Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeno88:

Kör den läkta 8.1 RTM, har gjort de i några dagar nu. Bättre än 8an helt klart, men fortfarande ingen anledning att uppgradera från 7an.

Om du inte tyckte om 8an så kommer du tycka 8.1 är något bättre men fortfarande föredra 7an.

Visst ja, 8.1 har fixat sök funktionen men den är fortfarande inte lika bra som i 7an.

På vilket sätt är söken i 7an bättre än den i 8.1?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

På vilket sätt är söken i 7an bättre än den i 8.1?

Också nyfiken på denna punkt, sökningen är enligt mig bra mycket bättre än det var i 8:an.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Känns som att det alltid dyker upp mer "skit" då man söker i 8.1 säkert p.g.a att den söker igenom metro appar etc. Det är vad jag fått för mig i alla fall.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, så vi får med andra ord vänta en, eller kanske några månader för att säkert veta hur det ligger till med den här ökningen.

Jo, men spelar det verkligen någon roll? Hur viktigt är det ifall OS:et producerar sju eller åtta procent av internettrafiken denna månaden och hade det påverkat din eller min uppfattning av det? Var det inte mycket trevligare och roligare når vi diskuterade gränssnitt och strategier istället för tabeller och mätmetoder?

Citat:

Intressant är dock att oavsett mätmetod så når inte Windows 8 upp till Windows 7's ökningstakt, och Windows Phone missgynnas som synes av det nya sättet att mäta.

Jag tycker nog inte det. Det hade varit intressant om W8 gick jättebra eller helt kasst men nu är det bara siffror som visar att det går (mer eller mindre) sakta framåt. Att det inte slår W7 var inte oväntat med tanke på marknaden det kom in i och hur marknaden ser ut nu osv. som vi har diskuterat redan. Att Windows 8 växer var knappast oväntat heller. För mig är det bara inte särskilt intressant.

Permalänk
Avstängd

Kan inte tråden handla om förbättringar i win 8, som topicen lyder, istället för antalet användare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men spelar det verkligen någon roll? Hur viktigt är det ifall OS:et producerar sju eller åtta procent av internettrafiken denna månaden och hade det påverkat din eller min uppfattning av det? Var det inte mycket trevligare och roligare når vi diskuterade gränssnitt och strategier istället för tabeller och mätmetoder?

Jo, jag tycker det, men det finns just nu ett stort problem med att media, och i viss mån folk här på forumet hänvisar till den här "ökningen" av användarprocent som något slags kvitto på att Windows 8 går bra, och det går ju inte bättre än innan, eller rättare sagt: Det vet vi inte. och då kännde jag att det är värt att påpeka att den nuvarande statistiken är skev och egentligen inte ett kvitto på någonting, så man ska nog ta det lugnt innan man ropar hej.

Citat:

Jag tycker nog inte det. Det hade varit intressant om W8 gick jättebra eller helt kasst men nu är det bara siffror som visar att det går (mer eller mindre) sakta framåt. Att det inte slår W7 var inte oväntat med tanke på marknaden det kom in i och hur marknaden ser ut nu osv. som vi har diskuterat redan. Att Windows 8 växer var knappast oväntat heller. För mig är det bara inte särskilt intressant.

Det är fortfarande så att statistiken mäter desktop-operativ inbördes, oberoende av andra marknader, så jag förstår inte argumentet att "marknaden såg annorlunda ut", men jag kanske missar något där.

Gränssnitts-diskussionen har väl viss mån mattats av då jag inte tycker att det är gigantiskt skillnad på 8.0 och 8.1. Det är fortfarande samma sak i grunden, och många verkar hålla med om att 8.0 är "En dålig idé genomförd på ett dåligt sätt, och i 8.1 är "en dålig idé genomförd på ett bättre sätt", men det spelar mindre roll då det känns som då Microsoft inte tar till sif det faktum att många är missnöjda med Modern UI i sig, inte sättet det implementerats på.

