Fryser random, 80% chans vid USB inkoppling

Permalänk
Medlem

Fryser random, 80% chans vid USB inkoppling

Fixat..:)

Permalänk

testa resette cmos?
annars vet jag inte vad

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

testa resette cmos?
annars vet jag inte vad

Japp

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll vilken USB port du kopplar?
Hur går det om du kopplar USB direkt till moderkortet?

Edit:
Koppla ur så mycket kringutrustning kablar som möjligt när du testar.

Kan också vara något i Windows som buggar ur.

Vilken power knapp menade du den inte reagerade på?
Jag antog att det var den som vissa tangentbord har.

Ditt nätaggs märke modell och ålder är en rätt viktig del att ta med i din listan av delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Spelar det någon roll vilken USB port du kopplar?
Hur går det om du kopplar USB direkt till moderkortet?

Edit:
Koppla ur så mycket kringutrustning kablar som möjligt när du testar.

Kan också vara något i Windows som buggar ur.

Vilken power knapp menade du den inte reagerade på?
Jag antog att det var den som vissa tangentbord har.

Ditt nätaggs märke modell och ålder är en rätt viktig del att ta med i din listan av delar.

Det är moderkortets olika usb-portar som bråkar, räcker att jag drar ut en kabel så fryser datorn sig.

Jag menar PWR_ON, alltså chassits powerknapp, reagerar inte.

Permalänk
Medlem

Uppdatera INF drivarna. Dom senaste hittar du här hos Intel om du inte är nöjd med ASUS drivare: http://www.intel.com/content/www/us/en/search.html?keyword=in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Uppdatera INF drivarna. Dom senaste hittar du här hos Intel om du inte är nöjd med ASUS drivare: http://www.intel.com/content/www/us/en/search.html?keyword=in...

Hittar x79 där, fungerar dom även till z77?

Senaste testet innebar att jag drog ut och pluggade i usb-enheter i bios menyn, även där hänger sig datorn då..:S

Permalänk
Medlem

kan vara usb 3.0 drivrutinerna om du har de då, installerade om mina så funkade det för mig eller uppdatera moderkortet eller något

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krittez:

Hittar x79 där, fungerar dom även till z77?

Senaste testet innebar att jag drog ut och pluggade i usb-enheter i bios menyn, även där hänger sig datorn då..:S

---------------------
usbenheter behöver tillräckligt med ström för att fungera korrekt, jag hade nog till att börja med testat usb2 portarna, funkar de som de ska?
sen eftersom den hänger sig även i bios, kör memtest bara för att vara på säkra sidan, ladda ner memtest från http://www.memtest.org/#downiso och kör några vändor och se om det reagerar på fel
testa med annat nätagg är också en ide, även om det är kvalitetsagg du har, så är fyra år en del tid för ett nätagg

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv

Varför säger ena rubriken 80% och den i första posten 95%

Har chansen att den fryser ökat eller minskat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

---------------------
usbenheter behöver tillräckligt med ström för att fungera korrekt, jag hade nog till att börja med testat usb2 portarna, funkar de som de ska?
sen eftersom den hänger sig även i bios, kör memtest bara för att vara på säkra sidan, ladda ner memtest från http://www.memtest.org/#downiso och kör några vändor och se om det reagerar på fel
testa med annat nätagg är också en ide, även om det är kvalitetsagg du har, så är fyra år en del tid för ett nätagg

Aa, det gäller samtliga usb-portar. Får köra memtest inatt..:)
Att det flippade ut i bios också var lite oväntat faktiskt, har drivisarna kickat in redan där eller utesluter detta att det är drivisarna?

Edit:
95% var mer korrekt efter ytterliggare ett tjugotal testsessions..;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krittez:

Aa, det gäller samtliga usb-portar. Får köra memtest inatt..:)
Att det flippade ut i bios också var lite oväntat faktiskt, har drivisarna kickat in redan där eller utesluter detta att det är drivisarna?

Edit:
95% var mer korrekt efter ytterliggare ett tjugotal testsessions..;P

------------
I bios laddas inga driver alls, så om det låser sig där, så är det inte relaterat till windows iallafall, så mycket är uteslutet utan torde vara minnesfel, bios, spänning lr ett knasigt moderkort

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krittez:

Hittar x79 där, fungerar dom även till z77?

Senaste testet innebar att jag drog ut och pluggade i usb-enheter i bios menyn, även där hänger sig datorn då..:S

Installera denna så talar den om vilken version du ska ha http://www.intel.com/p/en_US/support/detect?iid=dc_iduu

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------
I bios laddas inga driver alls, så om det låser sig där, så är det inte relaterat till windows iallafall, så mycket är uteslutet utan torde vara minnesfel, bios, spänning lr ett knasigt moderkort

Körde memtest hela natten, inga fel.
Bytte plats på minneskorten och körde memtest igen under arbetsdagen (8h), inga fel.
Testat 3 bios utan framgång.:(
Börjar luta åt att detta kommer kosta en slant..:((

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på din tidigare tråd: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Troligen felbyggd med extra distanser/saknade distanser, annat som kortlsuter eller glappar.

Testa datorn utanför chassiet, på en kartongbit. Om samma fel då: montera om allt inklusive CPU och undersök sockelstiften noga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krittez:

Körde memtest hela natten, inga fel.
Bytte plats på minneskorten och körde memtest igen under arbetsdagen (8h), inga fel.
Testat 3 bios utan framgång.:(
Börjar luta åt att detta kommer kosta en slant..:((

Skrivet av MultiMan:

Med tanke på din tidigare tråd: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Troligen felbyggd med extra distanser/saknade distanser, annat som kortlsuter eller glappar.

Testa datorn utanför chassiet, på en kartongbit. Om samma fel då: montera om allt inklusive CPU och undersök sockelstiften noga.

Som sagt, som Multiman säger, ta ur allt, och gör som han säger, låter som sagt som det

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Med tanke på din tidigare tråd: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Troligen felbyggd med extra distanser/saknade distanser, annat som kortlsuter eller glappar.

Testa datorn utanför chassiet, på en kartongbit. Om samma fel då: montera om allt inklusive CPU och undersök sockelstiften noga.

Skrivet av godspeed:

Som sagt, som Multiman säger, ta ur allt, och gör som han säger, låter som sagt som det

Varit lite inaktiv under semestern, men nu tar jag tag i skiten igen..:)
Har demonterat och återmonterat prylarna på på en kartonbit utanför chassit (PSU satt kvar i chassit) och mycket riktigt hänger den sig inte längre vid usb in-/urkopplingar.
Lite nöjd kontrollerade jag alla distanserna och räknade dem och hålen 4 ggr innan jag monterade in allt igen.
Väl återmonterad uppstår problemen igen.

Har tyvärr ingen extra PSU att testa, mitt gamla corsair har alltid tjänat mig väl, bortsett från coilwhine senaste året.

Vad tror ni? PSU eller Moderkort som bråkar?

Permalänk
Medlem

Om enda skillnaden var att flytta delarna till chassit så borde orsaken vara något med chassit.

Speciellt struntsaker som du inte ens har skrivit hur du gjorde med när du testade utan chassi som tex kablarna/knapparna som går från chassit till moderkortet, Chassits USB kontakter, USB/SATA/IDE kablar mm är ökända för att kunna orsaka felet.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Om enda skillnaden var att till flyttade delar till chassit så borde orsaken vara något med chassit.

Speciellt struntsaker som du inte ens har skrivit hur du gjorde med som tex kablarna/knapparna som går från chassit till moderkortet, Chassits USB kontakter, USB/SATA/IDE kablar mm är ökända för att kunna orsaka felet.

Jag har för felsökningens skull inte chassits utgångar inkopplade..:)

En fluffigt långsökt teori jag har är;
Eftersom det fungerar utanför chassit men inte i chassit och jag gått igenom distanserna etc, kan det vara så att något fel i PSUn leder krypström till chassit och när jag drar en usb kabel kanske det blir kortis mellan chassi och usbportens kanter?

Permalänk
Medlem

Syrran hade en bärbar som frös hela tiden, den vägrade att stänga av sig själv om man inte tog bort batteriet (i ditt fall "off" knappen på PSUn) Det visade sig att seagate HDDn hade pajat. Har du kollat om din HDD mår bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Syrran hade en bärbar som frös hela tiden, den vägrade att stänga av sig själv om man inte tog bort batteriet (i ditt fall "off" knappen på PSUn) Det visade sig att seagate HDDn hade pajat. Har du kollat om din HDD mår bra?

Japp, HDDn är kollad..:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krittez:

Jag har för felsökningens skull inte chassits utgångar inkopplade..:)

En fluffigt långsökt teori jag har är;
Eftersom det fungerar utanför chassit men inte i chassit och jag gått igenom distanserna etc, kan det vara så att något fel i PSUn leder krypström till chassit och när jag drar en usb kabel kanske det blir kortis mellan chassi och usbportens kanter?

Det är helt klart ett överslag i burken. Kolla noga så att moboplåten inte är skev, och tar emot moderkortet what so ever, eller att I/Opanelen lyckas leda ström t.ex.

Nje, är nog inte kortis med USB på det sättet. Tror mer på att några lödningar blir kortslutna på baksidan, och således skapar problem när nya saker kopplas in.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Det är helt klart ett överslag i burken. Kolla noga så att moboplåten inte är skev, och tar emot moderkortet what so ever, eller att I/Opanelen lyckas leda ström t.ex.

Nje, är nog inte kortis med USB på det sättet. Tror mer på att några lödningar blir kortslutna på baksidan, och således skapar problem när nya saker kopplas in.

Hmm, låter faktiskt vettigt.
Frågan är nu hur jag ska avgöra om lödningar tar i mb-plåten?
Får man värmeproblem om man har något isolerande material mellan moderkort och mb-plåten, med små hål för distanserna ofc?
Måste isf vara något som de vassa små lödpiggarna inte sticker sig igenom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krittez:

Hmm, låter faktiskt vettigt.
Frågan är nu hur jag ska avgöra om lödningar tar i mb-plåten?
Får man värmeproblem om man har något isolerande material mellan moderkort och mb-plåten, med små hål för distanserna ofc?
Måste isf vara något som de vassa små lödpiggarna inte sticker sig igenom.

Bästa sättet är ju att lägga en linjal eller liknande mot plåten och se om den buktar (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Bästa sättet är ju att lägga en linjal eller liknande mot plåten och se om den buktar (:

.

Permalänk
Medlem

Aww, trist... Inte PSUn heller.

Permalänk
Medlem

Har du I/O plåten i? testa ta ur den

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB