Mac Mook Air eller Ultrabook?

Permalänk

Mac Mook Air eller Ultrabook?

Jag har nu haft en Mac Book Pro i drygt två år som jag använt dagligen. Jag har inte blivit helt frälst av Mac som vissa verkar bli, men jag är ändå betydligt mycket mer nöjd med den jämfört med tidigare bärbara maskiner (HP, Acer & Fujuitsu) som jag har ägt.

Den stora fördelen med min Mac Book Pro måste jag säga är styrplattan. Den är mer eller mindre helt perfekt och numera använder jag hellre den än en vanlig datormus. Sedan är det även operativsystemet som jag är mycket nöjd med, det hänger sig nästan aldrig. Det är även väldigt snabb uppstartstid – både från avstängt- samt viloläge. Batteritiden är också helt OK tycker jag, även efter två års användande. Fläkten låter nästan heller aldrig och datorn blir knappt varm, även när man kör både Photoshop och andra relativt tunga program.

Nu är det dock dags att köpa nytt. Eftersom att jag nu ska resa mer i jobbet så är jag ute efter en väldigt lätt och smidig laptop. Har därför kollat på en Mac Book Air, som jag tycker verkar vara en mycket bra maskin.

Dock så har jag även sneglat lite på så kallade "Ultrabooks". Man får ju mer hårdvara för pengarna då jämfört med Mac, men det räcker inte för att jag ska dissa Air:en. Finns det några Ultrabooks med lika sköna styrplattor, som är lika tysta (fläkt som inte låter och knappt blir varm), lika bra batteritid och som knappt hänger sig?

Min budget ligger på drygt 10-12 k, men ge gärna även alternativ på maskiner i prisklassen 5-8 k.

Nu vill jag inte ha några svar från folk som verkligen avskyr Mac, men som i ärlighetens namn aldrig testat på det. Jag vill ha objektiva svar från folk som ger mig exempel på laptops som verkligen kan mäta sig med Apples alternativ!

Permalänk

den stora Air är intressant tycker jag personligen
bra mängd med ram etc på den kontra den mindre.
samt större batteri om jag minns rätt.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Om du nu har använt en Macbook i två år och är nöjd med det så kan jag bara råda dig att fortsätta med Mac. Finns ingen anledning till att byta om man är nöjd och känner att det räcker för ens behov

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Om du nu har använt en Macbook i två år och är nöjd med det så kan jag bara råda dig att fortsätta med Mac. Finns ingen anledning till att byta om man är nöjd och känner att det räcker för ens behov

Varför jag ens funderar beror på att det finns många billigare datorer med likvärdig hårdvara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkan12345:

Jag har nu haft en Mac Book Pro i drygt två år som jag använt dagligen. Jag har inte blivit helt frälst av Mac som vissa verkar bli, men jag är ändå betydligt mycket mer nöjd med den jämfört med tidigare bärbara maskiner (HP, Acer & Fujuitsu) som jag har ägt.

Den stora fördelen med min Mac Book Pro måste jag säga är styrplattan. Den är mer eller mindre helt perfekt och numera använder jag hellre den än en vanlig datormus. Sedan är det även operativsystemet som jag är mycket nöjd med, det hänger sig nästan aldrig. Det är även väldigt snabb uppstartstid – både från avstängt- samt viloläge. Batteritiden är också helt OK tycker jag, även efter två års användande. Fläkten låter nästan heller aldrig och datorn blir knappt varm, även när man kör både Photoshop och andra relativt tunga program.

Nu är det dock dags att köpa nytt. Eftersom att jag nu ska resa mer i jobbet så är jag ute efter en väldigt lätt och smidig laptop. Har därför kollat på en Mac Book Air, som jag tycker verkar vara en mycket bra maskin.

Dock så har jag även sneglat lite på så kallade "Ultrabooks". Man får ju mer hårdvara för pengarna då jämfört med Mac, men det räcker inte för att jag ska dissa Air:en. Finns det några Ultrabooks med lika sköna styrplattor, som är lika tysta (fläkt som inte låter och knappt blir varm), lika bra batteritid och som knappt hänger sig?

Min budget ligger på drygt 10-12 k, men ge gärna även alternativ på maskiner i prisklassen 5-8 k.

Nu vill jag inte ha några svar från folk som verkligen avskyr Mac, men som i ärlighetens namn aldrig testat på det. Jag vill ha objektiva svar från folk som ger mig exempel på laptops som verkligen kan mäta sig med Apples alternativ!

Grejen är ju att du får så mycket mer prestanda om du väljer bort mac. Det är lite utav en prioriterings grej...

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Grejen är ju att du får så mycket mer prestanda om du väljer bort mac. Det är lite utav en prioriterings grej...

Jag vet. Vilka bärbara skulle du tipsa om då i prisklassen 5-8 k? Jag vill att den ska vara lätt och tunn samt ha ett gött flyt, alltså bra optimerad kan man väl säga. Vissa datorer har ju grym hårdvara, men dessvärre är flytet osv ändå kass..

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkan12345:

Varför jag ens funderar beror på att det finns många billigare datorer med likvärdig hårdvara..

för prestanda är inte allt man behöver på en dator, ibland så är tangentbordet, ergonomin, operativsystemet ,musplattan m.m en stor faktor

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Finns inget som slår en riktigt bra Ultrabook. Pröva och känn en från till exempel Asus! Ingen anledning att stödja ett så tveksamt företag som Apple.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

http://www.apple.com/macbookair/specs.html

lite synd att batteritiden skiljer sig såpass mellan 11" och 13" modellerna..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag kör en MBA 13" med Win7, fungerar fint enligt mig, datorn är perfekt rent byggmässigt, men operativsystemet fastnade jag inte för. Hela datorn skriker lyx i känslan.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag sitter just nu på min Macbook Air 13" mid 2011 och skriver detta, och den är grymt skön att jobba med - men det är Zenbook också!

Jag skulle säga att det ligger mer på hur du skall använda datorn, ditt val faller på.
Macbook är väldigt bra på "keep it simple" - alltså smidig till tusen för att surfa och kolla film, och har en schysst upplösning.

Provade faktiskt idag en Asus Zenbook 13" med 1920x1080 upplösning, kontra 1440x900 (?) som Mac'en har - Asus'ens skärm är en fröjd att titta på, därmed inte sagt att Mac'en är dålig.

Nog om om det.
Mitt val, om jag hade fått välja om idag - hade hamnat på Asus'en.
Anledningen är att jag kodar en del och sitter som sysop i stora servermiljöer där det till mångt och mycket körs Windows.
Vissa knappar som är "windows-unika" finns inte på Mac'en - man det har jag löst med att bind'a om dem med AutohotKey - dock hade jag föredragit ett riktigt "windows tgb" alla dagar i veckan.

Så för mig, som arbetar mycket med Windows klienter och liknande är det PC som ligger närmast om hjärtat, även om jag har en mac.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Acer s7 har jag hört mycket positivt om, Bra byggkvalitet och känns verkligen påkostad.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Till ts.
Kolla och känn lite på de i butikerna men ha överseende att de kan vara aningen segare i butik!!

Permalänk

Tack för svaren! Kan dock säga att ni tyvärr inte gör mitt val direkt enklare...

Har fastnat lite för http://www.dustinhome.se/product/5010666601/asus-zenbook-ux32...

Det här med att den har både en SSD-disk och en Sata-hårddisk. Hur fungerar det?

Kom gärna med fler förslag på lämpliga datorer! SSD-disk är ett krav!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkan12345:

Jag vet. Vilka bärbara skulle du tipsa om då i prisklassen 5-8 k? Jag vill att den ska vara lätt och tunn samt ha ett gött flyt, alltså bra optimerad kan man väl säga. Vissa datorer har ju grym hårdvara, men dessvärre är flytet osv ändå kass..

http://www.inet.se/produkt/1969545/asus-zenbook-ux32vd?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Den här ser ju riktigt trevlig ut. Ser snygg ut och hårdvaran är bra!
Samt riktigt trevlig skärm.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

http://www.inet.se/produkt/1969545/asus-zenbook-ux32vd?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Den här ser ju riktigt trevlig ut. Ser snygg ut och hårdvaran är bra!
Samt riktigt trevlig skärm.

Kollat en del på den, den verkar riktigt grym!

Överväger faktiskt den eller någon liknande istället för Air:en nu...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av foxzox7:

http://www.inet.se/produkt/1969545/asus-zenbook-ux32vd?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Den här ser ju riktigt trevlig ut. Ser snygg ut och hårdvaran är bra!
Samt riktigt trevlig skärm.

Precis denna skulle jag också rekommendera.

Det är en i7'a och 4gb ram i dual channel (2+2).
Dessutom får du en GRYM skärm!, med en sådan hög upplösning, på en sådan liten skärm, är det nästan så man vill börja säga RETI....

Just nu verkar det dessutom vara kampanj på just denna modellen - så jag hade pyttsat fram en femhundring till och köpt mig en riktigt fin maskin från scratch!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkan12345:

Kollat en del på den, den verkar riktigt grym!

Överväger faktiskt den eller någon liknande istället för Air:en nu...

Jo, i7 och dedikerat grafikkort är bättre än de flesta ultrabooks. Men ska leta upp någon lite billigare åt dig också!:D

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1641544 Snabbare processor, bättre skärm, årsmodell 2013, billigare och bättre grafik men sämre skärm! Och tyngre och fulare! Lite på gränsen för att kallas ultrabook!

Återkommer!

edit:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1649761 Sämre skärm, processor men bättre grafik, pris och pekskärm.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av erkan12345:

Det här med att den har både en SSD-disk och en Sata-hårddisk. Hur fungerar det?

Det är ofta en Hybrid disk. (googla för mer information)
Alltså en vanlig mekanisk del, med en liten del SSD där den senaste informationen ligger.
Man skulle kunna säga att det är som en blandning av en vanlig disk och en ssd - och där kommer också hastigheten in - du får en rappare maskin med enbart SSD - men på bekostnad av lagringsutrymmet.

Är intern lagring inte en issue för dig, utan du kör med NAS eller externa diskar hade jag primerat enbart SSD framför en hybrid, men om du vill ha ett gäng spel på maskinen, några filmer kanske och säg hela livets fotoalbum + några spellistor offline sync'ade från Spotify ?.... ja då äts de där 128gb'en SSD upp VÄLDIGT snabbt, även om det på pappret kan tyckas vara helt "tillräckligt".

Det bär emot att ha en lövtunn maskin med en extern 2.5" disk för att ha med sig prylar...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1385345

Att du ska ha en ssd är självklart och då är detta asus billigaste modell med 1080p ips + 128gb ssd.
För mig funkade denna dator grymt. Bra batteritid, suverän skärm, bekväm att skriva skolarbeten med och ser och känns väldigt solid och välbyggd ut. Nästan så att även macbook-folket sneglar på den
Prestandan är över tillräckligt och jag spelade sc2 i 1080p och enklare spel på den.

Dessvärre kan det vara bökigt att uppgradera ssd då den är m-sata format och tar bort garantin(face palm).

Allmänt tips är att du inte snålar och skaffar en dator utan ssd då det är verkligen den som gör macbook, ultrabook mm så mycket trevligare att arbeta med.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Fuskobot:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1385345

Att du ska ha en ssd är självklart och då är detta asus billigaste modell med 1080p ips + 128gb ssd.
För mig funkade denna dator grymt. Bra batteritid, suverän skärm, bekväm att skriva skolarbeten med och ser och känns väldigt solid och välbyggd ut. Nästan så att även macbook-folket faktiskt sneglar på den
Prestandan är över tillräckligt och jag spelade sc2 i 1080p och enklare spel på den.

Dessvärre kan det vara bökigt att uppgradera ssd då den är m-sata format och tar bort garantin(face palm).

Allmänt tips är att du inte snålar och skaffar en dator utan ssd då det är verkligen den som gör macbook, ultrabook mm så mycket trevligare att arbeta med.

Inte nästan så att Macbook -folket sneglar på den...

Det är precis vad vi gör. *drewl*

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Tack återigen för alla svar. Ni har verkligen fått mig att fundera och kolla runt ordentligt.

Tack också för det grundliga svaret gällande en dator med både SSD och SATA.

Jag kommer enbart använda datorn till redigering i Photoshop, en del programmering, filmtittande och lite annat. Jag ska inte spela eller något i den stilen, så egentligen kräver jag inte så himla mycket.

Det som är allra viktigast för mig är att datorn är riktigt snabb, aldrig händer sig (fryslagg och annat), startar snabbt osv. Just därför är det viktigt med en dator med SSD-disk. Något större utrymme kräver jag dock inte, 128 GB räcker gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

På vilket vis är Apple "tveksamt" ? De tillverkar ju några av marknadens snabbaste och mest pålitliga datorer.

Produkterna i sig kan jag inte tala för. Det vill säga, hur 'snabba' eller idiotsäkra dom är. Om företaget och andra sidan har en vettig människosyn eller sätt att uppföra sig (Patentera rundade hörn, stämmer till höger och vänster...) är en helt annan sak.

Jag kommer inte svara på kommentarer om detta då det blir ännu mera offtopic då, samt risk för flamewar.

Hur som, här är en trevlig som du kanske skulle kika på? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1385345

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Inte nästan så att Macbook -folket sneglar på den...

Det är precis vad vi gör. *drewl*

*dräglar...*

Permalänk
Medlem

Har haft en MacBook Pro i nästan 4 år, köpte en Air i julas för villa ha något mindre och smidigare till skolan och är fruktansvärt nöjd. Kvick som tusan, grymt lätt och smidig, samt snygg. Jag är alltså mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

De jag skulle rekommendera är väl
ASUS ZENBOOK UX32VD (köp inte UX32A då den inte har 1080p display) ifall du inte har superkrav på full SSD (dock uppgradable, om man lägger lite mer pengar.) Fördelen med denna är att den även har ett diskret Geforce 620. Kanske inte vassaste kortet i lådan, men bättre än hd4000 på spel.

En kompis till mig köpte denna för 2 veckor sen. Den var riktigt schysst är och är väl bästa allround datorn. Man får tydligen uppgradera RAM utan att bryta garanti, dock inte disk.

sen har du
ASUS ZENBOOK UX3A1, tunnare, lättare, unitbody. samma underbara skärm, full SSD men dock utan diskret grafikkort.

sist men inte minst så skulle du kunna titta på
Samsung NP900X3C som är en väldigt trevlig ultrabook (dock endast 4 gig ram). Skall ha väldigt hög finish, bra skärm och extremt lätt.
bra paketpris på inet på denna med
http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiumpa...

Kolla gärna Armando Ferreiras genomgång, kanske kan hjälpa dig att bestämma dig
http://www.youtube.com/watch?v=D0b730GXmwc

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Samsung 9-serie är väl det bästa alternativet. Titta exempelvis på 900X3C/X3D/X3E:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1633046

Samsung 9-series har följande fördelar i jämförelse med MacBook Air:
+ Tunnare
+ Lättare
+ Mycket bättre skärm (tack vare PLS-panelen, en variant av IPS)
+ Windows. I dessa tider är det ju tydligen viktigt att skryta om hur många program plattformen har, och där vinner Windows stort.

Kvalitétskänslan hos Samsung 9-series är minst lika bra som hos MacBook Air, och den drar aldrig igång fläkten vid normal användning.

Fördelen med MacBook Air är att dess tjocklek gör tangentbordet lite djupare, dvs något trevligare. MacBook Air kan även fås i flera olika utföranden med CPU/minne/hårddisk.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det står mellan tre datorer. Samsung 9-serien, MBA och ASUS UX31A. UX32vd säger de har sämre byggkvalitetet och den är lite klumpigare för det större batteriet som ska kompensera för den starkare grafikkretsen.

Behöver du grafikprestanda, kör UX32vd, annars skulle jag rekommendera UX31A. Sitter på en sådan. SSD, bra batteritid och snabb processor. Det enda som stör mig är windows8 jag fick med. Borde kanske byta till win7. Dessutom är den så vacker, lätt och andas kvalitetet. Om de inte kan något annat om datorer, så är det första folk omkring mig säger, att det är en snygg dator.

Någonstans nämndes hög prestanda. Det är inte poängen med denna sortens datorer. Då ska du gå upp till en 4kärning i7 med 30min batteritid och vikt på 3 kilo.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem