Permalänk
Medlem

Får inte ut allt av mitt internet

Jag köpte bredband från telia för ca 2-2,5 år sedan och har för kanske 1 år sedan kört med flera datorer. Jag har gammal standard router från Zyxel som kom med i bredbandspaketet. Jag har inte orkat tagit tag i problemet för ens nu. Det är så nämligen att när man kopplar upp 2-3 datorer på nätverket så får alla jätte dålig mottagning även fast alla använder nätverkskabel. Jag tycker själv att 8 mb,s internet ska kunna försörja iaf 3 datorer eller har jag fel? Vad kan jag göra åt det?

/ Kalle

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k 3,3 GHz | MOBO: Gigabyte Z68AP-D3 | GPU: EVGA GeForce GTX 560Ti 1024MB DS SOC | RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair CX 500W V2 80+ | Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart | SSD: Intel SSD 320 80GB OEM

Permalänk
Medlem

Har samma problem själv och tror det kan ha med serie och/eller parallel kopplat i telefon jacken, om fallet är att du har adsl. Då du borde ha Parallel kopplat så är det bara att kolla med Morsan, Farsan, Hyresvärden, om dom vet, eller så kollar du bara om du kan prata i flera telefoner samtidigt och höra något av samtalet. Ska testa själv, återkommer senare. Testa själv.

Visa signatur

Asus gtx1080, i5 3570k@4.2 ghz, 16gb dominator 1600mhz, Gigabyte z77ud5h Mobo, Zalman 850 PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleLar:

så får alla jätte dålig mottagning även fast alla använder nätverkskabel. Jag tycker själv att 8 mb,s internet ska kunna försörja iaf 3 datorer eller har jag fel? Vad kan jag göra åt det?

/ Kalle

Vad betyder "jätte dålig mottagning"? Vad säger Bredbandskollen/SpeedTest/etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Vad betyder "jätte dålig mottagning"? Vad säger Bredbandskollen/SpeedTest/etc?

har inte testat det på flera datorer men det som blev när jag och två kompisar testade var att alla spelade HoN och att det laggade så mycket att det inte gick att spela alls

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k 3,3 GHz | MOBO: Gigabyte Z68AP-D3 | GPU: EVGA GeForce GTX 560Ti 1024MB DS SOC | RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair CX 500W V2 80+ | Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart | SSD: Intel SSD 320 80GB OEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickebab:

Har samma problem själv och tror det kan ha med serie och/eller parallel kopplat i telefon jacken, om fallet är att du har adsl. Då du borde ha Parallel kopplat så är det bara att kolla med Morsan, Farsan, Hyresvärden, om dom vet, eller så kollar du bara om du kan prata i flera telefoner samtidigt och höra något av samtalet. Ska testa själv, återkommer senare. Testa själv.

trololo much?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleLar:

har inte testat det på flera datorer men det som blev när jag och två kompisar testade var att alla spelade HoN och att det laggade så mycket att det inte gick att spela alls

Det säger noll o ingenting. Testa Bredbandskollen/SpeedTest från EN dator när de andra inte används o jämför med det abb du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickebab:

Har samma problem själv och tror det kan ha med serie och/eller parallel kopplat i telefon jacken, om fallet är att du har adsl. Då du borde ha Parallel kopplat så är det bara att kolla med Morsan, Farsan, Hyresvärden, om dom vet, eller så kollar du bara om du kan prata i flera telefoner samtidigt och höra något av samtalet. Ska testa själv, återkommer senare. Testa själv.

Om jag svarar i telefon nu så blir man frånkopplad internet en viss tid. Men hade routern i "Rätt" jack förut och då försvann inte internet när man pratade i telefon men morsan blev sur när jag drog sladdar kors och tvärs genom huset så det gjorde att jag fick nöja mig med att internet bryts när någon ska prata i telefonen. Anledningen till att jag gick med på detta var att vi inte pratar så mycket i "hem" telefonen utan använder ofta våra mobiler. Dock visste jag inte att det kunde ha annan påverkan än att man bli frånkopplad från internet ibland.

Men vad kan jag göra åt det förutom att flytta tillbaks routern till "rätta" jacket?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k 3,3 GHz | MOBO: Gigabyte Z68AP-D3 | GPU: EVGA GeForce GTX 560Ti 1024MB DS SOC | RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair CX 500W V2 80+ | Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart | SSD: Intel SSD 320 80GB OEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleLar:

Om jag svarar i telefon nu så blir man frånkopplad internet en viss tid. Men hade routern i "Rätt" jack förut och då försvann inte internet när man pratade i telefon men morsan blev sur när jag drog sladdar kors och tvärs genom huset så det gjorde att jag fick nöja mig med att internet bryts när någon ska prata i telefonen. Anledningen till att jag gick med på detta var att vi inte pratar så mycket i "hem" telefonen utan använder ofta våra mobiler. Dock visste jag inte att det kunde ha annan påverkan än att man bli frånkopplad från internet ibland.

Men vad kan jag göra åt det förutom att flytta tillbaks routern till "rätta" jacket?

Det har det inte, pojkvaskern vet inte vad han pratar om.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det har det inte, pojkvaskern vet inte vad han pratar om.

Det var det enda tipset jag har fått, och Jag har nu gjort det själv och dubblade min egna hastighet på internet... Har Tele2 8mbit ADSL och fick ut 3,2 - 4 mbit/s. Nu får jag ut 7,5 som lägst och 8,1 mbit/s.
Men det kan ha varit något helt annat än det som gjorde det. Och du har helt rätt jag har ingen aning om vad jag pratar om, det är det enda tipset jag har fått från andra och det fungarade för mig.

Visa signatur

Asus gtx1080, i5 3570k@4.2 ghz, 16gb dominator 1600mhz, Gigabyte z77ud5h Mobo, Zalman 850 PSU.