Lite diskussionsunderlag kan vara att jag gjorde en omröstning där man får svara på om man använder Modern UI eller inte, nu när Windows 8 funnits på marknaden ett år och Windowsforumen har slagits ihop. Ungefär hälften här som har svarat säger att de gör det, och det tycker jag är ett rätt dåligt betyg till Modern UI då de som gillar det (och för den delen Windows 8 i stort), verkar vara fler här på forumet än i övriga världen.

Och det finns fortfarande folk som kallar Windows 8 för ett "jävla surfplatte-OS" utan att ens ha testat det, och det finns fortfarande folk som hävdar att alla som inte gillar Modern UI måste lida av någon form av begåvningshandikapp, så om man ser det så är det inte mycket som har hänt sedan innan det släpptes.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jo, jag tycker det, men det finns just nu ett stort problem med att media, och i viss mån folk här på forumet hänvisar till den här "ökningen" av användarprocent som något slags kvitto på att Windows 8 går bra, och det går ju inte bättre än innan, eller rättare sagt: Det vet vi inte. och då kännde jag att det är värt att påpeka att den nuvarande statistiken är skev och egentligen inte ett kvitto på någonting, så man ska nog ta det lugnt innan man ropar hej.

Jo precis, men ingen har någon tillförlitlig statistik (förutom MS själva då) och vi kommer inte att veta hur bra Windows 8 gick på marknaden förrän efter nästa version släppts.

Citat:

Det är fortfarande så att statistiken mäter desktop-operativ inbördes, oberoende av andra marknader, så jag förstår inte argumentet att "marknaden såg annorlunda ut", men jag kanske missar något där.

Jo, surfplattor osv. är ju en del av det hela (som inte påverkar denna statistik) men vad jag syftade på var att W7 ersatte ett OS som många ansåg vara katastrofalt dåligt och således fanns det ett uppdämt behov. Många väntade med att uppgradera då de hört så mycket skit om Vista så när sjuan lanserades så innebar det självklart en ganska kraftig ökning av försäljningen.

För att göra en billiknelse som är så populärt här: Skulle nästa version av Volvo V70 vara kass så borde det innebära att många behåller sin gamla modell istället, och hade Volvo då lanserat en ny bättre version ett par år senare så hade antagligen försäljningen gått upp ganska kraftigt för den då alla som normalt byter bil efter säg tre år, som nu hade väntat i fyra eller fem, förstås är ganska ivriga att byta ut sin gamla häck. Liknelsen faller ju lite i och med att Volvo visserligen är dominerande på den svenska marknaden men knappast på så sätt som MS är dominerande över OS-marknaden, alltså borde denna effekt vara än större där.

Citat:

Gränssnitts-diskussionen har väl viss mån mattats av då jag inte tycker att det är gigantiskt skillnad på 8.0 och 8.1. Det är fortfarande samma sak i grunden, och många verkar hålla med om att 8.0 är "En dålig idé genomförd på ett dåligt sätt, och i 8.1 är "en dålig idé genomförd på ett bättre sätt", men det spelar mindre roll då det känns som då Microsoft inte tar till sif det faktum att många är missnöjda med Modern UI i sig, inte sättet det implementerats på.

Lite diskussionsunderlag kan vara att jag gjorde en omröstning där man får svara på om man använder Modern UI eller inte, nu när Windows 8 funnits på marknaden ett år och Windowsforumen har slagits ihop. Ungefär hälften här som har svarat säger att de gör det, och det tycker jag är ett rätt dåligt betyg till Modern UI då de som gillar det (och för den delen Windows 8 i stort), verkar vara fler här på forumet än i övriga världen.

