21" Samtron 210p Crt suddig bild, men bra i film och efter

Permalänk
Medlem

21" Samtron 210p Crt suddig bild, men bra i film och efter

Så. se fall folk läser, hade ingen aning om va ja skulle skriva i topicen =P

Jo de är så att min crt skärm blir helt suddig och det blir väldigt svårt å läsa text.. men kör ja en film, och efter ja stängt av filmen så är bilden perfekt, går att läsa allt utan problem. Ibland så kan den vara läsbar utan att ja titta på film också..
Tycker de är väldigt konstigt.

va beror detta på? och hur fixar man de fall de nu går..

va nån som sa att de hade med upplösningen och göra.. men ja har testat alla upplösningar ja kan å de är samma visa endå..

de är som sagt inge fel alls på skärmen så länge man spelar och tittar på film på den.

Tack för svar i förhand

//Peter

Permalänk
Medlem

Hur gammal är skärmen? Vad har du för upplösning? Har du högtalare nära din skärm eller en stor subwoofer på golvet under skärmen?

CRT skärmar åldras rätt dåligt, ju äldre de blir ju mer sliten blir den nätfilm som finns i skärmen. Den kan bli skrev och böjas p.g.a förlängd värmeutveckling i skärmen. Det går inte att reparera.

Vissa CRT skärmar kan köra med väldigt hög upplösning men det är oftast inte mening att man ska köra på det absolut högsta. Skruva ner och se om bilden blir skarp. Blir den skarp kan det bero på orsaken över eller under denna.

Magneter kan som vi vet skada CRT-skärmar. Dessa magnetfält kan sträcka sig flera meter runt högtalarna särskilt när det handlar om subwoofer-element. De kan gå långsamt och med tiden kan filmen i skärmen bli skev.

// André

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nopp. har ingen högtalare vid skärmen eller i dator rummet, Kör i 1600x1200 och som ja skrev så är det inge fel alls på skärmen, inge böjningar osv osv förutom att bilden blir suddig..
Spel i samma upplösning som skrivbordet funkar också utan problem, och fall de vart lika suddigt som ja pratar om hade de vart ospelbart,

Men är den suddig för att den är gammal så borde den ju inte bli bättre av att ja kollar på film på den.
Eftersom bilden blir hur bra somhelst efter ja stängt ner filmen och under tiden filmen spelas.

Mena att är skärmen gammal. så ska ju inte ett program i datorn göra så skärmen blir bra. i detta fall vlc var av där ja kollar på film.
Tänker ja fel?

Exempel: har nu wow igång.. drog precis över firefox över wow, och all text är klar, skulle ja stänga av wow och efter ett tag skulle texten bli mer å mer suddig, kan ju inte bero på att den är gammal. och wow körs i 1600x1200 fullscreen winmode

tycker allt känns så konstigt för att bero på att den är gammal.

Permalänk
Medlem

Well now thats just strange.

Kolla så du inte aktiverat någon funktion om AA eller liknande. Vet att det fanns en funktion i xp som gjorde att man kunde välja mjukare text specifikt till lcd(har för mig att.den stängdes av när man hade DirectX drivna program på, men kan minnas fel), det kunde bli suddigt på vissa crt-skärmar. Har aldrig sett en motsvarighet i på vista och 7 men kanske finns något dolt.

Men om problemet nyligen uppstått så vet jag inte... uppdaterat din drivers till grafikkortet som kan ha orsakat det? Den där rage-uppdatering till amd var ju så där lagom buggig.

Det hela är mycket konstigt iallafall...
Mer relevant hårdvaru och mjukvaru information kan hjälpa felsökningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grejen är att ja kan fan inte minnas när skiten börja. eller om de vart så hela tiden i 7an... har iallfall vart såhär ett bra tag.

Bara nu på senare dar ja tröttna på skiten =P som tur är har ja en till skärm som ja kan läsa text på=)

Windows 7 Ultimate 64bit
AMD Phenom II X4 925 - 2.80Ghz
4Gig ram
Nvidia GeForce GTS 250 - Med drivers 266.58

vet inte va de är för information du vill åt

Permalänk
Medlem

Min första tanke vid OP var att när skärmen blir varm blir den skarpare. Om den är "kall-suddig" när du ser film märker du inte det. Efteråt, i "Windows", tror du att spelandet/filmvisningen gjorde skärmen skarp, vilket inte stämmer eftersom det var värmen som gjorde det.

Min andra tanke efter att ha läst hela tråden är att du har haft skärmen för länge för att ha missat ett sådant samband. Är suddigheten du skriver om på en glidande skala eller är det två distinkta lägen, suddig/skarp? Om det är två tydliga lägen, vilket jag tolkar det som, tänker jag mjukvara. Om glidande: hårdvara.

Slänger ut lite lösa tankar:
* Om du kör spel i samma upplösning som Windows, är fenomenet detsamma? EDIT: Jag läste lite slarvigt, du kan alltså styra suddigheten genom att köra spelet i samma upplösning. /EDIT
* Film i fönsterläge, vad händer. Inget gissar jag?
* Växla mellan olika upplösningar, antal färger, Windows-teman. Starta i felsäkert läge. Kan du finna ett sätt på vilket du kan kontrollera sudd-läget?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fulhest:

Grejen är att ja kan fan inte minnas när skiten börja. eller om de vart så hela tiden i 7an... har iallfall vart såhär ett bra tag.

Bara nu på senare dar ja tröttna på skiten =P som tur är har ja en till skärm som ja kan läsa text på=)

Windows 7 Ultimate 64bit
AMD Phenom II X4 925 - 2.80Ghz
4Gig ram
Nvidia GeForce GTS 250 - Med drivers 266.58

vet inte va de är för information du vill åt

Google ger tipset, slå över till 16-bitars färgskala. Annars skulle där finnas någonslags bugg i vista och win 7 som gick att undgå genom att byta till en ny upplösning men aldrig acceptera då skulle det bli bra bild igen enligt vissa användare.

Hoppas det hjälper...

Visa signatur
Permalänk

Kan det vara cleartype som spökar?
Är bilden lika suddig över hela bildytan?
Brukar vara skarpare i mitten av skärmen och om du senare kollar mot kanterna så brukar det bli suddigare.

Permalänk
Hjälpsam

Någon skillnad med före och efter den magiska degauss knappen?

(saknar nästan ljudet av poinggggngngn som blir vid degauss)
http://en.wikipedia.org/wiki/Degaussing#Degaussing_monitors

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Med CRT-skärmar bör man inte köra högre bildfrekvens än nödvändigt för att få skarp bild, för hög frekvens så kan det bli suddigt och för låg så "blinkar" skärmen. 75Hz brukar ge en bra kompromiss med de flesta skärmar, riktigt bra skärmar klarar över 100Hz.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att filmen körs i en annan upplösning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Google ger tipset, slå över till 16-bitars färgskala. Annars skulle där finnas någonslags bugg i vista och win 7 som gick att undgå genom att byta till en ny upplösning men aldrig acceptera då skulle det bli bra bild igen enligt vissa användare.

16bitars funkade inte. Ingen aning om va du menar med det andra svaret =/
---

Skrivet av Mr.Pruple:

Kan det vara cleartype som spökar?
Är bilden lika suddig över hela bildytan?
Brukar vara skarpare i mitten av skärmen och om du senare kollar mot kanterna så brukar det bli suddigare.

Har faktist stängt av Cleartype efter va du skrev, och text är ju mycket tydligare på crt skärmen men tycker inte de är helt perfekt.. men de kanske ja inte kan få.
Mja, är ju mest text som är suddig. och det är över hela bildytan
---

Skrivet av Fluf:

Någon skillnad med före och efter den magiska degauss knappen?

Nopp ingen skillnad alls.
---

Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så att filmen körs i en annan upplösning ?

Ingen aning, Hur kollar man sånt? hade lite av den funderingen med, men visste som sagt inte hur man kolla.
---

Som sagt, stängt av cleartype, och text är tydligare.. men tycker inte det är perfekt.
men de är på go väg,

tycker fortfarande att de hela är lite lustigt, stängs cleartype av när spel sätts igång å film?
å sen dröjer de lite innan den kommer igång helt efter man stängt av vad man nu haft för sig??
För det tar ett litet tag innan texten återgår till suddig, och det är inte Av och På som någon frågade,
utan de går i en linje sakta men säkert mot suddigheten

har ni några fler tips eller funderingar på va som kan fixa detta mer så tar jag gärna emot dom

får ursäkta fall det blev lite rörigt
Tack för alla svar
//Peter

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla vilka skalningsinställningar/ eller ändra upplösning vid helskärm inställningar din spelarmjukvara har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Slå över till en lägre upplösning men när dator frågar är du säker på att du vill ha den här upplösningen trycker du nej. Blir bilden skarp då? Och så fall hur länge?

Det var det jag mena med det andra jag skrev. Det fanns vissa som skrev att löste problemet när man sökte på Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Säger bara detta. Skärmen har gjort sitt.
Får du inte ens skarp bild i tex 800x600 så är den slut.
Det ända som skulle kunna vara boven i dramat är kabeln.
Ha en riktig kabel, svårt att säga hur den ska vara men ungefär såhär.
Ca 1 cm i diameter och hård, inte någon sladdrig kabel som följer med i paketet till någon dell-hempc.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Har själv en 21" CRT Trinitron som jag vet är i sönder.

"blinkar" bilden till ibland?

Min gör det och ger ifrån sig ett rätt kraftigt blixt ljud sen blir den bra igen några timmar. Händer speciellt ofta när skärmen precis har startats.

Det hela började med suddig bild som kom ibland.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

jusst nu är bilden bilden jävligt suddig, får ja lov å ta emot att skärmen helt enkelt är på sina sissta månader eller äre nått som är felinställt.. ska försöka hitta en xp dator och testa skärmen i och se fall skiten funkar bra eller inte.

får helt enkelt återkomma, för ja tror ni har kommit med dom svaren som finns att komma med.

tack för alla tankar och tips, om ni har nått mer förslag så tar ja gärna emot de

//peter

Permalänk
Medlem

Det finns en ratt någonstans i skärmen för att justera fokus på ifall den är felande, men om du öppnar skärmen för att komma åt, akta dina fingrar, det kan finnas 20KV där inne. Ibland kommer man åt fokusen utifrån på baksidan.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

har ingen focus på baksidan och ja har inte tänkt öppna skiten heller för ja känner att ja itne har den erfarenheten,
smartast så de inte händer mig nånting

men tack för svaret

Permalänk
Medlem

jag hade en likadan skärm för en herrans massa år sedan (har kvar den men står bara och samlar damm) jag gick ner till 1280x1024 så jag kunde köra i 100Hz högre upplösningar funkade bara i låg hz så det blev flimmrigt som låg hz på CRT ger men även det problem du beskriver, fast mitt kom inte och gick utan var där hela tiden.

men testa ändra upplösning och höj sedan HZ till 100+ och se hur det blir.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold