Installera trådlös skrivare med WPS PIN

Permalänk

Installera trådlös skrivare med WPS PIN

Gokväll!

Har haft en trådlös skrivare som fungerat fin fint ett bra tag, fram tills nu. Åskguden Tor skulle nämligen givetvis börja veva med hammaren och sände iväg en elektrisk stötvåg som våldsamt och plågsamt tog död på routern. Det var bara till att dyka ner i arkivet med apparater från Jesu födelse och tidigare, och jag fann där tillsammans med bland världens typ äldsta transistorradio och mormor gamla moraklocka en uråldrig D-link DI-524.

"Grymt!" tänkte jag när tingesten faktiskt lyckades leverera Gudabenådat internetflöde ner i laptopen. Lika roligt var det dock inte när den trådlösa skrivaren (HP Photosmart plus B209-a-m) skulle installeras. Denna moderna och ganska snobbiga apparat tycks inte digga min gamla D-link lika mycket som jag gör då den endast verkar kunna söka kontakt med routrar på två sätt: 1, Genom att trycka på en WPS-knapp på routern (som givetvis saknas på min router). 2, Genom att använda WPS PIN. Det senare hade jag inte hört talas om innan och påbörjade givetvis en intensiv googlingsräd. Dock fruktlös.

Jag antar att de vill att jag via Routern ställer in den på att acceptera denna WPS PIN (som skrivaren anger till en 8-siffrig kod), vilket äntligen (ursäkta dröjsmålet) leder oss fram till huvudfrågan; hur gör jag detta?

Med förhoppning om att någon vänlig själ vill förbarma sig