Netbook replacement: finns det något?

Permalänk
Medlem

Netbook replacement: finns det något?

Hallå!
Jag har i två år haft en Netbook (Samsung N220 med 2 GB minne) som jag varit otroligt nöjd med. Den är ungefär lika snabb som havregrynsgröt, men batteriet räcker en hel arbetsdag med wifi och enkla sysslor (i alla fall med låg ljusstyrka på skärmen), och den matta skärmen gör att den funkar hyggligt även i direkt solljus, något jag aldrig tyckte att min laptop med blank skärm gjorde.
Tyvärr har den, av oklar anledning, börjat hänga sig.
Antag nu att jag behöver nyanskaffa.
Mina krav är
* Rysligt lång batteritid
* Liten och lätt
Mycket starkt önskemål är
* Matt skärm
Att den ska vara snabb? Nä, det är nästan helt oviktigt. Det är inte den här datorns uppgift.

Min undran är - finns det några vettiga ersättare? Jag har hittat ASUS Eee PC 1025C som med en minnesuppgradering skulle vara... ungefär som det jag har nu.
Någon som har bättre förslag?
Budgeten? Tja, 1025C verkar gå loss på typ 3500 kr, så det är okej. Jag kan kanske glida upp till 6-7 kkr om det verkar motiverat, men sedan börjar det kännas som mycket pengar för resedatorn.

Jag har funderat på en Transformer Prime av någon modell, men de kostar en del, har blank skärm (tror jag) och jag skulle hellre ha Windows än Android, för på Windows kan jag spela några uråldirga favoritspel när jag får tid över.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Samsung 305U1A kanske?
http://www.notebookcheck.net/Review-Samsung-305U1A-A01DE-Subn...
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
Den är på 11,6 tum, men väger bara 1,3 kg.
Plastigt chassi, men matt skärm, inget stort batteri men verkar få en hyfsad batteritid trots allt.
Nackdelen är att den kostar 3990 kr.

Håller fortfarande på min 1001px, matta skärmar är sällsynta!

http://www.trustedreviews.com/asus-eee-pc-x101ch_Laptop_revie...
Den verkar ha matt skärm också, batteritiden var medelbra men vikten - 1 kg på pricken gör den till en av de lättaste netbooksen.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Off topic rant:
Varför envisas tillverkarna med sina värdelösa "glossy"-skärmar!? ALLA hatar ju dessa och föredrar en skärm med matt yta. Det finns INGEN nytta med en blank skärm. "Livligare" färger säger tillverkarna. Vafan, är färger så himla viktigt går man väl inte och köper första bästa laptop på elgiganten som reas ut för 3990:- nä då köper man en IPS skärm, eller en laptop med IPS panel.

Ursäkta trådkapningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Asus-notebooken har för kort batteritid, fyra timmar förslår inte. Men Samsung 305U1A verkar väldigt lovande! Kanske lite kortare batteritid än jag har nu, men det skulle kunna duga, och resten verkar klart bättre. Jag ska kolla upp den lite närmare. Stort tack för tipset! Den hade gått mig förbi.

På tal om det andra inlägget - för ett tag sedan tog jag och köpte mig en IPS-skärm till stationära datorn...

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Jag ska kolla upp den lite närmare. .

Kolla upp storleken på batteriet, det kan vara så att datorn i artikeln hade ett större batteri än den som elgiganten har fast att det är samma model.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Dustinhome säljer en Lenovo X121E med AMD E-300 för 3495:-, den är kanske i tyngsta laget med sina 1,55kg. Det är dock en riktigt trevlig (och välbyggd maskin). Själv lever jag på hoppet att det ska komma en ultrabook som väger dryga kilot och har matt skärm. MacBook Air skulle vara ett alternativ om det inte vore för den förkastliga glossy skärmen.

Enda ställena som vi kan använda våra MacBooks på är rum med persienner och rätt belysning från rätt håll, det suger.

Asus 1015BX med AMD C-60 har matt skärm, men den kanske faller på för kort batteritid?

Permalänk
Medlem

NB520-11Q ? 10 timmars batteritid och hyggliga prestanda för klassen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Horvendile:

Hallå!
Jag har i två år haft en Netbook (Samsung N220 med 2 GB minne) som jag varit otroligt nöjd med. Den är ungefär lika snabb som havregrynsgröt, men batteriet räcker en hel arbetsdag med wifi och enkla sysslor (i alla fall med låg ljusstyrka på skärmen), och den matta skärmen gör att den funkar hyggligt även i direkt solljus, något jag aldrig tyckte att min laptop med blank skärm gjorde.
Tyvärr har den, av oklar anledning, börjat hänga sig.
Antag nu att jag behöver nyanskaffa.
Mina krav är
* Rysligt lång batteritid
* Liten och lätt
Mycket starkt önskemål är
* Matt skärm
Att den ska vara snabb? Nä, det är nästan helt oviktigt. Det är inte den här datorns uppgift.

Min undran är - finns det några vettiga ersättare? Jag har hittat ASUS Eee PC 1025C som med en minnesuppgradering skulle vara... ungefär som det jag har nu.
Någon som har bättre förslag?
Budgeten? Tja, 1025C verkar gå loss på typ 3500 kr, så det är okej. Jag kan kanske glida upp till 6-7 kkr om det verkar motiverat, men sedan börjar det kännas som mycket pengar för resedatorn.

Jag har funderat på en Transformer Prime av någon modell, men de kostar en del, har blank skärm (tror jag) och jag skulle hellre ha Windows än Android, för på Windows kan jag spela några uråldirga favoritspel när jag får tid över.

Asus Padfone?

Då får du telefon, padda och surfdator för typ 7k

Och du kan koppla upp dig direkt mot 3g-nätet eftersom att det är en telefon i.
Batteritiden ska också vara riktigt bra, då det endast är mobilen som innehåller några CPU'er, minnen osv.
Så paddan innehåller ett riktigt stort batteri, det gör även tangentbordet.
http://www.swedroid.se/asus-padfone-far-pris-och-lanseringsda...
Titta igenom den här tråden, finns många bra länkar till recensioner. http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=56570

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Asus-notebooken har för kort batteritid, fyra timmar förslår inte. Men Samsung 305U1A verkar väldigt lovande! Kanske lite kortare batteritid än jag har nu, men det skulle kunna duga, och resten verkar klart bättre. Jag ska kolla upp den lite närmare. Stort tack för tipset! Den hade gått mig förbi.

På tal om det andra inlägget - för ett tag sedan tog jag och köpte mig en IPS-skärm till stationära datorn...

Har en 305U1A och vill varna for att batteritiden inte ar SAAA bra... Vet inte riktigt hur de lyckas med 8 timmar. Kanske min ar ett mandagsex.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

NB520-11Q ? 10 timmars batteritid och hyggliga prestanda för klassen.

Från specen på inwarehouse:

Citat:

HighBrightness, TruBrite

Det talar emot att det är matt skärm på den, men jag hoppas att jag har fel.

Permalänk
Medlem

Här är jag borta ett par dagar och får massor med förslag! Trevligt.

Lenovos maskin, som jag inte hittade hos just Dustin, är lite tung och lite dyr, men ändå en mycket bra kandidat. De brukar göra robusta grejer har jag fått för mig.

Det är förresten alldeles riktigt att Elgigantens Samsung har litet batteri, det är därför den är så lätt. Ska man ha stort batteri kryper vikten uppåt Lenovos regioner.

Vad gäller allehanda Netbooks - kanske, fast lite trist ändå. I så fall skulle det kanske vara en bättre idé att se om det hjälper att byta minnesmodul i den Netbook jag har, jag misstänker att det är den som är trasig.

Ska jag gå över till en Android-lösning blir det någon Transformer. Tangentbord är ett absolut krav. Men om det går tror jag att jag hellre skulle köra Windows. En Transformer Prime med Win8 kunde vara något, men det blir ju inte den här månaden direkt...
(Alltså, jag kör Android på telefonen, men min kravbild för en dator ser lite annorlunda ut.)

Hoppas komma ut och gå lite i butiker i eftermiddag.

Åter, tack för förslagen!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Hjälpsam

Maskinen som börjat hänga sig, två vanliga orsaker är skräp i operativsystemet (mjukvara) eller minne.

Skulle föreslå att i steg 1 köra ett minnestest program på datorn, tex Memtest86+ som man kan boota från USB minne (googla lite guider till det).

Steg 2, installera om operativsystemet från grund, uppdatera till färska drivrutiner och se om den går stabilare efter det

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Lite felsökningsutvikning!
Symptom: Datorn låser sig, till synes utan någon systematik i när. Jag behöver inte ens röra vid den. Ackompanjeras ofta men inte alltid av konstiga grafikfel.
För mig låter det inte som ett fel i Windows; det låter som antingen överhettning eller fel i minnet någonstans. Överhettning är under omständigheterna osannolikt.

Jag hade faktiskt redan kollat lite på Memtest86+, men tja, det verkade så bökigt...
Enklare skulle kunna vara att plocka ur den minnesmodul jag kör nu, stoppa i originalminnet och se om problemet försvinner. Och det ska jag nog göra. Lyckligtvis har jag övertygat mig själv om att det ändå kan finnas skäl att skaffa en dator med aningen bättre prestanda och fler pixlar på skärmen.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Jag har varit på Mediamarkt och tittat på en variant av Samsung-datorn. Jag gillade allt utom att det var med lilla batteriet, och jag har inte övertygat mig om att det är bra nog.
Den där Lenovo Thinkpad X121e, var det någon som hade koll på om skärmen är matt eller inte? Lenovo själva säger "11.6" HD AntiGlare".

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Uppdatering:
Jag har varit på Mediamarkt och tittat på en variant av Samsung-datorn. Jag gillade allt utom att det var med lilla batteriet, och jag har inte övertygat mig om att det är bra nog.
Den där Lenovo Thinkpad X121e, var det någon som hade koll på om skärmen är matt eller inte? Lenovo själva säger "11.6" HD AntiGlare".

Den är matt - har inte sett modellen i verkliga livet men http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-ThinkPad-X121e-NWS... nämner att den har "matte display".

Det är ganska vanligt att datorer riktade mot företag har matt display och jag har för mig att thinkpad serien egentligen är en sådan serie, där x121e är det billigaste alternativet.
ASUS motsvarighet - ASUS B23E - är något större (1,5 kg, 12,5 tums skärm) men framförallt dubbelt så dyr >_<
Den har också en matt skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja titta! I förvirringen hade jag glömt bort att kolla den sidan igen.
Jag är på rak arm iofs mer sugen på den med en Core i3 i sig, den finns i en sådan variant också. Måste kolla hur stor prestandaskillnad det egentligen är. De verkar vara klassade för samma batteritid, och 600 kr extra är ingen dealbreaker i sig.

(...)

Ok, prestandaskillnaden verkar vara signifikant. Jag har visserligen sagt att prestanda inte är viktigt, men kan jag få mer prestanda utan att det påverkar vikt, storlek och batteritid alltför mycket är det förstås inte dåligt.
Jag har dock ännu inte lyckats lista ut om det verkligen inte är skillnad i batteritid.

Relaterad fråga, eller kanske mer konstaterande: i3-2367 verkar ha stöd för två minneskanaler. Det borde betyda, åtminstone i princip, lite bättre prestanda om jag slänger i en minnesmodul till.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Allmänintresset kanske är begränsat, men så här slutade det:
Jag hittade en recension av Lenovo X121e med core i3. Den verkade bra.
Den är lite större och tyngre än Samsung-datorn, och jag gillade verkligen Samsung-datorn, men det gick inte att komma ifrån att den hade för kort batteritid. Samtidigt verkade Lenovo-datorn, ehuru större och tyngre, inte för stor och för tung, även om jag förstås hade önskat lägre vikt.
Lenovo-datorn är sålunda beställd.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2