Laddare glappar till Macbook pro 2010

Permalänk
Medlem

Laddare glappar till Macbook pro 2010

Jag köpte min macbook pro strax innan sommaren i år och är student så jag tar med den varje dag i princip.
Idag så började laddare bete sig lite underligt. Jag spelade spel (i Windows då jag har bootcampat) och helt plötsligt så börjar datorn klaga på för lite batteri även fast jag har laddaren i.
Jag tittar på magsafe lampan och den lyser orange. Efter 20 sec så slocknar den, blir grön och sedan orange igen. Det händer även när jag är inne i OsX och under uppstart så tappar den kontakten ett par gånger på kort tid.
Jag har testat att ladda när datorn är avstängd och det verkar fungera utan problem. Någon som vet om man kan fixa något sånt här själv eller om man måste lämna in datorn? Har svårt att vara utan den nån längre period. För jag antar att felet sitter i datorn då det laddar ok när datorn är avstängd?

Tackar för svar

Permalänk
Medlem

Testa att återställa SMC först och främst. Det gör du genom att stänga av datorn och ansluta laddaren. Tryck sedan ner Shift-ctrl-alt och power-knappen samtidigt och håll nere 1-2 sek. Släpp sen alla samtidigt. Starta efter det datorn som vanligt.

Problemet kan även ligga i laddaren även om det kanske inte är troligt så testa även med an annan sådan om möjlighet finns. Kolla efter smuts och liknande

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Om du har en gammal modell av magsafe laddaren så kan det vara så att den börjar gå sönder, apple har ju åtagit sig att byta ut dessa till nya eller ersätta om man köpt en ny under tiden. Inspektera kabeln som går ut från själva laddaren vid vägguttaget.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini