Nas och windows 8

Permalänk
Medlem

Nas och windows 8

Hej, har nu "bestämt" alla komponenter till min påtänkta nas:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3265051/nas

Något som ser fel ut eller kan tänkas bytas?

Sen undrar jag om det är det är värt att ta pro versionen på windows 8?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Du kan ju skippa SSD och Windows 8 så sparar du lite pengar. Kör FreeNAS eller Ubuntu Server med zfs.

EDIT: Om du vill ha hårdvaruRAID får du ju köpa ett RAID-kort också såklart.

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt använda Storage space och göra en parity så rekommenderar jag dig att tänka om.
W8 skriver inte datan jämt på diskarna vilket gör att en disk blir full fortare och då går det inte skriva mer till diskarna.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Du kan ju skippa SSD och Windows 8 så sparar du lite pengar. Kör FreeNAS eller Ubuntu Server med zfs.

EDIT: Om du vill ha hårdvaruRAID får du ju köpa ett RAID-kort också såklart.

Freenas är uteslutet då jag ska köra PMS. Vet att ubuntu stödjer det men har ingen erfarenhet av den. Vill ha så mycket plug n play så möjligt 3 barn springandes hemma ger ingen ro för att lära sig nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Hade du tänkt använda Storage space och göra en parity så rekommenderar jag dig att tänka om.
W8 skriver inte datan jämt på diskarna vilket gör att en disk blir full fortare och då går det inte skriva mer till diskarna.

Det var tråkigt att höra, läst runt att de ska funka hyffsat. Tanken var att köra w8 på nas för att jag har de på min htpc. För min del räcker det att man kan ha en chans att rädda datan ifall något händer har ändå backup på det viktigaste på diverse externa och överblivna hdd i kabinetter.

Permalänk
Inaktiv

Vad skall du med så mycket processor? en atom eller g680 kommer knappast att gå över 10%

Permalänk
Medlem

Om du vill ha plug and play hade jag nog spanat på en Synology istället. Jag är själv inne på att uppgradera min HTPC-miljö med en Synology 4x3/4TB och en Intel NUC som mediaspelare, men precis som du vill jag köra Plex Media Server och processorn i SynologyNASarna har inte tillräckligt med kräm för att transcoda 1080p. :/

Väntar på nya modeller med bättre kräm, alternativt bättre Intel NUC som isåfall får köra PMS.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Du kan ju skippa SSD och Windows 8 så sparar du lite pengar. Kör FreeNAS eller Ubuntu Server med zfs.

EDIT: Om du vill ha hårdvaruRAID får du ju köpa ett RAID-kort också såklart.

Skrivet av Dahle86:

Hade du tänkt använda Storage space och göra en parity så rekommenderar jag dig att tänka om.
W8 skriver inte datan jämt på diskarna vilket gör att en disk blir full fortare och då går det inte skriva mer till diskarna.

Moderkortet stöder ju raid5 så det borde väl inte bli ett problem?

http://www.asus.com/Motherboards/P8H77M/#specifications
Storage
Intel® H77 chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
Support Raid 0, 1, 5, 10
Supports Intel® Smart Response Technology, Intel® Rapid Start Technology, Intel® Smart Connect Technology *3

Dold text

Edit: Denna kille verkar ju fått onboard-raid och fungera direkt, förvisso med annat chipset, men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Vad skall du med så mycket processor? en atom eller g680 kommer knappast att gå över 10%

Transcoding är en sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Om du vill ha plug and play hade jag nog spanat på en Synology istället. Jag är själv inne på att uppgradera min HTPC-miljö med en Synology 4x3/4TB och en Intel NUC som mediaspelare, men precis som du vill jag köra Plex Media Server och processorn i SynologyNASarna har inte tillräckligt med kräm för att transcoda 1080p. :/

Väntar på nya modeller med bättre kräm, alternativt bättre Intel NUC som isåfall får köra PMS.

Hade lätt köpt en Synology om den klarade pms och transcoding i 1080p!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Moderkortet stöder ju raid5 så det borde väl inte bli ett problem?

http://www.asus.com/Motherboards/P8H77M/#specifications
Storage
Intel® H77 chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
Support Raid 0, 1, 5, 10
Supports Intel® Smart Response Technology, Intel® Rapid Start Technology, Intel® Smart Connect Technology *3

Dold text

Edit: Denna kille verkar ju fått onboard-raid och fungera direkt, förvisso med annat chipset, men ändå

Onboard-RAID är till 99,9% inte hårdvaruRAID på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Onboard-RAID är till 99,9% inte hårdvaruRAID på kortet.

Mja, det är väl firmware och chipset som "tar hand" om raiden, så en form av hw-raid är det väl ändå?
Även om man inte får alla funktioner som ett riktigt(dyrt) raidkort erbjuder så är det ju inte en mjukvaru raid som konfigureras i OS och belastar CPUn.

För ett hemma NAS borde väl denna typen av raid räcka, lite beroende på vad man har för krav så klart.

Skrivet av trims:

Sen undrar jag om det är det är värt att ta pro versionen på windows 8?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/compare
Vill du kryptera med bitlocker,domänansluta eller fjärransluta med remote desktop så behöver du Pro.
Jag är inte medveten om några andra skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Mja, det är väl firmware och chipset som "tar hand" om raiden, så en form av hw-raid är det väl ändå?
Även om man inte får alla funktioner som ett riktigt(dyrt) raidkort erbjuder så är det ju inte en mjukvaru raid som konfigureras i OS och belastar CPUn.

För ett hemma NAS borde väl denna typen av raid räcka, lite beroende på vad man har för krav så klart.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/compare
Vill du kryptera med bitlocker,domänansluta eller fjärransluta med remote desktop så behöver du Pro.
Jag är inte medveten om några andra skillnader.

Tack, låter ju värt bara för remote desktop