Testa din syn och skärm (kalibrering) här!

Permalänk
Medlem

Testa din syn och skärm (kalibrering) här!

Råkade av slump hitta detta intressanta test. Som en perfektionist jag är brukar jag alltid tillbringa tid åt att kalibrera TV, skärmar och sånt till det bästa möjliga resultatet och brukar bara använda mina egna ögon som mått (strävar ju till 2.2 gamma och så bra färgbalans och lämplig kontrast och sånt som möjligt för en så neutral bild som möjligt och inte överdrivna färger) så tyckte detta var nånting jag måste testa. Hade inga stora förhoppningar med tanke att jag sitter med en TN panel ViewSonic VX2268wm 120Hz, dock vet jag att mina inställningar för iaf just detta exemplaret är väldigt bra. Jag trodde det skulle bli svårt men satt faktiskt inte längre än kanske 5-7 minut med det och var det några block jag undrade mellan så flyttade jag om dem och då såg man genast ifall det var rätt eller fel. Hursomhelst är jag intresserad vad ni andra kommer till för resultat.

http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=77

Skärm: ViewSonic VX2268wm 120Hz (TN-panel)

Resultat: 0 (perfekt, inga fel)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Testade det för ett litet tag sen. Kommer inte riktigt ihåg vad jag fick men Efter ett tag så flyter ju allting ihop xD

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Skärm: ViewSonic VG2030wm

Inte lika bra men ganska nöjd med mitt resultat ändå

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 990 PRO 4TB

Permalänk
Medlem

Jag fick 4 Men får skylla på att jag är trött och gjorde testet på min Gamla lcd tv

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Man såg ju ganska lätt vart det skulle vara.

Permalänk

coolt!

Visa signatur

i5 + antec 620 35c idle | asus 6870 | asus p8h61/usb3 | corsair 8gb xms3 | fractal design tesla 650watt | antec dark fleet 85

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Råkade av slump hitta detta intressanta test. Som en perfektionist jag är brukar jag alltid tillbringa tid åt att kalibrera TV, skärmar och sånt till det bästa möjliga resultatet och brukar bara använda mina egna ögon som mått (strävar ju till 2.2 gamma och så bra färgbalans och lämplig kontrast och sånt som möjligt för en så neutral bild som möjligt och inte överdrivna färger) så tyckte detta var nånting jag måste testa. Hade inga stora förhoppningar med tanke att jag sitter med en TN panel ViewSonic VX2268wm 120Hz, dock vet jag att mina inställningar för iaf just detta exemplaret är väldigt bra. Jag trodde det skulle bli svårt men satt faktiskt inte längre än kanske 5-7 minut med det och var det några block jag undrade mellan så flyttade jag om dem och då såg man genast ifall det var rätt eller fel. Hursomhelst är jag intresserad vad ni andra kommer till för resultat.

http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=77

Skärm: ViewSonic VX2268wm 120Hz (TN-panel)

Resultat: 0 (perfekt, inga fel)

http://i44.tinypic.com/20kvczl.png

Använder du dina egna ögon som mått för kalibrering av skärm de blir aldrig bra assså.. för beroende på vilken typ av lampor du har i ditt rum å färg på vägarna mm.. så påvärkar det dina ögon.. men sen bror de ju på hur krässen du är.. jag trodde miin skärm va bra kalibrerad.. till jag köpte en colormunki photo.. å de blir sån skilnad me å göra det med en kalibrator en om man gör de med sina egna ögon.. men som sakt allt bror på hur kräsen man är..

Permalänk
Medlem

Samsung 2233rz, 93 poäng

Men jag har på papper att jag har halvrisigt färgseende, och så är jag trött.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Fail, fick 18

Permalänk
Medlem

Samsung 2233rz, 15 poäng. Inte helt nöjd men det funkar

Permalänk

Fattar inte ens hur man gör haha

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

12 på trötta ögon och en gammal LG L222WS - jag är nöjd. Allt bara flöt ihop i slutet ju, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Fattar inte ens hur man gör haha

Haha nä det var det jag tänkte med, finns ju typ inga instruktioner, bara en massa fyrkanter i olika färgnyanser

Jag sitter på en CRT så visst jag ser skillnad på (alla?) rutorna men hur vet man i vilken ordning man skall sätta de för det?

Permalänk
Medlem

Fick 20 på LG L227WT bytte till BenQ G220HD och fick 14. Vet inte om det handlar om att skärmarna är dåliga, mitt färgseende är trasigt eller om det är något psykiskt bakom det. Känns som att man stirrar sig blind på det efter ett tag och i det sista testet jag gjorde var ~80% av felen på den sista remsan jag gjorde(grön, gjorde dem inte i ordning). Började även se ett mönster i rutorna men förvånande nog så fanns inget mönster när jag tittade närmre

Skrivet av Yrch:

Haha nä det var det jag tänkte med, finns ju typ inga instruktioner, bara en massa fyrkanter i olika färgnyanser

Jag sitter på en CRT så visst jag ser skillnad på (alla?) rutorna men hur vet man i vilken ordning man skall sätta de för det?

Kan hålla med lite där. Man ser ju helt klart skillnad på dem men det är svårt att få dem i rätt ordning i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

-----------

Du börjar ju lägga från första rutan från vänster. Vänster till höger med andra ord.
Ja om du ser att det inte finns ljusare kvadrater än den första (längst till vänster) så ska
det väl antagligen vara en mörkare.
Kan ju inte vara så svårt när du ser skillnad på alla rutorna som du sa

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

-----------

Du börjar ju lägga från första rutan från vänster. Vänster till höger med andra ord.
Ja om du ser att det inte finns ljusare kvadrater än den första (längst till vänster) så ska
det väl antagligen vara en mörkare.
Kan ju inte vara så svårt när du ser skillnad på alla rutorna som du sa

Haha, ja du jag ser mig själv som rätt intelligent men sånt här har jag rätt svårt för Påminner mig om såna där "Mensa" tester med en massa streck och olika mönster och så skall man säga vilken som kommer härnäst

Men klockan är ju 2 nu så får nog kolla på det imorgon

Permalänk
Medlem

1012 på min bärbara iof ganska kass men ändå ska kolla skärmen till den stationära när jag kommer hem hoppas på bättre

Permalänk
Medlem

0 på en billig LG W2242PE. Får väl vara nöjd. Hade nog inte lyckats lika bra på min BenQ hemma.

Permalänk
Medlem

Trodde jag skulle få sämre då jag hade svårt att se en siffra på färgseendetestet vid mönstringen för några år sedan.

Har en BenQQ BL2400PT MVA

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

800 drygt

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

18 på min Laptop. Ska prova igen när jag kommer hem

Permalänk
Medlem

33 Poäng :S
På en BenQ T2210HD, får väl göra det igen i eftermiddag och se om det går bättre.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk

Jag har två skärmar på jobbet, en LG-2246T, en LGL225WS

Både är kalibrerade med en kalibrator från X-Rrite. 2246T har jag aldrig vart nöjd med färgmässigt, och kalibreraren lyckades inte få till det bra heller. På den fick jag 7 fel på testet, men på den andra blev det felfritt. Så, det har nog minst lika mycket med skärmkvaliten som med ögonen att göra

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

4 fick jag. Gäller ju att man har en hyfsat korrekt inställd display också annars blir det omöjligt.

Permalänk
Avstängd

BENQ G2220D och BENQ G2400W. Testade på båda, fick samma resultat.
Har brytningsfel på höger ögat, men ändå klarade jag mig finfint. (Brytningsfel=ser ofta linjer som t.ex. går under en text, mitt i texten, typ ghosting IRL!)

Skrivet av ozo64:

4 fick jag. Gäller ju att man har en hyfsat korrekt inställd display också annars blir det omöjligt.

Skitsnack!

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Skitsnack!

Hur kommer det sig då att jag får olika resultat på olika skärmar?

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

16, trodde jag skulle få sämre faktiskt, vet sen förut att jag har dålgit färgseende beroende på färgerna, sitter ju med en HP H-IPS skärm på jobbet iofs

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Hur kommer det sig då att jag får olika resultat på olika skärmar?

Kanske inte är skärmarnas fel?

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Kanske inte är skärmarnas fel?

Nej, mina ögon fungerar nog olika bra på olika skärmar helt enkelt. Det är nog bara en slump att jag missade dom gröna nyanserna på den skärmen som har alldeles för grön färgton.

Visa signatur

Dator: