Permalänk

Armbågskudde

Vet inte om detta är exakt rätt forumdel, men det känns i alla fall hyfsat logiskt. I annat fall får en moderator gärna flytta tråden.

Det är så att jag får ganska ont i vänster armbåge när jag sitter och spelar en längre tid (dvs armbågen till armen jag använder till tangentbordet) - inte i lederna eller så, utan helt enkelt att jag har armbågen på en hård bordsyta och detta gör mig öm. Jag har de senaste åren bara använt en hoprullad handduk att ha under, vilket hjälper väldigt bra, men dels känns det inte så optimalt, den behöver vikas om ganska ofta, den formar sig inte, samt att en handduk precis vid datorn kan ge lite "roliga" kommentarer ibland.

Det jag undrar är om det är någon annan som har/har haft samma problem, och hur ni har löst det. Har varit inne på nån typ av skumgummi/gelkudde som formar sig lite mer efter armbågen, men än så länge har jag inte kunnat hitta någon som passar.

Tips och tricks emottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

En filt?

Visa signatur

Intel Core i5 3570@ 3.4Ghz, Gigabyte Raedon HD6970, Corshair HX750
--------------------------------------------------------------------------
Ett hack är en smart lösning på något.

Permalänk
Avstängd

Sy ihop en själv av lite skummgummi och tyg .. inte svåraste eller dyraste matrial heller.. 50 kr på sin höjd

Permalänk
Skrivet av Distilled:

Sy ihop en själv av lite skummgummi och tyg .. inte svåraste eller dyraste matrial heller.. 50 kr på sin höjd

Har funderat på det, men tummen mitt i handen när det gäller sånt...kanske kan lura tjejen eller morsan att göra det, måhända.

Permalänk
Medlem

Det här har jag inte provat men, det finns väl såna här stöd-skydd för typ handboll för armbågarna? Det är som en "strumpa" fast med hål på båda sidor som gör att armbågen "stöds" som. Det skulle inte förvåna mig om det skulle fungera!

Permalänk
Medlem

Mjo, kolla stöd och så för sport eller liknande. Finns gel, resåreller liknande lösningar som avlastar och stödjer

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, köpte en såndär BoVete kudde som man kan värma, den är ca 15x40cm och är perfekt att lägga under underarmen.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Gibba på bah! Armbågen vänjer sig efter några veckor! haha

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adrenochrome:

Har funderat på det, men tummen mitt i handen när det gäller sånt...kanske kan lura tjejen eller morsan att göra det, måhända.

Precis, då kan du passa på och designa kudden själv med.. Special only for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Vet inte om detta är exakt rätt forumdel, men det känns i alla fall hyfsat logiskt. I annat fall får en moderator gärna flytta tråden.

Det är så att jag får ganska ont i vänster armbåge när jag sitter och spelar en längre tid (dvs armbågen till armen jag använder till tangentbordet) - inte i lederna eller så, utan helt enkelt att jag har armbågen på en hård bordsyta och detta gör mig öm. Jag har de senaste åren bara använt en hoprullad handduk att ha under, vilket hjälper väldigt bra, men dels känns det inte så optimalt, den behöver vikas om ganska ofta, den formar sig inte, samt att en handduk precis vid datorn kan ge lite "roliga" kommentarer ibland.

Det jag undrar är om det är någon annan som har/har haft samma problem, och hur ni har löst det. Har varit inne på nån typ av skumgummi/gelkudde som formar sig lite mer efter armbågen, men än så länge har jag inte kunnat hitta någon som passar.

Tips och tricks emottages tacksamt!

jag har själv lagt en grytlapp på skrivbordet att luta armen emot det funkar utmärkt.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Vad har du armbågen på bordet för? lägg tangentbordet närmare dig om du inte når.

Permalänk
Medlem

de första jag tänkte på är typ ris påse? jag har en sån som jag värmer upp lite nu och då när man har ont någonstans eller liknande, kan tänka mig att något sånt fungerar rätt bra att vila armbågen i (inte varm utan bara påsen i sig xD)
formar sig och är tung så den glider inte runt, kan göras så stor/liten du vill och väldigt lätt att göra samt bra mot smärta.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Hej
skippa allt vad handuk och grytlappar heter, blir faktiskt lite "gnuggande" mot tyget och skavande.
Det finns bra ergonomiska hjälpmedel, som inte är så dyra.
(Tänk på att underarmen ska vara så vågrät som möjligt och att armen är böjd i ca 90 grader, då hålls armen i en ganska vilsam position, och armen "orkar" mer. Ju bättre ergonomi för kroppen, ju bättre klarar man av att spela under långa pass)

Ett bättre tips är : Handledsstöd i gele för tangentbord. Kostar 109:-
Lägg det på längden så får du ett bra stöd.
Länk : http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/43019-handledsstod_i_...

Finns även i form som en liten bulle, handlovsstöd på en musmatta Kostar 89:-
Länk: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/134980-musmatta_med_g...

Enklaste varianten är gelbullen, lös för 49:-
Länk: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/43018-handledsstod_i_...

Använder själv den andra modellen och har anpassat den för min G13

OBS: Givetvis så finns andra fabrikat och ställen som säljer dessa samt i olika storlekar, skaffa en som passar just dig och din spelstil.

Permalänk

Tempurkudde, storlek mindre. Dyrt men kommer fungera gediget, med elastiskt tyg och allt vad det heter

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Tack för alla tips, ska kolla kolla upp och testa vissa av dem. (Speciellt om man kan använda handledsstöd, samt gå till nån Life-butik eller nåt och höra om man kan prova om en tempurkudde är skön för armbågen...(även om de tror att man är knäpp då kanske...)). Ska sno tjejens vetekudde och prova med den under nästa långpass, till att börja med - gratis att testa iaf, men hon slår nog ihjäl mig om jag försöker låna den permanent, då hon ofta har ont i nacken.