Följ Black Week på SweClockers

Blackmagic Pocket Cinema Camera

Permalänk
Medlem

Ser kanonbra ut verkligen. Hur mkt jobb la du ner på färgkorrigering Nisse i ditt testklipp? Hur ser arbetsflödet ut?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Ser kanonbra ut verkligen. Hur mkt jobb la du ner på färgkorrigering Nisse i ditt testklipp? Hur ser arbetsflödet ut?

Även fast jag kör raw är det inte särskilt mycket faktiskt,
Jag redigerade direkt från SSDn och det går ungefär så här,
1. Importerar första dng-filen till After Effects som då frågar om jag vill ha hela sekvensen.
2. Vid importen öppnas Adobe Camera Raw automatiskt och där trycker jag först på "auto" white balance och "auto" adjust för att få en grund (oftast ser det kanon ut redan då). Sedan tweekar jag lite och lägger på saker som sharpening, clarity osv så det ska se ut precis som jag vill och för att få bort "auto" eftersom det annars kommer ändras bild för bild. Innan jag klickar på "ok" sparar jag inställningarna.
3. När jag klickat "ok" så tar jag nästa och lägger på min sparade inställning, är klippen tagna vid samma tillfälle och ungefär samma exponering funkar det och jag klickar "ok" direkt, annars kanske jag gör någon liten ändring.
4. När jag fixat alla markerar jag alla i After Effects och drar samtliga till "new comp" och klickar i att den ska skicka dem direkt till render que.
5. Där renderar jag ut dem till något redigt codec typ Apple Prores HQ i 2.5K. Nu renderar jag dom till datorns hårddisk.
6. Woila, prores filerna behandlar du precis som vilka klipp som helst. Är det lite off så är Prores fortfarande så pass mäktigt att du kan justera ganska mycket i efterhand. Är det helt åt helvete kan du bara rendera ut en ny från raw-filen och slänga över den gamla så ändar det automatiskt. Sista graden gör jag direkt i Premiere/After Effects, Magic Bullet Looks eller i Film Convert, det beror ju lite på vad jag vill få för look.

På vissa klipp kan man tänka på att välja en bildruta i mitten istället för den första. Ta tex en scen där någon tänder en lampa i mitten. Då öppnar man bara en ruta, ändrar, sparar inställning, slänger, öppnar igen men då den första och väljer sekvens.

Detta arbetssätt funkar även i Lightroom, Photoshop eller vad man nu har för Raw-converterare och sedan kan man använda Final Cut, Sony Vegas, Avid eller vad som helst. Skillnaden kan vara att i Photoshop så exporterar man alla dngs som jpegar och importerar i redigeringen som en sequense. jag gillar After Effects modellen eftersom den går snabbt och jag kan rendera alla på en gång.

Men det bästa egentligen är såklart Davinci Resolve och jag skulle så jävla gärna vilja börja använda det. De tutorials jag sett är verkligen coola. Problemet är mitt grafikkort, programmet är väldigt kräset. Samtidigt som jag skulle vilja köpa en ny dator kommer det dröja ett par månader tills jag är redo för den investeringen. Så jag funderar på att sälja Resolve för ca $400 på ebay så länge och sedan köpa det av någon annan om ett halvår då priset säkert gått ner ännu mer. Köper man det löst utan kamera kostar det $1000 men det har blivit inflation eftersom så många köpt kameran men inte har datorkraften till att driva det.

Ett enkelt sätt för dig att testa är att ladda ner testklippen in raw som John Brawley la upp. Här är de bästa guiderna jag hittat och i den sista finns länkar till klippen. Om du vet nån bra delningstjänst kan du få ett sådant där extrem exponerat av mig.
http://vimeo.com/65082191
http://vimeo.com/65847739
http://philipbloom.net/2012/08/23/grading-the-blackmagic-cine...

