Värt med uppgradering för att köra minecraft server?

Permalänk
Inaktiv

Värt med uppgradering för att köra minecraft server?

Tjo, köpte förra oktober en ny dator, men har kommit ut en del nya grejer och jag vill dessutom skapa en privat Minecraft server så då krävs lite uppgraderingar.

Tänkte kolla om detta är en värd uppgradering till min nuvarande dator? Möjligt att jag kan byta ut det inkluderade moderkortet till Asrock Z77 istället också för att sänka priset.

Nuvarande Specs:
Intel Core i5 2500 3,3GHz
ASRock P67 Extreme 4 REV B3
Gigabyte GeForce GTX 580 3072MB
Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE

Fullständig Spec

Är detta en vettig uppgradering och är det det billigare moderkortet ett bättre val jämfört med det inkluderade?

Mvh Wento

Permalänk
Medlem

Enligt mig är det inte värt, men så ska ju inte jag köra en minecraft-server heller (som jag inte vet vad som krävs i hårdvaruväg).

Grafikkortet hade jag dock defintivt skippat helt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

uppdatera bios och köp http://www.inet.se/kundvagn/visa/2559153/2012-11-19

om du inte vill överklocka ser jag ingen anledning att uppgradera alls!

GTX 580 - GTX 670 är en väldigt ovärd uppgradering som jag avråder dig från att göra

Permalänk
Moderator
Moderator

Nej, det är inte en motiverad uppgradering.

Vill du köra en seriös server är det bättre att lägga slantarna på en separat burk just för detta ändamål.
http://www.minecraftwiki.net/wiki/Server#Server_requirements

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Anledningen till grafikkortet är dock att jag har en TV inkopplad + 2 skärmar och mitt nuvarande kan bara köra 2 samtidigt, inte mycket besvär att behöva ändra inställningarna visserligen men det har en tendens till att flytta runt allting på skrivbordet när jag gör det.

Kanske lite överflöd att byta, men kommer flytta till en lägenhet nästa sommar och då kan det vara skönt att slippa sånt.

Permalänk
Skrivet av Uvania:

uppdatera bios och köp http://www.inet.se/kundvagn/visa/2559153/2012-11-19

om du inte vill överklocka ser jag ingen anledning att uppgradera alls!

GTX 580 - GTX 670 är en väldigt ovärd uppgradering som jag avråder dig från att göra

Instämmer med föregående talare.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Köp ett andra GTX580 på marknaden istället och du får mycket bättre prestanda för pengarna än ett 670.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Nej, det är inte en motiverad uppgradering.

Vill du köra en seriös server är det bättre att lägga slantarna på en separat burk just för detta ändamål.
http://www.minecraftwiki.net/wiki/Server#Server_requirements

Kommer mest bara vara en server mellan mig och några polare men vill ändå att den ska rulla på utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon177262:

Tjo, köpte förra oktober en ny dator, men har kommit ut en del nya grejer och jag vill dessutom skapa en privat Minecraft server så då krävs lite uppgraderingar.

Tror inte du behöver uppgradera något för å köra en mc server då jag har gjort detta på datorn i sign med ett sämre grafikkort utan några problem.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon177262:

Anledningen till grafikkortet är dock att jag har en TV inkopplad + 2 skärmar och mitt nuvarande kan bara köra 2 samtidigt, inte mycket besvär att behöva ändra inställningarna visserligen men det har en tendens till att flytta runt allting på skrivbordet när jag gör det.

Kanske lite överflöd att byta, men kommer flytta till en lägenhet nästa sommar och då kan det vara skönt att slippa sånt.

sålänge du kör oklockad processor kan du köra 2x GTX 580 i SLI men frågan är hur bra nätagget kommer må.. 3gb versionen är ju inte lätt och hitta så det är väl kanskebättre och sälja ditt kort för runt 1700 - 2000kr och lägga resten på ett nytt GTX 670 men byt iaf inte moderkortet, ASRock har släppt nya BIOS versioner så ivy bridge fungerar utan problem i ditt nuvarande moderkort!

kör förövrigt en minecraft server 24/7 på min burk men vi är aldrig fler än 5 pers inne eftersom det är en kompis server men om vi leker med TnT kan det lagga rejält ibland

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalajfa:

Köp ett andra GTX580 på marknaden istället och du får mycket bättre prestanda för pengarna än ett 670.

Det kortet har utgått från alla butiker jag känner till och jag gillar inte att köpa begagnad hårdvara.

Skrivet av CLLA:

Tror inte du behöver uppgradera något för å köra en mc server då jag har gjort detta på datorn i sign med ett sämre grafikkort utan några problem.

Minecraft använder knappt grafikkortet, mesta går på processorn och RAM. Valde till ett grafikkort för att kunna köra min TV samtidigt utan att behöva arrangera om mitt skrivbord varje gång jag ändrat vilken skärm som ska vara aktiv

Skrivet av Uvania:

sålänge du kör oklockad processor kan du köra 2x GTX 580 i SLI men frågan är hur bra nätagget kommer må.. 3gb versionen är ju inte lätt och hitta så det är väl kanskebättre och sälja ditt kort för runt 1700 - 2000kr och lägga resten på ett nytt GTX 670 men byt iaf inte moderkortet, ASRock har släppt nya BIOS versioner så ivy bridge fungerar utan problem i ditt nuvarande moderkort!

kör förövrigt en minecraft server 24/7 på min burk men vi är aldrig fler än 5 pers inne eftersom det är en kompis server men om vi leker med TnT kan det lagga rejält ibland

Kommer antagligen behöva ett nytt nättagg för att köra SLI, dessutom finns inte GTX 580 kvar om man inte ska köpa begagnat, vilket jag är extremt tveksam till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon177262:

Kanske lite överflöd att byta, men kommer flytta till en lägenhet nästa sommar och då kan det vara skönt att slippa sånt.

Sådana "framtidsuppsäkringar" har för mig en tendens att vara utdaterade (den tänkta lösningen visar sig att inte vara den bästa) innan de kommer till användning, jag skulle i ditt fall vänta tills det är aktuellt att lytta innan du köper saker dit, däremot kan jag rekommendera dig att sätta undan pengarna redan nu så du kan slå till på någon rea eller liknande när det börjar närma sig.

Permalänk
Medlem

Jag kan hosta en server på min rigg (i signatur) med ett bredband på 8 ned och 1 upp, så det kommer nog fungera utmärkt sålänge ni inte är allt för många.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellepelikan:

Sådana "framtidsuppsäkringar" har för mig en tendens att vara utdaterade (den tänkta lösningen visar sig att inte vara den bästa) innan de kommer till användning, jag skulle i ditt fall vänta tills det är aktuellt att lytta innan du köper saker dit, däremot kan jag rekommendera dig att sätta undan pengarna redan nu så du kan slå till på någon rea eller liknande när det börjar närma sig.

Point taken...

Skrivet av Wrathborn771:

Jag kan hosta en server på min rigg (i signatur) med ett bredband på 8 ned och 1 upp, så det kommer nog fungera utmärkt sålänge ni inte är allt för många.

Tack, men jag har en 100 mbit lina som jag kommer köra den på och jag vill att den ska rulla dygnet runt dessutom så kommer nog hålla den själv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uvania:

uppdatera bios och köp http://www.inet.se/kundvagn/visa/2559153/2012-11-19

om du inte vill överklocka ser jag ingen anledning att uppgradera alls!

GTX 580 - GTX 670 är en väldigt ovärd uppgradering som jag avråder dig från att göra

Skrivet av Jocose Jake:

Instämmer med föregående talare.

Jag kommer definitivt att överklocka den nya processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon177262:

Jag kommer definitivt att överklocka den nya processorn.

köp bara processor då och vänta med grafikkort tills du flyttar och får behov för ett nytt grafikkort, har säkert kommit nya grafikkort då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uvania:

köp bara processor då och vänta med grafikkort tills du flyttar och får behov för ett nytt grafikkort, har säkert kommit nya grafikkort då

Alright, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2559344

kör på 3570k och ditt gtx 580 ett tag till och kör en separat burk typ amd 5600k räcker och blir över skulle jag tro för en server med 15 - 20 pers samt 8 gb ram det interna grafikkortet klarar av minecraft utan problem
du kan göra minecraft servern för typ 5 -10 pers så kan du ta 5400k istället du behöver nog inte en quadcore för så få spelare ^^
tog med ett annat nätagg också till minecraft servern så kan du ta nytt nätagg när du ska byta grafikkort :3
tog även med en ssd på 60 gb som kanske kan vara något för servern ifall ni inte vill vänta på loadtimes allt för mkt.

eller om du ska använda din 2500 du har nu..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2559441/2012-11-19

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mini-z1994:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2559344

kör på 3570k och ditt gtx 580 ett tag till och kör en separat burk typ amd 5600k räcker och blir över skulle jag tro för en server med 15 - 20 pers samt 8 gb ram det interna grafikkortet klarar av minecraft utan problem
du kan göra minecraft servern för typ 5 -10 pers så kan du ta 5400k istället du behöver nog inte en quadcore för så få spelare ^^
tog med ett annat nätagg också till minecraft servern så kan du ta nytt nätagg när du ska byta grafikkort :3
tog även med en ssd på 60 gb som kanske kan vara något för servern ifall ni inte vill vänta på loadtimes allt för mkt.

eller om du ska använda din 2500 du har nu..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2559441/2012-11-19

o.O Behöver man inte nått grafikkort i den alls då?

Och kommer den palla att köra andra servrar också om man ska köra LAN?

Permalänk

Men är inte en 670 sämre än 580?
Första siffran är för generation och andra för "prestanda".

Eller?

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av quattro-2.6:

Men är inte en 670 sämre än 580?
Första siffran är för generation och andra för "prestanda".

Eller?

osäker, men oavsett var det den nyare generationen som jag är ute efter eftersom att dom kan köra 3 skärmar utan SLI. som jag förstått det är 670 bara en lite mer kostnadsbantad version av 680, sämre kylning & ljuddämpning men ingen märkbar skillnad prestanda viss. Jag är ingen expert på hårdvara dock...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Samt titel ändrad.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming