Permalänk
Medlem

Ljudisolera lägenhet?

Hej!

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men hoppas jag kan få bra med råd här.
Det finns väl förhoppningsvis många som studerar på SweC och hoppas på lite råd och hjälp.

Jo, det är så att jag bor i en studentlägenhet och som alla vet så är de rummen små och många som bor i samma byggnad. Det är just det som stör mig. Jag har väldigt svårt att studera och sova på nätterna. Det är liksom alltid buller runt omkring. Jag är dock inte så van att sova i en större stad med mycket runt om. Oftast är det inte det som stör mig utan det är just grannarna. Många som smäller i dörrarna på natten och springer upp och ner i huset etc. Många är säkert bekanta med dessa problemen. Jag bor väldigt nära min granne också. Jag hör tex när hon hostar, och tex när hon kollar på tv på nätterna. Detta hörs väldigt tydligt, jag vet inte om det är hon som lyssnar väldigt högt eller om det hörs väldigt tydligt igenom. Då är det också att jag inte vill höras för mycket och då vet jag inte hur högt jag kan lyssna på musik tex.

Så, vad kan man liksom göra åt detta? Ska jag be bovärden om hjälp eller finns det något sätt jag själv kan isolera? Isoleringen runt dörren är dåligt då jag på nätterna kan se ljus tränga sig igenom dörren, vilket tyder på dålig isolering. Jag ska självklart be bovärden om hjälp men om jag inte får någon vad kan jag göra? Har inte massa inredning i rummet. Så det är blir lite eko i rummet.

Hoppas på nu i alla fall man kan få lite hjälp, vad har jag för rätt som boende i en lägenhet? Lite tips på bra isolering? osv.

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Jag hade pratat med bovärden om att det är lyhört och bett om att få byta lgh. Tvivlar på att någon hobby lösning kommer bli särskilt snyggt eller hjälpa speciellt mycket. Sedan kommer antagligen inte bovärden göra något åt saken eftersom att det kostar pengar och måste en isoleras så måste alla.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Memon:

Jag hade pratat med bovärden om att det är lyhört och bett om att få byta lgh. Tvivlar på att någon hobby lösning kommer bli särskilt snyggt eller hjälpa speciellt mycket. Sedan kommer antagligen inte bovärden göra något åt saken eftersom att det kostar pengar och måste en isoleras så måste alla.

Precis, hör med rätt folk innan du ger dig på att isolera som jag inte ens tror du får göra själv

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

tränger det igenom ljus vid tätningen kring dörren så är det nog något din hyresvärd bör åtgärda, vilket borde göra att det hörs mindre från dörrarna i korridoren.

Har du ingen matta så kan det var bra för att eventuellt dämpa ut lite ljud.

Hör du dina grannar i hela lägenheten, om inte så möblera om så att du har sängen så att det är tystare där du har den, om det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

tränger det igenom ljus vid tätningen kring dörren så är det nog något din hyresvärd bör åtgärda, vilket borde göra att det hörs mindre från dörrarna i korridoren.

Har du ingen matta så kan det var bra för att eventuellt dämpa ut lite ljud.

Hör du dina grannar i hela lägenheten, om inte så möblera om så att du har sängen så att det är tystare där du har den, om det är möjligt.

Jag har sängen långt från den väggen som det går. Jag ska ta kontakt med bovärden. Har två mattor i rummet som hjälper lite tycker jag. Har dock inget på väggen som kan dämpa ljudet. Kanske borde sätta upp lite hyllor och tavlor som kan minska oljuden?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Finns det några speciella "ljudisoleringstavlor" man kan hänga upp för att dämpa ljud?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns men tro mig, det hjälper inte särskilt mycket mot den typen av ljud.
Det du kan göra är att bygga väggar med isolering kring din säng eller det absolut enklaste: öronproppar

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ja precis, jag tror inte det är någon ide att ljudisolera.. Dyrt och mycket röd tråd att gå igenom antagligen. Jag jobbar skift så jag får då och då sova igenom fester där jag lika gärna kunde sova i samma rum, då kör jag öronproppar eller in-ear lurar med musik på lite högre nivå än vad man kanske normalt lyssnar på när man ska sova men det funkar. Ang. studierna så är det hörlurar som gäller där också eller så tar du med dig grejerna och studerar någon annanstans. Men självklart skall grannarna visa respekt och inte föra för väsen, men som sagt är det lyhört så har dom samma problem. Jag läste i aftonbladets gratis tidning att det börjar bli poppis att skriva arga dagen efter lappar till grannarna genom att byta SSID på nätverket.

Permalänk
Medlem

Som sagt. Med små medel kan man helt enkelt inte göra särskilt mycket för att förbättra ljudisoleringen. Gamla tunna dörrar kan vara en riktig syndabock när det gäller ljudinsläpp, men om hyresvärden inte har några planer på att byta den så.. ptja.

Gilla läget och anpassa sig, eller flytta, tror jag är dina mest realistiska alternativ.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ja, jag börjar inse att det bara är att gilla läget. Jag får försöka anpassa mig, sova med öronproppar(vilket jag iofs gör). Ska dock prata med bovärden och se vad som finns att göra(om). Men annars får jag väl köpa mig ett par bra hörlurar där man kan lyssna på musik osv under bullriga förhållanden på dagarna eller sätta sig i biblioteket.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jimicro:

Jag hör tex när hon hostar, och tex när hon kollar på tv på nätterna

Bättre än att bo på en våning med bara grabbar.

Citat:

Jo, det är så att jag bor i en studentlägenhet och som alla vet så är de rummen små och många som bor i samma byggnad. Det är just det som stör mig. Jag har väldigt svårt att studera och sova på nätterna. Det är liksom alltid buller runt omkring. Jag är dock inte så van att sova i en större stad med mycket runt om. Oftast är det inte det som stör mig utan det är just grannarna. Många som smäller i dörrarna på natten och springer upp och ner i huset etc. Många är säkert bekanta med dessa problemen. Jag bor väldigt nära min granne också. Jag hör tex när hon hostar, och tex när hon kollar på tv på nätterna. Detta hörs väldigt tydligt, jag vet inte om det är hon som lyssnar väldigt högt eller om det hörs väldigt tydligt igenom. Då är det också att jag inte vill höras för mycket och då vet jag inte hur högt jag kan lyssna på musik tex.

Är det en lägenhet eller bara ett rum? Har ni delat kök/dusch/hall?

Citat:

Så, vad kan man liksom göra åt detta? Ska jag be bovärden om hjälp eller finns det något sätt jag själv kan isolera? Isoleringen runt dörren är dåligt då jag på nätterna kan se ljus tränga sig igenom dörren, vilket tyder på dålig isolering. Jag ska självklart be bovärden om hjälp men om jag inte får någon vad kan jag göra? Har inte massa inredning i rummet. Så det är blir lite eko i rummet.

Med internationella standarder finns det inga större städer i Sverige men med våra standarder lämnar det att du bor i antingen Göteborg och Stockholm. Jag kan nästan lova att universiteten här har något tysta rum där man med fördel studerar.

För att göra det tyst hemma hos sig finns det två taktiker. Ingen av dem kommer göra dig populär i bostaden men om man vill komma någon stans i den här världen måste man gå över några lik.

1. Sätt upp lite standarder och så fort någon bryter dem ser du till att vara där och klaga. Exempel: någon har en hemmafest där det spelas musik på en lördag. Klockan 00.01 ser du till att vara där och klagar. De vet lika väl som du att efter du klagat och de inte gjort något åt det kan du anmäla dem för ofredande hos polisen. Dessutom kan de bli av med sitt kontrakt. Du får göra samma sak om någon väsnas i onödan på vardagar efter 22. Utöver det är det aldrig olagligt att klaga högljutt. Om du hör att någon smäller i en dör sent kan du be dem tänka sig för(se bara till att du inte klagar på folk som är bättre tränade än dig). Säg åt de som spelar musik att skaffa sig hörlurar. Jag tror att du kanske till och med kan få gehör hos hyresvärden om du beskriver problemet med dålig ljudisolering och studier. Oftast är människor konflikträdda och blir chockade när man springer ut och klagar vilket ger dig en fördel.

2. Andra alternativet är att besvara elden. Om någon ser på TV med hög ljudvolym ser du till att knäppa på något ännu högre. Ej att rekommendera i en gemensam lägenhet men utmärkt i en korridor. Se bara till att alliera dig med de som du inte krigar mot. Så att inte de tillämpar taktik 1. Du kan också testa att ilsket banka i väggen till rummet som låter för att skapade den där härliga grannfejdskänslan.

Ljuddämpande tavlor men är inte helt gratis. Testa googla. Min grundskola hade en episk sådan så när man satt brevid den trodde man att höger öra hade pajat för det kom en massa buller från vänster men inget från höger. Du kommer nog varken ha plats, råd eller tillräcklig vägg för en sådan men du kanske kan hitta dig en mindre.

Permalänk
Medlem

Fan det som är meningen att det ska vara oväsen.. speciellt i studentlägenhet. Det är väl inget pensionärsboende precis

Man hör alla ljud från a till ö, hör till liksom....

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

http://metal15gear27.edublogs.org/files/2011/05/14-me-gusta-2...
Bättre än att bo på en våning med bara grabbar.
Är det en lägenhet eller bara ett rum? Har ni delat kök/dusch/hall?

Med internationella standarder finns det inga större städer i Sverige men med våra standarder lämnar det att du bor i antingen Göteborg och Stockholm. Jag kan nästan lova att universiteten här har något tysta rum där man med fördel studerar.

För att göra det tyst hemma hos sig finns det två taktiker. Ingen av dem kommer göra dig populär i bostaden men om man vill komma någon stans i den här världen måste man gå över några lik.

1. Sätt upp lite standarder och så fort någon bryter dem ser du till att vara där och klaga. Exempel: någon har en hemmafest där det spelas musik på en lördag. Klockan 00.01 ser du till att vara där och klagar. De vet lika väl som du att efter du klagat och de inte gjort något åt det kan du anmäla dem för ofredande hos polisen. Dessutom kan de bli av med sitt kontrakt. Du får göra samma sak om någon väsnas i onödan på vardagar efter 22. Utöver det är det aldrig olagligt att klaga högljutt. Om du hör att någon smäller i en dör sent kan du be dem tänka sig för(se bara till att du inte klagar på folk som är bättre tränade än dig). Säg åt de som spelar musik att skaffa sig hörlurar. Jag tror att du kanske till och med kan få gehör hos hyresvärden om du beskriver problemet med dålig ljudisolering och studier. Oftast är människor konflikträdda och blir chockade när man springer ut och klagar vilket ger dig en fördel.

2. Andra alternativet är att besvara elden. Om någon ser på TV med hög ljudvolym ser du till att knäppa på något ännu högre. Ej att rekommendera i en gemensam lägenhet men utmärkt i en korridor. Se bara till att alliera dig med de som du inte krigar mot. Så att inte de tillämpar taktik 1. Du kan också testa att ilsket banka i väggen till rummet som låter för att skapade den där härliga grannfejdskänslan.

Ljuddämpande tavlor men är inte helt gratis. Testa googla. Min grundskola hade en episk sådan så när man satt brevid den trodde man att höger öra hade pajat för det kom en massa buller från vänster men inget från höger. Du kommer nog varken ha plats, råd eller tillräcklig vägg för en sådan men du kanske kan hitta dig en mindre.

Haha intressant läsning! Det är ett rum bara, inga gemensamma rum. Jo, jag förstår. Jag har sagt till kvartersvärden angående att min granne kan ha på för högt på natten och jag hör att hon pratar oftast kommer en kille och hälsar på och då blir det högljutt. Jag har dunkat ivägen men då blev det bara högre. En anledning att klaga i alla fall Men just smällande av dörrar blir svårt att påverka då jag inte kan springa ut varje gång jag hör någon på nätterna. Ibland låter det som om någon möblerar om varje kväll. Fruktansvärt buller.

Men jag ska ta till mig dina råd och jag har varit i kontakt med hyresvärden och tänker inte ge upp. VIsst mycket är en vanesak. Men tycker åtminstone på nätterna kan man få ha det lite lugnt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Fan det som är meningen att det ska vara oväsen.. speciellt i studentlägenhet. Det är väl inget pensionärsboende precis

Man hör alla ljud från a till ö, hör till liksom....

Tycker inte jag, föredrar nog pensionärsboende Min farmor har finare lägenhet än vad jag har. Bor man i studentlägenhet är man där för att studera och inte springa omkring och skapa oro för andra som bor där och som vill något med sitt liv. VIsst att festa hör till, men då kan man göra det på ett snyggt sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Tycker inte jag, föredrar nog pensionärsboende Min farmor har finare lägenhet än vad jag har. Bor man i studentlägenhet är man där för att studera och inte springa omkring och skapa oro för andra som bor där och som vill något med sitt liv. VIsst att festa hör till, men då kan man göra det på ett snyggt sätt.

bygg en ram runt sängen, häng ett gäng tjocka, tunga mattor över och fixa nån sorts ventilation så att du inte kvävs (syrebrist kanske gör det lättare att somna iofs.)

Permalänk
Medlem

Det behöver faktiskt inte vara så jättefarligt att fixa ljuddämpning. Köp frigolitskivor på Bauhaus (eller valfritt byggföretag), något lite tjockare tyg och ett par träreglar. Limma på reglarna på frigoliten, klä in frigoliten i tyget och sen kan du ställa dem upp längs väggen. Så gjorde jag i min lägenhet för att dämpa ljud. Sen hjälper gardiner något oerhört. Tjocka tyger dämpar grymt bra över lag, så du kan lätt dämpa ljud med filtar och mattor. Även tygsoffor är bra och kuddar i soffan. För ytterdörren kan du hänga upp ett tjockt draperi.

Idén med en himmelssängslösning är inte helt dum heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Det behöver faktiskt inte vara så jättefarligt att fixa ljuddämpning. Köp frigolitskivor på Bauhaus (eller valfritt byggföretag), något lite tjockare tyg och ett par träreglar. Limma på reglarna på frigoliten, klä in frigoliten i tyget och sen kan du ställa dem upp längs väggen. Så gjorde jag i min lägenhet för att dämpa ljud. Sen hjälper gardiner något oerhört. Tjocka tyger dämpar grymt bra över lag, så du kan lätt dämpa ljud med filtar och mattor. Även tygsoffor är bra och kuddar i soffan. För ytterdörren kan du hänga upp ett tjockt draperi.

Idén med en himmelssängslösning är inte helt dum heller.

Tack för tipset! Låter väldigt bra! Det var något sådant här jag ville höra Har satt upp gardiner nyligen och det funkar bra. Tar även upp lite kyla och oljud som kommer utanför Jag ska se om jag kan få tag i några frigolitbitar och göra någon slags dämpning. Min lägenhet kommer väl se ut som en studio men det är lite så jag vill ha det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bygglog!

Permalänk

Lite off topic men, på dagtid får man väl vara hur "högljudd" som helst , dvs spela musik/film osv ? (Alltså t.ex mellan 12.00-21.00)

Man kan väl inte bli anmäld för grannarna för det, då det är på kvällar väl som man ska vara mer tyst?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag vet inte vart folk har fått det där ifrån?

Man ska ju GIVETVIS inte störa sina grannar i ONÖDAN. OAVSETT tidpunkt.

Vissa är ju dock betydligt mer toleranta än andra. Ska man ha fest eller så t.ex. så är det ju bra ifall man meddelar grannarna en bit i förväg o hör efter om det är några problem... oerhört sällsynt att någon sätter sig på tvären då.

Nej, det är märkligt.. När man bor i lägenhet gäller ömsesidig hänsyn dygnet runt.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag vet inte vart folk har fått det där ifrån?

Man ska ju GIVETVIS inte störa sina grannar i ONÖDAN. OAVSETT tidpunkt.

Vissa är ju dock betydligt mer toleranta än andra. Ska man ha fest eller så t.ex. så är det ju bra ifall man meddelar grannarna en bit i förväg o hör efter om det är några problem... oerhört sällsynt att någon sätter sig på tvären då.

På så vis. Så man får inte göra vad man vill på dagtid... Ja därför jag föredrar bo i hus

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080