Följ Black Week på SweClockers

Blackmagic Pocket Cinema Camera

Permalänk
Medlem

Blackmagic Pocket Cinema Camera

Då var den förhandsbokad.
http://www.blackmagicdesign.com/products/blackmagicpocketcine...

Blackmagic Pocket Cinema Camera
Technical SpecificationsDescription
The world’s most compact Super 16 digital film camera features an elegant magnesium alloy chassis, 13 stops of dynamic range, Super 16 sensor size, high quality Apple ProRes 422 (HQ) and lossless compressed CinemaDNG RAW recording, as well as interchangeable optics with an active Micro Four Thirds lens mount, all packed into an incredibly tiny size. Includes power supply, removable/rechargeable battery and wrist strap.

Price$995
Camera FeaturesEffective Sensor Size
12.48mm x 7.02mm

Effective Resolution
1920 x 1080

Shooting Resolutions
Lossless CinemaDNG RAW and Apple ProRes 422 (HQ) at 1920 x 1080

Frame Rates
23.98p, 24p, 25p, 29.97p, 30p

Dynamic Range
13 stops

Focus
Focus button turns on peaking.
Iris Control
Iris button automatically adjusts the lens iris settings so no pixel is clipped in film mode. Scene average auto exposure in video mode.

Lens Mount
Active MFT

Screen Dimensions
3.5" and 800 x 480 resolution.

Screen Type
Integrated LCD.

Metadata Support
Automatic camera data and user data such as shot number, filenames and keywords.
Controls
4 way directional controller for navigating menus and entering metadata. Push buttons for recording and transport control.

Microphone
Integrated stereo microphone.

Speaker
Integrated mono speaker.

Mounting Options
1 x 1/4"-20 UNC thread mounting point on top of camera. 1 x 1/4"-20 UNC thread tripod mount.
Storage FeaturesStorage Type
Removable SDXC, SDHC cards.

Storage Format
SD card can be formatted in either exFAT or HFS+
Storage Rates
220 Mbps using Apple ProRes 422 (HQ)

Compressed Recording Formats
Apple ProRes 422 (HQ) in QuickTime MOV, lossless CinemaDNG RAW. Recording in 1920 x 1080 with choice of Film or Video Dynamic Range.
ConnectionsHDMI Video Output
1 x Micro HDMI Type D output.

Analog Audio Input
1 x 3.5mm stereo audio.
Analog Audio Output
1 x 3.5mm stereo jack headphone output.

HDMI Audio Output
2 channels 48 kHz and 24 bit.
Remote Control
1 x 2.5mm LANC for Rec Start/Stop, Iris Control and Focus.

Computer Interface
USB 2.0 mini B port for software updates and configuration.

Permalänk
Medlem

Filmer om, av och med BMPCC

Tänkte samla lite filmer här som kan vara intressanta och sådana som vi i tråden gjort.
Om det är någon ni vill lägga till så hojta till.

Recensioner

Blunty,

Dave Dougdale,

Philip Bloom,

Nisse-Tuta,

Riktigt Snygga videor

Från oss i tråden

Bran,

Nisse-Tuta,

Holck,

Permalänk

Den verkar riktigt intressant för min del också men blir ingen bokning förrän fler tester dykt upp.
Efter att ha sett vad Blackmagic Cinema Camera åstadkommer så blev jag intresserad av deras produkter men priset har varit lite för högt för min smak.
Har tidigare filmat med GoPro eller Nikon D5100 och tänkte kasta ut GoPro'n eftersom kvalitén är lite för låg för min smak.
Vill helst se någon som testar Pocket kameran med adapter och Nikon objektiv så jag kan kombinera den med en D800 för lite högre kvalité på foton/filmer. Det som lockar med den här kameran är just omfånget men även hur bra den presterar i mindre ljusa miljöer annars håller jag mig nog till DSLR då det räcker gott för mina ändamål.