Den enda tid eller moment som lagts till mot normal redigering är ju den där första vändan i After Effects men dels så sparar det lite tid i slutet eftersom det är i princip helt color correctat när det kommer till redigering. Sedan tar själva renderingen lite tid men det är så FET JÄVLA VÄRT DET när man ser resultatet (vimeo är ingen bra referens) plus att under tiden som det tuggar kan man ju göra annat.
Den här ligger så man får ladda ner en högupplöst version på 1Gb, http://vimeo.com/groups/blackmagic/videos/49272792

PS. Det sägs att i nästa uppdatering av Adobe CC så får premiere möjlighet att redigera DNG direkt i timelinen via proxy från speedgrade.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Även fast jag kör raw är det inte särskilt mycket faktiskt,
Jag redigerade direkt från SSDn och det går ungefär så här,
1. Importerar första dng-filen till After Effects som då frågar om jag vill ha hela sekvensen.
2. Vid importen öppnas Adobe Camera Raw automatiskt och där trycker jag först på "auto" white balance och "auto" adjust för att få en grund (oftast ser det kanon ut redan då). Sedan tweekar jag lite och lägger på saker som sharpening, clarity osv så det ska se ut precis som jag vill och för att få bort "auto" eftersom det annars kommer ändras bild för bild. Innan jag klickar på "ok" sparar jag inställningarna.
3. När jag klickat "ok" så tar jag nästa och lägger på min sparade inställning, är klippen tagna vid samma tillfälle och ungefär samma exponering funkar det och jag klickar "ok" direkt, annars kanske jag gör någon liten ändring.
4. När jag fixat alla markerar jag alla i After Effects och drar samtliga till "new comp" och klickar i att den ska skicka dem direkt till render que.
5. Där renderar jag ut dem till något redigt codec typ Apple Prores HQ i 2.5K. Nu renderar jag dom till datorns hårddisk.
6. Woila, prores filerna behandlar du precis som vilka klipp som helst. Är det lite off så är Prores fortfarande så pass mäktigt att du kan justera ganska mycket i efterhand. Är det helt åt helvete kan du bara rendera ut en ny från raw-filen och slänga över den gamla så ändar det automatiskt. Sista graden gör jag direkt i Premiere/After Effects, Magic Bullet Looks eller i Film Convert, det beror ju lite på vad jag vill få för look.

På vissa klipp kan man tänka på att välja en bildruta i mitten istället för den första. Ta tex en scen där någon tänder en lampa i mitten. Då öppnar man bara en ruta, ändrar, sparar inställning, slänger, öppnar igen men då den första och väljer sekvens.

Detta arbetssätt funkar även i Lightroom, Photoshop eller vad man nu har för Raw-converterare och sedan kan man använda Final Cut, Sony Vegas, Avid eller vad som helst. Skillnaden kan vara att i Photoshop så exporterar man alla dngs som jpegar och importerar i redigeringen som en sequense. jag gillar After Effects modellen eftersom den går snabbt och jag kan rendera alla på en gång.

Men det bästa egentligen är såklart Davinci Resolve och jag skulle så jävla gärna vilja börja använda det. De tutorials jag sett är verkligen coola. Problemet är mitt grafikkort, programmet är väldigt kräset. Samtidigt som jag skulle vilja köpa en ny dator kommer det dröja ett par månader tills jag är redo för den investeringen. Så jag funderar på att sälja Resolve för ca $400 på ebay så länge och sedan köpa det av någon annan om ett halvår då priset säkert gått ner ännu mer. Köper man det löst utan kamera kostar det $1000 men det har blivit inflation eftersom så många köpt kameran men inte har datorkraften till att driva det.

Ett enkelt sätt för dig att testa är att ladda ner testklippen in raw som John Brawley la upp. Här är de bästa guiderna jag hittat och i den sista finns länkar till klippen. Om du vet nån bra delningstjänst kan du få ett sådant där extrem exponerat av mig.
http://vimeo.com/65082191
http://vimeo.com/65847739
http://philipbloom.net/2012/08/23/grading-the-blackmagic-cine...

Den enda tid eller moment som lagts till mot normal redigering är ju den där första vändan i After Effects men dels så sparar det lite tid i slutet eftersom det är i princip helt color correctat när det kommer till redigering. Sedan tar själva renderingen lite tid men det är så FET JÄVLA VÄRT DET när man ser resultatet (vimeo är ingen bra referens) plus att under tiden som det tuggar kan man ju göra annat.
Den här ligger så man får ladda ner en högupplöst version på 1Gb, http://vimeo.com/groups/blackmagic/videos/49272792

PS. Det sägs att i nästa uppdatering av Adobe CC så får premiere möjlighet att redigera DNG direkt i timelinen via proxy från speedgrade.

Har inte sådär jättestor koll på postproduktion förutom renodlad redigering. När jag korrigerar färger gör jag det direkt i Premiere cc. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa andra program du nämner som film resolve, magic bullet och davinci. Kan man göra saker i dessa program som inte går att göra i Premiere ? Kan man typ importera en tidslinje från premiere?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Har inte sådär jättestor koll på postproduktion förutom renodlad redigering. När jag korrigerar färger gör jag det direkt i Premiere cc. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa andra program du nämner som film resolve, magic bullet och davinci. Kan man göra saker i dessa program som inte går att göra i Premiere ? Kan man typ importera en tidslinje från premiere?

Ja det finns lite saker som inte går och det finns saker som går, men går betydligt lättare i dessa.

Davinci Resolve är i princip det fetaste som finns för vanliga dödliga men används också tex för att korrigera storfilmer som Avatar. I det kan du tex ta bort Moire och Color fringing. Corrigera förgrund och bakgrund olika, den har inbyggd tracker osv osv.

Magic Bullet Looks använder jag som plugin i premiere och after effects. Det gör allt enklare, snabbare och mer tillgängligt. Det finns presets att bläddra igenom och sedan tweeka efter behag, eller så kör man från scratch. Rekomenderar att du kollar på Film Riots tutorial på Color Gradeing, då använder han looks.

Filmconvert kör jag som stand alone men importerar timelinen som proxy från premiere. Det går att göra riktigt enkel o fin färgsättning i den. ungefär lika lätt som i Final Cut. Men den är också överlägsen om du snabbt vill få till "film looken". Du kan helt enkelt välja vilken film du vill simulera (fuji, kodak mfl), välja hur mycket gryn det ska läggas på, vilken sensorstorlek du vill simulera samt använda en "three way colort correction". Sjukt enkelt. Har du dessutom filmat i prores med en black magic, cinestyle med en canon eller varför inte red epic så finns det inbyggda "Lut" att klicka i så är de där svårigheterna Dave Dougdale pratade om i princip bortblåsta. Sedan sitter ju folk och gör "Custom Luts" precis som till Resolve.

Testa en trial på Film Convert, du får hela programvaran men det blir vattenstämplar i renderingen. Den funkar som plugin till Adobe CC men jag tror det var mer features om man tog den stand alone och det står enkelt beskrivet hur proxy importen funkar. Får du lust att köpa det är det 30% rabbat via Philip Blooms blogg.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja det finns lite saker som inte går och det finns saker som går, men går betydligt lättare i dessa.

Davinci Resolve är i princip det fetaste som finns för vanliga dödliga men används också tex för att korrigera storfilmer som Avatar. I det kan du tex ta bort Moire och Color fringing. Corrigera förgrund och bakgrund olika, den har inbyggd tracker osv osv.

Magic Bullet Looks använder jag som plugin i premiere och after effects. Det gör allt enklare, snabbare och mer tillgängligt. Det finns presets att bläddra igenom och sedan tweeka efter behag, eller så kör man från scratch. Rekomenderar att du kollar på Film Riots tutorial på Color Gradeing, då använder han looks.

Filmconvert kör jag som stand alone men importerar timelinen som proxy från premiere. Det går att göra riktigt enkel o fin färgsättning i den. ungefär lika lätt som i Final Cut. Men den är också överlägsen om du snabbt vill få till "film looken". Du kan helt enkelt välja vilken film du vill simulera (fuji, kodak mfl), välja hur mycket gryn det ska läggas på, vilken sensorstorlek du vill simulera samt använda en "three way colort correction". Sjukt enkelt. Har du dessutom filmat i prores med en black magic, cinestyle med en canon eller varför inte red epic så finns det inbyggda "Lut" att klicka i så är de där svårigheterna Dave Dougdale pratade om i princip bortblåsta. Sedan sitter ju folk och gör "Custom Luts" precis som till Resolve.

Testa en trial på Film Convert, du får hela programvaran men det blir vattenstämplar i renderingen. Den funkar som plugin till Adobe CC men jag tror det var mer features om man tog den stand alone och det står enkelt beskrivet hur proxy importen funkar. Får du lust att köpa det är det 30% rabbat via Philip Blooms blogg.

Tack för den infon och sammanfattningen. Ska helt klart försöka sätta mig in mer i detta!

Permalänk

Känner ni till om det finns någon bra kurs i Stockholmsområdet så man kan lära sig det här med färgkorrigering.Visst man kan sitta med tutorials men skulle vara skönt att få en riktig genomgång så man inte missar något väsentligt. Skulle vara rätt klockrent att köpa en black magic camera och gå en kurs i post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Känner ni till om det finns någon bra kurs i Stockholmsområdet så man kan lära sig det här med färgkorrigering.Visst man kan sitta med tutorials men skulle vara skönt att få en riktig genomgång så man inte missar något väsentligt. Skulle vara rätt klockrent att köpa en black magic camera och gå en kurs i post.

Nej jag inte på rak arm. Det finns ju fristående betalkurser i After Effects osv men i ärlighetens namn hålls ju de av folk på ungefär samma nivå som det bättre tutorials man finner på nätet.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej jag inte på rak arm. Det finns ju fristående betalkurser i After Effects osv men i ärlighetens namn hålls ju de av folk på ungefär samma nivå som det bättre tutorials man finner på nätet.

Det är iof sant. Får se hur jag går vidare med detta. Är väll bara att lära sig grunderna och sen "learn from error".

Har för övrigt nördat in mig på C100, satan vilken skillnad mot alla DSLR trots närapå likvärdigt codec. Skulle vara trevligt att vänta på Blackmagic 4k men måste ha en bra kamera relativt snart. Men kanske att c100 är bättre lämpat för mig än Black Magic 4k då jag behöver kameran till en dokumentärfilm, eller vad tror ni? Så C100 och Pocket-kameran borde ju täcka det mesta.

Rätt häpnadsväckande ändå denna jämförande video nedan, C100 vs DSLR (7d).

http://vimeo.com/64742399

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Det är iof sant. Får se hur jag går vidare med detta. Är väll bara att lära sig grunderna och sen "learn from error".

Har för övrigt nördat in mig på C100, satan vilken skillnad mot alla DSLR trots närapå likvärdigt codec. Skulle vara trevligt att vänta på Blackmagic 4k men måste ha en bra kamera relativt snart. Men kanske att c100 är bättre lämpat för mig än Black Magic 4k då jag behöver kameran till en dokumentärfilm, eller vad tror ni? Så C100 och Pocket-kameran borde ju täcka det mesta.

Rätt häpnadsväckande ändå denna jämförande video nedan, C100 vs DSLR (7d).

http://vimeo.com/64742399

c100 är fan den ultimata doku-kameran just nu IMO. Lägger du till en Atomos Ninja 2 för ca 5k på blocket så får du ju samma codec dom c300.

Permalänk
Skrivet av Punchdrunk:

Det är iof sant. Får se hur jag går vidare med detta. Är väll bara att lära sig grunderna och sen "learn from error".

Har för övrigt nördat in mig på C100, satan vilken skillnad mot alla DSLR trots närapå likvärdigt codec. Skulle vara trevligt att vänta på Blackmagic 4k men måste ha en bra kamera relativt snart. Men kanske att c100 är bättre lämpat för mig än Black Magic 4k då jag behöver kameran till en dokumentärfilm, eller vad tror ni? Så C100 och Pocket-kameran borde ju täcka det mesta.

Rätt häpnadsväckande ändå denna jämförande video nedan, C100 vs DSLR (7d).

http://vimeo.com/64742399

Håller med Nisse-Tuta till 100% att C100 är den bästa dokumentär-kameran just nu (med prisvärdhet och arbetsflöde i åtanke)!

Production 4K's arbetsflöde i RAW är INTE att rekommendera men jag får anta att du ska skjuta i ProRes. Räkna med att köpa en rigg, dessutom blir det ett jävla jobb vid run&gun tagningar då någon inte tänkte till riktigt runt formfaktorn..
Personligen (och det är en helt personlig åsikt) skulle jag ändå välja productionkameran just för det dynamiska omfånget och 4K. Skulle dock köpa mig en annan monitor då jag inte riktigt känner att man kan lita på den interna i olika miljöer.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Bra synpunkter så drog iväg en beställning på c100 + Atomos Ninja 2 för har ändå inte tid och vänta på Production 4k. Har plåtat lite tidigare med c300 och älskade den så detta blir nog bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Bra synpunkter så drog iväg en beställning på c100 + Atomos Ninja 2 för har ändå inte tid och vänta på Production 4k. Har plåtat lite tidigare med c300 och älskade den så detta blir nog bra!

Grymt! Du får återkomma med lite testklipp och erfarenheter när du fått den

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Grymt! Du får återkomma med lite testklipp och erfarenheter när du fått den

Absolut!
Börjar dock bli osäker på atomos Ninja. Hur stor skillnad gör den egentligen. Jag har kollat på flera videos som jämför ninja vs achd på c100 och måste säga att av de klipp jag sett ser jag ingen skillnad, även de gradade klippen. Lite skumt tycker jag.

Såg pytte lite skillnad på något enstaka ställe på denna video (1:51 in i videon). Men utöver det knappt märkbart. Funderar på om det kanske är bättre att lägga de pengarna på objektiv.

http://vimeo.com/62729618

Edit: Hittade andra tester där jag såg stor skillnad. Sorry ska sluta skriva om C100 i Black magic tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Absolut!
Börjar dock bli osäker på atomos Ninja. Hur stor skillnad gör den egentligen. Jag har kollat på flera videos som jämför ninja vs achd på c100 och måste säga att av de klipp jag sett ser jag ingen skillnad, även de gradade klippen. Lite skumt tycker jag.

Såg pytte lite skillnad på något enstaka ställe på denna video (1:51 in i videon). Men utöver det knappt märkbart. Funderar på om det kanske är bättre att lägga de pengarna på objektiv.

http://vimeo.com/62729618

Edit: Hittade andra tester där jag såg stor skillnad. Sorry ska sluta skriva om C100 i Black magic tråden

nej, skillnaden är inte mega stor men den ger dig HD-broadcast kvalitet.
för mig får du skriva om c100 i tråden. Jag själv skriver ju om bmcc o pocket tråden.
har funderat på att starta en ny tråd. Vi kanske skulle ha en för "feta videokameror" typ bmcc, c100, xf100 osv. Dvs inte dslr och inte konsument handycams. Där kan vi surra fritt om nijas, codec, collir correction, stabiliseringar, externa monitors, ljud osv.

finns ju forum som dvxuser MFL men det är kul med ett på svenska.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

nej, skillnaden är inte mega stor men den ger dig HD-broadcast kvalitet.
för mig får du skriva om c100 i tråden. Jag själv skriver ju om bmcc o pocket tråden.
har funderat på att starta en ny tråd. Vi kanske skulle ha en för "feta videokameror" typ bmcc, c100, xf100 osv. Dvs inte dslr och inte konsument handycams. Där kan vi surra fritt om nijas, codec, collir correction, stabiliseringar, externa monitors, ljud osv.

finns ju forum som dvxuser MFL men det är kul med ett på svenska.

Låter bra Nisse, starta en ny tråd för feta kameror

Edit: Btw angående Ninja. Om man vet vad man ska titta efter kan man se rätt stor skillnad. Det verkar speciellt vara delar med starka färger som påverkar mest. Antar att det är 422 i färg som påverkar mycket, speciellt i post. SÅg något exempel med rött där skillnaden var enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Låter bra Nisse, starta en ny tråd för feta kameror

Edit: Btw angående Ninja. Om man vet vad man ska titta efter kan man se rätt stor skillnad. Det verkar speciellt vara delar med starka färger som påverkar mest. Antar att det är 422 i färg som påverkar mycket, speciellt i post. SÅg något exempel med rött där skillnaden var enorm.

Sen ger det ju en extra display också som kan visa audiometers med mera. Sen kan man ju lämna den hemma när man gör något enklare. Som du sa så är det inbyggda codecen jävligt fin den med.
Ninjan har du ju kvar sen till andra kameror tex pocket cam så har du löst problemet med dyra sd-kort och avsaknaden av info i displayen typ audio meters.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Sen ger det ju en extra display också som kan visa audiometers med mera. Sen kan man ju lämna den hemma när man gör något enklare. Som du sa så är det inbyggda codecen jävligt fin den med.
Ninjan har du ju kvar sen till andra kameror tex pocket cam så har du löst problemet med dyra sd-kort och avsaknaden av info i displayen typ audio meters.

Just det den är ju faktiskt väldigt bra att ha till pocket-kameran, speciellt om det kommer funka med raw sen.

Edit: Eller vad dum jag är, Ninjan kan väll knappast sluka raw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Just det den är ju faktiskt väldigt bra att ha till pocket-kameran, speciellt om det kommer funka med raw sen.

Edit: Eller vad dum jag är, Ninjan kan väll knappast sluka raw

Nä det blir väl svårare, eller kanske föresten, måste forska i det.
EDIT, nej det går ju såklart inte kom jag på, det är ju hdmi, tänkte i ett svagt ögonblick att det var typ TB eller usb 3.
Nu startade jag en videokameratråd, ska vi prova att driva diskussionen där o se om det funkar.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nä det blir väl svårare, eller kanske föresten, måste forska i det.
EDIT, nej det går ju såklart inte kom jag på, det är ju hdmi, tänkte i ett svagt ögonblick att det var typ TB eller usb 3.
Nu startade jag en videokameratråd, ska vi prova att driva diskussionen där o se om det funkar.

