Permalänk
Medlem

Förlänga telefonledning?

Jag skulle behöva förlänga min telefonledning till huset, då jag ska flytta första jacket.
Vad behöver jag för kabel? (vad jag har hittat så kan man använda EKU 2x0.7) stämmer det?
Vart kan man hitta en sådan kabel för utomhusbruk? Jag har bara hittat för inomhus.

Permalänk
Medlem

EKU är gammal hederlig telefonkabel och den är för inomhusbruk. Idag används EKKX 2x2x0,5 för inomhusinstallationer i stort sett alla fall, speciellt infällda installationer i rör i väggen.

För utomhusbruk så kan man lägga kabel i rör för bästa skydd. Skydd från solens strålar och beröringsskydd. Då går det att dra en inomhuskabel och det fungerar i stort sett alla fall utan problem. Om du lägger det i rör hela vägen så den är skyddad från beröring och solens strålar så fungerar EKKX. Inget jag rekommenderar dock men fungerar säkert hur bra som helst i många år.

Om det skall vara korrekt installation så verkar ELLY-kabel vara det bästa alternativet i ditt fall. Sida 20 i dokumentet.
http://www.solar.se/Menu/Produkter/Kabel/Kabel/Solar+Cable+20...

Sedan behöver du skarva kabeln och hur telegubbar gör var jag inte och jag vet inte vart du har tänkt skaren av kabeln skall vara. Om inomhus så är det inga problem men om det är utomhus så blir det andra problem.

Permalänk
Medlem

Jag behöver skarva på utsidan. Är det enklare att ta hem en tekniker som gör allt i stället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phyt0N:

Jag behöver skarva på utsidan. Är det enklare att ta hem en tekniker som gör allt i stället?

Tror inte det är några problem så länge du använder ett skarvdon som är väderskyddat

Permalänk
Medlem

vaselinfylda grodögon och sen självlimande krympslang så har man en prima televerket skarv

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Skydda skarvar med krympslang!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det är ju inte någon speciell isolering på den EKU2x0,7 jag köpte. Klarar den kallare än -10, väder och vind?

Permalänk
Medlem

Råd från proffs

Tjena Python!

Har sen förra veckan tidigare jobbat med dragning och koppling av allt som har med teleledning att göra i princip, så jag vet i andra ord vad jag pratar om.

Skrivet av Vatten:

För utomhusbruk så kan man lägga kabel i rör för bästa skydd. Skydd från solens strålar och beröringsskydd. Då går det att dra en inomhuskabel och det fungerar i stort sett alla fall utan problem. Om du lägger det i rör hela vägen så den är skyddad från beröring och solens strålar så fungerar EKKX. Inget jag rekommenderar dock men fungerar säkert hur bra som helst i många år.

God tanke, kan funka, ja, men standard idag för utomhuskabel är av typen ELLC (folkmun kallad "tuka"), vilket är en svart kabel med två par (totalt fyra kablar om blå, vit, turkos och lila). Denna typen används vid luftledningar men är lika bra lämpad för husväggsmontering. Denna kabel håller ett bra jäkla tag och är lämpad för sveriges klimat, du behöver inte vara orolig när temperaturen kliver ner till minus 40 i andra ord.

Angående utomhusskarvar så används typen Scotchlock ("grodögon", "fiskögon"), då den med vaselin i (orange). Om du tänker på att försluta denna skarv så rekommenderas INTE tejp, krympslang, klister eller vad man nu kan hitta på.
Anledningen till detta är att med ålder så bildas till slut ett mellanrum mellan klistret/tejpen/krympslangen och kabel, som sedan vidgas när fukt kommer åt och fryser på, vilket till slut når kopparn och då skapar störningar. Vaselinet i scotchlocken är speciellt framtagen för denna uppgift - vatten kommer till slut att komma åt men det är beräknat på att kabeln kommer vara föråldrad innan dess.

Nej du vill enbart skydda denna scotchlockskarv från solens strålar, då med ett enkelt isoleringsrör av plast som ger luftningsutrymme åt skarven.

Fråga på om du vill veta mer

Permalänk
Medlem

tlefon ledning

@Archane: hej du jag har en fråga jag skulle vilja ha telefon ledning till mitt hus finns ingen idag dom tog bort den för 20årsen typ men min granne bor 200 meter i från mig skulle man kunna koppla på den ledningen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phyt0N:

då jag ska flytta första jacket.

Vart ska du flytta jacket, och varför?

Permalänk
Medlem

@joakim24: I första hand kan du kontakta Skanovas Nätcenter (tidigare Skanova Samhällsingång) och fråga dem efter önskemål om nätutbyggnad till bostad. Om dem inte vill utföra något åt dig, fråga då vad du kan göra för att få fram linjen till ditt hus.
https://www.skanova.se/Kontakt-Support/skanova-natcenter.html
Se till att ha så mycket information som möjligt innan du ringer/mailar, be gärna om din grannes telefonnummer eller FB-nummer om de har det nedskrivet någonstans.

Alternativt tänker jag att du beställer telefoni/bredband till din grannes bostad, och på egen hand gräver en sträcka telekabel från närmsta stolpe till din tomt. När sedan teknikern åker ut på plats för att koppla in dig meddelar du bara att de kan koppla in förbindelsen på din nedgrävda kabel.

Finns såklart en uppsjö av ful-lösningar på problemet men mycket hänger på vem du lyckas komma i kontakt med.

Lycka till!