Krävs på betalning för ogiltiga fakturor...

Permalänk
Avstängd

Krävs på betalning för ogiltiga fakturor...

Hejsan!

Hade för en tid sedan ett företag (Bilverkstad) med ett samarbete med en känd bildels grossist.
Jag la upp mig som kontantkund hos dem, dvs. beställa delar över internet och hämta ut mot betalning.
Efter 2år av beställningar samt vissa beställningar som aldrig blev uthämtade pågrund av att kunden fått förhinder/av bokat tiden så får jag fakturor på de ej uthämtade varorna där de hävdar att jag hämtat ut dem :s Blev då förbryllad och dubbelkollade allt med min revisor som såg att där inte finns några följesedlar eller kvitton på uthämtade delar. Ringde upp bildelsföretaget och sa som det var att detta inte stämmer och att det handlar om beställningar som aldrig blivit uthämtade. De sade okej vi ska se över detta. Inte hört någonting från dem för än nu där ett krav damp ned från kronofogden på ett total belopp. Har sedan 4mån lagt ned företaget och således är det min folkbokförings adress som gäller men jag har ej fått några fakturor/inkasso brev på den adressen vilket betyder att breven skickats till adressen där jag hade firman, han som tog över mina lokaler har brutit mot flertalet avtal vi hade men jag var så less på alla problem så sket i allt och har gått vidare. Men om nu breven kommit dit och han slängt dem så vet ju inte posten att de breven har skickats fel, därav har jag inte kunnat ta del av någonting och kunnat bestrida dessa redan i inkasso stadiet :s

Hur fan ska jag göra nu ?
Är det inte olagligt att slänga någon annans brev om de skickats fel, ska man inte lämna in breven till posten och skriva att de är fel adresserade?
Skriva under delgivningen och sedan skicka ett brev till kronofogden och förklara omständigheterna ?
Någon som har vart i samma sits som mig ?

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Avstängd

Skriver du under och skickar in så får man väl en prick? Tror man har 14 dagar på sig innan nån snubbe kommer på besök

Man ska vänta så länge som möjligt att skicka in delgivningen

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Skrivet av Pissespann:

Hejsan!

Hade för en tid sedan ett företag (Bilverkstad) med ett samarbete med en känd bildels grossist.
Jag la upp mig som kontantkund hos dem, dvs. beställa delar över internet och hämta ut mot betalning.
Efter 2år av beställningar samt vissa beställningar som aldrig blev uthämtade pågrund av att kunden fått förhinder/av bokat tiden så får jag fakturor på de ej uthämtade varorna där de hävdar att jag hämtat ut dem :s Blev då förbryllad och dubbelkollade allt med min revisor som såg att där inte finns några följesedlar eller kvitton på uthämtade delar. Ringde upp bildelsföretaget och sa som det var att detta inte stämmer och att det handlar om beställningar som aldrig blivit uthämtade. De sade okej vi ska se över detta. Inte hört någonting från dem för än nu där ett krav damp ned från kronofogden på ett total belopp. Har sedan 4mån lagt ned företaget och således är det min folkbokförings adress som gäller men jag har ej fått några fakturor/inkasso brev på den adressen vilket betyder att breven skickats till adressen där jag hade firman, han som tog över mina lokaler har brutit mot flertalet avtal vi hade men jag var så less på alla problem så sket i allt och har gått vidare. Men om nu breven kommit dit och han slängt dem så vet ju inte posten att de breven har skickats fel, därav har jag inte kunnat ta del av någonting och kunnat bestrida dessa redan i inkasso stadiet :s

Hur fan ska jag göra nu ?
Är det inte olagligt att slänga någon annans brev om de skickats fel, ska man inte lämna in breven till posten och skriva att de är fel adresserade?
Skriva under delgivningen och sedan skicka ett brev till kronofogden och förklara omständigheterna ?
Någon som har vart i samma sits som mig ?

Ring Kronofogden och fråga. De var väldigt serviceminded den enda gång jag behövt ha kontakt med dem

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Skriver du under och skickar in så får man väl en prick? Tror man har 14 dagar på sig innan nån snubbe kommer på besök

Faktum är att du inte kan få en prick om du inte skickat in delgivningen. Men du bör ändå bestrida kraven så snabbt som möjligt, annars lär de undra vad som tog så mycket tid. Det kan också vara en bra idé att leta upp all information du har om att du faktiskt redan har bestridit dessa krav tidigare. Om du har gjort det och företaget aldrig har hört av sig tillbaka så ligger du nog rätt bra till. Men se för guds skull till att lösa det INNAN du får en betalningsanmärkning av kronofogden för det att mycket enklare att stoppa en än det är att få bort en, även om du har rätt.

Permalänk
Medlem

Skriv på fakturorna du får att de bestrides i sin helhet. Kronofogden kan inte börja kräva in betalningar innan de gjort en utredning som visar att fordran är giltig. Svarar du inte anses det som att du godkänner fakturornas giltighet.

Permalänk
Medlem

Precis. Du måste svara att du bestrider kraven. Annars vinner kraven laga kraft eller något sådant eftersom icke bestridda krav räknas som om du accepterat dom. Om det händer så kan du aldrig bli av med skulden även om den är felaktig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EBTS:

Skriv på fakturorna du får att de bestrides i sin helhet. Kronofogden kan inte börja kräva in betalningar innan de gjort en utredning som visar att fordran är giltig. Svarar du inte anses det som att du godkänner fakturornas giltighet.

Så kort och gott ska jag skriva under delgivningen, bifoga ett brev där jag bestrider fakturorna samt förklara att jag redan har bestridit dem tidigare innan det skickades över till inkasso ??

Dock har jag ju inte fakturorna då de har skickats till en adress där jag inte har mitt företag längre utan en ny hyresvärd bedriver sin verksamhet. Har inte heller fått någon som helst information att några brev kommit till den adressen eller fått något samtal från varken bildelsfirman eller inkasso bolag.

Så det enda jag har nu är igentligen min totala bokföring från revisorn där man klart och tydligt ser att inga fakturor/följesedlar finns ang. dessa fakturor som fodran avser.

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Du ska skriva under delgivningen ja. Skriv på den att du bestrider skulden. Bestrid även skriftligt hos företaget.

Se http://www.kronofogden.se/fordigsom/harfattettbrev/overklaga....

Blankett som du kan skicka till KFM:
http://www.kronofogden.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d8000...

Om företaget fortsätter att stå på sig så kommer ni eventuellt att få mötas i tingsrätten. Tingsrätten beslutar om skulden är riktig eller inte. Det är först då man riskerar en anmärkning.

Du har 10 dagar på dig att bestrida efter att du har skickat in delgivningen, annars meddelas utslag och du/företaget får en anmärkning.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="SideWinder86;11915120"]Skriver du under och skickar in så får man väl en prick? Tror man har 14 dagar på sig innan nån snubbe kommer på besök

That's why I keep a loaded shotgun in the hoooooouse (,:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

OM du vet med dig att du kommer att få pricken ja. Då kan du skita i att skicka in första delgivningen, sen kommer det en påminnelse. Skiter du i den också så får du besök hemma eller på jobbet (halvkul om KF kommer till jobbet va?). När du får besök så kommer du att få skriva på delgivningen och då anses du förstås som delgiven och från DET datumet så har du 10 dagar på dig att överklaga innan du får en "prick". Prickar är förresten något som upplysningsbolagen kallar det. KF registrerar bara utslag och skuldsaldo i sina register. Upplysningsbolagen registrerar i sin tur detta som "prick" eller "anmärkning"

Att skriva på delgivningen och skicka in den betyder bara att man har fått handlingarna. Det betyder inte att man accepterar skulden och därför bestrider man inom 10 dagar.

