Permalänk
Medlem

USB-repeater

Tjena, skulle vilja ha svar på två frågor: http://www.dustinhome.se/product/5010106306/usb-forlangning-o...

Varför är den så dyr?
Är den trådbunden eller trådlös?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tjena, skulle vilja ha svar på två frågor: http://www.dustinhome.se/product/5010106306/usb-forlangning-o...

Varför är den så dyr?
Är den trådbunden eller trådlös?

trådbunden. Rätt avancerat att dra upp usb till 50m.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tjena, skulle vilja ha svar på två frågor: http://www.dustinhome.se/product/5010106306/usb-forlangning-o...

Varför är den så dyr?
Är den trådbunden eller trådlös?

Den förlänger en USB sladd via nätverkskabel.

Det gör att du kan ha en USB enhet stående långt ifrån datorn.

Ena dosan in i datorn, sen lång nätverkssladd till den andra dosan som i sin tur stoppas in i enheten. Den konverterar med andra ord USB signalerna till att gå via nätverkssladd och sen tillbaka till USB signaler. Därav priset.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog bara att läsa beskrivningen
USB-FÖRLÄNGNING ÖVER NÄTVERKSKABEL

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men om den är så dyr för att man kan dra upp till 50 meter, så undrar jag varför denna är så billig när man kan dra upp till 60 meter.

http://www.dustinhome.se/product/5010169339/aten-usb-forlangn...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Den förlänger en USB sladd via nätverkskabel.

Det gör att du kan ha en USB enhet stående långt ifrån datorn.

Ena dosan in i datorn, sen lång nätverkssladd till den andra dosan som i sin tur stoppas in i enheten. Den konverterar med andra ord USB signalerna till att gå via nätverkssladd och sen tillbaka till USB signaler. Därav priset.

Fast som jag skrivit så finns det betydligt billigare lösningar som gör exakt samma sak?

EDIT: För övrigt är detta mitt tusende inlägg! Så några "likes" skulle sitta fint xD

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

För övrigt så är det här mitt sextonde inlägg så jag borde också leka likewhore för det? (haha no offence)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304. Moderkort: Asus P8Z77-I Deluxe. CPU: i5 3570K 4,6 GHz. RAM: Corsair Vengeance 2x4GB. Grafikkort: Asus GTX 660Ti DirectCUII. Hårddisk: 2x500 GB Seagate Barracuda 7200 rpm. PSU: FSP 650-80EGN 80+ Gold. CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Men om den är så dyr för att man kan dra upp till 50 meter, så undrar jag varför denna är så billig när man kan dra upp till 60 meter.

http://www.dustinhome.se/product/5010169339/aten-usb-forlangn...

Verkligen ingen som har en förklaring?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Verkligen ingen som har en förklaring?

Peka på dessa billigare alternativ så kanske vi kan förklara?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Peka på dessa billigare alternativ så kanske vi kan förklara?

http://www.dustinhome.se/product/5010169339/aten-usb-forlangn...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Säg en gång man skulle behöva förlänga USB till 50m? Ge mig en praktisk användning för det tack

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elev10:

Säg en gång man skulle behöva förlänga USB till 50m? Ge mig en praktisk användning för det tack

Kan vara väldigt bra för serverbruk och i stort sett alla gånger man vill ha datorn i ett annat rum av nån anledning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan vara väldigt bra för serverbruk och i stort sett alla gånger man vill ha datorn i ett annat rum av nån anledning.

Nej, för serverbruk kör man remote, (RDP, VNC eller SSH). Vill man ha datorn i annat rum behöver man fortfarande inte 50m..

Edit: Om man inte vill dra ut till garaget då dvs.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Säg en gång man skulle behöva förlänga USB till 50m? Ge mig en praktisk användning för det tack

Man kanske vill kunna spela samtidigt man sitter och skiter på toan som är 50m bort. Då är det väldigt användbart. Har man glasväggar i huset så funkar det säkert utmärkt.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Man kanske vill kunna spela samtidigt man sitter och skiter på toan som är 50m bort. Då är det väldigt användbart. Har man glasväggar i huset så funkar det säkert utmärkt.

Men ärligt, det finns ju inget användningsområde för detta

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Men ärligt, det finns ju inget användningsområde för detta

USB-anslutet 3G/4G-modem? Mikroprocessor med USB-anslutning? Någon typ av sensor med USB-anslutning? USB-anslutning till vad du vill i en lager-/industrilokal?

Bara för att du inte har något användningsområde för ett specifikt föremål så betyder inte det att ingen annan kan ha ett användningsområde för samma föremål.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elev10:

Nej, för serverbruk kör man remote, (RDP, VNC eller SSH). Vill man ha datorn i annat rum behöver man fortfarande inte 50m..

Edit: Om man inte vill dra ut till garaget då dvs.

Jo det fungerar bra ibland, men man kanske vill installera os på distans, då blir det värre, jag kan tänka mig en del andra anledningar också, men temat är fjärrkontroll/ fjärråtkomst, allt går inte att göra direkt via ip idag, så visst finns det bruk för usb förlängare, ett annat område skulle vara att ansluta bildvisare med usbgrafikkort på distans och även överföringar av ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En annan användning för en usb-repeater (om det gäller usb 3) är att man kanske (som jag) har en extern diskstation med ett antal diskar i kopplad till en server och vill ha den stationen placerad i ett undangömt utrymme. En repeater låter mig då placera den 20-30 meter bort i ett skåp eller något, med vad jag vet bibehållen överföringshastighet.
Om någon har motsatta erfarenheter av det så är jag intresserad av att veta mer.