Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT

Jepp, vad har man svenskalektionerna till?

Man kanske kan lära sig korrekt meningsbyggnad, vild tanke
Ta det bara lugnt, det är vida känt att man blir dum av CS.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piggymon

Man kanske kan lära sig korrekt meningsbyggnad, vild tanke
Ta det bara lugnt, det är vida känt att man blir dum av CS.

Vad var det för fel på meningen mitt förra inlägg?
Jag använder faktiskt inte ordet lotto mer än på Swec och i spel, men det är väldigt roligt här eftersom folk brukar kläcka fram lite småmysko kommentarer...

EDIT: Innan någon frågar; Jag har Lunar och jag är 14.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Supportpersonal som inte kan sakerna är det mest irriterande som finns, särskilt när de kommer med massa idiotiska förklaringar till saker o ting.

Det skulle vara mer okej om de kunde säga direkt att de inte kan än att dra en riktig rövare.

Permalänk

Telias support någon?

(med tanke på ovanstående inlägg)

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gadhal
Telias support någon?

(med tanke på ovanstående inlägg)

Tiscalis är inte heller att leka med.. ush säger jag bara

Permalänk
Medlem

He he, glömmer aldrig det här. Var hos en databutik, Enter data i lerum. Jag hittade ett "IQ test" på en hemsida. Det balla var att det stod please press ALT-F4 to start test. Gissa om personalen startade testet....

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Äventyret den dag jag skulle skaffa en optisk mus:

Knallade in på onoff i Härnösand, tittade runt ett tag kom fram till att de inte hade den jag ville ha upplagd, en memorex, tog kontakt med en man i personalen.

Han informerade mig vänligt att han är döv och läser på läppar, om det var ok för mig.

(NEJ, inte han igen!) Ja, svarade jag onödigt högt.
Jag berättade vad jag ville ha. Han började då beskriva vilka sorter det finns.

-Det finns optical och mekanisk.

Jag upprepade min förfrågan om den memorex jag letade efter finns i deras ägo.

Han kontrade med samma beskrivning som han sade alldeles nyss.

Återigen sade jag så tydligt jag kunde röra mina läppar att jag VET vad skillnaden är, och att jag VET vad jag vill ha.

Han stod och klurade ett tag, och brast sedermera ut i en lite mer ingående förklaring av skillnaden mellan optiska och mekaniska möss.

Räddningen kom i form av tjejen som stod i kassan som uppenbarligen hade hört och observerat hela scenen.
Hon log ursäktande å sin medarbetares vägnar och frågade vad jag var ute efter, sökte lite fort efter det i databasen deras och fann ingen.

Jag tackade för mig och begav mig därifrån.
En händelserik dag, som berikade mig med nya erfarenheter att tackla livets problem med: Artikulation.

------------------------------

Den lokale datorbutiken: Escape Data (känd bl.a för att ha sålt piratkopierad mjukvara, stavat fel på sina t-shirts och annat)
Det är bara en där jag anser vara duktig på kundbemötande och allmänt kunnande.
en kompis berättade om sin prao-tid på Escape, då de fick in en dator som inte ville funka. Den var helt ny. Min kompis fick uppdraget att plocka isär och kika.

Han möts av RAM-socklar indränkt med 5-56!
"Det ger ju bättre kontakt" svarade kunden.

------------------------------

Det som hjälten Hellraiser skriver om felanslutningar och allt annat kan också gälla bilar. Där hälls det fel vätskor lite här och där, samt att konsultera sin manual vad det gäller vätskorna är helt och hållet oexisterande.

Glykol i i oljepåfyllningen= vitt skum i hela motorn

------------------------------

I Birsta utanför Sundsvall har vi den oheliga treenigheten:

Siba
ONoff
Elgiganten

På rad. Jag har bara handlat en enda grej på siba, då mitt förtroende för sådana affärer inte är det bästa. Men då har det funkat perfekt.
ett stycke nokia 7110 inhandlades för 40 öre augusti -00 (tror jag), fick ett erbjudande om en försäkring. Kostade 500 tror jag. Sibas solid försäkring.

-Nej, svarade jag.

-Är du säker? Tre år kan det hända mycket på, svarade han.