Permalänk
Medlem

Mycket gissningar och halvsanningar här i tråden. Det är som N!klas säger. Skriv under delgivningskvittot men bestrid samtidigt (eller inom 10 dagar). Då är det end of the line för KFM och fordringsägaren får ta saken i domstol där det sker en prövning av fordringarnas riktighet och där även du får komma till tals.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N!klas:

Du ska skriva under delgivningen ja. Skriv på den att du bestrider skulden. Bestrid även skriftligt hos företaget.

Se http://www.kronofogden.se/fordigsom/harfattettbrev/overklaga....

Blankett som du kan skicka till KFM:
http://www.kronofogden.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d8000...

Om företaget fortsätter att stå på sig så kommer ni eventuellt att få mötas i tingsrätten. Tingsrätten beslutar om skulden är riktig eller inte. Det är först då man riskerar en anmärkning.

Du har 10 dagar på dig att bestrida efter att du har skickat in delgivningen, annars meddelas utslag och du/företaget får en anmärkning.

Tack för detta! Får hoppas det löser sig, känns då inte alls kul att vara i denna sits! Hittade även en kopia på ett brev jag skrev till företaget där jag bestred dessa fakturor! Vääldigt konstigt att de nu efter flertalet månader lämnat över till KFM, de hade inte heller gått via inkasso bolag fick jag info om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det inte är avtalat något annat så behöver man inte använda sig av ett inkassobolag.

Har du fått skriva på något eller så när du har hämtat varor där?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N!klas:

Om det inte är avtalat något annat så behöver man inte använda sig av ett inkassobolag.

Har du fått skriva på något eller så när du har hämtat varor där?

Nej har aldrig skrivit på något vid betalning och uthämtning av varor.. Har i stort sett handlat som vilken privat kund som helst, dvs. beställt via internet, åkt dit hämtat ut och betalat.

Dock vet jag att de kört med en fuling ett flertal gånger, när de ser beställningen har de skrivit ut en följesedel direkt där det står "Hämtat", detta INNAN jag ens hämtat och betalt varan! Så enligt min mening har de virrat bort sig själva och nu kräver mig på pengar för dessa icke hämtade varor!

Det riktigt svåra blir att formulera sig riktigt vid bestridan som ska skickas in till KFM :s
Kan jag bifoga bestrids brevet i samma kuvert som delgivningskvittot ?
Har jag rätt till en kostnadsfri advokat i detta ärende?
Vad har min revisor för delaktighet i detta?

Hatar denna klump i magen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Tack för detta! Får hoppas det löser sig, känns då inte alls kul att vara i denna sits! Hittade även en kopia på ett brev jag skrev till företaget där jag bestred dessa fakturor! Vääldigt konstigt att de nu efter flertalet månader lämnat över till KFM, de hade inte heller gått via inkasso bolag fick jag info om.

Inte ovanligt att bolag kör med fulingar och chansar på inkasso trots att det är bestritt tyvärr. Inte heller ovanligt att det blir en miss och att ekonomiansvarige råkar skicka utan vetskap om att det är bestritt. Surt är det men nu ligger bollen hos dom iaf. Antingen släpper dom det eller så blir det domstol.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Nej har aldrig skrivit på något vid betalning och uthämtning av varor.. Har i stort sett handlat som vilken privat kund som helst, dvs. beställt via internet, åkt dit hämtat ut och betalat.

Dock vet jag att de kört med en fuling ett flertal gånger, när de ser beställningen har de skrivit ut en följesedel direkt där det står "Hämtat", detta INNAN jag ens hämtat och betalt varan! Så enligt min mening har de virrat bort sig själva och nu kräver mig på pengar för dessa icke hämtade varor!

Det riktigt svåra blir att formulera sig riktigt vid bestridan som ska skickas in till KFM :s
Kan jag bifoga bestrids brevet i samma kuvert som delgivningskvittot ?
Har jag rätt till en kostnadsfri advokat i detta ärende?
Vad har min revisor för delaktighet i detta?

Hatar denna klump i magen...

Ber om ursäkt för dubbelpost först och främst.