Gjorde en liten genomgång i den nya tråden av vad jag kommit fram till under kvällen efter beställningen av Ninja 2

Permalänk
Medlem

Idag hade jag min första hands on med Pocket Camera, måste säga att den var otroligt skön att hålla i. Välbalanserad och kändes solid. Det svarta greppet är väldigt gummiliknande.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Idag hade jag min första hands on med Pocket Camera, måste säga att den var otroligt skön att hålla i. Välbalanserad och kändes solid. Det svarta greppet är väldigt gummiliknande.

o.O vart hittade du en att testa? Finns dom som visningsex?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

o.O vart hittade du en att testa? Finns dom som visningsex?

Nä. en kille på jobbet kom förbi. Lite läskigt att jag kunde visa honom hur vissa funktioner funkade utan att någonsin tidigare hållit i en, då är man kanske lite väl nernördad

Men den var grym, ett givet köp utan om eller men.

Den finns ju stadigt på hylla i USA nu och när det skedde med BMCC tog det bara 2 veckor innan svenska butiker hade dem mest hela tiden eller i vart fall med 3-4 dagars leveranstid.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nä. en kille på jobbet kom förbi. Lite läskigt att jag kunde visa honom hur vissa funktioner funkade utan att någonsin tidigare hållit i en, då är man kanske lite väl nernördad

Men den var grym, ett givet köp utan om eller men.

Den finns ju stadigt på hylla i USA nu och när det skedde med BMCC tog det bara 2 veckor innan svenska butiker hade dem mest hela tiden eller i vart fall med 3-4 dagars leveranstid.

Fast till mig har dom inte hört av sig än =(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Fast till mig har dom inte hört av sig än =(.

När min kom var det första batchen och jag var nr15 så säg att de får minst 20st i veckan. Borde gå ganska fort.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

När min kom var det första batchen och jag var nr15 så säg att de får minst 20st i veckan. Borde gå ganska fort.

Får se om jag över huvud taget har råd nu och även om jag kommer ha råd funderar jag på om jag vill ha den. Är det inte lustigt att man väntat på nått så länge sen är man osäker om man ens vill ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Får se om jag över huvud taget har råd nu och även om jag kommer ha råd funderar jag på om jag vill ha den. Är det inte lustigt att man väntat på nått så länge sen är man osäker om man ens vill ha den.

Ja, jag är visserligen säker på att jag vill ha den, speciellt efter idag.
Men vi sitter ju typ i samma båt, i vart fall liknande båtar och för mig är avvakta det smarta valet. Men det är endast av ekonomiska skäl.
Vilket också är ironiskt med tanke på hur billig imo den är.

Permalänk
Medlem

Det var nästan så jag hoppades raw-uppdateringen skull dröja ett tag eftersom då finns det ingen vettig anledning till att inte köpa kameran och jag behöver handla lite annat smått och gott till stora kameran först.
Men det händer redan grejer,
http://nofilmschool.com/2013/10/raw-support-coming-soon-black...

Permalänk

Talkshow från IBC 2013

James Tonkin filmar artister/band som Robbie Williams och Coldplay. Berättar även om hur han använder Pocket-kameran i sitt arbete.
http://www.newsshooter.com/2013/09/20/ibc-2013-teradek-replay...

Black Magic blir intervjuade om sin syn på kameratillverkning, pocket, White orbs osv...
http://www.newsshooter.com/2013/09/15/ibc-2013-teradek-replay...

Permalänk
Medlem

I och med Pansonics release av sin nya kamera lanserade de också det som nu kan bli mitt "weapon of choise" på bmpcc, ett 15/1.7
Tycker mycket om 20/1.7 använde det i 9 av 10 fall på OMDn så lite vidare för att kompensera pocketens extra crop borde vara perfa.

http://www.43rumors.com/panasonic-gm1-and-12-32mm-lens-offici...

Permalänk
Medlem

Color Correction för Nybörjare

Eftersom bmpcc kostar så lite så har det dykt upp en väldans massa människor på olika forum som undrar hur det här med färgkorrigering går till. Och eftersom det var svinkallt igår stannade jag inne mest hela dagen och satte ihop en liten tutorial.
Den lämnar ganska mycket att önska men betänk att den är för absoluta nybörjare,