Vart får man tag i denna telekabel till routern?

Permalänk
Medlem

Vart får man tag i denna telekabel till routern?

Hej!

Har internet från Telia och ska nu flytta min router. Routern används till både TV och bredband.
Likt den på länken här: http://www.routershop.nl/img/products/large/speedtouch_789_50...
Nu är det så att kabeln från telejacket har blivit för kort. Kabeln är någon special variant som jag inte sett tidigare.
Har bifogat en bild här nedan med varianten, den är tredelad i ena änden, dvs. den änden man kopplar in i routern.

http://www.ladda-upp.com/bilder/59956/telekabel

Vart kan man få tag på en längre sådan kabel?

Tack på förhand
Korwa

Permalänk
Avstängd

Det är inte rekomenderat att köra längre telekabel, försök använda längre tp kablar istället...

Ontopic så har jag sett en sådan kabel 1 gång förr och det var när BBB försökte pracka på mig någon jävla skit från thomson när mitt xavi modem togs av åskan, stod ut i cirka 1 vecka innan jag ringde in och krävde ett nytt modem av märket xavi, skiten från thomson var inte tillfredsställande på något sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser andra änden ut? kanske enklare att bara förlänga den.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl en normal modularkontakt för tele http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=160731810 men det kan ge problem att skarva som tidigare sagts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns annars "flytta första jacket"-sats att köpa i Teliabutiker... om det hjälper något

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Det är inte rekomenderat att köra längre telekabel, försök använda längre tp kablar istället...

Ontopic så har jag sett en sådan kabel 1 gång förr och det var när BBB försökte pracka på mig någon jävla skit från thomson när mitt xavi modem togs av åskan, stod ut i cirka 1 vecka innan jag ringde in och krävde ett nytt modem av märket xavi, skiten från thomson var inte tillfredsställande på något sätt.

Jo men min filckvän dödar mig om routern måste stå där den står nu så det är inte att diskutera Kommer skilja på ca 1 meter på den sladden jag har idag och behöver nu istället, så borde ju inte göra superstor skillnad. Är nöjd med routern förövrigt så den är inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Finns annars "flytta första jacket"-sats att köpa i Teliabutiker... om det hjälper något

Hjälper tyvärr inte i detta fallet Har redan det närmsta jacket som första jack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Hur ser andra änden ut? kanske enklare att bara förlänga den.

Den andra änden sitter tyvärr fast i tele-jacket.

Permalänk
Medlem

En sak som jag inte förstår riktigt, typ om man har en 2km lång kabel från telestationen som ligger ihop med ett stort antal andra kablar och det funkar bra, då kan ju inte en förlängning av kabeln mellan jacket och modemet på 1-2m spela någon roll, men om det nu är en specialsladd så får du kanske förlänga telekabeln och flytta det fasta uttaget istället, eller sätta upp ett till som du kopplar som första jack.

Undrar om det är för att få de analoga telefonerna att fungera med IP-telefonin som de andra sladdarna finns... om du inte ska ha det så kan du säkert använda en vanlig splitter och en standard RJ11 sladd. Men jag kanske har fel.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Korwa:

Den andra änden sitter tyvärr fast i tele-jacket.

http://www.kjell.com/?item=55909

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Där har vi en lösning ja! Tror ni att internet kommer få mycket störningar nu när sladden blir totalt ca. 7m med en sådan förlängning? Har inget annat uppkopplat mot telenätet.

Permalänk
Medlem

Som vissa har skrivit så är det inte att rekommendera förlängning på telekabeln!

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korwa:

Där har vi en lösning ja! Tror ni att internet kommer få mycket störningar nu när sladden blir totalt ca. 7m med en sådan förlängning? Har inget annat uppkopplat mot telenätet.

Så länge du inte har något annat i telejacken så spelar oftast jacket ingen roll.
Har min router i typ mittersta jacket av kanske 15st och har inge problem alls samt att kortaste telesladd jag hade (och har vart för lat att skaffa kortare) var 10m.
Men som sagt skulle jag börja trycka in fasta telefoner så hade allt havererat totalt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Bara att testa.

Anledningen till att man helst ska undvika onödiga skarvar är att det är just skarven som dämpar signalen.
Fler meter tråd har förvisso en påverkan men den är betydligt mindre än vad just skarvningen kan ställa till med.

Ett mardrömsexempel på en dålig dubbelskarv (patchning i ett skåp) motsvarade ungefär 1200 meter kabel och gjorde en rätt rejäl skillnad i prestanda för den kunden. Detta är dock inte alls normalt utan ett värsta fall

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Bara att testa.

Anledningen till att man helst ska undvika onödiga skarvar är att det är just skarven som dämpar signalen.
Fler meter tråd har förvisso en påverkan men den är betydligt mindre än vad just skarvningen kan ställa till med.

Ett mardrömsexempel på en dålig dubbelskarv (patchning i ett skåp) motsvarade ungefär 1200 meter kabel och gjorde en rätt rejäl skillnad i prestanda för den kunden. Detta är dock inte alls normalt utan ett värsta fall

Ja jag testade exemplet från kjell och co, gick från typ 20 mbit till 0,5 mbit på bredbandskollen (!!!) så var bara och lämna tillbaka igen. Hur bra fungerar telias jackflyttningssats?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Korwa:

Ja jag testade exemplet från kjell och co, gick från typ 20 mbit till 0,5 mbit på bredbandskollen (!!!) så var bara och lämna tillbaka igen. Hur bra fungerar telias jackflyttningssats?

Så mycket ska det inte ändras, det tyder snarast på att det finns ett fel i kabelsystemet, eller att du kanske kopplat in adslfiltret fel eller nått, men men ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korwa:

Ja jag testade exemplet från kjell och co, gick från typ 20 mbit till 0,5 mbit på bredbandskollen (!!!) så var bara och lämna tillbaka igen. Hur bra fungerar telias jackflyttningssats?

Köp telekabel istället(lös installationskabel) och ett extra jack. sätt nya jacket där du vill ha det och klammra kabel mellan jacken. Direktskarva sedan de kablar som kommer in till ditt förstajack in i kabeln du dragit till nästa jack, koppla detta jack med de kablar signalen kommer i på nedre stiften och kolla de övriga två kablarna på de övre stiften. Sedan bara koppla dessa på de nedre stiften i gammla jacket..

Permalänk
Medlem

Blev lite svårförståligt i förra inlägget. Här kommer en bild på det.