Högtalare till Techno, dance, dubstep mm.

Permalänk

Högtalare till Techno, dance, dubstep mm.

Söker efter högtalare för runt 3000 kr med kraftigt ljud! har tittat på http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4348 en kompis har dem och gillar dem starkt då kan kan spela högt och grym bass enligt mig

Visa signatur

GPU: RTX 3080CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF750W Moderkort: Gigabyte Z90i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: SSUPD Meshlicious Skärm: LG C2 42 [B]

Permalänk
Medlem

Kör själv med http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=3579 i mitt lilla rum till DnB, dubstep etc. Fin tight bas och spelar på bra även när jag tar ut dem i stora rummet på fester och höga volymer.
Men har du hört de högtalarna så är det ju ett ganska säkert val.

Vad har du för förstärkare?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

hur är de högtalarna när det är djup bas? då det är 8 tum ist för 10.
Har förstärkaren Technics SA-DX930

Visa signatur

GPU: RTX 3080CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF750W Moderkort: Gigabyte Z90i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: SSUPD Meshlicious Skärm: LG C2 42 [B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

hur är de högtalarna när det är djup bas? då det är 8 tum ist för 10.
Har förstärkaren Technics SA-DX930

6,5" till och med! Det är väl på riktigt djup bas de kanske förlorar lite, men kan lika gärna bero på rummet som på högtalarna.
Dynavoice har ju sina dynamite-högtalare också, med 10"-are, kan vara värt att kolla på

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

dynamite är absolut lockande tror du min förstärkare klarar av högtalarna? dynamite behöver 250W medans stadium behöver 350W

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

dynamite är absolut lockande tror du min förstärkare klarar av högtalarna? dynamite behöver 250W medans stadium behöver 350W

Vet faktiskt inte om den klarar det eller inte.
Effekten är bara hur mycket högtalarna klarar av, du kommer i princip kunna spela lika högt med båda.

Visa signatur

Permalänk

aha då förstår jag hur ser man hur mycket de drar då? kompisens förstärkare klarar inte av högtalarna när han spelar högt :S kan man titta på nått och se om den klarar av? klarar av 4 och 8 Ohm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad för förstärkare tänker du använda?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Vad för förstärkare tänker du använda?

står tidigare men är Technics SA-DX930

Visa signatur

Permalänk

Usch.

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

Det är väl inget kraftmonster direkt... Men Dynavoice M-65 är trevliga högtalare till sitt pris och väldigt lättdrivna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Det finns ingen djup bas i den musiken du tänker lyssna på (i princip).

6.5"-högtalare tar det utan problem, inomhus.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

Usch? Var ju ett konstruktivt inlägg. Magnifikt!

Skrivet av Derbi_QuiZ:

tror du min förstärkare klarar av högtalarna?

Ska inte vara några större problem. Om specifikationerna jag fått fram stämmer så ska den vara relativt kraftfull. Men man kan ju inte alltid lita på specifikationer, men att driva ett par Dynavoice med känslighet som ligger runt 92dB ska inte vara ett problem.

Permalänk

Hemmabioreciever är inget att hänga i granen när du skall ha 2-kanals.

Försök hitta någon begagnad nad förstärkare t.ex. 350 eller liknande.
Behöver inte kosta en förmögenhet men kommer att ge en mycket behagligare lyssning.
Det finns mycket begagnad godis för relativt lite pengar.

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Det finns ingen djup bas i den musiken du tänker lyssna på (i princip).

Förklara Hur djup bas tänker du på då? Den musik han lyssnar på innehåller väl minst bas ner till 40Hz eller? Vad ska man kalla det om inte det är låg bas?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Förklara Hur djup bas tänker du på då? Den musik han lyssnar på innehåller väl minst bas ner till 40Hz eller? Vad ska man kalla det om inte det är låg bas?

Man klarar sig nog bra fint ner till 80 Hz.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Så techno/dance innehåller ingen information lägre än 80Hz, är det verkligen det du försöker framhäva nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Så techno/dance innehåller ingen information lägre än 80Hz, är det verkligen det du försöker framhäva nu?

Om du förklarar för mig vad du menar med techno först så^^ om du menar riktig techno så har det inte direkt djup bas nej, det har snarare en hård bas.

Dance har inte heller en djup bas.

Dubstep däremot har definitivt djup bas beroende på låtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hastigt:

Om du förklarar för mig vad du menar med techno först så^^ om du menar riktig techno så har det inte direkt djup bas nej, det har snarare en hård bas.
Dance har inte heller en djup bas.
Dubstep däremot har definitivt djup bas beroende på låtar.

Nu var det väl inte ens dig jag citerade? Men då tycker jag du ska ändra ditt delningsfilter. Sätt den till att spela lägst 80Hz, inget lägre! Återkom om du missar något i ljudet, gör du inte det, byt högtalare.

Hård bas? Vad är det?

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Om du sitter o lyssnar i högtalare som enbart går ner till 80Hz i basen kommer det kännas som något saknas om du lyssar på dace och dubstep.

Men ett par vanliga golvhögtalare bör fixa det galant.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

40Hz är inte direkt djupt... Men det räcker för större delen av elektronisk musik.
Discobasen som ungdomar förknippar som djup är oftast runt 50Hz. Djup bas är 25-30Hz och under.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Kalium:

40Hz är inte direkt djupt... Men det räcker för större delen av elektronisk musik.
Discobasen som ungdomar förknippar som djup är oftast runt 50Hz. Djup bas är 25-30Hz och under.

25-30 Hz och under? Det hör man ju knappt, behövs inget under 40hz om du frågar mig Inte ens till film

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill ha normal bas fixar ett par vanliga högtalare jobbet. Däremot om du är ute efter dunk som gör att glasen spricker då krävs det andra "prylar". Mycket av den musik som du vill lyssna innehåller mycket bas toner som är framtagna med datorn och gör att basen är det dominerande i låten. En vanlig bas gitarr skulle ha svårt at komma ner i den frekvensen utan att fuska med olika trix.

Permalänk

Tack för svaren men kommer ej ha råd att köpa ny förstärkare :/ hur blir det om förstärkaren inte "orkar" driva högtalarna? blir ljudet sämre eller kan man inte spela lika högt som om man hade en som klarade av dem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Tack för svaren men kommer ej ha råd att köpa ny förstärkare :/ hur blir det om förstärkaren inte "orkar" driva högtalarna? blir ljudet sämre eller kan man inte spela lika högt som om man hade en som klarade av dem?

Jag skriver under på att din Technics orkar driva! Och du kommer få en schyst bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Man kan oftast spela lika högt. bara det att det börjar låta skit och kommer slita på högtalarna... Och att pressa förstärkaren gör att den skickar ut "sämre" ljud också...

Kom ihåg att man kan aldrig ha för stark förstärkare. bara för svag...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

25-30 Hz och under? Det hör man ju knappt, behövs inget under 40hz om du frågar mig Inte ens till film

Jorå, 25Hz hör man men det börjar gå åt att man känner det i kroppen och inte i öronen...

OnT: Din Technics räcker tills vidare om du köper några lättdrivna högtalare. Jag drev mina M-65 med en Hitachi stereoförstärkare från 1979 till rätt så skapliga ljudnivåer utan problem.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Tack för alla svar blir att beställa när man vet mer om hur det blir med sommarjobb

Visa signatur