Acceptabel temperatur på GPUn?

Permalänk

Acceptabel temperatur på GPUn?

Hej,

Jag börjar fundera om mitt grafikkort går lite varmt. Mätte igår med HW monitor och har för mig att max på GPUn låg på ~80. Måste mäta igen när jag får lite tid att spela igen för att vara riktigt säker. Har Saphire Radeon 6870.
Vad är acceptabelt egentligen? När skall man börja bli rädd?

/Kristofer

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Det funkar,.

Permalänk

bli rädd runt 95+ typ tror jag

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

80grader? wtf min blir aldrig över 40 ... Du borde kanske kolla över kylningen i datorn?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

80grader? wtf min blir aldrig över 40 ... Du borde kanske kolla över kylningen i datorn?

Antingen så kör du aldrig furmark, eller så har du inte klockat någonting och kör med en stooor eftermarknadskylare
Eller så mäter det helt enkelt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

80grader? wtf min blir aldrig över 40 ... Du borde kanske kolla över kylningen i datorn?

Då kan du knappast spela något krävande. Finns inte många om ens några som ligger på max 40 grader efter någon timme i ex bf3. Skulle vara vattenkylda kort som liras med minimal upplösning, inställningar etc.

Ot: 80 grader bör inte vara ngt problem. Men seöver luftflödet i burken. Fixa kabeldragningen så bör du kunna tappa några grader

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem

Min 6770 överclockad på 20 % av fläkthastigheten kommer upp i runt 90 grader i bf3. Detta beror på att jag ibland glömmer att ställa upp fläkten :P. Annars när jag spelar brukar jag ha runt 50-60 % av hastigheten på fläkten. Då ligger tempen på runt 50 grader.

Prova att gå in i Catalyst center och ändra hastigheten på fläkten. Annars så ska det inte vara så farligt att ha 80 grader på grafikortet. Rätt skönt ibland när grafikortet ligger på höga temperaturer då blir det ju varmt i rummet Kan vara skönt så här års.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk

Bli rädd vid 95, check.

Mmm jag börjar fundera om det inte något strul med kylningen överlag faktiskt. När jag känner på ovansidan av burken efter ett tags spelande är det varmt där. Där cpun sitter känner jag att det inte är alls varmt och har inte tänkt på hur det är vid grafikkortet.

Får undersöka saken vidare när det inte är julstök och två barn vakna.

Är HW Monitor ett tillförlitligt verktyg eller skall jag gå på något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Då kan du knappast spela något krävande. Finns inte många om ens några som ligger på max 40 grader efter någon timme i ex bf3. Skulle vara vattenkylda kort som liras med minimal upplösning, inställningar etc.

Ot: 80 grader bör inte vara ngt problem. Men seöver luftflödet i burken. Fixa kabeldragningen så bör du kunna tappa några grader

Skickades från m.sweclockers.com

Jag spelar BF3 också och efter 3-4 timmar i BF3 är mitt grafikkort max 39-40grader och processorn samt moderkort är max 45 efter 3 timmars spelande i BF3 så antingen har ni extremt dålig kylning eller så är ja lyckligt lottad.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mOOpiTh:

Jag spelar BF3 också och efter 3-4 timmar i BF3 är mitt grafikkort max 39-40grader och processorn samt moderkort är max 45 efter 3 timmars spelande i BF3 så antingen har ni extremt dålig kylning eller så är ja lyckligt lottad.

då måste jag bara undra, vad har du för grafikkort?

Ett 550 fixar ju knappt tetris, och du säger att det blir 40c när du spelat bf3 i flera timmar. sluta snacka skit.

70-90c är helt normalt för ett modern grafikkort, vid spelande..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottslampan:

då måste jag bara undra, vad har du för grafikkort?

Ett 550 fixar ju knappt tetris, och du säger att det blir 40c när du spelat bf3 i flera timmar. sluta snacka skit.

70-90c är helt normalt för ett modern grafikkort, vid spelande..

gtx 550 ti är snabbare än hd 5770 och hd 6770 faktiskt.

om det är den versionen med gddr5 minne

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Jag spelar BF3 också och efter 3-4 timmar i BF3 är mitt grafikkort max 39-40grader och processorn samt moderkort är max 45 efter 3 timmars spelande i BF3 så antingen har ni extremt dålig kylning eller så är ja lyckligt lottad.

Fan, mitt kort idlar kanppt 40c.
Visa gärna en bild

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

Helst ska den ju inte gå över 90 grader under regelbunden användning.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Avstängd

http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

ladda hem, kör benchmark no preset

ta en skärmdump efter 90% av testet. Skala visas i skärmens överkant..

Ligger du på 40c, ska jag verkligen förnedra mig att be om ursäkt..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Skrivet av grottslampan:

då måste jag bara undra, vad har du för grafikkort?

Ett 550 fixar ju knappt tetris, och du säger att det blir 40c när du spelat bf3 i flera timmar. sluta snacka skit.

70-90c är helt normalt för ett modern grafikkort, vid spelande..

Jadu 550 ti klarar bf3 men inte med någon monster perstanda. Sen det du säger med värmen håller jag med dig om, du måste nog ha rätt bra kylning när du spelar för mitt går upp i 60-70 grader när jag lirar bf3 5 timmar. Men jag kan ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottslampan:

då måste jag bara undra, vad har du för grafikkort?

Ett 550 fixar ju knappt tetris, och du säger att det blir 40c när du spelat bf3 i flera timmar. sluta snacka skit.

70-90c är helt normalt för ett modern grafikkort, vid spelande..

Gigabyte GTX 550ti OC har jag och grabben sök lite på det grafikkortet så ska du se det klarar BETYDLIGT mer än tetris sluta snacka skit själv du. Gigabyte versionen av GTX 550ti är berömd för sin bra kylare som klår alla i sin klass så inte så konstigt egentligen att jag har låg temp + bra chassi många fläktar kan bidra till bra temp.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Mm teris kanska var ett slag under bältet..

Angry birds då...

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottslampan:

Mm teris kanska var ett slag under bältet..

Angry birds då...

http://www.youtube.com/watch?v=MXROhDCrMtU ... ganska långt ifrån angry birds sluta trolla ditt missfoster.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av matte70:

Offtopic: Du var före mig

Ontopic: Tror du inte behöver oroa dig för kylningen.
Vill du vara säker så går det att åtgärda, tex dra om kablar, nya fläktar, ev vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mOOpiTh:

http://www.youtube.com/watch?v=MXROhDCrMtU ... ganska långt ifrån angry birds sluta trolla ditt missfoster.

släpp taget stumpan....

allt började med en temp fråga, hurvida prestandan ifrågasattes är jag inte så säker på..

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

http://www.youtube.com/watch?v=MXROhDCrMtU ... ganska långt ifrån angry birds sluta trolla ditt missfoster.

Du måste isf ha överklockat en hel del.... 13-40fps på ultra är vad swecs tester säger, och vad alla andra får, med ett gtx 570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Du måste isf ha överklockat en hel del.... 13-40fps på ultra är vad swecs tester säger, och vad alla andra får, med ett gtx 570.

Mm men ett flertal personer inklusive mig säger 40fps på ultra med GTX 550ti så... Antingen så ljuger fraps eller?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Själv ligger jag på runt 65C efter någon timme BF3 med allt ultra utan AA.

Runt 90 är lite värre, då är det läga att se över det hela.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Mm men ett flertal personer inklusive mig säger 40fps på ultra med GTX 550ti så... Antingen så ljuger fraps eller?

peak fps på 40 & låg upplösning kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottslampan:

då måste jag bara undra, vad har du för grafikkort?

Ett 550 fixar ju knappt tetris, och du säger att det blir 40c när du spelat bf3 i flera timmar. sluta snacka skit.

70-90c är helt normalt för ett modern grafikkort, vid spelande..

Okej men då beror det på att din CPU flaskar som bara den och kan inte mata GPUn riktigt.. ladda hem afterburner och kollar GPU activity när du spelar.

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk

Mitt ena 6970 ligger på 80 efter en timme BF3 medan det andra ligger på runt 50 - 60 grader.
Så din temperatur är det inget fel på! En jag känner har också ett 6870 och hans temperatur ligger på samma som ditt

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Mm men ett flertal personer inklusive mig säger 40fps på ultra med GTX 550ti så... Antingen så ljuger fraps eller?

Eller så är ni så koncenterade på spelet just när det händer mycket grejer som påverkar FPS? Så är det med mig iaf Testa att köra en benchmark med fraps

Permalänk

Tror inte att det är något fel på dina temps, hade ett gtx470 som pumpade på i 92C i ett halvår pga dålig chassi kylning. Men det gav inte upp:D Hade förresten det ligger kvar här i lådan redo för att hoppa in i min LAN burk:D

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Medlem

Jag ligger på ca 41-42C i furmark med mitt 6950... fast då har jag vattenkylning med fullcoverblock och 420 radiator.