GTX 680 + 120Hz genom DisplayPort

Permalänk
Medlem

GTX 680 + 120Hz genom DisplayPort

GTX 680 verkar ha stora problem med DisplayPort. När jag först installerade kortet med de medföljande drivrutinerna, 301.10, så fick jag inte ens bild i Windows när jag använde mig utav DisplayPort. Så jag fick låna en HDMI-kabel från grannen och lyckades få tag på 301.24 beta drivrutinen som jag i alla fall fick bild med DisplayPort.

Dock så verkar inte 120Hz fungera så bra, ibland är jag tvungen att starta om datorn 4-5-6 gånger innan 120Hz syns i NVIDIA kontrollpanelen, annars är det bara 100Hz som går att välja. Visst, 20 Hz kanske inte är mycket men jag har en 120Hz skärm och då vill jag använda det. Dessutom så buggar BF3 ur i 100Hz, när man dör så är skärmen svart i ungefär 1 sekund extra + att skärmen flimmrar lila och grönt hela tiden.

Jag har en Samsung S23A750D skärm. Hade inga som helst problem med den när jag hade mina 5850's.

Någon annan med dessa problem?

Permalänk
Medlem

HDMI stödjer inte 120hz så det kan du lägga ned på en gång.

Du får köra på den grova och väldigt osmidiga dual DVI tills DP börjar fungera som det skall..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

Hdmi 1.4 har stöd för 3D

Nvidia + Samsung 120Hz/3D is a no go. De har bråkat så Nvidia "blockerar" stödet för 120Hz/3D när man har en samsung skärm.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

HDMI stödjer inte 120hz så det kan du lägga ned på en gång.

Du får köra på den grova och väldigt osmidiga dual DVI tills DP börjar fungera som det skall..

HDMI använde jag endast för att få bild så jag kunde installera annan drivrutin, det är DisplayPort jag har problem med. Finns bara HDMI och DisplayPort ingångar på min skärm.

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för skärm som vare sig har VGA, comp eller DVI som övrig kontakt? :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vad är det för skärm som vare sig har VGA, comp eller DVI som övrig kontakt? :S

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev i första inlägget, Samsung S23A750D. Är ju bara HDMI och DisplayPort som behövs egentligen, men när drivrutiner och annat skit inte fungerar så är det ju en annan femma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fredmannen:

Som jag skrev i första inlägget, Samsung S23A750D. Är ju bara HDMI och DisplayPort som behövs egentligen, men när drivrutiner och annat skit inte fungerar så är det ju en annan femma.

Förlåt, jag missade modellen. Men som du själv säger räcker dom två, men resterande underlättar vid felsökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du någon 60 hz monitor inkopplad till ditt 680 samtidigt? Om ja, koppla bort din 60 hz monitor för att se vad du får för resultat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Reap:

Har du någon 60 hz monitor inkopplad till ditt 680 samtidigt? Om ja, koppla bort din 60 hz monitor för att se vad du får för resultat.

Nix, ingen annan skärm inkopplad.

Hittade en tråd på NVIDIAS forum där fler personer har problem med DisplayPort och GTX 680, så förhoppningsvis är det fixat inom en snar framtid.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Fredmannen:

Nix, ingen annan skärm inkopplad.

Hittade en tråd på NVIDIAS forum där fler personer har problem med DisplayPort och GTX 680, så förhoppningsvis är det fixat inom en snar framtid.

Inte med den skärmen, tyvärr. NVidia stöder officiellt enbart 120 Hz via DVI, tvärt om på AMD.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Inte med den skärmen, tyvärr. NVidia stöder officiellt enbart 120 Hz via DVI, tvärt om på AMD.

Nej inte enbart DVI-D, Nvidia stödjer 120Hz även över DisplayPort, men det hjälper inte OP just nu hur som helst.

Ps. Varför har inte branschen skrotat HDMI? Sämre kontakt som bara vill lossna får man leta efter, dessutom funkar handskakningen lite sådär mellan många apparater.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Gr8t:

Nej inte enbart DVI-D, Nvidia stödjer 120Hz även över DisplayPort, men det hjälper inte OP just nu hur som helst.

Ps. Varför har inte branschen skrotat HDMI? Sämre kontakt som bara vill lossna får man leta efter, dessutom funkar handskakningen lite sådär mellan många apparater.

Därför att HDMI är den i dagsläget enda allmänt accepterade standarden inom videoanslutningar i TV-världen. Du hittar inte speciellt många TV-apparater med Displayport, dock finns det faktiskt en hel del med DVI eller VGA.

Vad gäller grafikkort och skärmar är den allmänt accepterade standarden varken HDMI, VGA eller Displayport - det är DVI.
DVI är däremot fullt kompatibelt med både VGA och HDMI, men inte DP.

Vad gäller 120 Hz over DP så har du rätt, det ska fungera, men det är långt ifrån alltid det faktiskt gör det. Precis samma gäller för den delen 120 Hz över DLDVI på Radeonkorten. Det ska också fungera, men det finns tusentals fall där det inte gör det.

I TS fall är det så att han har köpt i princip den enda 120 Hz-skärm som inte fungerar med NVidia. Den har heller aldrig gjort det, och det är inte direkt en ny skärm heller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jo det är bara hoppas att nästa bransch-standard blir lite mer genomtänkt, DisplayPort skulle vara ett steg upp men Thunderbolt vore nog det optimala.

Edit: Googlade just på hans skärm och såg att DP är ett no-go på den skärmen och det inte lär komma någon lösning på det problemet heller, tyvärr.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem fast med en Benq XL2420 över DP. Det blir ofta fel upplösning vid uppstart av windows, 1280x720 eller något liknande. Brukar räcka med en eller två omstarter så hoppar upplösningen rätt. 120Hz har alltid fungerat så länge upplösningen varit rätt.

Jag kör även linux och där har det aldrig blivit fel så det borde vara något med drivrutinerna. Hoppas det är fixat med nästa drivrutin.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av egon2003:

Jag har ett liknande problem fast med en Benq XL2420 över DP. Det blir ofta fel upplösning vid uppstart av windows, 1280x720 eller något liknande. Brukar räcka med en eller två omstarter så hoppar upplösningen rätt. 120Hz har alltid fungerat så länge upplösningen varit rätt.

Jag kör även linux och där har det aldrig blivit fel så det borde vara något med drivrutinerna. Hoppas det är fixat med nästa drivrutin.

Umm... XL 2420T har bara DP 1.1, vilket har sina begränsningar med 120 Hz.

Den har ju däremot DVI, vilket jag aldrig sett strula.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Umm... XL 2420T har bara DP 1.1, vilket har sina begränsningar med 120 Hz.

Den har ju däremot DVI, vilket jag aldrig sett strula.

DP 1.2 enligt deras spec: http://www.benq.com/product/monitor/xl2420t/specifications

DVI fungerar klockrent men jag har tre skärmar så jag är tvungen att köra på något annat än DVI tyvärr.

Permalänk
Medlem

Installerat drivrutinerna för skärmen?

Jag kör också med DP med en BenQ men aldrig haft några problem förutom det lite underliga betendet att jag endast får bild till min sekundära skärm via DVI från Post, BenQ hoppar alltid igång när windows bootat och inloggningsrutan poppar upp.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Gr8t:

Installerat drivrutinerna för skärmen?

Jag kör också med DP med en BenQ men aldrig haft några problem förutom det lite underliga betendet att jag endast får bild till min sekundära skärm via DVI från Post, BenQ hoppar alltid igång när windows bootat och inloggningsrutan poppar upp.

Det beror på att DVI alltid är primär på ett Geforcekort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det beror på att DVI alltid är primär på ett Geforcekort.

Tack för den upplysningen, då vet jag att allt är som det skall vara.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Inaktiv

Köpte precis en hdmi sladd, 15 meter supra hdmi som jag brutit förpackningen på... Ber att jag kan få ut mina 120 hz nu då.

Det ska alltså gå med en displayport till hdmi adapter och sen hdmi kabeln till projektorn? Tänkt lägga en beställning på denna nu då isf http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=818118

Jag har en tw9000 epson projektor så försöker få ut alla herz, men ännu är jag fast vid 60 hz...

edit: Satan, såg detta på en sida http://www.proshop.se/underkategorisering/DELTACO-DisplayPort... vilket borde innebära att adaptern endast stödjer hdmi 1.3, alltså inte 1.4 som min kabel gör och vad som krävs för 120hz+ ?? :/

edit2: Såg nu att min projektor enbart har hdmi ingångar så dualport dvi går nog ganska bort....... Fattar inte varför man inte kan skicka 120hz genom hdmi kabeln, vad är problemet?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av anon99565:

edit2: Såg nu att min projektor enbart har hdmi ingångar så dualport dvi går nog ganska bort....... Fattar inte varför man inte kan skicka 120hz genom hdmi kabeln, vad är problemet?

Det klarar varken HDMI eller DVI-D, och de två är elektriskt identiska. Det krävs DualLink DVI-D, vilket elektriskt är identiskt med två parallella HDMI-kablar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Liten off-topic fråga... Så det är alltså bara Displayport och DualLink DVI-D som klarar 120hz?.. Använder Duallinken samma kontakt som vanlig DVI sladd?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Liten off-topic fråga... Så det är alltså bara Displayport och DualLink DVI-D som klarar 120hz?.. Använder Duallinken samma kontakt som vanlig DVI sladd?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan DVI-D och DVI-I? DP är alltså bättre än Dual link DVI?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Anledningen till att HDMI är bransch standard är för att den kabel typen kan transportera ljud, vilket DVI inte kan.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zcenicx:

Det klarar varken HDMI eller DVI-D, och de två är elektriskt identiska. Det krävs DualLink DVI-D, vilket elektriskt är identiskt med två parallella HDMI-kablar.

Okej. Tror du det är möjligt att köra en sån duallink dvid kabel och leda in det i en hdmi ingångsport på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Anledningen till att HDMI är bransch standard är för att den kabel typen kan transportera ljud, vilket DVI inte kan.

Finns exempel när Dual link DVI kablar har skickat bild i single link kontakterna och ljud i resterande.

Att HDMI är bransch standard för TV's är ju inget konstigt då den är den naturlig uppföljaren till SCART. Till datorskärmar är den inget vidare.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henke420:

Anledningen till att HDMI är bransch standard är för att den kabel typen kan transportera ljud, vilket DVI inte kan.

Än en gång så är detta inte sant. Titta på AMD/ATi så ser du att dessa kan klara av ljud genom DVI och har gjort det sedan HD2x00 serien. Även nVidia kan detta sedan 4x0 serien. Kolla upp lite innan du skriver

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Vad är skillnaden mellan DVI-D och DVI-I? DP är alltså bättre än Dual link DVI?

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface#Connect...

Permalänk
Medlem

Firmware.

Det finns en firmware uppdatering till din skärm, kolla på samsungs hemsida & support för din skärm så hittar du filen.Kanske kan lösa problemet.

Visa signatur

13900KS_ASUS Z790 APEX_CORSAIR DDR5 6600 MHZ_EVGA 3080TI FTW3_
KINGSTON M.2 2TB_CASELABS SMA8_ASUS ROG PG27AQN 360HZ_