Spillt läsk över gitarr-förstärkare. Switch fastnat. Rengöra/byta?

Permalänk
Medlem

Spillt läsk över gitarr-förstärkare. Switch fastnat. Rengöra/byta?

Det hände för flera år sedan men har inte haft några problem förutom när jag använde switchen och den fastnade i "fel läge". Det är en switch som ger "mid-boost". Utan den påslagen låter det som man lagt en kompressor över hela stärkaren. Har skruvat isär stärkaren och det är alltså en rätt liten switch som sitter fast på kretskortet. Det jag främst undrar är om det finns något fettlösande medel jag kan pröva att applicera på själva knappen samtidigt som jag trycker in den och låter den gå upp igen. Den är extremt trög nu när det är läsk i. Gärna något medel som inte förstör eventuella kontaktpunkter mm. Finns det? Antar att aceton och t-röd är för starkt. Skulle det fungera med vanligt typ "yes" diskmedel?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns rengöringssprejer, men är det sockeravlagringar som ska bort så lös upp dem med alkohol eller vatten, det behövs kanske främst "mycket vätska" för att få bort klägget och då är elektronikrengöring kanske fel som första tvättmetod, se bara upp med var det tar vägen när det rinner ut, ta helst isär omkopplaren så du ser vad du gör och smörj sedan upp med kontaktsprej så det blir en skyddande & smörjande yta igen.
Låt bli aceton och annat som snabbt brukar lösa upp plaster om du inte vet vad det är för material, sprit brukar vara ok, men det torkar ut en del material men plaster brukar överleva om det inte är långtidskontakt, men när det är rent och avfettat så bör du ta nån mer lämpad produkt och behandla utorna med.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-3...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Låter som ett jobb för en skvätt T-röd. Det borde lösa upp sockret och du tvättar ordentligt. Kontaktspreyer brukar väl vara lite för opolära och mest vara till för att lösa fett. Skruva ner förstärkaren så långt det går och ha på T-röd och tryck mycket på knappen medan du rengör. Borde lösa upp sockerkletet. Se bara till att det torkat ordentligt innan du startar stärkaren igen.

T-röd är rätt tacksamt för det dunstr fort och är inte så elakt mot plast som många andra lösningsmedel är.

Dra en skvätt av någon kontaktsprey eller annat smörjande när du är klar också så blir det nog bra ska du se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jätte tack för tipsen. Det är riktigt svårt att komma åt och switchen är fastlödd på kretskortet. Det var en "knapp" men den är trasig nu så det är bara en pigg och fjäder som går ner i switchen. Det jag kan göra är att trycka ner piggen (som går riktigt långsamt nu), och samtidigt applicera t-röd som Zotamedu sa, och låta det gå in i switchen. Frågan är om det kan finnas någon kontaktyta där inne som går sönder av t-röd? köpte CRC elektronikrengöring också.
Sjukt nojjig att det inte ska gå då jag inte vet om det går att få tag i en liknande switch då stärkaren inte tillverkas längre. Men tack för tipsen iaf. Ska testa det ni sa och återkommer med resultat

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Kontaktytorna är i metall, så de går inte sönder, men det kan finnas plaster och lack som kan påverkas, men sockret måste "spolas bort" den stora frågan är vart det tar vägen när det lämnar kontakten
Se till att torka upp det som kommer ut så gott det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kontaktytorna är i metall, så de går inte sönder, men det kan finnas plaster och lack som kan påverkas, men sockret måste "spolas bort" den stora frågan är vart det tar vägen när det lämnar kontakten
Se till att torka upp det som kommer ut så gott det går.

Fan det här låter meckit men ska ge det ett försök. Bör jag spä ut t-röden med vatten eller är det bara onödigt? Sen köra hårtork?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker du ska montera isär kontakten och göra rent den riktigt, så svårt är det väl inte

Annars fukta kontakten och blöt upp klägget så gott det går, kanske blöta o låta vara nån minut, rör på kontakten och torka bort det som rinner ut så gott det går, upprepa tills det verkar funka och kanske blåsa ner i den för att pressa ut skiten, smörj sen upp den med kontaktsprej när den rör sig rimligt lätt.

Späda med vatten spelar nog ingen jätteroll, det är nog socker som gör att det fastnar och det löser sig i både sprit o vatten, men använd inte likör för att göra rent kontakten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker du ska montera isär kontakten och göra rent den riktigt, så svårt är det väl inte

Annars fukta kontakten och blöt upp klägget så gott det går, kanske blöta o låta vara nån minut, rör på kontakten och torka bort det som rinner ut så gott det går, upprepa tills det verkar funka och kanske blåsa ner i den för att pressa ut skiten, smörj sen upp den med kontaktsprej när den rör sig rimligt lätt.

Späda med vatten spelar nog ingen jätteroll, det är nog socker som gör att det fastnar och det löser sig i både sprit o vatten, men använd inte likör för att göra rent kontakten

Jag körde på med enbart t-röd och tops på piggen som knappen suttit på samtidigt som jag tryckte in och sedan drog ut den med tång. Gjorde det 2 ggr sen löpte piggen som den skulle både in/ut-tryckt läge.
Jag försökte tidigare montera isär den som du föreslog. Switchen tror jag satt fastlöddlimmad på kretskortet men själva piggen som löper in i switchen såg ut att sitta fast i ett ytterhölje av metall som omgav hela switchen. Försökte pilla loss höljet med en skruvmejsel men såg sedan att höljet hade 2 piggar som satt fast i kretskortet. Gissade att dessa två eventuellt är enda kontakten switchen har med resterande kretsar så vågade mig inte på det. Skulle jag pilla sönder något lär det vara svårt att hitta en likadan switch. Hur som helst verkar det fungera felfritt nu iaf
Jag var själv inne på t-röd innan men är ändå skönt att rådgöra med folk som har bättre koll än en själv innan man ger sig på något. Stort tack hur som helst

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

T-röd är inte elakt mot plast. Det är ett snällt organiskt lösningsmedel. Aceton är en annan femma däremot. Det kan vara lite elakt mot plaster. Det är onödigt att späda ut spriten för du vill helst ha någonting som dunstar rätt snabbt så det inte blir massa fukt i prylarna för det är dåligt.

Se till att använda mycket T-röd för du behöver först lösa upp och sedan spola bort sockret som ligger i kontakten. Så lägg lite papper eller en trasa runt och försök droppa ner T-röd i kontakten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White