Hojta gärna till när du har fått tag på en bra recension, helst en video-recension där man får se lite exempel.
Eller när du fått hem den vore det kul att ta del av lite intryck och lite filmtester.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Den verkar riktigt intressant för min del också men blir ingen bokning förrän fler tester dykt upp.
Efter att ha sett vad Blackmagic Cinema Camera åstadkommer så blev jag intresserad av deras produkter men priset har varit lite för högt för min smak.
Har tidigare filmat med GoPro eller Nikon D5100 och tänkte kasta ut GoPro'n eftersom kvalitén är lite för låg för min smak.
Vill helst se någon som testar Pocket kameran med adapter och Nikon objektiv så jag kan kombinera den med en D800 för lite högre kvalité på foton/filmer. Det som lockar med den här kameran är just omfånget men även hur bra den presterar i mindre ljusa miljöer annars håller jag mig nog till DSLR då det räcker gott för mina ändamål.

Hojta gärna till när du har fått tag på en bra recension, helst en video-recension där man får se lite exempel.
Eller när du fått hem den vore det kul att ta del av lite intryck och lite filmtester.

Ja jag har ju tagit beslutet att sälja min Canon för att istället skaffa Gh2 eller Gh3, på så sätt kommer jag redan äga ett par m4/3 objektiv när den dyker upp.
Det taktar också ganska bra med planen att köpa Cinema Camera eller 4k varianten nästa sommar eftersom MTF imo är lite "smartare" på de kamerorna för den typ av film jag gör.

Jag tycker de två filmer som finns på vimeo när en kille filmat frihand på en marknad är tillräckligt för att chansa och förhandsboka. Jag tror inte det skulle vara ett problem att sälja den om jag inte blev nöjd, jag tror snarare det kommer vara svårt att hålla sig från att inte sälja den för det dubbla om man får ett tidigt ex.
Det är fortfarande strykande åtgång på överprisade Cinema Cameras på ebay, trots att väntetiden på tex adorama bara är ca tre veckor nu för tiden (ef-modellen).

Ska bli spännande på kommande filmer med lite olika objektivtest.

Permalänk
Medlem

Då kom det iallafall jag väntat mest på och det jag tycker saknades i första filmen som släptes från Pocket Camera, low light och SDOF.
Nu vill jag verkligen ha den.
https://vimeo.com/66955436

Permalänk

Om det är en 5D Mark3 du sitter på hade jag väntat att sälja den iom magic lanterns senaste upptäckter om hur kameran kan filma i raw och kan sopa mattan med de flesta andra kameror

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Om det är en 5D Mark3 du sitter på hade jag väntat att sälja den iom magic lanterns senaste upptäckter om hur kameran kan filma i raw och kan sopa mattan med de flesta andra kameror

Nej det är inte en mkiii.

Men du vet väl att Blackmagik Cinema Camera kostar lika mycket som en mkiii, filmar i 2.5K Raw i både 24 och 30 fps (mkiii bara 24), har bättre dynamik och har tex xlr.

En Blackmagic Production kostar iofs lite mer men filmar i 4k RAW och har global shutter.

En Blackmagic Pocket förväntas kosta ca 9000 och slår mkiii i fps (raw annars nej) och uppenbarligen behändighet då den är knappt större än en Smartphone.

Jag tänkte köpa både pocket Camera som filmar upp till 30fps 1080p raw och Cinema MTF som kör 2.5k raw, utan Magic lantern eller liknande för sammanlagt mindre än en mkiii.

Så jag håller inte med om att den sopar mattan med Blackmagic, Red mfl. Jag säger inte att det inte är en bra kamera för det är det, en mycket bra kamera till och med, men sopa mattan tycker jag är att ta i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jahaja,
Nu kom tredje filmen från den lille kameran, börjar få lite köpabstinens.
http://vimeo.com/67562461

Permalänk
Medlem

Mmm...med tanke på att man redan har några m4/3 objektiv och att pocket-varianten är så "billig" så lockar det en hel del

Såg att Scandinavian Photo kommer ta in dem med... Juli sa du, har du något närmare datum för släpp?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

Mmm...med tanke på att man redan har några m4/3 objektiv och att pocket-varianten är så "billig" så lockar det en hel del

Såg att Scandinavian Photo kommer ta in dem med... Juli sa du, har du något närmare datum för släpp?

nä inte mer precist än"slutet" på juli.
på BMC-forumet är de i extas nu över att de första som beställde Cinema Camera med m4/3 i september förra året skulle få dem nu på fredag, så vi får väl se.
men deras VD sa i veckan att pocket och 4k såg ut att kunna gå ut i någorlunda volymer redan på release dagen.

Permalänk
Medlem

Nu är det snart dags att gå till bankomaten. Juli kan bli "the månad" denna sommar.
https://vimeo.com/68895788

Permalänk
Medlem

Dåså, autofocus confirmed av John Brawley.
Nu är ju autofocus inget vi bryr oss om, men det innebär att all automatik i objektiven tex bländare, OIS osv fungerar.
Det kan vara goda nyheter även för Blackmagic Cinema MFT spekulanter eftersom det troligen är en mjukvarulösning som kommer kunna appliceras på alla kamerorna.
https://twitter.com/brawlster/status/355550178452856832/photo...

Den senaste uppdateringen gav honom också möjlighet att använda gamla 4/3 objektiv med adapter och batteri procent (något som BMCC-ägare saknat).
https://twitter.com/brawlster/status/355512652430188544/photo...
https://twitter.com/brawlster/status/355550020646346754/photo...

Permalänk

Ja, konstigt vore nog annars. Utan stöd för OIS/motsvarande är ju kameran dödfödd. Kameran är väl designad för handhållet utan diverse axelriggar och annat bös.

Imo, största "problemet" med BPCC är ju Super16-sensorn. Omöjligt att hitta bra vidvinkelobjektiv till dom som inte är sämst eller slöa.

Visa signatur

Töjjbonegjoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurt-Olsson:

Ja, konstigt vore nog annars. Utan stöd för OIS/motsvarande är ju kameran dödfödd. Kameran är väl designad för handhållet utan diverse axelriggar och annat bös.

Imo, största "problemet" med BPCC är ju Super16-sensorn. Omöjligt att hitta bra vidvinkelobjektiv till dom som inte är sämst eller slöa.

Vet inte jag, brukar filma med DSLR utan ois, riggar eller annat. Man måste bara öva lite.

Nä vidvinkel kan bli lurigt men du har ju SLR Hyperprime 12mm f1.6 vilket ju blir 36mm på BPCC, sätter man sen på en speedbooster på liknande objektiv för tex Nikon så får man ju ungefär 25mm (ff). Inte super wide men då får man backa det sista
Jag behåller min GH3 till att ta just vidvinkel och 60fps, den kommer ju iofs få agera stillbildskamera och b-cam också.

Permalänk

Jag har aldrig sett bra material utan stabilisering, men du får gärna prove me wrong. Och kom inte och visa något statiskt klipp nu Det är ju alldeles för stor risk att det blir skit utan stabilisering, vilket det oftast blir imo. Framförallt skulle jag aldrig sälja en liten handhållen kamera utan möjlighet till det.. det är som sagt, dödfött. Sitta och rigga upp en såndär kamera är ju ja...?

Jag ser det som en "semesterkamera" on steroids, och för att det då ska bli intressant för mig så behöver jag ett objektiv som är 24mm-50mm (FF eqv.), stabiliserat och bländare på minst f2.8. Och det finns ju inte än Men det hade ju varit jättelätt om de bara hade låtit m43-sensorn varit kvar där inne...

Visa signatur

Töjjbonegjoo

Permalänk
Medlem

Vi lever i olika världar du och jag
Men tur är väl det för det vore trist om alla jobbade på samma sätt.

