World of tanks-tråden

Permalänk

Det mest underhållande i hela spelet är ju alla som gnäller på att man pangar guld. Hellre spamma guld och vinna än att inte vinna.

Permalänk
Medlem

@Knypplarn:
Jag hoppas du tänker på vad du skriver framöver, för att undvika ytterligare snack och konflikter. Och du snackar om att vinna eller inte vinna? När man når över 55% WR ja då kan man kanske tänka på att använda guld till att influera spelet, men innan dess är man bara en casual pubbie som borde öva på att aima weakspots först. De spelarna som har under 50% WR och använder guld, de tänker inte på att vinna eller förlora de vill bara vara översittare. Och en vinst ska inte avgöras av guld ammo, eftersom det är pay2win (måste ha prem account i högre tiers eller prem tanks för att ha råd med guld).

@Alakai:
Visst kan man utnyttja resurser, men ibland så kan dessa svaga spelare förstöra för det egna laget genom att blocka vid flanks eller inte vara tillräckligt agressiva även fast de ockuperat en bra plats. Dvs. helt värdelösa, men syfte på "värde". Kanske vissa tänner sig träffade, men det är vad det är.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

@Knypplarn:
Jag hoppas du tänker på vad du skriver framöver, för att undvika ytterligare snack och konflikter. Och du snackar om att vinna eller inte vinna? När man når över 55% WR ja då kan man kanske tänka på att använda guld till att influera spelet, men innan dess är man bara en casual pubbie som borde öva på att aima weakspots först. De spelarna som har under 50% WR och använder guld, de tänker inte på att vinna eller förlora de vill bara vara översittare. Och en vinst ska inte avgöras av guld ammo, eftersom det är pay2win (måste ha prem account i högre tiers eller prem tanks för att ha råd med guld).

Ligger närmare 58% OVR WR efter 20k battles, majoriteten i Tier X. Tycker inte att guld är ett problem överhuvudtaget. Regel nummer 1 är att inte ta emot skott överhuvudtaget så då kvittar det vilken ammo fienden skjuter. Blir man utskjuten gång på gång är det inte guldammo som är problemet och spelmekaniken har sett likadan ut sen jag började spela så det är fullkomligt idiotiskt att göra sig själv mindre konkurrenskraftig genom att inte ladda bästa tänkbara ammo. Kör 100% APCR (+ kanske några HE-bulor för reset) i rätt många av mina vagnar.

Permalänk
Medlem

Saxat:

Skrivet av VideoyGTX:

Jag hoppas du tänker på vad du skriver framöver, för att undvika ytterligare snack och konflikter.

Även du @VideoyGTX skulle kanske behöva tänka på vad du skriver för att "undvika ytterligare snack och konflikter".
Att en moderator går in och rensade tråden efter att du delgivit dina åsikter var inte första gången.

Personligen tycker jag att du har väldigt mycket tyckande om vad och vad folk borde och inte borde göra i WoT och rätt nedlåtande i ditt språkbruk om folk som enligt dig inte spelar "rätt".

Det har varit uppe tidigare här, eftersom du verkar vara en riktig Rommel så skulle det vara intressant och få veta ditt alias i WoT.

Permalänk
Medlem

@Knypplarn:
Om du nu använder så mycket guld så är det klart att det inte är ett problem. Men jag vill påstå att armor ska ha signifikans, vilket det absolut inte har i tier 8 när samma tier tanks och lägre tiers kan ladda guld och skjuta ens icke weakspots. I längtar tillbaka till den tiden då man endast kunde bli pennad frammifrån i lower plate och cupolor samt sidan och bak, då var armor mycket mer signifikant samt även bra positionering. I tier 10 har ju de flesta heavys så pass starka eller vinklade upper plates eller turret att även guld kan bounca om man vinklar dem. I tier 8, inte så mycket då flertal tier 8 mediums med prem ammo kan skjuta upper plates och turret fronts och penna. En tiger II som gömmer lower plate ska inte bli pennad av en tier 8 medium på upper plate eller turret front, när dessa mediums har 175-200mm standard pen, eftersom dessa ytor är strong spots, inte weakspots för dessa mediums. Vad är poängen med tanks så som tiger II, is3, kv4, vk45a som har upper plates starka nog att mostå 175-180mm AP (flertal tier 8 mediums), när de ändå kan bli pennade enkelt på icke weakspots genom att fienden trycker "2"? En superpershing med 258mm apcr kan äga en tiger II enklare än vad en tiger II kan äga en SP vid brawling eftersom SP har mycket bättre armor, bara 100 mindre HP men bättre rate of fire, dock lägre alpha. Varför? Jo tiger II måste skjuta turret toppen på SP, vilket kan vara svårt vid medium range, medans en SP med apcr kan autopenna en tiger II på hela fronten. Balanserat? Och detta är endå en premium tier 8 med preff MM vi snackar om.

Jag tror starkt på att parametrar så som aim time, accuracy, penetration, armor values, etc. ska vara viktiga. Guld ammo kan stå över många av dessa parametrar iallafall i tier 8, där fienden kan aima kortare tid, snapshota mer och räkna med att den ökade penetrationen ska skada. Detta är äckligt som fasen, och jag är glad att WG nerfade accuracy när det kommer till snapshot, nu måste de bara nerfa guld ammo mycket mer.

Permalänk
Medlem

Gillar hur man hanterar ammon i AW. Heat=lägre pen men mer skada, och vanlig AP med högre pen och mindre skada.

I övrigt tycker jag premium ammo i WoT är ett av de mindre problemen. Läser man lite på WoTLabs så verkar det vara en EU grej att grina på premium ammo.
Om man har verkligt överlägsen positionering så hjälper inte ens premium ammo ändå.

Sköt nyligen ner en VK45b i min T34. Kom i facehug och jag sköt skottet som var laddat och bytte sen oblygt till APCR och sköt honom 4 ggr i ansiktet. Medan han penetrera 1 gång. Att handskas med honom hade tagit betydligt längre tid utan.

Har haft gott om folk som studsat HEAT och APCR på JpE100 med.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Så klart man kan bounca apcr och heat, allt kan hända. Men premium ammo har ju en extremt överlägsen position, annars så skulle ju inte så många använda det. Och det är sant att EU klagar mest på guld ammo, det är kulturellt, precis som i andra spel där EU spelare föredrar vissa vapen och avskyr andra eftersom de anser att det är "skill-less".

I ditt exampel med vk45b och T34, så demonstrerar du mycket riktigt problemet med guld ammo, du kunde penna hans turret front gissar jag eller hans machnine gun port på upper plate, vilket troligen inte skulle vara möjligt med AP, där du skulle vara tvungen att skjuta hans cupola. Jag tycker det är fel, eftersom han hade den bättre tanken med bättre armor = det ska vara mycket svårt för en lägre tier premium tank att skada honom.

Någon som stör mig dock ännu mer är ju inte att folk använder guld ammo bara, utan de många som helt förnekar att användning av guld ammo påverkar deras wn8 positivt, när vi vet att ökad dmg ger högre wn8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Så klart man kan bounca apcr och heat, allt kan hända. Men premium ammo har ju en extremt överlägsen position, annars så skulle ju inte så många använda det. Och det är sant att EU klagar mest på guld ammo, det är kulturellt, precis som i andra spel där EU spelare föredrar vissa vapen och avskyr andra eftersom de anser att det är "skill-less".

I ditt exampel med vk45b och T34, så demonstrerar du mycket riktigt problemet med guld ammo, du kunde penna hans turret front gissar jag eller hans machnine gun port på upper plate, vilket troligen inte skulle vara möjligt med AP, där du skulle vara tvungen att skjuta hans cupola. Jag tycker det är fel, eftersom han hade den bättre tanken med bättre armor = det ska vara mycket svårt för en lägre tier premium tank att skada honom.

Någon som stör mig dock ännu mer är ju inte att folk använder guld ammo bara, utan de många som helt förnekar att användning av guld ammo påverkar deras wn8 positivt, när vi vet att ökad dmg ger högre wn8.

Han använde sin tanks fördelar till 99%, och jag 100% med min.
Jag är ändå relativt konservativ med min premium loadout och användade av den.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Allt guld i WoT kan inte kompensera för hur dåligt MM fungerar när det gäller att matcha jämna spelare mot varann.
Det är mycket oftare nu som man hamnar i en 38% chans eller 72% chans till vinst än en 49/51%.
Att ett lag har 2 plut med unicums och det andra laget har 2 plut med "bots".
Om MM blev mer "skill" baserade skulle det rent generellt bli jämnare spel samt mindre gnäll.
Då talar jag inte om WN8 utan WG kan använda sitt eget skill system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krucix:

Allt guld i WoT kan inte kompensera för hur dåligt MM fungerar när det gäller att matcha jämna spelare mot varann.
Det är mycket oftare nu som man hamnar i en 38% chans eller 72% chans till vinst än en 49/51%.
Att ett lag har 2 plut med unicums och det andra laget har 2 plut med "bots".
Om MM blev mer "skill" baserade skulle det rent generellt bli jämnare spel samt mindre gnäll.
Då talar jag inte om WN8 utan WG kan använda sitt eget skill system.

Ja jag är beredd att hålla med där. Nu säger dock inte XVM's vinst-% mycket alls då den inte tar hänsyn till vilket tier spelarna har, men det ger ofta en hint om hur matchen kommer gå. Nu under sommaren och under dessa hemska x5-event så har det varit ännu värre. Oftast tycker jag att man antingen har 70% chans att vinna, eller 30%. Sällan det var statistiskt jämna matcher.

Angående den ständiga prem-ammo diskussionen så tycker jag att det är tråkigt så som spelet har blivit, men eftersom det är F2P och WG endast bryr som om stålar så får man acceptera att det är så det är.

Jag tycker det vore roligt om det fanns någon form av premium armor för att kontra all premium ammo som skjuts mut tungt bepansrade tanks, säg att man han haka på 20 extra mm armor på sin Maus. Vore intressant.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Extra armor är inte lösningen då de straffar de som använder standard ammo mer än de som använder guld. Det som behöver göras dock är att prem ammo pen borde sänkas rejält på vissa tanks, alternativt göra så att prem ammo gör mindre dmg eller införa en cap på hur många prem rounds en tank kan bära. Extra armor fick ju is3 när den blev HD model, bättre vinklar samt 20mm extra armor på fronten där track links är. Det enda detta gjorde var att göra tanken ännu starkare och noob vänlig mot de som skjuter AP, men knappast starkare mot de som skjuter apcr och heat. Samma som T32, den fick sin cupola rejält buffad, men åter igen de som skjuter guld kommer penna den enkelt. Eller IS4 den fick också extra armor på sin lower plate vilket gör att den är immun mot tanks med 225mm AP (tier 8 heavys), vilka nu måste ladda apcr till att penna lower plate. Detta är att pusha "pay2win" eftersom spelare känner sig tvungna att använda guld ammo. Samma kommer det bli med de japanska heavys, flertal har ovanligt bra frontal armor för sin tier, lösningen är att ladda guld eftersom samma tier heavys kan i vissa fall inte penna dem frammifrån och är för slöa för att flanka. Detta är en dålig mekanik, ingen kan ska ha så mycket frontal armor att spelarna "tvingas" använda guld. Men i 9.10 kommer många HTs bokstavligen vara tvungna att skjuta guls för att penna vissa japanska HTs frammifrån. Problemet är att hela fronten kommer bli en weakspot då, eftersom japanska HTs endast har tjock armor med med lägre effective thickness = dåligt enligt mig. Jag ogillar HT som egentligen inte har några weakspots/strongspots framifrån eftersom detta innebär att de antingen är immuna mot lägre pen, eller totalt kassa mot guld då man kan skjuta dem var som helst. Det blir lite som KV4 syndomet, stark mot tanks som har under 200mm pen, men har tanken över 200mm pen så kan de penna bokstavligen hela fronten då den har få vinklar och 160-180mm armor överallt.

Säg en vk45a eller T32, i nuläget kan de penna all tier 8 HTs frammifrån. Med inte den nya tier 8 japanska, då den svagasta punkten frammifrån är ungefär 200mm effective så det är 50/50 chans att penna om man skjuter rakt på cupolorna fram. Dessa tanks blir då tvungna att ladda apcr, vilket är syn och speciellt synd för mig som verkligen är emot guld ammo. Men på samma gång anser jag att en icke premium HT ska kunna penna en annan HT frammifrån på samma tier, det är ju grundläggande för spelet.

Med det sagt, vissa tanks behöver tyvärr premium ammo för att penna fienden bak och på sidan, detta kan ses i tier 3-4 med vissa tanks så väl som vissa tier 8 mediums, som med standard pen inte kan penna Maus vaken på sidan eller bak, eller E100 bak. Vissa lights behöver också premium för att penna fienden på sidan eller bak. Premium enligt mig ska vara sista alternativet dvs. användas om man inte kan penna fienden på sidan eller bak. Men tyvärr används premium ammo inte på det viset.

Vi får se om jag kommer använda APCR mot tier 8 jap heavyn, o ena sidan är jag från den "gammla" skolan där man helst skulle skjuta sidan om man inte kan penna fram, o andra sidan hade AP mer normalisering för några år sedan samt att jag är en HT som "måste" slåss mot samma tier HTs frammifrån.

Permalänk
Medlem

Finns det någon SweC - Klan på WoT i dagsläget?

Om det finns? Är det åldersgräns? Krav på win rate mm?

Visa signatur

I7 13700KF - RTX 3070 - ASUS VG27A - Corsair K70 RGB - Logitech G502
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veerz:

Finns det någon SweC - Klan på WoT i dagsläget?

Om det finns? Är det åldersgräns? Krav på win rate mm?

Ingen Swec-klan. De flesta som är aktiva i den här tråden tillhör redan någon klan och skiljer sig nog för mycket åt i skill å engagemang.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Är det bara jag som tycker att det är näst intill omöjligt att uppnå Mark of Excellence 3?
Jag måste helt seriöst få över 2000 dmg varje battle vilket inte är lätt med Tiger I.

- One Mark equals better damage than the Top 35% of players in that tank.
- Two Marks equals better than the Top 15% of players.
- Three Marks equals better damage than the Top 5% of players in that tank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosapantern:

Är det bara jag som tycker att det är näst intill omöjligt att uppnå Mark of Excellence 3?

Man måste i stort sett hänge sig åt "damage whoring" om man ska nå MoE3. Låt lagkamraterna ta smällen och skjut när fienden laddar om, stå och snipa och skit i huruvida du vinner eller ej så länge kanonen går varm, ladda hellre guld än sällan, få ned downtime till tiden det tar att ta sig till fronten.

Att WG på det hela inte utgår ifrån faktiska siffror utan använder sig av någon distribution utifrån medelskada gör att vissa tanks blir extremt svåra att få MoE3 i. Knappast att 5% av spelarbasen har 2k+ admg i Tiger. Jag tror inte ens att vare sig Dyaebl eller X3N4 har MoE3 i Maus och E 100 t.ex och då har X3N4 ändå typ 15+ MoE3.

Även; Försök hålla en genomsnittlig hög nivå, när du lyckats hålla det ett bra tag, säg 80 matcher eller liknande, kör då all in med fullt guld och fullt fokus. De nya matcherna är dubbelt så viktiga för din nya average än dina första matcher av de senaste 100.

Nej, själv har jag inte ens en tvåa. Ettorna kommer när de kommer och jag är än så länge nöjd med det.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du VideoGTX, blir sååå fruktansvärt förbannad när någon använder något annat än standardammo? Det är ju inte gold längre, det är ju numera bara en dyrare form som ger högre pen? Den ammon ger dig fördelar liksom cammonät, bino, Cola/kaffe som du inte kommenterar användning av.
Då WG gjort det enklare att använda prem ammo så kommer fler och fler ta denna fördel att nyttja den.
I ditt resonemang borde alla fördelaktiga saker som går att få tas bort, inkl crew skill, och bara förlita dig på din egna skill och taktiska förmåga att läsa spelet.
Det lönar sig inte att gnälla, prem ammo är här för att stanna(tror jag iaf).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder69:

Hur kommer det sig att du VideoGTX, blir sååå fruktansvärt förbannad när någon använder något annat än standardammo?

Hans poäng är den att det stället om balansen mellan armor efficiency och gunnery skill. Huruvida det är slantat genom premium eller ej är sekundärt.
Själv menar jag att armor efficiency är mycket överskattat och att guldammo därmed blir en ickefråga.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det finns flera anledningar till att jag är emot gold ammo på det vis som det oftast använts. Jag lägger stor vikt på positionering där ens strong points ska vara relevanta sett till fiendena man möter. T.ex. är det relevant att gå hull down vid ett hörn om man vet att man kommer möte tier 8 mediums med 200mm pen eller mindre, dessa kommer aldig penna en tiger II turret på avstånd, men så fort de laddar apcr så pennar de turret med snapshot. Ett annat problem är också att guld ammo höjer ribban för MOE och ACE tanker och gör det svårare att prestera om man inte använder guld ammo, vilket är ett stort problem då många tanks kan få en rejäl boost genom att använda premium ammo eftersom de kan penna mer fienden.

Om två "lika" bra spelare spelar samma tank, den som använder guld ammo kommer ha bättre wn8 helt klart. Att fler unicums och superunicums inte erkänner detta är ett mysterium dock.

Jag överskattar inte rollen av armor, heavy tanks speciellt på tier 8 har ju egentligen bara två strong spots mot medium tanks, dvs. upper plate och turret front/mantlet. Är det för mycket begärt? Eller som igår när jag gick hull down med min caernarvon, blev snapshottad på min gun mantlet och turret top av en T54 proto flera gånger, och självklart pennade han då han använde apcr. Detta är totalt fel då min enda relevanta position i den situationen var att gå hull down. Hade spelare använt standard ammo (175mm) hade jag haft större chans att bounca. En annan situation var då jag mötte en panther 8.8, han skjöt mig flera gånger på min upper plate i min tiger II, hade han använt apcr hade han troligen pennat varje skott och jag hade varit död. Och detta skulle varit fel, en spelare som är så dum att inte skjuta ens kända weakspots fötjänar inte att göra dmg. Jag var inte ens hull down och min lower plate och cupola var tillgänglig på nära håll. Exakt så ska spelar vara, de svaga ska inte kunna köpa sig till fördelar som kompenserar för deras lack of skill.

Och mycket riktigt, innan prem ammo blev tillgängligt för credits så kunde HTs använda sin armor mycket bättre och de spelarna som snapshottade och inte kunde aima ens weakspots for 0 dmg, precis så som det ska vara.

Jag personligen tar bara spelares stats på allvar om de inte använder guld, lika så ACE tanker och MOE. Varför tror ni så många unicums och superunicums spelar "ovanliga" tier 9 mediums med nästan full apcr nuförtiden? Jo det är massiv stat padding, tanks så som patton och m46 med standard ammo har sina begränsningar men med apcr kan de penna alla tanks i spelet frammifrån vilket ger ökad potential för dmg farming och speciellt wn8, eftersom värdena är särskillt låga eftersom de flesta inte använder så mkt apcr i dessa. Samma som light tanks padding, ta en medioker light tanks med låga förväntade wn8 värde och spamma apcr för att få monster wn8.

Jag säger bara detta, kan du inte fixa 3 moe i tiger 1 utan guld ammo, så ska du inte heller ha 3 moe hehe.

Att jämföra guld ammo med crew skills och consumables funkar inte riktigt eftersom dessa inte ger dig ökad penentration och direkt damage. Fördelar finns överallt, men det finns vissa fördelar som är totalt OP och förstör den naturliga balansen mellan klasser, positionering och armor usage dvs. guld ammo. I wot är ju en stor del av den personliga skillen att använda rätt consumables, equipment och crew skills, och ju bättre man spelar destå fortare levlar ens crew. Guld ammo kräver ingen skill, man kan bara köpa premium account och sedan ha råd att använda guld. Det är ingen fel med fördelar, fördelar är en del av spelet, men guld ammo är så oehört idiotisk sin nuvarande form att vilken person som helst kan trycka "2" och snapshotta och lita på att den ökade penetrationen ska göra dmg. Om de hade haft en crew skill som ger ökad penetrering med 5% hade det varit bättre eftersom så måste spelare tvingas att spela och välja den skillen framför andra skills (dvs. trade off i form av tid), men med guld ammo så kan vem som helt köpa det på en gång.

De som inte klagar på guld ammo använder troligen själva guld ammo för att "kompensera" eller spelar tanks som inte kan stå emot standard ammo särskillt bra till att börja med.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Det finns flera anledningar till att jag är emot gold ammo på det vis som det oftast använts. Jag lägger stor vikt på positionering där ens strong points ska vara relevanta sett till fiendena man möter. T.ex. är det relevant att gå hull down vid ett hörn om man vet att man kommer möte tier 8 mediums med 200mm pen eller mindre, dessa kommer aldig penna en tiger II turret på avstånd, men så fort de laddar apcr så pennar de turret med snapshot. Ett annat problem är också att guld ammo höjer ribban för MOE och ACE tanker och gör det svårare att prestera om man inte använder guld ammo, vilket är ett stort problem då många tanks kan få en rejäl boost genom att använda premium ammo eftersom de kan penna mer fienden.

Om två "lika" bra spelare spelar samma tank, den som använder guld ammo kommer ha bättre wn8 helt klart. Att fler unicums och superunicums inte erkänner detta är ett mysterium dock.

Jag överskattar inte rollen av armor, heavy tanks speciellt på tier 8 har ju egentligen bara två strong spots mot medium tanks, dvs. upper plate och turret front/mantlet. Är det för mycket begärt? Eller som igår när jag gick hull down med min caernarvon, blev snapshottad på min gun mantlet och turret top av en T54 proto flera gånger, och självklart pennade han då han använde apcr. Detta är totalt fel då min enda relevanta position i den situationen var att gå hull down. Hade spelare använt standard ammo (175mm) hade jag haft större chans att bounca.

Och mycket riktigt, innan prem ammo blev tillgängligt för credits så kunde HTs använda sin armor mycket bättre och de spelarna som snapshottade och inte kunde aima ens weakspots for 0 dmg, precis så som det ska vara.

Det du efterfrågar är ju ett helt annat spel. Som jag skrev tidigare, det absolut bästa sättet att inte förlora hälsa är att undvika att bli skjuten på från första början. Du kan aldrig förutsätta att fienden inte skjuter guld så planera för det värsta istället. De flesta vagnarna är rätt enkla att acea som det är (givet x antal matcher) och första MOE är på tok för enkelt även det som det är nu. Är man väl uppe på 2nd MOE är det inte speciellt långt till 3rd.

Två spelare är inte lika bra om bara en av dem skjuter guld. Han som skjuter guld är uppenbart en smartare spelare eftersom att han inser att det ökar hans chanser att gå vinnande ur duellen.

Det går inte heller att basera en åsikt enbart på ett fåtal väldigt specifika situationer. Caenarvons gun mantle har ungefär 400mm effektiv armor förutom mitt på där det är ~200mm. Det är snarare så att han har siktat bra eller haft tur eftersom att även guld skulle ha studsat majoriteten av gångerna (235mm apcr pen). Jag tycker det är märkligare hur du hamnar i en situation där du måste gå hulldown mot en T54 prot när du sitter i en second line sniper som Caenarvon. Du borde utan problem kunnat plocka ut honom från distans.

Nu är premium ammo tillgängligt för krediter och det är bara att anpassa sig efter det. Använder man guld sparsamt för att vinna matcher tjänar man mer krediter än att inte skjuta guld och förlora. Så kan varmt rekommendera att du börjar skjuta guld tillbaka på folk istället för att bara gnälla på en spelmekanik som inte kommer att förändras.

Permalänk
Medlem

@Knypplarn:
Jag frågar inte efter ett annat spel. World of tanks var en gång som jag beskrev och är fortfarande det då de flesta inte använder guld, men det är bara en tidsfråga tills WG kommer nerfs guld ammo om användningen blir för hög och användningen ökar rejält.

Visst kan det vara smartare att använda guld ammo, jag kallar det dock lathet och översitteri.

Examplet med carnarvon är mycket relevant, visst att turret har blivit nerfad när tanken blev HD, men jag märker ju vilka som använder apcr eller inte och chansen att bounca, sånt märker man efter ett antal tusen spel. T54 proto var ingen bra spelare och jag skylles hans pen 100% på apcr så klart. 175mm kommer bounce betydligt fler gånger enligt min erfarenhet. Att jag gick hull down peror på att jag sköt på andra tanks bakom och jag räknade med att T54 proto inte skulle vara så dum att aima på en HTs turret eller gun mantlet, vem fan gör det egentligen? Jag tvivlar heller inte på mina förmågor i denna tanken så det finns inget att diskutera.

Jag har själv funderat på guld, speciellt nu när japanska heavys kommer, men varje gång jag blir pennad av guld så ökar mitt hat för guld ammo och jag kan inte bli en sådan spelare som jag egentligen inte gillar. Jag vill tro att jag är av den gamla skolan, och jag ska göra allt för att påverka min omgivning att inse att guld är fel och oheligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag lägger stor vikt på positionering där ens strong points ska vara relevanta sett till fiendena man möter. T.ex. är det relevant att gå hull down vid ett hörn om man vet att man kommer möte tier 8 mediums med 200mm pen eller mindre, dessa kommer aldig penna en tiger II turret på avstånd, men så fort de laddar apcr så pennar de turret med snapshot.

Att förlita sig på att motsåndarna gör misstagen åt en är en i längden ingen hållbar strategi.
Positionering är mer än hull down och använda vinklat samt tjockare armor.

Citat:

Ett annat problem är också att guld ammo höjer ribban för MOE och ACE tanker och gör det svårare att prestera om man inte använder guld ammo, vilket är ett stort problem då många tanks kan få en rejäl boost genom att använda premium ammo eftersom de kan penna mer fienden.

Mja, guld höjer ribban för ickeanvändare ytterst sparsamt. MoE räknas fram utefter medelskadan, dvs saker som TotT och bonusar spelar betydligt större roll då total match-hp och typ av tanks förändras därefter, vilket ger mer total match-skada över hela servern. Top 0,1%-spelarna skulle kunna göra 10k per match alla matcher i alla tanks och det skulle minska totala antalet MoE så lite att det skulle vara statistiskt osäkert att påstå att det beror på deras insats [citation needed]

Citat:

Om två "lika" bra spelare spelar samma tank, den som använder guld ammo kommer ha bättre wn8 helt klart. Att fler unicums och superunicums inte erkänner detta är ett mysterium dock.

De kanske inte vill erkänna att de fuskar och betalar dyrt för att vinna.
Eller.. så kanske de ser att det krävs något helt annat för att höja sin WN8 och sin WR över en ungefärlig gräns.

Citat:

Eller som igår när jag gick hull down med min caernarvon

Vilket var första misstaget. Den är inte gjord för hull down, alls.

Citat:

Och mycket riktigt, innan prem ammo blev tillgängligt för credits så kunde HTs använda sin armor mycket bättre och de spelarna som snapshottade och inte kunde aima ens weakspots for 0 dmg, precis så som det ska vara.

Ja drömma kan man göra. Jag minns hur skotten 30% av gångerna gick åt helvete pga den usla distributionen. Jag minns hur heavies fick vänta runt hörn och kullar på att mediums skulle bli klara på sitt håll så de kunde börja flanka, alternativt arty splasha 100 hp i taget på närmsta tank så att man efter 5 min hade skaffat sig ett hp-övertag att rusha motståndaren med, detta pga att ingen kunda åka in i moståndaren som då hade ett aim-time-övertag således ett dpm-övertag. Jag minns hur LTs och MTs fick skulden för att de inte lyckades dpma ut heavies i tid, trots att de flankade som man enligt regelboken skulle göra. Jag minns hur 40%-heavies stod och vittra sönder varandra med HE för att hellre garanterad skada än ding. Det var jättekul att vara permatrackad runt hörnet och losa 40 hp i taget till några mandrillarslen som nyss lärt sig brygga hemma, för att säkrare göra skada än att ta sig fram och sätta säkra skott.
Men det var ju bättre förr.

Citat:

Jag personligen tar bara spelares stats på allvar om de inte använder guld, lika så ACE tanker och MOE.

Jag vet inte om det innefattar att förkasta vad unicums som Anfield, Zeven och UberCheese har att lära ut. Förhoppningsvis inte.
Om det får dig att känna dig bättre så visst kör i vind.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det får mig att känna mig bättre, eftersom jag har inget att dölja, vilket de har tydligen. Att folk använde HE för att göra skada innan tyder bara på noobighet, då normaliseringen var mer innan = högre effektiv AP pen. Folk har ersatt HE med apcr och heat.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte komma på vilken unicum som skulle dölja att den kör/t med guld.
Nej, jag kan verkligen inte komma på någon. Namu kanske? EmbryonicJourney? Gnällspiken SirFoch?
NeoSweden möjligtv.. oh wait han är sub 50!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

@Knypplarn:
Jag frågar inte efter ett annat spel. World of tanks var en gång som jag beskrev och är fortfarande det då de flesta inte använder guld, men det är bara en tidsfråga tills WG kommer nerfs guld ammo om användningen blir för hög och användningen ökar rejält.

Visst kan det vara smartare att använda guld ammo, jag kallar det dock lathet och översitteri.

Examplet med carnarvon är mycket relevant, visst att turret har blivit nerfad när tanken blev HD, men jag märker ju vilka som använder apcr eller inte och chansen att bounca, sånt märker man efter ett antal tusen spel. T54 proto var ingen bra spelare och jag skylles hans pen 100% på apcr så klart. 175mm kommer bounce betydligt fler gånger enligt min erfarenhet. Att jag gick hull down peror på att jag sköt på andra tanks bakom och jag räknade med att T54 proto inte skulle vara så dum att aima på en HTs turret eller gun mantlet, vem fan gör det egentligen? Jag tvivlar heller inte på mina förmågor i denna tanken så det finns inget att diskutera.

Jag har själv funderat på guld, speciellt nu när japanska heavys kommer, men varje gång jag blir pennad av guld så ökar mitt hat för guld ammo och jag kan inte bli en sådan spelare som jag egentligen inte gillar. Jag vill tro att jag är av den gamla skolan, och jag ska göra allt för att påverka min omgivning att inse att guld är fel och oheligt.

Spelet har utvecklats, det är bara att acceptera det och hänga med i utvecklingen. Guld finns i spelet och är en del av spelet, du gör bara dig själv en björntjänst genom att inte använda det. Slåss du mot dina väderkvarnar så går vi andra vidare och fortsätter att vinna matcher.

Permalänk
Medlem

@Alakai:
Inte dölja att de använder, guld, dölja/ljuga om att guld inte boostar wn8, när de i själva verkat just använder guld för att boosta wn8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

@Alakai:
Inte dölja att de använder, guld, dölja/ljuga om att guld inte boostar wn8, när de i själva verkat just använder guld för att boosta wn8.

Mm. Men vem?
Jag misstänker nämligen starkt att du gör dig en halmgubbe för att ha något att ta avstånd ifrån.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Eftersom spelet är utformat på det sätt det är idag så kommer jag ibland att använda premium ammo för att vara säker på att penna men det beror ju ofta på vilket MM man får.

Och det händer att jag med min noob hellcat drar premium rakt i en låg tier scout men det kan ju även var så att laddtiden inte tillåter omladdning. Men det ju mina pengar, jag gör vad jag vill med det så länge WG tillåter det.

Jag är inget gamer som sitter flera timmar varje dag och kör random matcher, ibland en match, ibland 10, det beror på. Man har ju ett liv också.
Jag har inte som avsikt att lära mig samtliga tanks weakspots heller, det räcker med grundläggande kunskaper för mig.

Jag har råd också, har ett par miljoner som bara ökar och jag har inte som avsikt att gå upp i högre tier än 7:an som jag stannat på för att bespara er som är mer seriösa.

Jag tror inte att jag är speciellt unik heller med mitt spelande. Jag tror att de flesta lägger nån timma eller så.

Hade jag valt att vara mer seriös skulle jag hållt mig undan random för jag vet att ungar i 9-10 årsåldern som också spelar och då kan man ju inte förvänta sig så mycket seriöst spelande. De flesta spelar för det är roligt, snygg grafik mm, och en tid att ha lite kul med sina kompisar.

Det går inte att ta detta spel seriöst eftersom det är free2play. Hade WG krävt premiumkonto för alla hade det sett helt annurlunda ut.

Edit: kom å tänka på en sak. Ni har säkert spelat testversionerna. Som ni säkert märkt är det 100% premiumammo som används där. Helt värdelöst kanske men har du 99 miljoner att leka med, va fan skjut på, här ska pennas, tänker de flesta.
Det innebär att det pengarna som styr där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att spelet är mindre seriöst spelar ingen roll, det som spelar roll är att mindre seriösa spelare har det för lätt pga. guld ammo och andra obalanserade tanks, där deras mindre skills kompenseras av dessa medel. Testversionerna är ett skämt som tyvärr oftast populeras av ryska och amerikanska spelare vilka har en annan spelmentalitet, vilket har nämnts innan i denna tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Att spelet är mindre seriöst spelar ingen roll, det som spelar roll är att mindre seriösa spelare har det för lätt pga. guld ammo och andra obalanserade tanks, där deras mindre skills kompenseras av dessa medel. Testversionerna är ett skämt som tyvärr oftast populeras av ryska och amerikanska spelare vilka har en annan spelmentalitet, vilket har nämnts innan i denna tråden.

Men du måste acceptera nuvarande spelmekanism med "guld ammo" (vilket det egentligen inte är längre).
Eller så får du väl gå vidare till något annat spel som i ditt tycke är "seriöst".

För WoT är ett F2P, där spelare kan köpa sig fördelar över de som spelar gratis.
Detta är ju hela affärsidén för Wargaming, att några är villig att betala pengar för att få fördel.

Vill du ha en förändring får du väl ge feedbacken till Wargaming.
För det är inte konstruktivt att repetitivt "lufta" ditt tyckande om samma sak över något vi inte styr över - det blir bara träligt i längden...

F.ö. jag tror inte jag sett dig skriva något positivt om WoT - något måste ju finnas eftersom du fortsätter att spela det?