Tjena Python!
Har sen förra veckan tidigare jobbat med dragning och koppling av allt som har med teleledning att göra i princip, så jag vet i andra ord vad jag pratar om.
Skrivet av Vatten:
För utomhusbruk så kan man lägga kabel i rör för bästa skydd. Skydd från solens strålar och beröringsskydd. Då går det att dra en inomhuskabel och det fungerar i stort sett alla fall utan problem. Om du lägger det i rör hela vägen så den är skyddad från beröring och solens strålar så fungerar EKKX. Inget jag rekommenderar dock men fungerar säkert hur bra som helst i många år.
God tanke, kan funka, ja, men standard idag för utomhuskabel är av typen ELLC (folkmun kallad "tuka"), vilket är en svart kabel med två par (totalt fyra kablar om blå, vit, turkos och lila). Denna typen används vid luftledningar men är lika bra lämpad för husväggsmontering. Denna kabel håller ett bra jäkla tag och är lämpad för sveriges klimat, du behöver inte vara orolig när temperaturen kliver ner till minus 40 i andra ord.
Angående utomhusskarvar så används typen Scotchlock ("grodögon", "fiskögon"), då den med vaselin i (orange). Om du tänker på att försluta denna skarv så rekommenderas INTE tejp, krympslang, klister eller vad man nu kan hitta på.
Anledningen till detta är att med ålder så bildas till slut ett mellanrum mellan klistret/tejpen/krympslangen och kabel, som sedan vidgas när fukt kommer åt och fryser på, vilket till slut når kopparn och då skapar störningar. Vaselinet i scotchlocken är speciellt framtagen för denna uppgift - vatten kommer till slut att komma åt men det är beräknat på att kabeln kommer vara föråldrad innan dess.
Nej du vill enbart skydda denna scotchlockskarv från solens strålar, då med ett enkelt isoleringsrör av plast som ger luftningsutrymme åt skarven.
Fråga på om du vill veta mer