Permalänk

Då undrar man ju förstås vilken värld du lever i

Nåväl. Är ju fortfarande jävligt stoked, men den som lever får se vad som händer. Intressantast just nu är ju om de lyckas skeppa i Juli... gick ju inte så bra sist.

Visa signatur

Töjjbonegjoo

Permalänk
Medlem

I min värld har man kameran på stativ eller i handen, men då håller man den still och framförallt står still. Snabba panoreringar och att gå/springa med kameran är för amatörer och om jag skickar ut en fotograf som kommer tillbaka med något svajigt handhållet skit så får hen göra om även om de så hade en steadycam
sen finns det såklart undantag typ actionscener, extremsport eller något annat tillfälle då det ger något till filmen. Då får man göra det som behövs för att få till det.

ja visst tror jag de skeppar i tid, det gjorde de sist också. Problemet var att de fick återkalla dem för att ta bort smuts inifrån sensorn och ändra fabriksprocessen. Så så länge det inte blivit något fel i tillverkningen så är det nog lugnt.

Permalänk
Skrivet av Kurt-Olsson:

Jag har aldrig sett bra material utan stabilisering, men du får gärna prove me wrong. Och kom inte och visa något statiskt klipp nu Det är ju alldeles för stor risk att det blir skit utan stabilisering, vilket det oftast blir imo. Framförallt skulle jag aldrig sälja en liten handhållen kamera utan möjlighet till det.. det är som sagt, dödfött. Sitta och rigga upp en såndär kamera är ju ja...?

Jag ser det som en "semesterkamera" on steroids, och för att det då ska bli intressant för mig så behöver jag ett objektiv som är 24mm-50mm (FF eqv.), stabiliserat och bländare på minst f2.8. Och det finns ju inte än Men det hade ju varit jättelätt om de bara hade låtit m43-sensorn varit kvar där inne...

Skrivet av Nisse-Tuta:

I min värld har man kameran på stativ eller i handen, men då håller man den still och framförallt står still. Snabba panoreringar och att gå/springa med kameran är för amatörer och om jag skickar ut en fotograf som kommer tillbaka med något svajigt handhållet skit så får hen göra om även om de så hade en steadycam
sen finns det såklart undantag typ actionscener, extremsport eller något annat tillfälle då det ger något till filmen. Då får man göra det som behövs för att få till det.

ja visst tror jag de skeppar i tid, det gjorde de sist också. Problemet var att de fick återkalla dem för att ta bort smuts inifrån sensorn och ändra fabriksprocessen. Så så länge det inte blivit något fel i tillverkningen så är det nog lugnt.

Har då aldrig sett någon professionell använda OIS. Enligt mig är OIS till video gjort för konsumenter som inte vet hur man ska hålla en kamera.

Hur kameran ser ut i en uppriggning spelar ingen roll för någon, det som spelar roll är det som kommer ut i andra änden. Och i det här fallet låter det sjukt lovande från en såpass liten kamera.

Men Nisse-Tuta, jag antar att du syftar på folk som inte vet vad de gör. Dolly shots och steadicam använt på rätt sätt med koll på horisonten är ju vad som höjer kvalitén enormt genom att flytta kameran i en 3e dimension.

Längtar förresten något EXTREMT till att du får hem din BMPCC! Du får posta en oändlig mängd av testvideor direkt när du får den

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Men Nisse-Tuta, jag antar att du syftar på folk som inte vet vad de gör. Dolly shots och steadicam använt på rätt sätt med koll på horisonten är ju vad som höjer kvalitén enormt genom att flytta kameran i en 3e dimension.

Längtar förresten något EXTREMT till att du får hem din BMPCC! Du får posta en oändlig mängd av testvideor direkt när du får den

Självklart, det jag menar är att för run-n-gun så är det i min värld 1. Stativ 2. Monopod och 3 Handhållet som gäller.

Kamerarörelser är ju någonting fantastiskt, när de fyller ett syfte. Jag ser ingen poäng med att gå och filma om man inte följer efter någon, som typ i actionscener.
Men sen finns ju såklart tusen undantag, slider för att skapa rörelse i statiska objekt eller ge djup, panorering för att täcka ett större område osv. Men de är ju oftast gjorda med just slider/dolly eller på stativ dvs inte handhållet och inte i behov av OIS.

Bra exempel är just de tre filmer som är filmade med Blackmagic Pocket Camera.
I den på marknaden har han visserligen OISen på men i filmen har han ju ändå klippt bort nästan alla kamerarörelser och bara behållit de som är stilla.

I den vid vattnet så används både objektiv med och utan OIS vilket funkar, mest för att han inte viftar med kameran.

Sist har vi den i mörkret där han kör med stativ, min favvo.

Sen det här med att pocket cam inte är tänkt att riggas för då förlorar den sitt syfte är ju imo helt galet tänkt.
En liten kamera som filmar raw i 13 stegs dr för under 10000:-
bara där får den sitt syfte till 100% om den så var 50x50cm och vägde 8 kg. Jag hade köpt den direkt.

Det betyder också att man får Blackmagic kvaliteet i litet format men också i stort när man kör stora riggar för 15000 kronor mindre än en BMCC.

Att man inte skulle uppskatta viktminskningen eftersom man ändå har massa annat o släppa på är ju tvärtom mot hur de flesta tänker. Snarare är det ju råskönt att slippa lite vikt just eftersom man redan har så mycket annat skit att släpa på.

Men sist men inte minst, tänk att slänga på en monopod, en shotgun ovanpå kameran och ett Oly 17/1.8 (50mmff) och bara filma runt. Semesterfilmerna kommer få en helt ny look

Ja jag ser verkligen fram emot den där kameran. Hinner den komma någorlunda i tid får den hänga med på en fotoresa som antingen bär mot Cuba eller Afrika (inte bestämt land där ännu), då jävlar ska det filmas.

Samtidigt börjar jag älska min GH3 som jag köpte för att ha så länge och för att bekanta mig med m4/3. Håller på med en dokumentär och igår märkte jag vilken otrolig tillgång histogrammet i sökaren kan vara.
Ska iofs behålla den för vidvinkel, slowmo och stillbilder men det känns ändå trist att degradera den.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Självklart, det jag menar är att för run-n-gun så är det i min värld 1. Stativ 2. Monopod och 3 Handhållet som gäller.

Kamerarörelser är ju någonting fantastiskt, när de fyller ett syfte. Jag ser ingen poäng med att gå och filma om man inte följer efter någon, som typ i actionscener.
Men sen finns ju såklart tusen undantag, slider för att skapa rörelse i statiska objekt eller ge djup, panorering för att täcka ett större område osv. Men de är ju oftast gjorda med just slider/dolly eller på stativ dvs inte handhållet och inte i behov av OIS.

Bra exempel är just de tre filmer som är filmade med Blackmagic Pocket Camera.
I den på marknaden har han visserligen OISen på men i filmen har han ju ändå klippt bort nästan alla kamerarörelser och bara behållit de som är stilla.

I den vid vattnet så används både objektiv med och utan OIS vilket funkar, mest för att han inte viftar med kameran.

Sist har vi den i mörkret där han kör med stativ, min favvo.

Sen det här med att pocket cam inte är tänkt att riggas för då förlorar den sitt syfte är ju imo helt galet tänkt.
En liten kamera som filmar raw i 13 stegs dr för under 10000:-
bara där får den sitt syfte till 100% om den så var 50x50cm och vägde 8 kg. Jag hade köpt den direkt.

Det betyder också att man får Blackmagic kvaliteet i litet format men också i stort när man kör stora riggar för 15000 kronor mindre än en BMCC.

