Duger den? [Dator för spel (främst DOTA 2), streaming — mod]

Permalänk
Medlem

Duger den? [Dator för spel (främst DOTA 2), streaming — mod]

Innan jag beställer vill jag checka med er kunniga!
Första datorköpet för min del och plockat ihop detta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2873320/mozzzzarn

Vilket grafikkort passar bäst under 3k till datorn och ser det bra ut förövrigt?
Ska använda datorn till gaming! Dota2 för det mesta och funderar på att börja streama, därav i7an(bra tänkt?).
(köper kanske från olika ställen pga prisskillnader)

§3.1
Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2873553/2013-01-21

Skulle tagit detta istället.
En i5 räcker till att streama utan problem och 8 GB minne till alla dagens spel.

Visa signatur
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mozzarn:

Innan jag beställer vill jag checka med er kunniga!
Första datorköpet för min del och plockat ihop detta:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2873320/mozzzzarn

Vilket grafikkort passar bäst under 3k till datorn och ser det bra ut förövrigt?
Ska använda datorn till gaming! Dota2 för det mesta och funderar på att börja streama, därav i7an(bra tänkt?).
(köper kanske från olika ställen pga prisskillnader)

Skulle hellre kört en AMD FX-83X0 om det är spel och streaming som gäller.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle hellre kört en AMD FX-83X0 om det är spel och streaming som gäller.

Håller med, blir stabilare FPS för streaming :]
Men om man verkligen har stålar till ett riktigt fräscht grafikkort + en i7 så kan man punga ut och ta i7an för att få den högre IPC'n

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren. Men är inte så haj på AMD Så skulle vara snällt om någon kan säga vad som passar med vad osv. I princip alla trådar här handlar om i5or. Så trodde det va de som gällde i dagsläget. Men drog till med en i7a för att jag har lite extra pengar samt streaming ska vara bättre har jag hört.

Permalänk
Medlem

Har i princip bestämt mig nu! Beställer ikväll om ingen kommer med en stark åsikt :)!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2874090/2013-01-21
Dota2 + Streaming är den till för

Permalänk
Medlem

AMD vs INTEL

Tjaa!
vet att det här är en amd tråd och att tusen trådar heter likadant!
Men ingen svarar på min fråga.

INTEL
https://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4gh...
AMD
http://www.inet.se/produkt/5308711/amd-fx-8350-8-4-0ghz-black...

Vilken passar bäst för dota + streaming. Funderar på att streama och vill veta vilken och varför den är bätttre.

Eftersom att detta är en AMD tråd så vill jag ha en anledning till valet så att jag inte får folk som bara skriker amd!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mozzarn:

Tjaa!
vet att det här är en amd tråd och att tusen trådar heter likadant!
Men ingen svarar på min fråga.

INTEL
https://www.inet.se/produkt/5310020/intel-core-i5-3570k-3-4gh...
AMD
http://www.inet.se/produkt/5308711/amd-fx-8350-8-4-0ghz-black...

Vilken passar bäst för dota + streaming. Funderar på att streama och vill veta vilken och varför den är bätttre.

Eftersom att detta är en AMD tråd så vill jag ha en anledning till valet så att jag inte får folk som bara skriker amd!

Vid multiUsage så som spel+Streaming så fungerar faktiskt AMD bättre då den kan nyttja fler trådar till detta.
Du kommer inte få samma typ av FPS dropp vid streaming som man får med en i5 3570k.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vid multiUsage så som spel+Streaming så fungerar faktiskt AMD bättre då den kan nyttja fler trådar till detta.
Du kommer inte få samma typ av FPS dropp vid streaming som man får med en i5 3570k.

Nu är jag inte säker på hur många trådar dota använder ,men med tanke på att det inte är någon större AI så skulle jag lugnt kunna säga att den max använder 2 trådar. Vilket innebär att du har 2 över, streamingen kommer använda 1 möjligtvis 2, 1 för ljud o 1 för bild.

Tror inte skillnadne kommer bli så stor pga detta. Dota är dock inte ett direkt jätte cpu krävande spel, så vilken som kommer fungera. Tänker du inte spela nyare strategi spel eller MMO. Så kör på det du känner för. Båda kommer fungera bra utan problem. Grafikkortet är däremot viktigare för att slippa FPS drops.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

du lär få bra spelprestanda på båda men personligen hade jag valt fx 8350

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/bench/Product/697?vs=701

Här kan du lätt jämnföra dom två cpuerna.

Permalänk
Medlem

FX 8350!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Bägge fungerar. AMDn bör vara billigare, men den från Intel är svalare (och därmed tystare) och har i mitt tycke en bättre originalkylare. Inom ditt användningsområde är det hugget som stucket, bägge bör fungera problemfritt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sushifrukt:

Nu är jag inte säker på hur många trådar dota använder ,men med tanke på att det inte är någon större AI så skulle jag lugnt kunna säga att den max använder 2 trådar. Vilket innebär att du har 2 över, streamingen kommer använda 1 möjligtvis 2, 1 för ljud o 1 för bild.

Tror inte skillnadne kommer bli så stor pga detta. Dota är dock inte ett direkt jätte cpu krävande spel, så vilken som kommer fungera. Tänker du inte spela nyare strategi spel eller MMO. Så kör på det du känner för. Båda kommer fungera bra utan problem. Grafikkortet är däremot viktigare för att slippa FPS drops.

När nämde jag något om trådar i spel?

Känner att du inte heller riktigt har helt koll på hur exekveringar tilldelas trådarna och vad som faktisk sker i processorn

Att kompressa videoströmmar i realtid o andra sidan har stor nytta av flera trådar och är resurskrävande. Det är vad som gör att många som spelar in och stream:ar får en påverkan FPS:en.

Dock kommer båda två fungera bra.
Säger bara att 8350 troligen kommer fungera bättre till ändamålet.
Lite billigare och inte samma "Drop" i FPS:en som man kommer få med 3570k.

Spelar han utan streaming eller recording så kommer en i5:a troligen vara lite bättre.
3570k har någon procent högre medelFPS om man jämför mot 8350 med samma GPU. Dock vi snackar om så små marginaler att det med största sannolikhet inte spelar någon större roll i slutändan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

.

Skrivet av DavidtheDoom:

När nämde jag något om trådar i spel?

Känner att du inte heller riktigt har helt koll på hur exekveringar tilldelas trådarna och vad som faktisk sker i processorn

Att kompressa videoströmmar i realtid o andra sidan har stor nytta av flera trådar och är resurskrävande. Det är vad som gör att många som spelar in och stream:ar får en påverkan FPS:en.

Dock kommer båda två fungera bra.
Säger bara att 8350 troligen kommer fungera bättre till ändamålet.
Lite billigare och inte samma "Drop" i FPS:en som man kommer få med 3570k.

Spelar han utan streaming eller recording så kommer en i5:a troligen vara lite bättre.
3570k har någon procent högre medelFPS om man jämför mot 8350 med samma GPU. Dock vi snackar om så små marginaler att det med största sannolikhet inte spelar någon större roll i slutändan.

Du använder ju inte CPUn till grafikberäkningar, om du inte har ett riktigt dåligt grafikkort o måste lägga över de på CPUn. Men då kommer du lagga i vilket fall som helst.

Håller inte alls med dig att det kommer bli någon större skillnad i FPS drop, du använder inte tillräckligt många trådar till det. När jag streamade i 1080p med min i5a 2500k 4.4 GHz så låg den inte ens på 50% i LoL. Hade då även TS och Chrome uppe samtidigt. Har ett 6950 1 GB som klarade att streama i 60 FPS +- 5 FPS.

Det största problemet ligger i bandbredden, vilken upload du har, databussen på dagens moderkort är extremt sällan (om de ens existerar) så låg att den inte klarar av att skicka 1080p.

Dota är ändå inte ett cpu tungt spel, det är mest gpun som jobbar.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Varför tror alla att 1080p kräver mycket av datorn?

En mkv tar 1,4 mb/s 11.4 mbits. Om ni bara sätter på hw acceleration i xbmc så kommer det avlasta cpun.

Meidapselare som säljs i affären som tar alla format har en cpu på 6-800 mhz.