Din bestridan till KFM behöver du inte motivera öht. Men skriv för all del att du aldrig fått produkterna eller något annat kort och kärnfullt (KFM skiter i vilket). Ja, du kan lägga i samma kuvert. Många skriver t o m "BESTRIDER" _på_ delgivningskvittot, det är inte så formellt som man kan tro. Nej, kostnadsfri advokat har du inte rätt till. Du kan få hjälp genom försäkring men jag vet för lite om din verksamhet för att svara på det säkert. Kallas "rättsskydd". Din revisor kan hjälpa dig som bollplank och möjligen med en del underlag, inte mer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJerk:

Inte ovanligt att bolag kör med fulingar och chansar på inkasso trots att det är bestritt tyvärr. Inte heller ovanligt att det blir en miss och att ekonomiansvarige råkar skicka utan vetskap om att det är bestritt. Surt är det men nu ligger bollen hos dom iaf. Antingen släpper dom det eller så blir det domstol.

Nej det är ju tyvärr något som händer allt för ofta
Skrivit ut blanketter Niklas skicka och fyllt i, läggs på lådan imorgon, delgivningskvittot och bestridan i samma kuvert.
På vilket sätt kan de bevisa att jag hämtat ut varorna? De följesedlarna som de skriver ut innan jag ens hämtat varorna?
Jag har ju aldrig skrivit under att jag hämtat varor heller...
Enda beviset jag har igentligen är kopian på brevet med bestridan som skickades till företaget i Augusti månad samt min redovisning.

Skrivet av TheJerk:

Ber om ursäkt för dubbelpost först och främst.

Din bestridan till KFM behöver du inte motivera öht. Men skriv för all del att du aldrig fått produkterna eller något annat kort och kärnfullt (KFM skiter i vilket). Ja, du kan lägga i samma kuvert. Många skriver t o m "BESTRIDER" _på_ delgivningskvittot, det är inte så formellt som man kan tro. Nej, kostnadsfri advokat har du inte rätt till. Du kan få hjälp genom försäkring men jag vet för lite om din verksamhet för att svara på det säkert. Kallas "rättsskydd". Din revisor kan hjälpa dig som bollplank och möjligen med en del underlag, inte mer.

Har mailat en jurist byrå för konsultation, får se vad de svarar. Njae, tyvärr saknar jag det rättsskyddet då verksamheten är nedlagd.
Det underlag, dvs. allt jag gett henne finns och inget tyder på några konstigheter över huvudtaget, varenda kvitto finns där och stämmer ej överens med de faktura nr de vill ha betalt för :s

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket du kan göra efter jag läste detta: "jag var så less på alla problem så sket i allt "
Löser man inte problemen oavsett så blir det svårare.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Frågan är hur mycket du kan göra efter jag läste detta: "jag var så less på alla problem så sket i allt "
Löser man inte problemen oavsett så blir det svårare.

Njae.. Jag la ned verksamheten, sålde inventarierna samt överlåtelsen av lokalerna. Avtalade med den nya hyrestagaren om vissa saker som han sket fulla fan i nu en tid efter. Då just detta avtal var muntligt är det inget jag vill driva vidare då det inte handlar om något jag går miste om rent ekonomiskt oavsett eller kan stå till svars för. Vill bara slippa se/prata med denne person då det rent ut sagt är en sket stövel och har förmågan att förosaka mig fysisk skada! Där har du förklaringen till att jag avböjer att skapa mer problem med denne människa!

Ang. kravet från KFM så gör jag allt jag kan för att få min rätt visad! Därav har jag ställt frågan här på Swec då många är väldigt duktiga på juridiska frågor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Njae.. Jag la ned verksamheten, sålde inventarierna samt överlåtelsen av lokalerna. Avtalade med den nya hyrestagaren om vissa saker som han sket fulla fan i nu en tid efter. Då just detta avtal var muntligt är det inget jag vill driva vidare då det inte handlar om något jag går miste om rent ekonomiskt oavsett eller kan stå till svars för. Vill bara slippa se/prata med denne person då det rent ut sagt är en sket stövel och har förmågan att förosaka mig fysisk skada! Där har du förklaringen till att jag avböjer att skapa mer problem med denne människa!

