Bärbar dator vägrar hitta mitt wifi

Permalänk
Medlem

Bärbar dator vägrar hitta mitt wifi

Tja, hoppas på lite hjälp här. Håller på bli galen snart.

Farsan var på semester och tog med sig sin nyligen inköpta laptop (Asus X53S) för att kunna surfa, skypa, facebooka osv.

Innan han lämnade hemmet här i Sverige fungerade allt fint, datorn hittade wifin och anslöt automatiskt varje gång. Han åker på semester och även där ansluter han sig till sitt wifi utan problem.

Problemet är att nu vägrar datorn att ens hitta vår router. Den kan se resten av dem i närheten, men inte vår. Vår gammla laptop hittade dock routern automatiskt och anslöt sig själv. Samma med mobilerna, vi har 3 smartphones i hemmet och alla hittar routern, men inte farsans laptop.

Har testat med att starta om routern, tagit ut kablarna och kopplade in dem igen, startade om både modem och router, startat om datorn hur många gånger som helst och har testat med att ansluta till internet via kabel, och då funkar det.

Någon som skulle kunna hjälpa oss?
Tack på förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Han har inte råkat inaktivera det då?
Ta bort alla trådlösa nät den har kommit ihåg och testa sen om den hittar det.
Uppdatera drivrutinerna för det trådlösa nätverkskortet.
Vilket OS kör han?

Permalänk
Medlem

Sänder routern SSID?

kolla det i routerns inställnigar

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big.Dave:

Tja, hoppas på lite hjälp här. Håller på bli galen snart.

Farsan var på semester och tog med sig sin nyligen inköpta laptop (Asus X53S) för att kunna surfa, skypa, facebooka osv.

Innan han lämnade hemmet här i Sverige fungerade allt fint, datorn hittade wifin och anslöt automatiskt varje gång. Han åker på semester och även där ansluter han sig till sitt wifi utan problem.

Problemet är att nu vägrar datorn att ens hitta vår router. Den kan se resten av dem i närheten, men inte vår. Vår gammla laptop hittade dock routern automatiskt och anslöt sig själv. Samma med mobilerna, vi har 3 smartphones i hemmet och alla hittar routern, men inte farsans laptop.

Har testat med att starta om routern, tagit ut kablarna och kopplade in dem igen, startade om både modem och router, startat om datorn hur många gånger som helst och har testat med att ansluta till internet via kabel, och då funkar det.

Någon som skulle kunna hjälpa oss?
Tack på förhand.

Utöver det de andra har skrivit, kolla så datorn inte har fått en fast ip med mera.
Antar att er router kör DHCP, dvs delar ut adresser...

Hade liknande problem med ett par datorer på jobbet som
hade varit på tjänsteresa i Kina. Slutade med att jag fick installera
om den ena datorn... :-\
Den andra var dock bara att rätta till inställningarna för nätverket så
fungerade den som den skulle igen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Körde iväg en snabbis till affären och när jag kommer tillbaka ser jag att farsan körde in återställningsskivan.... ingen tålamod.

Så fort det är klart återkommer jag med svar.

Permalänk
Medlem

Nähepp, problemet löstes inte... En liten skillnad som finns dock är att datorn nu kan se routern. Men när jag försöker ansluta så går det inte, och då försvinner den från listan...

Skrivet av HerrNilsson30:

Han har inte råkat inaktivera det då?
Ta bort alla trådlösa nät den har kommit ihåg och testa sen om den hittar det.
Uppdatera drivrutinerna för det trådlösa nätverkskortet.
Vilket OS kör han?

Gjort det, hjälper inte...
Testat att uppdatera drivrutiner, men det står att de är up to date.
Windows7.

Skrivet av Jockew1989:

Sänder routern SSID?

kolla det i routerns inställnigar

Hur kan man kolla det?
Kommer inte åt "admin-inställningar"... om du vet vad jag menar. Testat att komma in i den genom att skriva admin-password och namnet vi ändrade till + vårt lösenord, men går ej att komma in... routern är direkt kopplad till datorn vi testade med.

Skrivet av Thomaseron:

Utöver det de andra har skrivit, kolla så datorn inte har fått en fast ip med mera.
Antar att er router kör DHCP, dvs delar ut adresser...

Hade liknande problem med ett par datorer på jobbet som
hade varit på tjänsteresa i Kina. Slutade med att jag fick installera
om den ena datorn... :-\
Den andra var dock bara att rätta till inställningarna för nätverket så
fungerade den som den skulle igen.

Skulle du kunna förklara hur man tar en titt på det lite mer detaljerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big.Dave:

Skulle du kunna förklara hur man tar en titt på det lite mer detaljerat?

Nere jämte klockan i Windows 7 har du en nätverksikon, som du förmodligen känner
till, eftersom du kan se en lista på nätverk att ansluta till.

Klicka på den och öppna nätverks- och delningscenter.
Där bör du se minst en nätverksanslutning, som bör
heta "anslutning till trådlöst nätverk". (sitter på en stationär dator nu, så är lite osäker på namnet.)

klicka på den anslutningen, så ska det komma upp en ruta
som heter Status för Anslutning till trådlöst nätverk.
Där klickar du på egenskaper, och sedan dubbelklickar du på
internet protocol version 4, och kollar så att "erhåll en ip-adress automatiskt"
är valt, och likadant på "erhåll adress till DNS-sernern automatiskt".

Är de inte valda, välj dem och tryck på OK, sedan OK igen, och sedan på
stäng. Är inte säker på att det är det felet, men kan vara värt att kolla iaf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

har inte läst hela tråden men iaf,tyck inte att jag är dum i huvudet eller nått nu, men när jag hade min gamla laptop så fanns det en "switch" sak (en knapp man kan dra) som stänger av wifi, jag har själv kommit emot den hur många gånger som helst och undrat vad fan som är felet ^^ (särskillt när man ska ta upp den ur väskan och sånnt)

Permalänk
Medlem

Om SSID är avstängd i routern så "syns" inte ditt nätverk. Fast du kan fortfarande ansluta genom att skapa ny anslutning och skriva in SSID och lösenord.

Permalänk
Medlem

Lyckades lösa problemet genom att återställa till fabrikinställningar. Funkade egentligen inte då heller från början, utan jag "lekte" lite i kontrollpanelen. Inge resultat, så jag stängde av skiten och tänkte åka med farsan till Media Markt imorgon. Men så ville jag bara testa en sista grej till, sätter på datorn och wifi'n drog igång

Skrivet av Thomaseron:

Nere jämte klockan i Windows 7 har du en nätverksikon, som du förmodligen känner
till, eftersom du kan se en lista på nätverk att ansluta till.

Klicka på den och öppna nätverks- och delningscenter.
Där bör du se minst en nätverksanslutning, som bör
heta "anslutning till trådlöst nätverk". (sitter på en stationär dator nu, så är lite osäker på namnet.)

klicka på den anslutningen, så ska det komma upp en ruta
som heter Status för Anslutning till trådlöst nätverk.
Där klickar du på egenskaper, och sedan dubbelklickar du på
internet protocol version 4, och kollar så att "erhåll en ip-adress automatiskt"
är valt, och likadant på "erhåll adress till DNS-sernern automatiskt".

Är de inte valda, välj dem och tryck på OK, sedan OK igen, och sedan på
stäng. Är inte säker på att det är det felet, men kan vara värt att kolla iaf.

Tittade till det, men det var inte den anledningen. Allt var som du sa att det skulle vara.

Skrivet av -rand-:

har inte läst hela tråden men iaf,tyck inte att jag är dum i huvudet eller nått nu, men när jag hade min gamla laptop så fanns det en "switch" sak (en knapp man kan dra) som stänger av wifi, jag har själv kommit emot den hur många gånger som helst och undrat vad fan som är felet ^^ (särskillt när man ska ta upp den ur väskan och sånnt)

Haha, självklart ska jag inte tro att du är dum i huvudet som försöker hjälpa. Förstår vad du menar, finns dock inge sånt på farsans laptop.

Skrivet av zorp:

Om SSID är avstängd i routern så "syns" inte ditt nätverk. Fast du kan fortfarande ansluta genom att skapa ny anslutning och skriva in SSID och lösenord.

Vet inte om den är/var avstängd eller inte, men jag tror inte det. Detta eftersom jag ändå kunde se routern och testa att koppla upp mig. Det misslyckas och först efter det försvinner den ur listan på tillgängliga nätverk.

Men iaf, problemet är fixat. Hoppas att vi inte råkar ut för det igen bara.
Tack för att ni försökte hjälpa till så gott ni kunde