-Nej, upprepade jag.

-Ok, om jag bjuder på instegsavgiften för abonnemanget då? kontrade han med.

-Hmm, sade jag.

-Då blir det ändå samma kostnad. förklarade han.

-Ja, sade jag.

Hittills har jag fått användning för försäkringen två gånger och det har inte krånglat med Siba en endaste gång.

-----------------------------------------

Oj, vad mycket det blev. Återkommer med "Historien med Comviq, eller dagen det hela brakade löst"

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert Det som hjälten Hellraiser skriver om felanslutningar och allt annat kan också gälla bilar. Där hälls det fel vätskor lite här och där, samt att konsultera sin manual vad det gäller vätskorna är helt och hållet oexisterande.

Glykol i i oljepåfyllningen= vitt skum i hela motorn[/B]

Morsan var tvungen att fylla på spolarvätska en gång, men hade aldrig tittat under huven. Det var en stor Audi med massor av lock. Hon skruvar då av korken på flaskan och luktar, därefter alla motorrummets lock. Sedan var det bara att fylla på. Unikt men effektivt.

NY STORY:

Christian von Stureplan glider in och gnäller om Outlook, som på hans Armada m300 (liten bögslunga till dator, som kan jämföras med en turkhottad Fiat Uno) hänger hela datorn förjämnan.
Hellraiser: Mmmhmm.
Jag startar skiten och pillar lite med profiler och disken, som ofta hos imbiciller är proffylld med skit. Man skulle kunna tro att på ett seriöst kontor används Office-prigrammen och lite zip här och där, men det som gäller är Palmsynk, Ericsson-ir-synk, Britannicalexicon, 100 börsplugins och annat ovidkommande skit.
CvS: Hur lång til tare? Jag har et möte och ska showa benshmarking i GOPen genom att increasa contributionen mha B2c.
H: Jadu Chrille. Gå ut och ta dig en fika sålänge. (gillar inte när yuppies flåsar i nacken asså)
CvS: Jag kommer tillbaka om 10 minuter. Sedan går han ut och snackar golf och segling med Phippe, Didde och Fredde.
Jag kollar lite närnare och upptäcker en pstfil* på 2,5 Gb.
CvS kommer tillbaka och frågar hur det går. Hans Maffiafrilla har nu glidit isär av stess och svett.
H: Jadu, den här filen är den här grejen i Outlook och den måste du stycka upp i filer om 500Mb.
CvS Lackar ur om att det är skit och datorer bara är besvär.
H: Så är det i alla fall, så nu hinner du till ditt möte eller vad det nu var.
CvS stormar ur rummet och fattar ingenting. Har heller inte lystnat på mig, så han kommer igen nästa vecka.
Jag hämtar fika och mumlar några väl valda könsord och Stureplansbrats och deras problem....

*pst-filen i outlook innehåller undansparade mail på t ex ens hårddisk. Enligt Microsoft kan den vara hur stor som helst, men brukar fucka upp datorn efter 500Mb.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellraiser

Morsan var tvungen att fylla på spolarvätska en gång, men hade aldrig tittat under huven. Det var en stor Audi med massor av lock. Hon skruvar då av korken på flaskan och luktar, därefter alla motorrummets lock. Sedan var det bara att fylla på. Unikt men effektivt.

Klok morsa.

Hur länge har du jobbat med det där?
Du verkar närmast lite bitter.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellraiser
Ok, här kommer en till:
H: Hellraiser, denna gång i telefon med
I: IQ fiskmås datoranvändare

H: Hallå?
I: Hej det är I fiskmås.
H: Mhmm?
I: Min data är helt värdelös! Jag slänger fan ut den snart.
H: (Bra, gör oss båda an tjänst) Vad händer då?
I: Jag försöker skicka en fil i mailen, men datan bara hänger sig hela tiden. Nu är det ett timglas bara. Så sa Leffe att jag skulle kolla Task mänödjer och då står det aotlock nått respånding. Han sa att Min data är paj.
H: (Leffe kan dra åt helvete) Men det betyder inte att Outlook är hängt, den bara laddar upp din fil till mailservern och därför får du timglas. Om du bara väntar fixar det sig.
I: Men Leffe sa att den e paj.
H: (Leffes ass is mine) Nej det blir så. Hur stor är filen?
I: Ja du, inte vet jag det.
H: (Åååh, varför finns inte obligatoriska körkort för datoranvändare) Om du trycker på Fönster och E kommer Explorer upp, sedan letar du upp din fil och markerar den. Då står filens strolek nederst i fönstret.
I: Vaddå fönster? (lite förbannad nu)
H: Bredvid Ctrl-knappen.
I: Nej, jag har ingen sån.
H: Jo, längst ner till vänster på ditt tangetbord.
I: Ahaa, tangentbord?
H: Jamen titta.
I: A, vad var det nurå?
H: Fönster och E
I: Vaddå, ska jag skriva......

Såhär håller det på tills jag lackar ur och säger jag är på väg, slänger på luren, älgar dit, bara för att få se att filen nu är uppladdad till servern och outlook inte längre säger not responding. Hajarni hur det är? Man har lust att bara elda upp stället med alla innuti.

Känner igen det där
Hjälper alldeles för många på ICQ:p

Permalänk
Medlem

Dåligt bemötande från personal har man råkat ut för... kanske inte okunniga, men otrevliga.
Men sen kanske inte jag ser ut som personen som skulle casha en förstärkare för 10k... jag var ju faktikst bara 17år gammal på den tiden.

Permalänk

Man har ju ett par stycken.
i förra veckan så var brorsans flickväns syster (krångligt?) inne på en trevlig butik som heter elgiganten & skulle köpa ett ADSL modem. Den underbara försäljaren tar fram ett 56k usb modem & säger att det är vad hon ska ha.
Hon frågar om det fungerar till bredband & får svaret att det gör det.. Det lämnades tillbax 2 dagar senare & hon köper ett adsl modem hos Kjell & co.

Polaren beställde dator prylar hos Komplett:
Han beställde en helt ny dator med en xp2100+ palomino.
När han får hem allt så upptäcker han att han fått en AMD ThoroughBred @ 2.01 GHz istället *bara tacka & bocka*

Telias underbara support fick till det att min morsa var en komplett idiot som inte kunde något (han fick en ganska stor utskällning). Jag fick ringa en timme senare & fick problemet avklarat (minns tyvärr inte vad det var).

Tillbax till Komplett

Beställde mitt moderkort av dem för ett par år sedan (asus nånting). Får hem all & upptäcker att det inte fungerar. lyckas komma fram till att det är moderkortet som det är fel på. skickar tillbax allt & får 14 dagar senare (& många samtal) ett nytt kort som även det har bråkar. jaja. samma visa igen (börjar tröttna på dem nu). När även det kortet inte fungerar så skickar jag tillbax skitet & begär att få ett Abit kort istället. efter 2 veckor så ringer jag & undrar var f*n mitt kort tar vägen & får veta att de har undersökt moderkortet & kommit fram till att BIOS chipet (kommer inte på om det heter något annat nu) var tomt & undrar om jag vill ha tillbax kortet eller om jag vill ha abit kortet.
När jag får kortet så fungerar det som en dröm & komplett förlorade en kund som just då handlade mycket (dyra) dator prylar.

det blev lite blandat, men jag hoppas att ni orkar läsa det iaf.

Hellraiser:
We want more

Permalänk
Medlem

När jag skulle köpa min dator var morsan med. När jag håller på och gör upp med försäljaren kläcker morsan kommenatern: "Man kan väl fortfarande kolla mailen på min och pappas dator när du kopplar in denna hemma?" Haha...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da_Bear

Min var grymmare Pentium 90, 8MB ram och 400MB HDD, SB16 DYR var den...

Min var grymmast..
Jag hade en 486 SX 25MHz, 4 MB ram, 1 mb grafik, 17 MB hårddisk
KRAFTFULL!
Inga spel hackade iallafall
Då var det äkta spelglädje

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Praoade hos en datorreparatör för tre år sen, och fick då se en mycket lustig sak. En kund kommer in med en dator och ett splitternytt Geforce 2 som han köpt och som inte passar i datorn.

Försäljaren: Det fixar jag!

Sen tar han in skiten, slänger upp datorn på ett bord, kollar på grafikkortet och säger: Det är ju en kant som tar emot!

Sen drar han fram en stor fil och slipar ner ena hörnet på Geforcet tills det passar bra i agp-porten...

Kan tillägga att det inte funkade så bra sen...

Överlägset bäst hittills! Fan va ja skratta. Slipa bort de!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Point0.4

Överlägset bäst hittills! Fan va ja skratta. Slipa bort de!

Jag har slipat lite på ett minne som inte passade... Men det fungerade efteråt

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endless Nameless

Det där hände i mitt gymnasium också. Skolan köpte in 20-25
videoprojektorer och efter ungefär 2 månader fanns det 3 kvar.
Folk gick in och skruvade loss dem mitt på ljusa dagen och tog dem utan att någon märkte det

Låter som när jag gick i gymnasiet. Dom hade byggt ett nytt
gymnasium som var klart när jag började tvåan. Dom la ner så
fruktansvärt mycket pengar på datorer så dom inte hade råd med
gardiner. Men grejjen var att när vi hade en friluftsdag så hade
någon kommit med en pickup och parkerat utanför skolan och
lastat på alal datorer och åkt. Ingen hade märkt något, lärarna
trodde det var fel på datorerna och ignorerade dom skäggiga
killarna med solglasögon klockan 10 på förmiddagen.
Hmm, heja heja! [skrattar]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
En annans första dator var ju en Apple Performa (tror jag) 450 med en 25MHz processor. Kommer ihåg när jag lärde mig starta den, gud vad stolt jag var

Appropå starta, morsan hade en väninna som hade en dator-tokig
man som precis fixat en laptop. Han tog in den för jag skulle kunna
få kika på den efter som jag aldrig hade knappat på en laptop
någonsin. Han bootade igång datan och så startade dos och
den kom till c:\ promten. Sen satt han och funderade ett tag.
Jag frågade vad han gjorde och han sa "Jag tänker på vad jag hade för lösenord."
Jag tänkte i två sekunder sen skrev jag "win" och tryckte på enter.
Windows bootade och allt var frid och fröjd
"Men, vafan? hur kunde DU mitt lösenord?" sa han till mig och var förbryllad.
Jag berättade att jag var en über-hacker och jag kunde allt.
Det var det roligaste jag varit med om hela den helgen.
[Skrattar]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargavinter

er sen skrev jag "win" och tryckte på enter.
"Men, vafan? hur kunde DU mitt lösenord?" sa han till mig och var förbryllad.
Jag berättade att jag var en über-hacker och jag kunde allt.
Det var det roligaste jag varit med om hela den helgen.
[Skrattar]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert

Klok morsa.

Hur länge har du jobbat med det där?
Du verkar närmast lite bitter.

Japp, hon är en klippa.

Sedan 96, men värnplikt 1 år. Är inte bitter, men läget på marknaden är ju inte direkt toppen. Man vill liksom byta jobb lite då och då och det är nu inte läge för det.

Man tycker ju folk ska lära sig vad Paper jam, change password och no dialtone betyder, men att läsa utrikiska på skärmen är mycket svårare än att ringa och gnälla.

Felet med jobbet är att skiten aldrig tar slut. När du hjälp en nolla vill nästa ha hjälp med nästa skitgöra.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem

Hellraiser, jag antar att du läser UF:

http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20030129

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Efter suttit o läste en hel hög med sidor av support tabbar fick jag en idé.
Man skulle f-n tatt o buggat sig själv med en mic o gått in på tex onoff o bett om hjälp. Har både en MD o en mp3walkman som man kan spela in med. Ska bara skaffa en lite smidig mix som man kan gömma i kragen. Dedär nya små spelarna kan faktiskt se till att kvallen på ljudet man spelar in blir acceptabelt. Skulle inte nån kunna fixa en sida där man kan ladda upp mp3or med kommentar o ev. textning av konversationen. Hade kunnat bli hur kul somhelst. (Jaja. Vi har nog lite sjuk (läs geeky) humor ändå...)
Största problemet måste vara att hålla sig för garv. hehe.

Finns hur många optimala frågor somhelst.
De kan ju aldrig svara '-Jag vet inte' heller. Utan skjuter till med vad som.

Måste ju bara fylla på listan med ljushuvuden:

Var inne på föreningssparbanken. Jag hade haft klabb med tjänsten e-kort. Jag hade tvingats att gå in på ett kontor o få tjänsten aktiverad manuellt. Iaf. När hon knappat färdigt sa jag att jag gärna hade testat så att det funkade direkt på plats. Jag hade nämligen fått beskedet att NU funkade flera gången, utan att det hänt någon skillnad alls.
Hon säger att det går bra. Hon gav mig musen o tangbrdt o vände skärmen. Hrmm. De använde nån stenåldersversion av netscape. Tjänsten kräver dessutom Flash instellerat. Vilket de givetvis inte hade.
När felmeddelande kom fram rynkade hon på näsan.
-Neeeh. Dedär fungerar nog inte...
-Jo sa jag. Man ska bara godkänna detta här. Jag va så jekla trött på allt klabb så jag tänkte att instellera Flash på en av bankens datorer kunde jag gött få göra. Men det tog sån tid o jag såg hur förtvivlad tanten blev, för hon förstod inte vad jag gjorde med hennes känsliga dator. Hon trode väl jag fifflade med ngt fuffens (vilket jag lätt kunde gjort hehe, men sån e inte jag). SÅ jag avbröt skiten o sa att 'programet är för gammalt'. Tyckte det var lämpligt ordval till den förtvivlade tanten.
-Men du. Jag vet nog vad som är fel! Sa hon för att inte verka helt bakom flötet.
Jag ser på vad hon gör.
Sakta klickar hon på startmenyn... Program.... Stannar 10sek. Sen drar hon igång acrobat reader.
-Denna måste jag starta ibland. Säger hon med ett smile (fan! STötte hon på mig?!? vettefan varför jag fick den sjuka tanken hehe men iaf).
-Näh. Det hjälper nog inte. Sa jag lite snällt o försiktigt.
Hon ville verkligen hjälpa o började klicka på alla möjliga saker inne i acrobat.
-Ah. Jag börjar få ont om tid. Jag kan testa där hemma! Jag orkade inte vänta mer. Jag visste att hon inte skulle få igång det ändå...

Väl hemma kunde jag konstatera att skiten ändå inte funkade! Ringde supporten (för typ 7 gången). När man förklarat felet börjar de alltid med samma frågor. De har väl nån lista med kända fel kan jag tänka mig. Jag sa hur många gånger jag ringt och att jag tom varit hos ett bankkontor där de inte kunde hjälpa mig.
De fick mitt telenr. En tekniker skulle kolla vad felet kunde vara. En helschysst brud ringer dagen efter o förklarar att hon fixat felet. Hon hade fixat ngt som andra inte kunnat fixa på ngra dagar, på nån minut. Allt funkade.

//pHr33

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pedda_p
Finns det någon BRA butik i Uppsala btw?

En fråga till förresten - finns det något bra ställe i sthlm nuförtiden? Sist jag köpte något i "butik" var på skribofont-tiden. De kunde något och höll ofta rätt bra priser.

www.tricom.se är bra och kunniga.

Köper allt därifrån som inte beställes via Db.com.

Mvh

/Thomas

Visa signatur

|XP1700+@177x9,5 AGKGA Y|Vcore 2.1v|ALPHA 8045|Epox 8K3A|768 Apache 2700|Geforce3 Ti 200@ Cpu 251 Minne 551|Samsung SyncMaster 957p|Chieftec Dragon FullTower Black 340W|Live Player 5.1|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diaxon
Min kompis var på OnOff. Då stod säljarna och diskuterad vad det var för fel på tv:n då detstod: Strömförsörjningsfel. Ena killen svarade på fullt allvar och sa: Testa tt vänd på kontakten! Phet LOL. En annan gång hade de försökt förklara TVout för en annan kund, ja jäjvlar....

har sett enklare saker lösa svårare problem...

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
En annans första dator var ju en Apple Performa (tror jag) 450 med en 25MHz processor. Kommer ihåg när jag lärde mig starta den, gud vad stolt jag var

Idag tog jag ner min gammla mac Performance 475(tror jag modellen var orkar inte kolla nu) från vinden där den har stått fuktig osv i ungefär 4-5 år :D. Funkade klockrent, det kallar jag kvalitet :D.

Permalänk
Medlem

Här är det jag som är(var) n00b.
Året var -98 el nått. Vi hade fått våran 400mhz sprillans. Jag lade in massa spel o lekte på. På nått vänster lyckades jag få CIH som härjade på ganska friskt då. En dag lade datorn bara av helt o hållet, den gick igång men inget svar på skärmen. Jag kunde inte ett skvatt om hårdvara då så det enda jag kunde göra var o kolla om det var glapp på grafikkortet, efter lite juckande gick den fortfarande inte igång.
Jag ringer dator supporten:
J: Hej!. Det är fel på min dator, skärmen är helt svart när jag startar den( jag var helt sjukt orolig över om jag hade pajat våran nya sprillans burk)
L: Har du kollat så det inte är glapp 'i' graffikortet.
J: aa.. jag har gjort det och provat med ett annat.
L: Då måste du nog lämna in den till teknikerna.
J: ok.....

Dagen efter åkte jag o farsan o lämnade in den, dom lovade att den skulle vara klar om ett par dar. dagarna går. Vi ringer o dom säger att den är klar. Vi åker dit. Dom snackade om att den hade fått CIH virus och åtgärdat felet, faktura på 1200kr för felsökning samt åtgärdning. Farsan blev inte alltför glad. *host*

Nu för inte så länge sen kikade jag på fakturan. Där står det.
Felsökning x tim 600kr
Flashning av bios ~400kr
moms: xx kr

hm.. blir man lack eller? 400kr för att flasha bios, synd att man jag inte förstod ett skvatt på den tiden :\

Permalänk

Har en historia som kanske inte bygger så mycket på okunskap, utan bara dryghet.
Hårddisken på farsans dator(som hade varit min innan) hade pajat, och jag skulle köpan en ny. Till saken var att det satt bara ett 100w nätagregat i datorn och, det var på gränsen att det orkade med den innan, så jag var ute efter en stömsnål hårdisk.
Eftersom jag inte vet så mycket om stömförbrukningen på hårddiskar så gick jag in på Overclockers och förklarar mitt problem, frågar samtidigt om de vet om vissa hårdiskar är mer strömsnåla än anndra. Då utspelar sig denna dialog.
OC: Hur mycket sade du att nätagregatet var på?
Jag: 100watt
OC: Och vad har han för dator
Jag: P3-450
OC: Nej det stämmer inte.
Jag: öööö, Jo.
OC: Nej, med ett 100 watt orkar har aldrig starta den datorn, den är nog på 200 watt.
Jag: Nej, jag vet att den är på 100 w jag har haft den själv.
OC: (Väldigt överlägsen) Lyssna nu på mig, det kan inte vara så, det måste var en 200

Kan sägga att, efter det så tappade jag allt förtoende för personalen där.

Visa signatur

Nisse

Permalänk
Medlem

När min morbror skulle köpa ett grafikkort på ONOFF..

Morbror: Är det PCI eller AGP ?
ONOFF Personal: eeh..hmm.. vet inte
Morbror till mig efter han berättat: Erfarern personal?

Permalänk
Medlem

Var hos en kompis som har ADSL och så slutade internet att funka (startade om datorer, modem m.m.) Så ringde jag till Telia efter 50 minuter i telefonkö så kommer jag fram till supporten.

Hon: Vad har du för problem.
Jag: ADSL modemet krånglar.
Hon: Vad är ADSL?
Jag: Driver du med mej?
Hon: Nej, vadårå?
Jag: Sök ett nytt jobb.
Lägger på luren, går och grinar i en säng.
Sen efter 2 timmar så funkade allt igen, det visade sig att telestationen var knas.

Permalänk
Medlem

GUD! Alla verkar hitta roliga situationer osv... själv har man aldrig råkat ut för det! Nu ska jag ut på stan, leta upp en ful butik och ställa det mest avancerade frågor jag kommer på...
...inte för jag ska köpa nåt men ändå

"Vad kan det vara för fel, min dator luktar bränt?"
- "Prova installera om windows"

haha

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.