaterad version efter en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wookiebear:

Tack för svaret. Jag har hört att Mac datorer behåller sin återsäljnings värde mer än andra datorer. Är det något som du kanske vet något om?

En annan fråga också, hur ofta brukar Apple uppdatera sitt sortiment? Vill hellst inte köpa en ny dator som blir får en uppdaterad version efter en månad.

Det stämmer, en Macbook Pro från 2007 säljs för ca 6-7000kr begagnad (högt tryck också). En Bärbar PC från 2007, ja, ingen vill ha dem.

De brukar släppa nya datorer med ca 220 dagars spann. Macbook Pron har precis blivit uppdaterad. Så det är ett bra köp nu.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thornblom:

Macbook Pro 13"

Nya Macbook air låter väl annars som ett ganska gott alternativ? Inte riktigt lika kraftfull kanske, men om det inte främst är en spelburk man är ute efter är kanske halvering av vikten nästan roligare? För studier bör den hålla länge nog i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ångrar inte en sekund att jag köpte min Macbook Pro 09, den gör sig oerhört bra fortfarande, inga problem alls. Byggkvaliteten är helt överlägsen och man kan hålla i den öppnad med en hand utan att det känns riskabelt. En studiepolare köpte en Acer för samma pengar samtidigt. Visst var hårdvaran vassare, men kvaliteten på datorn var så plastig och risig att jag kunde knappt kolla på den. Nu finns det säkert oändligt med notepads med bra byggkvalite, men även om en Mac kostar lite mer så är det värt pengarna i mina ögon. Man köper trots allt inte en mac om man tänkt spela mycket.

Ska du köpa nu är det en Macbook Air som gäller, uppdaterades för 2 veckor sen, så den är väldigt fräsh i dagsläget. Macbook Pro däremot är nog i senaste laget då en uppdatering lär komma lite senare i höst.

http://buyersguide.macrumors.com/ perfekt sida att kolla efter om det är tid att köpa eller inte.

Thornblom menar Macbook Air, inte Pro som nyss uppdaterades..

Permalänk

Dem tunna airs känns lite mer som en "gimimck" plus att dem är lite dyrare. Jag ska inte köpa datorn förens slutet av augusti. Tror du att dem har uppdaterats vid den tiden? Eller att det i alla fall finns information om dem? Enligt sidan så borde det ta ungefär 60 dagar tills nästa uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wookiebear:

Dem tunna airs känns lite mer som en "gimimck" plus att dem är lite dyrare. Jag ska inte köpa datorn förens slutet av augusti. Tror du att dem har uppdaterats vid den tiden? Eller att det i alla fall finns information om dem? Enligt sidan så borde det ta ungefär 60 dagar tills nästa uppdatering.

Ah! Såg precis att det var Airen som vart uppdaterad.
Då skulle jag vänta om du kan!
Apple släpper inte information i förväg, man får se när den släpps. Dock kan det lika gärna ta 160 dagar innan den släpps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av wookiebear:

Dem tunna airs känns lite mer som en "gimimck" plus att dem är lite dyrare. Jag ska inte köpa datorn förens slutet av augusti. Tror du att dem har uppdaterats vid den tiden? Eller att det i alla fall finns information om dem? Enligt sidan så borde det ta ungefär 60 dagar tills nästa uppdatering.

Nästa uppdatering? Apple har precis släppt den nya Air:en (det finns bara en, om än i olika konfigurationer) så det lär inte komma någon ny på ett bra tag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av wookiebear:

Dem tunna airs känns lite mer som en "gimimck" plus att dem är lite dyrare. Jag ska inte köpa datorn förens slutet av augusti. Tror du att dem har uppdaterats vid den tiden? Eller att det i alla fall finns information om dem? Enligt sidan så borde det ta ungefär 60 dagar tills nästa uppdatering.

I ärlighetens namn tror jag tyvärr det kommer dröja ett par månader innan vi ser nya Macbook Pro. Senaste 2 släppen har legat över 300 dagar mellan varandra, och det ryktas om ny design för första gången på länge. Det gör lite till en mer "vill ha" grej, men samtidigt lär du säkert behöva datorn innan dess.

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att inte köpa en Air eller en Macbook Pro just nu då båda inte kommer uppdateras på ett tag (MBP tidigast i Februari och Air om 1 år). Givet att Apple följer sina tidigare uppdateringscykler.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av wookiebear:

Hej!

Ska börja studera och behöver då en bärbar dator till plugget och jag tänkte fråga er om jag borde köpa en Mac eller om det finns bättre datorer som passar mig.

Det jag är ute efter är:

-Stor multitouch pekdon som funkar bra.
-En så robust dator som möjligt, som jag kan bära runt i väskan under några år utan att den går sönder
-Bra support och garanti
-mellan 13-14 tum
-Bra nog batteritid för att kunna använda datorn utan att behöva ladda den på plugget.
-Framtids säker.

Vad tycker ni? Är det värt investeringen eller borde man sikta på en lite billigare "PC"?

där beskrev du precis en mac.
Jo men varför inte, vill du ha en robust dator med bra batteritid och stort multitouch-platta så är mac det bästa alternativet.
Jag hade nog kollat på en Macbook Air (Den blev uppdaterad för ca 2 veckor sedan.) eller en Macbook pro.

EDIT:

Den nya Macbook Air är definitivt tillräckligt kraftfull för att använda till plugget osv. om jag inte minns fel så har den en i5 cpu som är en jätte bra processor.
ovan på det så har den SSD hdd vilket är säkrare då du konkar runder med datorn. - en air hade jag definitivt gått efter.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Geeks
SweClockers