Ang. kravet från KFM så gör jag allt jag kan för att få min rätt visad! Därav har jag ställt frågan här på Swec då många är väldigt duktiga på juridiska frågor.

aha ok,blev lite mörkrädd när jag kom till den meningen

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Prova ta kontakt med hyresvärden som du överlät lokalerna till och se om han/hon sparat någon post. Passa samtidigt på att fråga varför i helvete han eller hon inte hört av sig till dig om det.

Angående post så är det inte brottsligt att slänga post som kommit fel så länge du inte öppnar den först, att öppna annans post är brottsligt men att kasta den är bara moralist förjävligt dock dessvärre inte ett lagbrott.

Som alla andra sagt, bestrid skiten men se till att följa deras tillvägagångssätt fullt ut och skippa inget, viktigt att du nu gör precis allt rätt. Har du råd och möjlighet bör du också ta kontakt med en jurist eller advokat för att se hur dina chanser i rätten kan uppfattas på förhand under rådande förutsättningar med tanke på hur allt skötts från både dig och dom, har du rätten på din sida är det bara gå hela vägen. Fördelen här är att du slipper betala dyra rättegångskostnader. (vilket jag antar du kommer få betala då fodringen ses som företag mot företag)

Vad jag kan gissa sitter du redan aningen dåligt till då din firma skulle ha eftersänt sin post samma sekund som du valde att lägga ner den, troligen är det där det faller på om du inte kan påvisa (vilket du styckvis kan) att du reglerat alla skulder och gått igenom bokföring och inte trodde det fanns något som kunde komma och bita dig i arslet (ursäkta ordvalet )

Försök ta fram gamla kopior på deras följesedlar där det står "hämtat", ta den biten vidare då dom måste kunna påvisa kvittens vid uthämtat paket oavsett för att det ska gälla. Kan dom inte det hade jag startat ett ärende mot dom gällande bedrägeri vilket du gör hos närmaste polisstation.

Lycka till!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

aha ok,blev lite mörkrädd när jag kom till den meningen

Okej Nej då, jag gör mer än allt när det gäller saker som inte står rätt till sålänge det inte innebär personskada då jag lagt sådana saker bakom mig. Men tyvärr finns det folk som tror att allt löses med våld

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägg inte några pengar på detta förrän du vet att det går till tinget. Och om det går till tinget, ta i det då. Då vet du exakt vad de påstår, vad de menar att de har för bevisning osv. Innan dess blir det bara oro och trevande till ingen nytta. Kolla lite vilka papper som finns och inte finns så du har koll, skriv ner minnesanteckningar nu medan du kommer ihåg, sedan släpper du detta och väntar och ser.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orfi:

Prova ta kontakt med hyresvärden som du överlät lokalerna till och se om han/hon sparat någon post. Passa samtidigt på att fråga varför i helvete han eller hon inte hört av sig till dig om det.

Angående post så är det inte brottsligt att slänga post som kommit fel så länge du inte öppnar den först, att öppna annans post är brottsligt men att kasta den är bara moralist förjävligt dock dessvärre inte ett lagbrott.

Som alla andra sagt, bestrid skiten men se till att följa deras tillvägagångssätt fullt ut och skippa inget, viktigt att du nu gör precis allt rätt. Har du råd och möjlighet bör du också ta kontakt med en jurist eller advokat för att se hur dina chanser i rätten kan uppfattas på förhand under rådande förutsättningar med tanke på hur allt skötts från både dig och dom, har du rätten på din sida är det bara gå hela vägen. Fördelen här är att du slipper betala dyra rättegångskostnader. (vilket jag antar du kommer få betala då fodringen ses som företag mot företag)

Vad jag kan gissa sitter du redan aningen dåligt till då din firma skulle ha eftersänt sin post samma sekund som du valde att lägga ner den, troligen är det där det faller på om du inte kan påvisa (vilket du styckvis kan) att du reglerat alla skulder och gått igenom bokföring och inte trodde det fanns något som kunde komma och bita dig i arslet (ursäkta ordvalet )

Försök ta fram gamla kopior på deras följesedlar där det står "hämtat", ta den biten vidare då dom måste kunna påvisa kvittens vid uthämtat paket oavsett för att det ska gälla.