Tja, min uppfattning är lite annorlunda. Jag har hjälpt ett antal icke-IT-människor med sina nya datorer med åttan och efter den första instinktiva reaktionen och en genomgång på ett par minuter så har de inte haft några klagomål utan snarare gillar de åttan bättre än sjuan. Däremot så är det väldigt många av mina bekanta som är IT-människor som spyr ut sitt hat vitt och brett för alla som vill lyssna utan att ens ha gett det en ärlig chans, framför allt sådana som är spelare eller hårdvarumänniskor, inte så mycket utvecklare, interaktionsdesigners eller dylikt.

Citat:

Och det finns fortfarande folk som kallar Windows 8 för ett "jävla surfplatte-OS" utan att ens ha testat det, och det finns fortfarande folk som hävdar att alla som inte gillar Modern UI måste lida av någon form av begåvningshandikapp, så om man ser det så är det inte mycket som har hänt sedan innan det släpptes.

Jo, men jag skulle nog säga att båda lägena har tappat ganska betänkligt sedan lanseringen. Ju fler som fått åttan och som upptäckt att det faktiskt fungerar ungefär som tidigare desto färre fanatiker på båda sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis, men ingen har någon tillförlitlig statistik (förutom MS själva då) och vi kommer inte att veta hur bra Windows 8 gick på marknaden förrän efter nästa version släppts.

Jo, surfplattor osv. är ju en del av det hela (som inte påverkar denna statistik) men vad jag syftade på var att W7 ersatte ett OS som många ansåg vara katastrofalt dåligt och således fanns det ett uppdämt behov. Många väntade med att uppgradera då de hört så mycket skit om Vista så när sjuan lanserades så innebar det självklart en ganska kraftig ökning av försäljningen.

Jag upplever att Windows 8 sitter i samma båt som Vista i det hänseendet. På samma sätt som folk var nöjda med XP och hörde från bekanta att Vista var skit, så är nu folk nöjda med Windows 7 och hör från bekanta att 8an är skit, så då måste i så fall Microsoft sälja "Windows 9" för att få upp ett momentum igen.

Citat:

Tja, min uppfattning är lite annorlunda. Jag har hjälpt ett antal icke-IT-människor med sina nya datorer med åttan och efter den första instinktiva reaktionen och en genomgång på ett par minuter så har de inte haft några klagomål utan snarare gillar de åttan bättre än sjuan. Däremot så är det väldigt många av mina bekanta som är IT-människor som spyr ut sitt hat vitt och brett för alla som vill lyssna utan att ens ha gett det en ärlig chans, framför allt sådana som är spelare eller hårdvarumänniskor, inte så mycket utvecklare, interaktionsdesigners eller dylikt.

Oavsett vem man är eller vad man gör är det totalt meningslöst att bara hata utan att ha testat. Jag är med på att gruppen "hatar och har inte testat" är större än "hatar och har testat", men så är det nog nästan med allt.

Citat:

Jo, men jag skulle nog säga att båda lägena har tappat ganska betänkligt sedan lanseringen. Ju fler som fått åttan och som upptäckt att det faktiskt fungerar ungefär som tidigare desto färre fanatiker på båda sidorna.

Det blir intressant att se vad som händer efter 8.1. Microsoft har ju trotts allt siktat på att "ta åt sig av kritiken" med den releasen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tjejen är intresserad av skaffa en platta (ipad) men jag föreslog att hon kunde klämma lite (väldigt lite vi var nog bara där 5-10 min) på även Win och android plattor innan hon bestämmer sig. Tänkte dra hennes kommentarer och mina funderingar.

Win 8 plattan vi landa vid var en Acer Iconia Tab W510, då det var den fösta jag såg som var igång.

Fösta kommentaren var att det såg grötigt ut eftersom (om jag förstod rätt) det inte fanns någon luft mellan ikonerna och att de var otydliga (spec program som inte är metro, pga att ikonen är liten med text över).

Andra var att det inte finns någon smidigt "win-knapp" fysiskt på plattan så man kommer till startskärmen.
Detta gjorde även mig fundersam eftersom jag inte lyckades klicka i hörnet (går det ens med touch?), så man blev antigen tvungen att dra ner appen eller dra fram charmsbar vilket båda känns onödigt knöligt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Tjejen är intresserad av skaffa en platta (ipad) men jag föreslog att hon kunde klämma lite (väldigt lite vi var nog bara där 5-10 min) på även Win och android plattor innan hon bestämmer sig. Tänkte dra hennes kommentarer och mina funderingar.

Win 8 plattan vi landa vid var en Acer Iconia Tab W510, då det var den fösta jag såg som var igång.

Fösta kommentaren var att det såg grötigt ut eftersom (om jag förstod rätt) det inte fanns någon luft mellan ikonerna och att de var otydliga (spec program som inte är metro, pga att ikonen är liten med text över).

Andra var att det inte finns någon smidigt "win-knapp" fysiskt på plattan så man kommer till startskärmen.
Detta gjorde även mig fundersam eftersom jag inte lyckades klicka i hörnet (går det ens med touch?), så man blev antigen tvungen att dra ner appen eller dra fram charmsbar vilket båda känns onödigt knöligt.

Nog finns det väl en win-knapp? Mitt på den nedre sidan av surfplatteramen. Jag tror att det är Microsoftkrav för det på alla plattor. Fungerar den inte?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nog finns det väl en win-knapp? Mitt på den nedre sidan av surfplatteramen. Jag tror att det är Microsoftkrav för det på alla plattor. Fungerar den inte?

http://s3.pji.nu/product/standard/800/1449816.jpg

Tror inte det var en knapp såg bara ut som en logga. Av den anledningen provade jag inte att trycka heller.

EDIT:
Kollade lite snabbt på andra plattor på prisjakt där ser man att det är en knapp, då får jag säga att göra en knapp som inte uppfattas som en knapp är en design miss. Dock är den acers och inte ms.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Rekordmedlem

Det mesta som har med visuell design att göra i samband med win 8 är misslyckat, det gäller bara att få MS att göra om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det mesta som har med visuell design att göra i samband med win 8 är misslyckat, det gäller bara att få MS att göra om.

Denna är dock acers fel men eftersom allt är platt i W8 så följde de egentligen bara MS design mönster.

Metro gör sig bättre på platta men så fort man går in på skrivbordet eller dockar den är gamla startmenyn så extremt mycket bättre. Så det bästa hade varit att startmenyn funnits i "appen" skrivbordet.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det mesta som har med visuell design att göra i samband med win 8 är misslyckat, det gäller bara att få MS att göra om.

Det har sagts sedan dag 1 av Win 8's release client och att problem liknande Dahle86 beskrivning återstår så här lång tid senare visar att det inte är ett användarproblem. Det är en dålig design och idé från grunden. Rent tekniskt "finns allt och fungerar" men det avgör inte att något är bra design.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det mesta som har med visuell design att göra i samband med win 8 är misslyckat, det gäller bara att få MS att göra om.

Visuella designen faller möjligen inte dig i smaken, men påvilket sätt är själva design delen misslyckat? Skulle du kunna utveckla så att man har något att diskutera iställlet bara för att spy ut meningslösa ord?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arie:

Visuella designen faller möjligen inte dig i smaken, men påvilket sätt är själva design delen misslyckat? Skulle du kunna utveckla så att man har något att diskutera iställlet bara för att spy ut meningslösa ord?

Det har väl diskuterats konstant i 1,5 år numera låg informationsdensitet och att operativsystemet blockerar det man vill göra tex startskärmen, dålig översikt när man har många monitorer pga fönstren flyter ihop osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har väl diskuterats konstant i 1,5 år numera låg informationsdensitet och att operativsystemet blockerar det man vill göra tex startskärmen, dålig översikt när man har många monitorer pga fönstren flyter ihop osv...

Du blandar ihop estetik (visuell) design och usability design (UX). Man inte säga att estetiska biten är misslyckat då det är på individnivå vad man tycker är fult eller snyggt.

Angående informationsdesitet så finns det vetenskaplig fakta som säger att användare med en kunskapsnivå från novis till medel (majoriteten av dator användarna) föredrar en densitet på mindre 50%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Tror inte det var en knapp såg bara ut som en logga. Av den anledningen provade jag inte att trycka heller.

EDIT:
Kollade lite snabbt på andra plattor på prisjakt där ser man att det är en knapp, då får jag säga att göra en knapp som inte uppfattas som en knapp är en design miss. Dock är den acers och inte ms.

Nja det är väl i så fall MS "fel". De har krav på att alla Windows 8 plattor och telefoner ska se likadana ut. Samsung har dock en fysisk knapp som sticker upp litegrann så den är lättare att upptäcka. Det ser likadant ut på Windows Phone 8 med.

Det är ju inte heller så att du inte kunde navigera din platta innan du upptäckte knappen. Jag har på min Samsung tablet/laptop hybrid två fysiska windows-knappar och två i gränssnittet så man får misslyckas ganska drastiskt om man ska missa allihop. Speciellt bra är det i Windows 8.1 där alla fyra knappar har samma design (windows 8-loggan) och fungerar precis likadant.

http://withinwindows.com/2012/01/16/windows-8-secrets-pc-and-...

"Hardware buttons
Microsoft requires that Windows 8 tablet/convertible PCs have 5 hardware buttons. Not three; not six. Five. Those buttons are:

Power
Rotation lock
Windows Key
Volume up
Volume down
The Windows Key will be at least 10.5 mm in diameter and be sported in any number of shapes (e.g. circular, rectangular, square)."

Jag tror att du tids nog hade upptäckt att det var en knapp och att de flesta nog lyckas med det. Även Apple har en liknande design med sin "hemknapp" i mitten av den nedre ramen (iPhone/iPad).

Edit: Läste nu detta i länken jag klistrat in att Windows 8-enheter har krav på att drivrutinsuppgraderingar för grafikkort måste kunna ske utan omstart. Nice, kände inte till det innan.

"No reboot driver upgrades
Microsoft requires that Windows 8 PCs support no-reboot upgrade of graphic card drivers. Finally. While Windows Vista has supported reboot-less upgrades of WDDM drivers, enforcing that requirement was hard with unified driver sets containing both XDDM and WDDM drivers mixed in. With XDDM drivers gone in Windows 8, however, enforcement is easy and should be welcomed by users and gaming enthusiasts with wide open arms."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nja det är väl i så fall MS "fel". De har krav på att alla Windows 8 plattor och telefoner ska se likadana ut. Samsung har dock en fysisk knapp som sticker upp litegrann så den är lättare att upptäcka. Det ser likadant ut på Windows Phone 8 med.

Det är ju inte heller så att du inte kunde navigera din platta innan du upptäckte knappen. Jag har på min Samsung tablet/laptop hybrid två fysiska windows-knappar och två i gränssnittet så man får misslyckas ganska drastiskt om man ska missa allihop.

http://withinwindows.com/2012/01/16/windows-8-secrets-pc-and-...

"Hardware buttons
Microsoft requires that Windows 8 tablet/convertible PCs have 5 hardware buttons. Not three; not six. Five. Those buttons are:

Power
Rotation lock
Windows Key
Volume up
Volume down
The Windows Key will be at least 10.5 mm in diameter and be sported in any number of shapes (e.g. circular, rectangular, square)."

De tvingade inte acer att göra den osynlig. Så det är acers fel.
Att jag kunde navigera var hel beroende på att jag har W8 på htpcn annars hade jag varit helt körd. dvs om jag skulle haft den som platta hade jag varit tvungen att docka den för att få upp menyn hade en bärbar varit mer intressant.
Två i gränssnittet? Menar du startknapps hörnet? Petade lite där men inget hände kanske är för klumpig.

En annan fundering vet någon om man lägger till Start8 eller classic shell om man kan komma till metro med win knappen under skärmen och få upp startmenyn med win knappen på tangetbordet?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

De tvingade inte acer att göra den osynlig. Så det är acers fel.
Att jag kunde navigera var hel beroende på att jag har W8 på htpcn annars hade jag varit helt körd.
Två i gränssnittet? Menar du startknapps hörnet? Petade lite där men inget hände kanske är för klumpig.

En annan fundering vet någon om man lägger till Start8 eller classic shell om man kan komma till metro med win knappen under skärmen och få upp startmenyn med win knappen på tangetbordet?

Osynlig är den väl ändå inte. Okej att du missuppfattade varför den fanns där men osynlig?

Ja med pek så är startknappen nere i vänster hörn förstås bara synlig i skrivbordet (eller om man drar in från vänster). Smidigare då att använda charms-knappen, eller ännu smidigare som vi sagt någon av de fysiska knapparna (två st om du har tangentbord inkopplat).

Har ingen aning om Start8 eller Classic Shell, aldrig använt, aldrig provat, aldrig känt något behov.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Osynlig är den väl ändå inte. Okej att du missuppfattade varför den fanns där men osynlig?

Ja med pek så är startknappen nere i vänster hörn förstås bara synlig i skrivbordet. Smidigare då att använda charms-knappen, eller ännu smidigare som vi sagt någon av de fysiska knapparna (två st om du har tangentbord inkopplat).

Har ingen aning om Start8 eller Classic Shell, aldrig använt, aldrig provat, aldrig känt något behov.

Osynlig är kanske fel ord men otydlig då den ser ut som en logga.

Knappen i hörnet syns inte eftersom 8.1 inte är släppt. Funkar ens osynliga knappen i touch?

Någon annan kanske vet?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Osynlig är kanske fel ord men otydlig då den ser ut som en logga.

Knappen i hörnet syns inte eftersom 8.1 inte är släppt. Funkar ens osynliga knappen i touch?

Någon annan kanske vet?

Nä du kan inte klicka nere i det vänstra hörnet med pek i startskärmen. Du måste dra fram knappen genom att dra fingret från vänster kant.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä du kan inte klicka nere i det vänstra hörnet med pek i startskärmen. Du måste dra fram knappen genom att dra fingret från vänster kant.

Känns dumt två moment för att göra en sak.

Vet någon om det kommer några plattor med amd APU i?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Känns dumt två moment för att göra en sak.

Vet någon om det kommer några plattor med amd APU i?

Ja och därför har du istället den fysiska knappen på plattan..... eller tangentbordet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Känns dumt två moment för att göra en sak.

Kan ju också vara för att man inte ska råka komma åt den av misstag när man sitter och gör annat kanske?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja och därför har du istället den fysiska knappen på plattan..... eller tangentbordet.

Ja precis men det hindrar inte att man kunde göra touch knappen smidigare (vilket den blir nu i 8.1)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Kan ju också vara för att man inte ska råka komma åt den av misstag när man sitter och gör annat kanske?

Varför lägger de till en knapp nu då?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zicsoen:

Kan ju också vara för att man inte ska råka komma åt den av misstag när man sitter och gör annat kanske?

Skrivet av Dahle86:

Varför lägger de till en knapp nu då?

De lägger bara till en synlig knapp i skrivbordet.

Jag tror att Zicsoen menade att den inte bör vara synlig jämt, i startskärmen, appar, skrivbordet... då blir den garanterat ivägen. Därför är den gömd och går att få fram genom ett enkelt handgrepp.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Varför lägger de till en knapp nu då?

Har inte provat 8.1 själv men mig veterligen ska väl knappen bara vara synlig i desktopläget för att folk ska veta hur de hittar tillbaka till startskärmen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tror att Zicsoen menade att den inte bör vara synlig jämt, i startskärmen, appar, skrivbordet... då blir den garanterat ivägen. Därför är den gömd och går att få fram genom ett enkelt handgrepp.

Ja precis, det typ det jag menade

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |