Behöver permissions från mig själv för att ta bort en fil.

Permalänk

Behöver permissions från mig själv för att ta bort en fil.

Jag är enda ägaren på denna dator och är inloggad på adminstratörskontot. Ändå står det att jag behöver permissions från adminstrators (i.e. mig själv) för att bort en fil? Dafuq?

Permalänk
Medlem

Vad är det för fil och var ligger den?

Permalänk

Det är restfiler från när jag avinstallerade Gigabyte Easy Tune 6. De ligger i Program Files (x86)-mappen och GIGABYTE-mappen ägs tydligen av något installer-program, men jag ändrade det till Adminstrators, och jag är ju i gruppen Adminstrators.

Permalänk
Medlem

Startat om burken? Brukar hjälpa då filerna fortfarande är låsta.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Startat om burken? Brukar hjälpa då filerna fortfarande är låsta.

Jag startade ju om datorn efter avinstallationen av programmet. :S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Jag startade ju om datorn efter avinstallationen av programmet. :S

Testa att sätta dig som ägare på objektet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Funkar ej.

Skrivet av FX9:

Testa att sätta dig som ägare på objektet.

Funkar ej. Står fortfarande att jag måste ha behörighet av "mig själv".

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Funkar ej.

Funkar ej. Står fortfarande att jag måste ha behörighet av "mig själv".

Jag tror faktiskt att sådana här saker kan ske om det inte finns någon user som har tillräckliga rättigheter till filen, och inte heller har rättigheter att ändra rättigheterna så att säga. Då kan det skita till sig rejält, iom att man inte längre kan ändra behörigheter.

Testa att boota via något annat operativ inlagd på ett usb-minne, t.ex. Ubuntu eller ännu hellre någon smidig rescue disk, tex. Kaspersky Rescue disk 10 . Bara att ladda ner en iso och en liten programfil som skapar ett bootbart USB-minne. Sen kan du ta bort filer via detta. Så gjorde jag efter en rest från en felaktig windowsinstallation som inte ville försvinna.

Sen är det ju en bra grej att ha också, när olyckan är framme med virus osv. Därav rekommendation att skapa en rescue disk snarare än någon annan Linux/Ubuntu-disk.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Jag tror faktiskt att sådana här saker kan ske om det inte finns någon user som har tillräckliga rättigheter till filen, och inte heller har rättigheter att ändra rättigheterna så att säga. Då kan det skita till sig rejält, iom att man inte längre kan ändra behörigheter.

Testa att boota via något annat operativ inlagd på ett usb-minne, t.ex. Ubuntu eller ännu hellre någon smidig rescue disk, tex. Kaspersky Rescue disk 10 . Bara att ladda ner en iso och en liten programfil som skapar ett bootbart USB-minne. Sen kan du ta bort filer via detta. Så gjorde jag efter en rest från en felaktig windowsinstallation som inte ville försvinna.

Sen är det ju en bra grej att ha också, när olyckan är framme med virus osv. Därav rekommendation att skapa en rescue disk snarare än någon annan Linux/Ubuntu-disk.

Om det "bara " är att ingen har rättigheter så kan man alltid ta över äganderollen (i alla fall i windows) och så är det problemet löst.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM