Permalänk
Medlem

Ljud i nätverk

Jag vill kunna lyssna på ljud (winamp) som spelas upp på en annan dator i nätverket. Går det? Isf hur?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du streamar (shoutcast) eller kör vnc (eller liknande) så ska det nog gå.

Permalänk
Medlem

streamar (shoutcast)????

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

mmm nu blir jag nyfiken som fan

vad är anledningen till att du vill göra detta ? (kan ju hjälpa för att komma på en lösning oxå)
Jag menar även om du kör med shoutcast så måste ju din burk kodaav streamen så du måste ju ändå ha winamp eller liknande startat å den kommer att ta lika mycket cpu som om du spelade direkt från din burk.
Om man därimot tänker sig att du har feta filservern ståendes i ett annat rum å på den har du alla mp3´or så skulle du ju bara kunna delaut berörd katalog å sen bara spela filerna direkt därifrån.

Man jag antar att du har tänkt dig nått speciellt så kläm from det nu

Permalänk
Medlem

TimeLord: Jag har "feta mp3-servern" i källarn och har tänkte sätta en gammal pI:a på mitt rum och koppla den till stereon. I vanliga fall tänkte jag bara dela ut mp3:orna på servern och spela upp dom i mitt rum, men när man har fest lr liknande tänkte jag att samma låt skulle spelas på alla datorer i huset.

Permalänk
Medlem

då är ju shoutcast lösningen...

Permalänk
Medlem

precis då är det shoutcast som är lösningen
då sitter servern i källaren å agerar radio station å så bara kopplar du upp dig mot stationen (genom ip adressen) med dom andra burkarna.

Hur man går tillväga rent tekniskt står på shoutcast sidan som nämns ovan . tror även att du kan finna guider på winamp.com

Permalänk
Medlem

Cootl!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder