Tyst/sval M-ATX (socket 2011), video/foto-redigering + spel, 16-20kkr

Permalänk
Medlem

Tyst/sval M-ATX (socket 2011), video/foto-redigering + spel, 16-20kkr

Då var det dags att byta ut min stationära gamla och trötta trotjänare från 2004 (se signatur). Jag har byggt några nya burkar åt familj & vänner sen dess men det var ett tag sedan och nu vore jag tacksam för feedback och tips gällande mitt kommande bygge.

I första hand skall datorn användas för tung bildredigering (Photoshop + stora bildfiler) samt en del HD-videoredigering (inget proffs men vill ha en kraftfull maskin). Spelandet kommer i andra hand men jag vill ändå ha en dator som klarar "allt" i spelväg i dagsläget.

Då jag tröttnat på stora (maxi/midi-tower) och bullrande (tidigare byggen) datorer och numera har lite större budget så tänkte jag försöka mig på att få ihop en hyftsat liten, tyst och sval burk som bygger på ett m-atx moderkort. Tänker mig framförallt en fet cpu, mkt minne och SSD-disk för OS/applikationer.

Har en (ännu) opublicerad lista på Prisjakt att utgå ifrån: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2174506&view=m

Vad gäller valet av chassi, cpu samt moderkort kommer jag troligen inte att ändra dessa om ingen finner nåt annat som övertygar mig eller att någon ny hårdvara släpps under tiden jag försöker bestämma mig. (Chassit är litet med hyfsade kylningsmöjligheter, dyrare CPU känns svårt att motivera, finner endast 3st m-atx moderkort med socket 2011 och ASUS har jag goda erfarenheter av sen tidigare även om ROG är nytt för mig)

Däremot vill jag gärna få tips på:

  • Minnen (Vill undvika höga kylflänsar som begränsar val av CPU-kylare alltför mkt)

  • CPU-kylare (Luft-/vatten-kylning? Storleksbegränsning? Push/pull?)

  • SSD-disk(ar) (RAID 0? Storlek?)

  • HDD (Intern SATA eller extern USB-disk? 7200/10000?)

  • PSU (Effekt?, "halvpassivt" verkar ju vara bra med avseende på ljudnivå, kommer troligen inte skaffa fler GFX-kort)

  • Optisk läsare (onödigt?)

  • OS (Tänker mig Windows 7 Professional för att kunna dra nytta av mängden minne bl.a.)

  • Grafikkort (har inte vrålkoll på GFX men 670 känns som ett bra val då jag förstått att det är kraftfullt men svalt/tyst)

Läst igenom en hel del trådar här på Swec redan, bl.a. http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Har inte jättebråttom att beställa men det vore trevligt att få ihop en beställning och bygga under hösten.

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Citat:

Minnen (Vill undvika höga kylflänsar som begränsar val av CPU-kylare alltför mkt)

Du kan ju ha Corsair Vengeance LP som utgångspunkt. De är prisvärda och tillräckligt snabba (CL9 1600 Mhz). Om du kör på sluten vattenkylning är ej höga kylflänsar något problem (dock helt onödigt).

Citat:

CPU-kylare (Luft-/vatten-kylning? Storleksbegränsning? Push/pull?)

Aldrig byggt i ett Temjin så kan inte utala mig om plats tyvärr. Känns som att en Corsair H40/60/80 borde få plats. Vad gäller luft kontra vattenkylning så kyler det likvärdigt om du har en bra luftkylare, t.ex. Noctua NH-D14.

Citat:

SSD-disk(ar) (RAID 0? Storlek?)

Jag hade aldrig själv valt att köra SDD's i RAID 0, då jag själv inte ser något behov för det. En SSD tycker jag är tillräckligt snabb men antar att det är individuellt.

Citat:

PSU (Effekt?, "halvpassivt" verkar ju vara bra med avseende på ljudnivå, kommer troligen inte skaffa fler GFX-kort)

Corsair AX som du har i Prisjakt-listan är ruggigt trevligt och ett bra val om man har budget för det. 650W räcker och blir över för 1 GPU och funkar även om man vill köra SLI. Du kan gå så pass lågt som till 450-500W om du vill spara in en slant.

Citat:

Optisk läsare (onödigt?)

Om du inte kommer använda det är det ju rätt onödigt. Windows 7 kan du installera från USB.

Citat:

OS (Tänker mig Windows 7 Professional för att kunna dra nytta av mängden minne bl.a.)

Rätt tänkt.

Citat:

Grafikkort (har inte vrålkoll på GFX men 670 känns som ett bra val då jag förstått att det är kraftfullt men svalt/tyst)

Huvudsaken är att det är ett Nvidiakort med CUDA, så du kan nyttja det vid rendering. så GTX 670 är ett bra val. Dock har du mer CUDA-kärnor i GTX 680 men tveksamt om det är värt 1000 kr extra.

Visa signatur

"You can’t snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams, it’s not gentlemanly."

Permalänk
Medlem

Tackar, precis denna typ av feedback jag söker!

Skrivet av Notevenmad:

Du kan ju ha Corsair Vengeance LP som utgångspunkt. De är prisvärda och tillräckligt snabba (CL9 1600 Mhz). Om du kör på sluten vattenkylning är ej höga kylflänsar något problem (dock helt onödigt).

Ok, jag har bytt ut minnena i Prisjakts-listan mot Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x8GB

Citat:

Aldrig byggt i ett Temjin så kan inte utala mig om plats tyvärr. Känns som att en Corsair H40/60/80 borde få plats. Vad gäller luft kontra vattenkylning så kyler det likvärdigt om du har en bra luftkylare, t.ex. Noctua NH-D14.

Hur ska jag tänka för att välja mellan H40/60/80? Jag vill ha nåt som kyler men gör så lite oljud som möjligt. (Det sitter en 180mm-fläkt i fronten på chassit som blåser luft genom hela lådan, som jag ev. byter ut mot en tystare fläkt som finns med i listan (Phobya))

Citat:

Jag hade aldrig själv valt att köra SDD's i RAID 0, då jag själv inte ser något behov för det. En SSD tycker jag är tillräckligt snabb men antar att det är individuellt.

Har inte läst på nog om det ger en tillräckligt hög prestandaökning med RAID för att det skulle vara lönt, men däremot verkar man tappa TRIM-funktionen med RAID, kanske bäst att börja med bara 1 SSD för OS/applikationer.

Däremot är jag lite osäker på vilken storlek på disken som jag bör satsa på, 128GB eller 256GB... är det endast utrymmet som skiljer eller påverkas prestandan på något sätt?

Citat:

Corsair AX som du har i Prisjakt-listan är ruggigt trevligt och ett bra val om man har budget för det. 650W räcker och blir över för 1 GPU och funkar även om man vill köra SLI. Du kan gå så pass lågt som till 450-500W om du vill spara in en slant.

Corsairs AX650 är det PSU med lägst effekt som är halvpassivt, deras temperaturstyrda TX550 sågas däremot på Newegg.com så istället hittade jag Seasonic X-560 men jag har ingen koll på märket Seasonic och dessutom ligger det på samma prisnivå som Corsairs AX650... (~1200 kr)

Citat:

Om du inte kommer använda det är det ju rätt onödigt. Windows 7 kan du installera från USB.

Jo det är klart. Fast hur får jag över det på USB då? Det levereras väl på DVD?
Kanske får ärva spelaren från min gamla stationära...

Citat:

Huvudsaken är att det är ett Nvidiakort med CUDA, så du kan nyttja det vid rendering. så GTX 670 är ett bra val. Dock har du mer CUDA-kärnor i GTX 680 men tveksamt om det är värt 1000 kr extra.

Nu vet jag inte var jag kan utläsa antalet CUDA-kärnor men jag kände till att det va just CUDA jag skulle kolla efter för att utnyttja detta vid rendering. 1000 kr extra känns lite väl saftigt så då blir det nog ett GTX 670, frågan är från vilken tillverkare, ASUS har jag som sagt ett gott öga till.

Lagt till några länkar
Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Citat:

Hur ska jag tänka för att välja mellan H40/60/80? Jag vill ha nåt som kyler men gör så lite oljud som möjligt. (Det sitter en 180mm-fläkt i fronten på chassit som blåser luft genom hela lådan, som jag ev. byter ut mot en tystare fläkt som finns med i listan (Phobya))

H40 och 60 har jag ej testat, men kan tala gott om H80 (bortsett från extremt högljudda fläktar). Den kan du dessutom ställa in pumphastighet för att minska ljudnivån, vilket jag inte tror du kan göra på de två andra. Tyvärr har alla fått kritik när det gäller pumpen som i vissa fall är högljudd. Jag personligen har inte upplevt några missljud, men visst låter den lite när man har den på max, men inget jag stör mig på. Missljudet från pumpen går att reklamera dock. Jag hade kört på H80 med din budget. (Jag antar att du planerar att överklocka CPU, annars behöver du inte lägga så mycket pengar på kylningen)

Citat:

Däremot är jag lite osäker på vilken storlek på disken som jag bör satsa på, 128GB eller 256GB... är det endast utrymmet som skiljer eller påverkas prestandan på något sätt?

Det är endast utrymmet som skiljer på läshastigheten. Enligt spec så är tydligen skrivhastigheten snabbare på 256 och 512 GB (400 MB/sek) jämfört med 128 GB (320 MB/sek). Storleken bereror lite på hur du tänker använda den. Kommer du flytta över arbetsfilerna på SSD'n när du ska arbeta med dom är nog 256 GB att föredra, men jobbar du mot HDD så räcker 128 GB (beror självklart på hur stora filer det handlar om).

Citat:

Corsairs AX650 är det PSU med lägst effekt som är halvpassivt, deras temperaturstyrda TX550 sågas däremot på Newegg.com så istället hittade jag Seasonic X-560 men jag har ingen koll på märket Seasonic och dessutom ligger det på samma prisnivå som Corsairs AX650... (~1200 kr)

Det är Seasonic som tillverkar i princip alla högkvalitativa nätagg, som sedan brandas om, så det är ett mycket bra och pålitligt märke. Dock vet jag inte någon nätbutik i Sverige som säljer dom, men då har jag inte heller tittat så noga. Men med ax 650 kommer du bli väldigt nöjd. Jag tycker det är värt att lägga ner lite extra på nätagget då det är den viktigaste delen i datorn, som även kan sabba mest om det är dålig kvalitet. Lång och bra garanti, och du kommer defenitivt kunna återanvända den till nästa bygge.

Citat:

Jo det är klart. Fast hur får jag över det på USB då? Det levereras väl på DVD?
Kanske får ärva spelaren från min gamla stationära...

Här är en guide för installation via USB. Annars kan du ju som sagt låna läsare från gamla datorn.

Citat:

Nu vet jag inte var jag kan utläsa antalet CUDA-kärnor men jag kände till att det va just CUDA jag skulle kolla efter för att utnyttja detta vid rendering. 1000 kr extra känns lite väl saftigt så då blir det nog ett GTX 670, frågan är från vilken tillverkare, ASUS har jag som sagt ett gott öga till.

På Nvidias hemsida finns lite bättre produkt specar där dom skriver antalet kärnor. Skiljer typ 150 st mellan 670 och 680 så skulle inte säga att det är värt pengarna, speciellt inte med CPU'n du planerar att köpa.

Visa signatur

"You can’t snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams, it’s not gentlemanly."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bach:

Tackar, precis denna typ av feedback jag söker!

Ok, jag har bytt ut minnena i Prisjakts-listan mot Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x8GB

De där ser inte ut att vara lågprofil.

Men kanske 2 sådana här paket istället?
http://www.inet.se/produkt/5315256/corsair-16gb-2x8192mb-cl10...
Av bilden ser det ut att vara lågprofil men inte i rubriktexten. Bäst att fråga butiken.

Men dessa då: http://www.inet.se/produkt/5315301/corsair-16gb-2x8192mb-cl10...
Om man står ut med röda färgen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notevenmad:

H40 och 60 har jag ej testat, men kan tala gott om H80 (bortsett från extremt högljudda fläktar). Den kan du dessutom ställa in pumphastighet för att minska ljudnivån, vilket jag inte tror du kan göra på de två andra. Tyvärr har alla fått kritik när det gäller pumpen som i vissa fall är högljudd. Jag personligen har inte upplevt några missljud, men visst låter den lite när man har den på max, men inget jag stör mig på. Missljudet från pumpen går att reklamera dock. Jag hade kört på H80 med din budget. (Jag antar att du planerar att överklocka CPU, annars behöver du inte lägga så mycket pengar på kylningen)

Ah! Det bör tilläggas att jag inte har några direkta planer på att överklocka... Bör jag tänka om vad gäller kylningen isåfall? Vill framförallt ha en tyst lösning och jag tror att luftflödet i chassit kommer att vara relativt bra.

För övrigt ganska ojämna recensioner av Corsairs HXX-kylare på Prisjakt märkte jag.

Citat:

Det är Seasonic som tillverkar i princip alla högkvalitativa nätagg, som sedan brandas om, så det är ett mycket bra och pålitligt märke. Dock vet jag inte någon nätbutik i Sverige som säljer dom, men då har jag inte heller tittat så noga. Men med ax 650 kommer du bli väldigt nöjd. Jag tycker det är värt att lägga ner lite extra på nätagget då det är den viktigaste delen i datorn, som även kan sabba mest om det är dålig kvalitet. Lång och bra garanti, och du kommer defenitivt kunna återanvända den till nästa bygge.

Ok, ja jag tänker också att det bör vara av bra kvalité. Däremot vet jag inte vilket av de ovan nämnda aggen jag ska välja isåfall... :S

Bara för att det ena agget är på 650W så innebär väl inte det att det drar mer ström än det på 550W om inte full effekt utnyttjas?

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De där ser inte ut att vara lågprofil.

Men kanske 2 sådana här paket istället?
http://www.inet.se/produkt/5315256/corsair-16gb-2x8192mb-cl10...
Av bilden ser det ut att vara lågprofil men inte i rubriktexten. Bäst att fråga butiken.

Men dessa då: http://www.inet.se/produkt/5315301/corsair-16gb-2x8192mb-cl10...
Om man står ut med röda färgen...

Sant, de är inte lågprofil... så frågan är då hur höga flänsar jag kan ha beroende på vilken CPU-kylningslösning jag väljer.
De du länkar till har ju klart bättre (lägre) kylflänsar då. Kanske inte går att svara så enkelt på, men hur stor skillnad är det på CL9 och CL10? Märkbar?

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bach:

Sant, de är inte lågprofil... så frågan är då hur höga flänsar jag kan ha beroende på vilken CPU-kylningslösning jag väljer.
De du länkar till har ju klart bättre (lägre) kylflänsar då. Kanske inte går att svara så enkelt på, men hur stor skillnad är det på CL9 och CL10? Märkbar?

Ja det borde väl gå att hitta kylning som funkar ihop med minnena och chassit förstås.
Vet inte hur stor skillnad det blir i prestanda med CL10, min gissning är att man inte märker den.
Å andra sidan är det ju ingen direkt stor skillnad i pris så om de passar är det ingen nackdel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Njae, det är faktiskt 11,5 cm djupare än Silverstone-chassit.

Mått (BxHxD)
Silverstone: 210 × 374 × 385 mm
Lian Li: 210 × 385 × 500 mm

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja det borde väl gå att hitta kylning som funkar ihop med minnena och chassit förstås.
Vet inte hur stor skillnad det blir i prestanda med CL10, min gissning är att man inte märker den.
Å andra sidan är det ju ingen direkt stor skillnad i pris så om de passar är det ingen nackdel.

Efter att ha plöjt x antal forum/trådar och PSU-reviews har jag bestämt mig för Seasonic X-560 560W

CPU-kylning är dock en annan femma. Jag vet inte om det stämmer men den känsla jag får är att lösningar med enbart luftkylning troligen är tystare än vattenkylning men det senare ger mer utrymme över moderkortet och krockar därmed inte med höga kylflänsar på minnen...

Har iaf bytt ut minnena i Prisjaktslistan mot lågprofilsminnen och börjat titta på luftkylning. Är Noctua NH-D14 så bra som alla säger eller är det bara hype? Den ser enorm ut, är det inte risk att man skadar CPU:n om man fraktar/flyttar på datorn? Finns det något likvärdigt eller ännu bättre alternativ?

Bygge med samma chassi, moderkort och till viss del liknande komponenter:
http://www.maximumpc.com/article/features/build_it_midsize_me...

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Skrivet av Bach:

Efter att ha plöjt x antal forum/trådar och PSU-reviews har jag bestämt mig för Seasonic X-560 560W

CPU-kylning är dock en annan femma. Jag vet inte om det stämmer men den känsla jag får är att lösningar med enbart luftkylning troligen är tystare än vattenkylning men det senare ger mer utrymme över moderkortet och krockar därmed inte med höga kylflänsar på minnen...

Har iaf bytt ut minnena i Prisjaktslistan mot lågprofilsminnen och börjat titta på luftkylning. Är Noctua NH-D14 så bra som alla säger eller är det bara hype? Den ser enorm ut, är det inte risk att man skadar CPU:n om man fraktar/flyttar på datorn? Finns det något likvärdigt eller ännu bättre alternativ?

Bygge med samma chassi, moderkort och till viss del liknande komponenter:
http://www.maximumpc.com/article/features/build_it_midsize_me...

Jag tror stenhårt på att köra luftkylning. Så som jag har i min Temjin gör att det verkligen känns tyst, Jag köpten inte världens bästa cpu kylare (CM 212 hyper+) men jag la extra pengar på Noctuas flex fläkt och kör den med ULN motståndet. Detta gör att den ger ifrån sig 9db. Min I5 2500k ligger på 29C idle och ca 45-50C load i BF3. Detta på 9db vilket är ohörbart.

Hela vitsen med Temjin är att 180mm fläkten i fronten själv ser till att kyla det mesta! Det handlar bara om att hitta en 180mm som inte gör så mycket ljud ifrån sig. Detta tycker jag Phobyan löst.
Jag har också skickat medd med Noctua för att se om de planerar en 180mm i framtiden och det är inte omöjligt :).

När du skriver om Noctua NH-D14 så tycker jag att den är för stor för detta chassi. Med förstor menar jag att inredningen i chassit blir så tight pg a att den är stor åt alla håll. Även om den passar!
Du kan inte ha högre CPU kylare än 160mm, det är MAX.
Jag tror den absolut bästa "torn" kylaren du kan ha är http://www.thermalright.com/products/index.php?act=data&cat_i.... Och att du sedan sätter på en Noctua flex fläkt som jag har med ULN motstånd

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk

Seasonic agget blir nog riktigt bra, visste inte att både Dustin och Webhallen sålde det, nice!

Noctua NH-D14 är utan tvekan grym, en av de bästa luftkylarna. Dock känns det onödigt att lägga ut 700 kr om du inte ska överklocka rejält. Kommer du köra på stock clockspeeds så kan du köra på något billigare t.ex. CM Hyper 212 Evo som är tystare än stock-kylaren, och då kan du även byta ut fläktarna om du vill ha den ännu tystare.

Visa signatur

"You can’t snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams, it’s not gentlemanly."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Jag tror den absolut bästa "torn" kylaren du kan ha är http://www.thermalright.com/products/index.php?act=data&cat_i....

Intressant! Men hur jag än letar så finner jag inte vilken modell det är du länkat till? Har du nåt namn på den eller länk till den på Prisjakt?

Citat:

Och att du sedan sätter på en Noctua flex fläkt som jag har med ULN motstånd

Ursäkta min okunskap, men vad står ULN för?

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Skrivet av Bach:

Intressant! Men hur jag än letar så finner jag inte vilken modell det är du länkat till? Har du nåt namn på den eller länk till den på Prisjakt?

Hmm det kan faktiskt vara så illa att just det modellen inte säljs i sverige längre. Då skulle jag rekommendera denna:
http://www.inet.se/produkt/6308742/thermalright-venomous-x-mu...

Ursäkta min okunskap, men vad står ULN för?

ingen fara, Jag länkar till fläkten jag menar så ser du nog!
http://www.inet.se/produkt/5321294/noctua-nf-s12b-flx
Och om du tittar i PDF http://www.inet.se/files/pdf/5321294_0.pdf under beskrivning så kan du läsa om de motsånd som du får med. Rekommenderar att köra på det som heter L.N.A. Ca 10db ger det ifrån sig och flyttar nog med luft för att hålla Cpu:n under kontroll . Och jag kan garantera att du inte hör den då. OM! du inte får ett måndagsex hehe

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notevenmad:

Seasonic agget blir nog riktigt bra, visste inte att både Dustin och Webhallen sålde det, nice!

Noctua NH-D14 är utan tvekan grym, en av de bästa luftkylarna. Dock känns det onödigt att lägga ut 700 kr om du inte ska överklocka rejält. Kommer du köra på stock clockspeeds så kan du köra på något billigare t.ex. CM Hyper 212 Evo som är tystare än stock-kylaren, och då kan du även byta ut fläktarna om du vill ha den ännu tystare.

Klart billigare kylare ja! Fast den verkar också väldigt stor? Även om den får plats i chassit så får man kanske inte så mkt plats kvar i övrigt?

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

ingen fara, Jag länkar till fläkten jag menar så ser du nog!
http://www.inet.se/produkt/5321294/noctua-nf-s12b-flx
Och om du tittar i PDF http://www.inet.se/files/pdf/5321294_0.pdf under beskrivning så kan du läsa om de motsånd som du får med. Rekommenderar att köra på det som heter L.N.A. Ca 10db ger det ifrån sig och flyttar nog med luft för att hålla Cpu:n under kontroll . Och jag kan garantera att du inte hör den då. OM! du inte får ett måndagsex hehe

Tackar, fast det var "kyltornet" jag syftade på. Det står inget om modell eller namn på http://www.thermalright.com/products/index.php?act=data&cat_id=35&id=108 och sen ser jag ingenstans att den är kompatibel med socket 2011? Intressant lösningen annars...

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Skrivet av Bach:

Tackar, fast det var "kyltornet" jag syftade på. Det står inget om modell eller namn på http://www.thermalright.com/products/index.php?act=data&cat_id=35&id=108 och sen ser jag ingenstans att den är kompatibel med socket 2011? Intressant lösningen annars...

Tror du missade det jag skrev i posten innan

"Hmm det kan faktiskt vara så illa att just det modellen inte säljs i sverige längre. Då skulle jag rekommendera denna:
http://www.inet.se/produkt/6308742/t...x-multi-retail "

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Tror du missade det jag skrev i posten innan

"Hmm det kan faktiskt vara så illa att just det modellen inte säljs i sverige längre. Då skulle jag rekommendera denna:
http://www.inet.se/produkt/6308742/t...x-multi-retail "

Jag måste vara blind och dum i huvudet, men jag ser inte att du skrev det någonstans tidigare?

Thermalright Venomous X Multi RETAIL verkar inte heller kompatibel med socket 2011?

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Skrivet av Bach:

Jag måste vara blind och dum i huvudet, men jag ser inte att du skrev det någonstans tidigare?

Thermalright Venomous X Multi RETAIL verkar inte heller kompatibel med socket 2011?

Ahh! Nu förstår jag. Du måste HA just 2011 socket :).
Då ordnar du bara denna med köpet
http://www.inet.se/produkt/6308758/thermalright-bolt-kit-sock...

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Ahh! Nu förstår jag. Du måste HA just 2011 socket :).
Då ordnar du bara denna med köpet
http://www.inet.se/produkt/6308758/thermalright-bolt-kit-sock...

Yes! Precis

Är främsta fördelen med denna kylare just att man kan välja (en tyst) fläkt själv?

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem

Villrådig

Så vilken av Cooler Master Hyper 212 Evo och Thermalright Venomous-X ska man då välja?

Jag antar att fördelen med Thermalright Venomous-X är att inte får med några halvbra fläktar utan att man får välja fläktar själv.
Några rekommendationer på 120mm-fläktar? Noctua?

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274729
Dessa fläktar ska vara gjorda för att trycka luft genom kylflänsar (de ger statiskt tryck).
Eftersom det är 2-pack kan du sätta dem på båda sidor om kylflänsen (push-pull).
Fast jag är osäker på om man kan montera två fläktar på dessa kylflänsar, annars finns de väl att köpa i 1-pack också.

Fast du kan väl byta fläkt även på Hyper 212 Evo?
Tyckte inte kommentaren på prisjakt om konvexa bottenplattor lät så rolig för Venomous-X.

Permalänk
Skrivet av Bach:

Så vilken av Cooler Master Hyper 212 Evo och Thermalright Venomous-X ska man då välja?

Jag antar att fördelen med Thermalright Venomous-X är att inte får med några halvbra fläktar utan att man får välja fläktar själv.
Några rekommendationer på 120mm-fläktar? Noctua?

Om du inte vill lägga mycket pengar på Tornet så är det bara att ta CMH 212 och köpa bättre fläkt till den.

Rekommenderar den Noctua fläkt som jag skrev om tidigare men allt är en smaksak. Jag älskar när det är tyst och det kan jag garantera att den fläkten är med motstånd

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274729
Dessa fläktar ska vara gjorda för att trycka luft genom kylflänsar (de ger statiskt tryck).
Eftersom det är 2-pack kan du sätta dem på båda sidor om kylflänsen (push-pull).
Fast jag är osäker på om man kan montera två fläktar på dessa kylflänsar, annars finns de väl att köpa i 1-pack också.

Bra att känna till denna fläkt iaf, kan vara ett alternativ.

Citat:

Fast du kan väl byta fläkt även på Hyper 212 Evo?

Jo självklart, mer att det känns onödigt med två fläktar som man inte tänker använda som bara blir liggande...

Citat:

Tyckte inte kommentaren på prisjakt om konvexa bottenplattor lät så rolig för Venomous-X.

Ja, jag känner mig lite skeptisk till den, särskilt som att det gäller 2 kylare och att tillverkaren tycker att det är "ok".

Jag är beredd att betala lite mer för en så tyst och sval lösning som möjligt, tänker inte snåla och inte få det så tyst som det går. Mer att jag inte vill ha en kylare som riskerar att "krossa" CPU:n om man ska flytta/transportera datorn om det finns risk för detta?
Jobbigt att behöva montera av kylaren vid transport.

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Om du inte vill lägga mycket pengar på Tornet så är det bara att ta CMH 212 och köpa bättre fläkt till den.

Som jag skrev i en tidigare kommentar; "Jag är beredd att betala lite mer för en så tyst och sval lösning som möjligt, tänker inte snåla och inte få det så tyst som det går. Mer att jag inte vill ha en kylare som riskerar att "krossa" CPU:n om man ska flytta/transportera datorn om det finns risk för detta? Jobbigt att behöva montera av kylaren vid transport."

Får man fråga vad du kör med för kyltorn?

Citat:

Rekommenderar den Noctua fläkt som jag skrev om tidigare men allt är en smaksak. Jag älskar när det är tyst och det kan jag garantera att den fläkten är med motstånd

Ja den verkar bra, har noterat detta.

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Skrivet av Bach:

Som jag skrev i en tidigare kommentar; "Jag är beredd att betala lite mer för en så tyst och sval lösning som möjligt, tänker inte snåla och inte få det så tyst som det går. Mer att jag inte vill ha en kylare som riskerar att "krossa" CPU:n om man ska flytta/transportera datorn om det finns risk för detta? Jobbigt att behöva montera av kylaren vid transport."

Får man fråga vad du kör med för kyltorn?

Ja den verkar bra, har noterat detta.

Just det! Jo, tror jag nämnde det tidigare någonstans att jag har CM hyper 212. Det tornet som var innan det CM du tittar på nu.
Det är helt ok och fungerar hur bra som helst om du inte ska klocka os v. Dessutom bra med Noctua fläkten

Det är trotsallt inte tornet som avgör om det blir tyst. Tornet i sig låter ju inget såklart :). Spelar ingen roll vad du tar.
Jag vet bara att Thermalright är grymma på att bygga just Torn, därför jag rekommenderade det om du kunde tänka att lägga
mer pengar för det där lilla extra

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

@Bach/Joakim
Du frågade i ditt mail:
"Letar efter en så tyst och sval luftkylningslösning (av CPU) som möjligt för kommande bygge och såg ditt oroväckande omdöme av Thermalrights Venomous-X som jag blev rekommenderad av någon på Sweclockers forum.

Får man fråga vad du skaffade för kylare istället?"

Svaret är som så många andra här ovan: Noctua. Körs med tillhörande Noctua-fläktar.
I mitt fall NHD14. Köpte begagnad. Säljaren hade missat att lägga med en del viktiga tillbehör som sladdar, etc. men i övrigt som ny.
Jag mailade Noctua och fick alla delar jag behövde helt utan kostnad. Bästa supporten jag sett!
Så förutom att kylaren fungerar klockrent kan man även ge företaget högsta betyg!

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICIT:

@Bach/Joakim
Du frågade i ditt mail:
"Letar efter en så tyst och sval luftkylningslösning (av CPU) som möjligt för kommande bygge och såg ditt oroväckande omdöme av Thermalrights Venomous-X som jag blev rekommenderad av någon på Sweclockers forum.

Får man fråga vad du skaffade för kylare istället?"

Svaret är som så många andra här ovan: Noctua. Körs med tillhörande Noctua-fläktar.
I mitt fall NHD14. Köpte begagnad. Säljaren hade missat att lägga med en del viktiga tillbehör som sladdar, etc. men i övrigt som ny.
Jag mailade Noctua och fick alla delar jag behövde helt utan kostnad. Bästa supporten jag sett!
Så förutom att kylaren fungerar klockrent kan man även ge företaget högsta betyg!

Ok!

Såg att det släppts en version (Noctua NH-D14 SE2011) just för 2011-socketen och den lockar, det enda som oroar mig är att moderkort/CPU skall skadas om datorn skall transporteras/flyttas. Det är ju ingen lätt liten pjäs direkt. 1200 gram!

Bökigt om man ska på tex LAN och måste montera av och på kylaren vid varje transport...
Sen som någon skrev tidigare i tråden så blir det rätt trångt i lådan i övrigt.

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bach:

Ok!

Såg att det släppts en version (Noctua NH-D14 SE2011) just för 2011-socketen och den lockar, det enda som oroar mig är att moderkort/CPU skall skadas om datorn skall transporteras/flyttas. Det är ju ingen lätt liten pjäs direkt. 1200 gram!

Bökigt om man ska på tex LAN och måste montera av och på kylaren vid varje transport...
Sen som någon skrev tidigare i tråden så blir det rätt trångt i lådan i övrigt.

Det finns ett stöd för Tornkylare Inbyggt i chassit(se swecs recension bland annat). Annars så är det inga problem att transportera den, särskilt om du bär den med "moderkortssidan" ned.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?