Du kan streama 1080p på en sketen atom singelcore från 10 år tillbaka i tiden typ

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sushifrukt:

Du använder ju inte CPUn till grafikberäkningar, om du inte har ett riktigt dåligt grafikkort o måste lägga över de på CPUn. Men då kommer du lagga i vilket fall som helst.

Håller inte alls med dig att det kommer bli någon större skillnad i FPS drop, du använder inte tillräckligt många trådar till det. När jag streamade i 1080p med min i5a 2500k 4.4 GHz så låg den inte ens på 50% i LoL. Hade då även TS och Chrome uppe samtidigt. Har ett 6950 1 GB som klarade att streama i 60 FPS +- 5 FPS.

Det största problemet ligger i bandbredden, vilken upload du har, databussen på dagens moderkort är extremt sällan (om de ens existerar) så låg att den inte klarar av att skicka 1080p.

Dota är ändå inte ett cpu tungt spel, det är mest gpun som jobbar.

Säger att det är skillnad mot att inte streama:
Exempel:
Du spelar BF3 får 67FPS medel med ditt 670. Stream:ar EJ
Du spelar BF3 med i5 och Stream:ar : Får T ex 59FPS.
Du spelar med 8350 och stream:ar : får 62Fps.

Det är på detta sätt jag menar.
Jämföra FPS utan streaming med FPS i streaming mellan processorerna.

Glöm inte att jag jämför i STOCKhastigheter och inte något annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Säger att det är skillnad mot att inte streama:
Exempel:
Du spelar BF3 får 67FPS medel med ditt 670. Stream:ar EJ
Du spelar BF3 med i5 och Stream:ar : Får T ex 59FPS.
Du spelar med 8350 och stream:ar : får 62Fps.

Det är på detta sätt jag menar.
Jämföra FPS utan streaming med FPS i streaming mellan processorerna.

Jag förstår precis vad du menar, men jag håller inte med att processorn spelar så stor roll i fpsen när man streamar, det jag inte håller med om är att det ska bli bättre fps för att du kör 8 kärnor istället för 4. Då du ändå inte kommer använda fler kärnor än 4. Jag vet att FX har en funktion som ska göra att de använder alla 8 nästan som 4. Men kollar man prestanda mätningar så presterar ju ändå i5an bättre.

Den gången jag kan hålla med att en 8350 faktiskt presterar bättre är som du säger, när man får använda alla kärnor, men det gör du inte vid streaming. 1 kärna klarar det gått o väl.

Det jag försöker säga är att han kommer inte så någon fps drop med någon av dessa processorer, det som kan komma att påverka är vilket grafikkort han har, då det är där videoströmmar komprimeras.

Så i min erfarenhet så är det GPU och upload bandbredd på nätet som spelar roll.

Nu har jag dock ingen FX serie processor, men jag har streamat med både min gamla Phenom 9850 BE och min i5 2500k, ingen större skillnad i tex LoL eller FPS spel, om man kollar på vilken prestanda jag fick utan streaming.

Eftersom spelen i princip inte använder någon CPU-kraft och eftersom det mesta av videoströmmarna går via grafikkortet. Så belastas inte CPUn särskilt mycket alls. Och för den delen inte mer än 1-2 kärnor heller.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sushifrukt:

Jag förstår precis vad du menar, men jag håller inte med att processorn spelar så stor roll i fpsen när man streamar, det jag inte håller med om är att det ska bli bättre fps för att du kör 8 kärnor istället för 4. Då du ändå inte kommer använda fler kärnor än 4. Jag vet att FX har en funktion som ska göra att de använder alla 8 nästan som 4. Men kollar man prestanda mätningar så presterar ju ändå i5an bättre.

Den gången jag kan hålla med att en 8350 faktiskt presterar bättre är som du säger, när man får använda alla kärnor, men det gör du inte vid streaming. 1 kärna klarar det gått o väl.

Det jag försöker säga är att han kommer inte så någon fps drop med någon av dessa processorer, det som kan komma att påverka är vilket grafikkort han har, då det är där videoströmmar komprimeras.

Så i min erfarenhet så är det GPU och upload bandbredd på nätet som spelar roll.

Nu har jag dock ingen FX serie processor, men jag har streamat med både min gamla Phenom 9850 BE och min i5 2500k, ingen större skillnad i tex LoL eller FPS spel, om man kollar på vilken prestanda jag fick utan streaming.

Eftersom spelen i princip inte använder någon CPU-kraft och eftersom det mesta av videoströmmarna går via grafikkortet. Så belastas inte CPUn särskilt mycket alls. Och för den delen inte mer än 1-2 kärnor heller.

Kolla på SweCs test på 8350. I vanliga tester så ligger nästan samtliga till 8350s fördel om man bortser från när de har limiterat testet till endast en tråd.(Vilket man direkt vet vilken utgång det har med Intels högre IPC(Och som dessutom inte är något man skulle göra i verkligheten)).
I speltesterna är 8350 lite långsammare, upp till 20% långsammare.

Prismässgit:
8350 = 1600kr med frakt
3570k = 1800kr med frakt
Prisskillnad 12%.

Kolla även på denna jämförelse:
http://teksyndicate.com/videos/amd-fx-8350-vs-intel-3570k-vs-...

Där ser man redan med en 7870 vilken skillnad processorn har i streaming FPS.

Det var min sista utläggning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att komprimera videostreamen kräver en hel del av processorn. Det som är bra med Intels processorer är att de har en skild krets (QuickSync) som kan ta hand om att komprimera videoströmmen, och frigör processorn från den uppgiften. Dock tror jag inte att Xsplit och liknande har stöd för detta ännu, men med tanke på att Intel lanserat sin SDK för QuickSync för nån vecka sen så kan man spekulera i att stöd för QuickSync i Xsplit är på kommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Fast det stämmer inte det du säger.
Har 2 kompisar som har ungefär samma grejern 7950 dc2 som grafikkort men den ena har i5 2320 och den andre har i5 3570.
Han med i5 2320 kan inte streama något utan lagg. han ligger som bäst på typ 80fps och när det blir strid så ligger han på ca 35-45 fps med småhack.
Han spelar heroes of newerth med 120hz skärm. Stänger han av streamen så ligger han på 100-120fps konstant.
Den andre kompisen har klockat sin 3570 till 4.5 ghz oc och han kan streama med 100-120fps men drops ner till 50 i strider. Utan stream så droppar det aldrig under 120fps.

Alla dom största som streamar kör med i7 pga trådarna. Så jag tror också att bulldozer är ett mycket bättre alternativ för streaming. Finns även test som visar det. http://www.youtube.com/watch?v=eu8Sekdb-IE

Alltså grejen med i5 3570 är att den är några få % bättre än fx8350 men när fx8350 kan användas fullt ut så kan den vara några % bättre än i7 3770.

Permalänk
Medlem

Ts det bästa vore kanske att skaffa ett streamingkort ? http://www.inet.se/produkt/6305851/avermedia-live-gamer-hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Varför tror alla att 1080p kräver mycket av datorn?

En mkv tar 1,4 mb/s 11.4 mbits. Om ni bara sätter på hw acceleration i xbmc så kommer det avlasta cpun.

Meidapselare som säljs i affären som tar alla format har en cpu på 6-800 mhz.

Du kan streama 1080p på en sketen atom singelcore från 10 år tillbaka i tiden typ

Nu handlar det ju dock inte om att streama en komprimerad film från datorn till tvn utan streama livegaming över nätet vilket innebär att processorn måste komprimera materialet medans man spelar och streamar och för att göra det i 1080p med hög bitrate så krävs mycket kraft. Bara att kolla de som faktiskt kan streama i bra 1080p kvalité på twitch, i princip alla sitter på en nyare i7 processor, de som inte gör det streamar i 720p eftersom processorn inte orkar med.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

8350 känns som ett klart val, allra helst med streaming:
https://www.youtube.com/watch?v=eu8Sekdb-IE

Det många missar är att man inte kan titta på genomsnittlig FPS, framförallt inte när du streamar eller gör något annat halvtungt. Då kan man få drops då och då med fel processor. 8350 klarade sig mycket bättre än 3570K, ja bättre än 3770K till och med. Ångrar lite att jag köpte en 3570K. Hade varit fint att vänta på 8350 och dessutom fått bättre och snabbare virtualisering.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite för fundera på att köpa ngn av dessa och pallar inte skapa egen tråd.
Om jag klockar 3570k till 4Ghz kommer den att dra lika mkt w som FX-8350?

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0xzii:

Lånar tråden lite för fundera på att köpa ngn av dessa och pallar inte skapa egen tråd.

Nej, inte på långa vägar. i5 3570K är mycket sval oklockat eller vid låg klockning, men den avleder inte värmen så bra så om man överklockar mycket så blir den väldigt svårkyld. Eftersom flaskhalsen sitter i värmeöverföringen mellan chip och IHS så går det inte riktigt att avhjälpa problemet med bättre kylning heller. 8350 utvecklar betydligt mer värme, men är å andra sidan mycket lättare att kyla. Har du en Ivy Bridge på 140W så är den en mardröm att kyla, för en 8350 är 140W inga problem alls. Å andra sidan lär en Ivy Bridge som är så hårt överklockad prestera betydligt bättre än 8350 också.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av m0xzii:

Skrivet av Aleshi:

Nej, inte på långa vägar. i5 3570K är mycket sval oklockat eller vid låg klockning, men den avleder inte värmen så bra så om man överklockar mycket så blir den väldigt svårkyld. Eftersom flaskhalsen sitter i värmeöverföringen mellan chip och IHS så går det inte riktigt att avhjälpa problemet med bättre kylning heller. 8350 utvecklar betydligt mer värme, men är å andra sidan mycket lättare att kyla. Har du en Ivy Bridge på 140W så är den en mardröm att kyla, för en 8350 är det inga problem alls. Å andra sidan lär en Ivy Bridge som är så hårt överklockad prestera betydligt bättre än 8350 också.

Instämmer med ovan talare. Riktigt synd att Intel skulle spara in pengar på den lilla grejen.

Min 3570k ligger på ca 90W i Load på 4.5GHz.
En 8350 klockad till 4.6GHz ligger nog runt 130W eller så (Pratar förbrukning inte Värmeutveckling).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, inte på långa vägar. i5 3570K är mycket sval oklockat eller vid låg klockning, men den avleder inte värmen så bra så om man överklockar mycket så blir den väldigt svårkyld. Eftersom flaskhalsen sitter i värmeöverföringen mellan chip och IHS så går det inte riktigt att avhjälpa problemet med bättre kylning heller. 8350 utvecklar betydligt mer värme, men är å andra sidan mycket lättare att kyla. Har du en Ivy Bridge på 140W så är den en mardröm att kyla, för en 8350 är 140W inga problem alls. Å andra sidan lär en Ivy Bridge som är så hårt överklockad prestera betydligt bättre än 8350 också.

Skrivet av DavidtheDoom:

Instämmer med ovan talare. Riktigt synd att Intel skulle spara in pengar på den lilla grejen.

En 8350 klockad till 4.6GHz ligger nog runt 130W eller så (Pratar förbrukning inte Värmeutveckling).

Okej, tack för era svar:)

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fast värmeutvecklingen är exakt samma i watt mätt som strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kolla på SweCs test på 8350. I vanliga tester så ligger nästan samtliga till 8350s fördel om man bortser från när de har limiterat testet till endast en tråd.(Vilket man direkt vet vilken utgång det har med Intels högre IPC(Och som dessutom inte är något man skulle göra i verkligheten)).
I speltesterna är 8350 lite långsammare, upp till 20% långsammare.

Prismässgit:
8350 = 1600kr med frakt
3570k = 1800kr med frakt
Prisskillnad 12%.

Kolla även på denna jämförelse:
http://teksyndicate.com/videos/amd-fx-8350-vs-intel-3570k-vs-...

Där ser man redan med en 7870 vilken skillnad processorn har i streaming FPS.

Det var min sista utläggning.

Nice, hade velat se reslutat med ett bättre grafikkort, men det ser nice ut för 8350. Får ju säga att det verkar som du hade rätt.
De källorna jag har kollat kanske är teoretiska, vad vet jag, men som han också säger, det är förvånade reslutat om man bara läst på en hel drös med andra sidor.

Väldigt intressant video dock

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.