Hur ska jag göra med min nuvarande dator?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag göra med min nuvarande dator?

Hej!

Jag har samvetskval huruvida jag ska göra med min dator.. Antingen att jag försöker sälja den och bygga en ny eller helt enkelt försöka uppgradera mitt nuvarande bygge. Hur tycker ni jag ska göra?

Nuvarande innehåller:
Moderkort: Gigabyte GA-P55-USB3 (Socket-1156)
CPU: Intel Core i5-750 (körs tsm. med stock-kylare)
RAM: 2st Corsair XMS3 DDR 1600MHz 4GB CL9 (alltså 4st 2GB, totalt på 8GB RAM)
GPU: XFX Radeon HD5850 1GB GDDR5 (PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 725MHz)
Chassi: Cooler Master HAF 932
PSU: Corsair TX 650W (icke-modulärt och antar att det är v1)
HDD: WD Caviar GreenPower 1TB (Sata 3 Gb/s, 64MB Cache)
DVDRW: Billig, och inte direkt relevant att ta upp.. men iallafall Lite-On (IHAS124-19).
Köpet gjordes 08-07-2010 och kommer med Win7 64bit OEM (Pro om relevant.. troligen inte).

Min budget för nyköp ligger väl mellan 10-12k och har en yttre smärtgräns på 15k dit jag endast går om det verkligen finns skäl för det (som det sällan finns). Uppgradering av nuvarande bygge ligger väl lite lägre beroende på vilka delar man väljer att ha kvar. Personligen är jag lite irriterad över saknaden av dammfilter, men ni kanske har något moddningtips till att fixa det utan att köpa nytt chassi?
Och juste, spelar för det mesta BF3, Arma II DayZMod och lite andra mindre krävande spel. Har som önskan att ha dator som inte bara klarar "dagens" spel utan problem, utan är också säker inför framtiden.

Så - värde för min nuvarande och är det värt att ha kvar för uppgradering?

Tack!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du kan spara hårddisken och chassit. på chassit kan du fästa något tyg ifrån IKEA framför fläktarna som kan fungera som dammfilter.

EDIT: eventuellt kan du också spara nättagget. men om vill så kan du annars vänta till haswell släpps i sommar. haswell kommer ligga lite högre i priset än ivy bridge.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

du kan spara hdd, chassiet, nätagget och ramminnena 8 gb kan du gott och väl hålla dig på ett tag till ^^
grafikkortet presterar en liten bit under mitt hd 6870 några fåtal fps men samma strömförbrukning vilket är ungefär som dagens hd 7850 fast med 1 gb vram då och högre strömförbrukning
fast det är bara 30w mellan 5850 och 7850 i strömförbrukning samtidigt som prestandan ökar knappt 10% mellan de korten.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

du kan spara hårddisken och chassit. på chassit kan du fästa något tyg ifrån IKEA framför fläktarna som kan fungera som dammfilter.

EDIT: eventuellt kan du också spara nättagget. men om vill så kan du annars vänta till haswell släpps i sommar. haswell kommer ligga lite högre i priset än ivy bridge.

Tack för tipset! Ska nog ta och göra det, och angående med att haswell släpps så även om jag inte köper just haswell så borde ivy bridge sjunka i pris - så att vänta är nog rätta metoden!

Skrivet av mini-z1994:

du kan spara hdd, chassiet, nätagget och ramminnena 8 gb kan du gott och väl hålla dig på ett tag till ^^
grafikkortet presterar en liten bit under mitt hd 6870 några fåtal fps men samma strömförbrukning vilket är ungefär som dagens hd 7850 fast med 1 gb vram då och högre strömförbrukning
fast det är bara 30w mellan 5850 och 7850 i strömförbrukning samtidigt som prestandan ökar knappt 10% mellan de korten.

Hmm, låter lite väl bra.. har du referens på det? Tittar jag på http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html ser jag att HD 7850 får 3676 medan HD 5850 får 2269 vilket motsvarar förbättring på drygt 60% - men jag kanske misstolkar data?

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa nytt så får du gärna sälja moderkortet och RAM-minnet till mig, skulle behöva lite sådant :). Om du har tid att vänta tills i Juni få haswell så kan du ju göra det. De kommer antagligen att kosta lika mycket som nuvarande modeller (3570K -> 1200kr *Ny modell* 1800 kr), antar att det kommer bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Om du ska köpa nytt så får du gärna sälja moderkortet och RAM-minnet till mig, skulle behöva lite sådant :). Om du har tid att vänta tills i Juni få haswell så kan du ju göra det. De kommer antagligen att kosta lika mycket som nuvarande modeller (3570K -> 1200kr *Ny modell* 1800 kr), antar att det kommer bli så.

Okej, ska komma ihåg det! Ja det blir nog att vänta, för just nu överlever min dator BF3 med rätt höga inställningar där AA och motion blur är avstängt men inte så mycket mer hehe.

Permalänk
Medlem

Inget för närvarande behövs egentligen göras, det är en modern Nehalem-baserad maskin med 8GB minne och HD5850 vilket fortfarande är en snabb processor och för spel är det bara grafikkortet som behövs uppgraderas om prestandan ska upp ett snäpp. Uppgradering under tiden kan vara t ex ny processor-kylare och SSD för OS. Då kan du klocka processorn och får mer prestanda än ett nytt oklockat system. SSD gör att systemet känns mycket snabbare rent allmänt. Grafikkortet klarar säkert alla spel väldigt bra bara du lägger ner lite energi på inställningarna.