Lycka till!

tack för svaret! För att klargöra detta med adress osv. Jag hade enskilt företag, dvs. kopplat till mitt personnr/namn. på eniro mm. stod det min folkbokföringsadress och inte företags adress, all annan post kopplat till företaget har skickats till min folkbokföringsadress.
Visst det är nog fel av mig som inte valt att eftersända post men alla fasta månads fakturor kopplade till företaget har ju alltid kommit till min folkbokföringsadress. Hos bildels leverantören var jag ju inte faktura kund och kände då ingen andledning till att informera om adress ändring då jag igentligen inte ska få post utav dem.

Aldrig haft leverantörs skulder då jag aldrig handlade mot faktura utan betalade kontant vid uthämtande av varor!

Att konfrontera den nye hyresgästen känns inte så kul då det säkerligen kommer upp hot mm. då denne person är utav sådan härkomst som löser problem med våld.

Det som jag tycker är konstigt är att trots min bestridan till företaget via brev och telefon så har de totalt struntat i dessa brev och endock valt att kräva in pengarna via KFM utan någon som helst kontakt med mig :s

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJerk:

Lägg inte några pengar på detta förrän du vet att det går till tinget. Och om det går till tinget, ta i det då. Då vet du exakt vad de påstår, vad de menar att de har för bevisning osv. Innan dess blir det bara oro och trevande till ingen nytta. Kolla lite vilka papper som finns och inte finns så du har koll, skriv ner minnesanteckningar nu medan du kommer ihåg, sedan släpper du detta och väntar och ser.

Nej då. Okej så man får en komplett redogörelse från företagets sida innan de drar det till tingsrätten ?
Alla papper har kontrollerats tillsammans med min revisor, redan då jag skickade bestridan till företaget via post och tele. Sedan dess har det vart tyst tills nu när KFM kravet damp ned i lådan.

Inte så lätt att släppa oron tyvärr, särkilt inte nu när man står här arbetslös och har det knapert som det är

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Att konfrontera den nye hyresgästen känns inte så kul då det säkerligen kommer upp hot mm. då denne person är utav sådan härkomst som löser problem med våld.

Det som jag tycker är konstigt är att trots min bestridan till företaget via brev och telefon så har de totalt struntat i dessa brev och endock valt att kräva in pengarna via KFM utan någon som helst kontakt med mig :s

Skadar aldrig att prova, ingen har ju sagt att du behöver gå dit och skrika och vifta med armarna. Förklara situationen kort och fråga helt enkelt om det finns en chans att denne sparat den post som var adresserad till dig, om du får svaret att så inte är fallet är det bara tacka artigt och så har du åtminstone svaret. Sedan delen om hot och våld tja... dagens telefoner har inspelningsfunktion, ha den på när du går dit, uppkommer hot spelas det in, sedan går du raka vägen till polisen och talar om hur rädd du är för ditt liv och att personen verkar mycket ostabil, aggressiv och någon du bedömer är en fara för allmänheten. Kommer nog inte ta många minuter innan en radiobil hämtar upp honom.

Skriv en dagbok eller minnesanteckningar, helst så detaljerade som möjligt med information som när och hur du kontaktat dom, vad som sades etc och gör kopia på email, brev, begär ett utdrag på din telefon (tror de kostar 10 kr eller så) och märk upp samtalet ifall du ringt till deras kundtjänst. Då kan du bevisa att kontakt tagits från din sida och du har en redogörelse från din sida om vad som sades, sedan är det upp till dom att bevisa att så inte var fallet via kundtjänstinspelningar och kopior på brev. Desto mer skinn du har på näsan, desto bättre för dig.

Men ska du göra detta, gör det hela vägen och inget halvdant. För framtiden kom väl ihåg, ta alltid kopia på brev du skickar (fysiska) samt skicka ALLTID rekommenderat och spara försändelsekvittot och spela alltid in samtal med kundtjänster osv.. kanske låter lite stört och löjligt men det sparar sjukt med tid/magont när något väl händer.

(Hade själv en jävla resa över ett år med Halebop som blåste mig så det stod härliga till, det enda positiva från det ärendet var att jag lärde mig precis hur jag skulle gå tillväga för att aldrig hamna i en sån situation igen, samt spara väldigt mycket pengar på köpet).

Kan för övrigt inte rekommendera Halebop som operatör -flinar-

/Fredde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Nej då. Okej så man får en komplett redogörelse från företagets sida innan de drar det till tingsrätten ?
Alla papper har kontrollerats tillsammans med min revisor, redan då jag skickade bestridan till företaget via post och tele. Sedan dess har det vart tyst tills nu när KFM kravet damp ned i lådan.

Inte så lätt att släppa oron tyvärr, särkilt inte nu när man står här arbetslös och har det knapert som det är

Nej, inte _innan_, men i rätten ska dom förklara vad de vill ha, varför de har rätt till det och vilka bevis de har för sin ståndpunkt. Om de inte lyckas förklara så att du förstår så kan du vara lugn att rätten inte kommer förstå heller. En rättegång är inte som på TV, det är skriftväxling innan där man får gott om utrymme att lägga ut orden om sin ståndpunkt. Huvudförhandlingen, det som folk kallar rättegång, är bara slutklämmen och ligger långt längre fram i handläggningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

För det första, vad har härkomst med att personen löser saker med våld att göra? Om du anser att personen är obehaglig att ha att göra med eller faktiskt sett att den är fysiskt våldsam så ta med dig en kompis eller så när du pratar med den som vittne och för att inte känna dig så utsatt?

Sedan företaget har kontaktat dig, begärt pengar, du har nekat, de har gått till KFM vilket är exakt så man ska sköta sådant om de anser att de har fodringar mot dig? När företag informerar privatpersoner att de går till KFM är det en artig informering lika mycket som ett vagt hot som gör att många som vet att de borde betala gör det så företaget slipper vänta på pengarna m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Sedan företaget har kontaktat dig, begärt pengar, du har nekat, de har gått till KFM vilket är exakt så man ska sköta sådant om de anser att de har fodringar mot dig? När företag informerar privatpersoner att de går till KFM är det en artig informering lika mycket som ett vagt hot som gör att många som vet att de borde betala gör det så företaget slipper vänta på pengarna m.m.

Nej, det är precis så man INTE ska göra. Kronofogdens summariska process (betalningsföreläggande) behandlar otvistiga fordringar, inte tvistiga. Det finns bara två forum för fastställande av tvistiga fordringar i Sverige och det är 1. Domstol och 2. Skiljeförfarande. Om man är en bank, finansbolag, advokatbyrå etc så är det till och med ett fel man kan bli anmäld för att göra såhär eftersom det strider mot "god inkassosed". Nu behöver inte andra typer av vanliga bolag följa denna sed men det är fortfarande fel att göra som dom gjort i det här fallet.

För den som är sugen på att veta mer om inkassoregler etc finns det bra info på Datainspektionens hemsida, man kan även ringa dom och fråga. Även Kronofogden är faktkist ganska serviceminded jämfört med många andra myndigheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@TS: Om du aldrig varit fakturakund hos dem, hur skulle du då kunnat hämta ut varor utan att betala!? Eller hävdar de att du var fakturakund?
Har du kontaktat dem igen efter att du blev kontaktad av KFM? Om ja, vad angav de för argument till att fodran var riktig?