Touch-typing: Rätt sätt att skriva []{}\?

Permalänk
Medlem

Touch-typing: Rätt sätt att skriva []{}\?

Håller på att lära mig touch-typing (rätt fingersättning). Hur skriver man []{}\ på rätt sätt? Höger tumme på Alt Gr och höger långfinger på []{}\ eller?

Visa signatur

Many say that the dream of the good life is the dream of the good thermometer.

Permalänk
Hedersmedlem

Mera korrekt borde väl vara att använda ctrl + alt med vänsterhanden samt pekfinger, långfinger, ringfinger och lillfinger för "{", "[", "]" respektive "}" och "\".

Permalänk
Medlem

Du byter till amerikansk layout på tangentbordet

Seriöst dock, om du ska skriva i ett språk där de tecknen används ofta, typ C eller Java, skaffa ett amerikanskt/engelskt tangentbord! Svensk layout kommer förstöra dina händer som programmerare.
Själv kör jag amerikansk layout på ett svenskt tangentbord (när jag kodar), lite klurigt i början men man lär sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Mera korrekt borde väl vara att använda ctrl + alt med vänsterhanden samt pekfinger, långfinger, ringfinger och lillfinger för "{", "[", "]" respektive "}" och "\".

Visste inte att ctrl + alt kan ersätta Alt Gr? Vet du möjligen om det går att aktivera på linux?

Permalänk

Det "korrekta" sättet är att använda det sätt där du behöver minst omflyttning av dina händer. Höger pekfinger skall användas för { och [, långfinger för ] samt ringfinger för } och \.
Om du måste vrida på handen, eller flytta den för långt när du trycker ner alt gr med höger tumme, så skall alt+ctrl användas med vänster lillfinger och tumme. Detta blir ofta fallet med { och \, men med vana kan alt gr användas med relativ snabbhet.

Källa: Skrivmaskins/typing-kursen som var obligatorisk för alla mellanstadie-elever på 90-talet.

Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10

Permalänk
Skrivet av morphman86:

Det "korrekta" sättet är att använda det sätt där du behöver minst omflyttning av dina händer. Höger pekfinger skall användas för { och [, långfinger för ] samt ringfinger för } och \.
Om du måste vrida på handen, eller flytta den för långt när du trycker ner alt gr med höger tumme, så skall alt+ctrl användas med vänster lillfinger och tumme. Detta blir ofta fallet med { och \, men med vana kan alt gr användas med relativ snabbhet.

Källa: Skrivmaskins/typing-kursen som var obligatorisk för alla mellanstadie-elever på 90-talet.

Fel, enligt touch-typing används höger pekfinger för knapp 6 och 7, sedan långfinger för 8 och ringfinger för 9 och slutligen 0 och + för lillfinger.
Detta kan enklast visas genom att gå diagonalt ner för tangentbordet och eftersom raden till vänster om j hör till din högra hands pekfinger så bör alltså knapp 6 användas av höger hand och dessutom knapp 7, sedan fyller fingrarna upp varsin knapp förutom lillfinger, som jag tidigare nämnt täcker två knappar, likt pekfingret.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morphman86:

Haha, fick fet flashback. Detta var dock början utav 2000, samt på Windows 98.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Jag har gått över till SvDvorak (alternativ tangentbordslayout http://lundqvist.dyndns.org/sv_dvorak/), då blir den övre raden med shift intryckt så här:
~!"#$%^&*(){}
Vilket är lite mer praktiskt när man kodar (Det är bara | och \ som använder altgr).

Det är lite lustigt att jag bytte för att kunna koda bättre och nu när jag har vant mig kodar jag knappt alls

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Eller så går du steget längre. Här är min layout.

De tecken som är ner till höger på tangenterna är med AltGr intryckt. Jag har även bytt plats på AltGr och Caps Lock, så det är väldigt lätt att skriva alla tecken. Notera att A och Z t.ex. inte har några tecken med AltGr, för det är jobbigt när lillfingret är på Caps Lock. Jag är mycket nöjd med denna layout, skulle aldrig byta tillbaka. Dessutom är "bokstavslayouten" Colemak, snäppet bättre än Svorak tycker jag (jag testa Svorak också innan denna). Nu är siffran 6 det svåraste att nå av alla tecken. ` och ´ vid Ä och Ö samt ~ och ^ är även dead-key-befriade (så de kommer direkt när man skriver dem), sjukt nice när man ska programmera.

Permalänk
Skrivet av Mountain.Dew:

Fel, enligt touch-typing används höger pekfinger för knapp 6 och 7, sedan långfinger för 8 och ringfinger för 9 och slutligen 0 och + för lillfinger.
Detta kan enklast visas genom att gå diagonalt ner för tangentbordet och eftersom raden till vänster om j hör till din högra hands pekfinger så bör alltså knapp 6 användas av höger hand och dessutom knapp 7, sedan fyller fingrarna upp varsin knapp förutom lillfinger, som jag tidigare nämnt täcker två knappar, likt pekfingret.

Lägg upp höger lillfinger på +, vänster lillfinger på 1, så har du skrivmaskins-sättet att skriva siffror (vänster hand går diagonalt åt vänster, höger hand går diagonalt åt höger). Då hamnar 6 i mitten och kan användas av antingen vänster eller höger pekfinger (beroende på vart den andra handen är för tillfället).
Pekfingrarna hamnar på 4 och 8. Orsaken till att man gör på detta sätt är för att pekfingrarna når längre än lillfingrarna, därför vill man ha så kort avstånd som möjligt för lillfingrarna. På svenska tangentbord är det lite udda dock, då vi har fler tangenter på högersidan och får då längre för höger lillfinger.

Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Eller så går du steget längre. Här är min layout.
http://img834.imageshack.us/img834/2610/minu.png

De tecken som är ner till höger på tangenterna är med AltGr intryckt. Jag har även bytt plats på AltGr och Caps Lock, så det är väldigt lätt att skriva alla tecken. Notera att A och Z t.ex. inte har några tecken med AltGr, för det är jobbigt när lillfingret är på Caps Lock. Jag är mycket nöjd med denna layout, skulle aldrig byta tillbaka. Dessutom är "bokstavslayouten" Colemak, snäppet bättre än Svorak tycker jag (jag testa Svorak också innan denna). Nu är siffran 6 det svåraste att nå av alla tecken. ` och ´ vid Ä och Ö samt ~ och ^ är även dead-key-befriade (så de kommer direkt när man skriver dem), sjukt nice när man ska programmera.

Lite OFT men; hur skapar man en egen tangentbords layout?
Är det något program du använder?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Skrivet av Sony?:

Lite OFT men; hur skapar man en egen tangentbords layout?
Är det något program du använder?

Microsoft Keyboard Layout Creator
http://msdn.microsoft.com/en-us/goglobal/bb964665