Datorn låter som f*n när vissa spel är på gång

Permalänk
Avstängd

Datorn låter som f*n när vissa spel är på gång

Hej hej

Det är så att på senare tid så börjar min dator låta som fan när jag lättare spel på gång, t.ex FM12 (football manager 2012). Tror att det är grafikkortet (ej säker) men de låter som en jävla motor. Stänger jag även ned spelet så fortsätter ljudet, jag får helt enkelt starta om datorn så den blir någonlunda "tyst" igen. Hur/vad gör jag för att fixa problemet? När jag byggde datorn för sisådär 4-5 år sedan och lirade riktig tunga spel som crysis m.m så lät den inte så, men idag när jag kör fjuttiga FM12 så börjar den låta som en motor på högvarv.

Intel core duo E6750
8800GT
2GB ram

mvh

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Låter som något fläkt relaterat. Vet inte vad du har för kylning men om det sker med hjälp av fäktar så kan det bero på hög värme eller felaktig inställning. Min gissning är att det är det första. Att kylningen med åren blivit sämre och att fläktarna då måste gå på högre varvtal för att kyla ordentligt. Detta är bara en gissning men det låter som något sådant.

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Avstängd

OK nej jag har inga extra "fläktar" eller dylikt, det som fanns med i chassit är det jag har en NZXT Hush. Vad är lösningen då?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

OK nej jag har inga extra "fläktar" eller dylikt, det som fanns med i chassit är det jag har en NZXT Hush. Vad är lösningen då?

Damsug dina kylflänsar, speciellt under fläktar.

Edit: Använd inte dammsugare om ditt munstycke inte är jodat.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofse:

Damsug dina kylflänsar, speciellt under fläktar.

Helst inte. Damsugare och datorer är en "no-go". Den kan bli skador har jag hört. Bättre är tryckluft, typ luft på burk.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Helst inte. Damsugare och datorer är en "no-go". Den kan bli skador har jag hört. Bättre är tryckluft, typ luft på burk.

Har själv en damsugare med jodat metall munstycke så den funkar bra, men glömmer ibland att andra oftast inte har det X(

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Tackar för svaret, ska kolla upp fläkten och dammsuga den eller skaffa tryckluft på burk återkommer om det blir bättre eller inte.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Tackar för svaret, ska kolla upp fläkten och dammsuga den eller skaffa tryckluft på burk återkommer om det blir bättre eller inte.

Skaffa lite luft på burk och spruta in under processor/grafikkorts fläkten.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

OK det är säkert att göra det antar jag? Hittade tryckluft på jula för 70:- ska åka iväg och köpa det imorgon!

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Så fixade tryckluft och nu låter det ingenting alls, tack för tipset. Tryckluft är dock dyr som fan, körde 2st datorer min och min brors och 200ml räckte knappt. Köpte det från JULA för 69:- varifrån brukar ni köpa det?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa det från elbolaget.
Tryckluft är dyrt även ifall du tar det ur egen kompressor. lägg till fraktkostnader och själva burken och lite skatt därtill så inser du snart att 70:- inte är något att bråka om.