Att man inte skulle uppskatta viktminskningen eftersom man ändå har massa annat o släppa på är ju tvärtom mot hur de flesta tänker. Snarare är det ju råskönt att slippa lite vikt just eftersom man redan har så mycket annat skit att släpa på.

Men sist men inte minst, tänk att slänga på en monopod, en shotgun ovanpå kameran och ett Oly 17/1.8 (50mmff) och bara filma runt. Semesterfilmerna kommer få en helt ny look

Ja jag ser verkligen fram emot den där kameran. Hinner den komma någorlunda i tid får den hänga med på en fotoresa som antingen bär mot Cuba eller Afrika (inte bestämt land där ännu), då jävlar ska det filmas.

Samtidigt börjar jag älska min GH3 som jag köpte för att ha så länge och för att bekanta mig med m4/3. Håller på med en dokumentär och igår märkte jag vilken otrolig tillgång histogrammet i sökaren kan vara.
Ska iofs behålla den för vidvinkel, slowmo och stillbilder men det känns ändå trist att degradera den.

FAAAAAAn VAD BALLT! höll jag på att skrika ut i rummet

Men har du tittat in på en speedbooster? Hur skulle det para sig med sensorn i kameran? Jag har blivit ganska kär i större sensorer även fast jag inte alltid har användningen för dem, har bara blivit van vid APS-C sensorn i min DSLR och har svårt att tänka mig att gå ner till s16 då jag många gånger vill kunna ha riktigt vid optik (kör steadicam). Men vi får se vad det blir, är riktigt sugen på en Produktion 4K men jag känner på mig att Blackmagic inte är klara. Väntar något förbättrat vid NAB 2014, kanske vi får se utbytbart torn för lättare konvertering till PL optik eller Nikon fäste (även fast det redan finns adaptrar till det) hoppas även på en bättre skärm och förbättrad firmware med linegen och waveform.

Men 4K i RAW sitter inte helt fel, sista men absolut största problemet jag har med kamerorna är frameraten. Jag förstår att det är svårare och dyrare att tillverka men jag vill kunna skuta 300 fps i 1080p. Nu ställer jag RED epic krav men jag ser inte riktigt varför Blackmagic inte skulle kunna göra det möjligt och lägga på en $1000.
Innan NAB 2012 var det ju ingen som trodde på en RAW kamera för $3000, det var helt omöjligt. Och efter det kom NAB 2013 som en chock! Vem hade någonsin kunnat fantisera om 4K i RAW för $4000, närmsta vi kunde komma var kinesiska kineraw för runt $8000 som ändå bara klarade 2K..
Jag hoppas på ännu ett dunderår hos Blackmagic!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Skeppades i tid? "What we can do is tell you what we do know, and that is that for their first camera (The EF mount version of the Blackmagic Cinema Camera) customer deliveries started approximately 6 months after the pre-declared shipping date, and it has taken a year to fulfil back-orders" /CVP. Det tycker inte jag är att skeppas i tid.

OIS är ett perfekt komplement för Run n Gun. Stativ har ingenting med Run n Gun göra, oavsett vilken värld man lever i, monopod undantaget. Att OIS finns har ingenting med "konsumenter som inte vet hur man håller en kamera" att göra, utan med att konsumentkamerorna idag inte väger 5kg och sitter på axeln som förr i tiden. Det blir helt enkelt inte stabilt nog för att eliminera micro-jitter, och då har man löst det med optisk stabilisering.

Hur kameran är riggad spelar väl hur stor roll som helst. Inte tar du med dig en axelrigg, jib, dolly eller ens ett stativ till Bahamas om du ska dit på semester, speciellt om man skulle ha en BPCC? Likt förbannat vill du väl ha bra material efter en sån resa ändå? En monopod är imo gränsen på vad man skulle ta med sig. Återigen så är OIS perfekt om man inte orkar mecka med sig prylarna och inte bara ska filma en palm rakt uppåner.

Hur saker ser ut i professionellt användande spelar väl inte så stor roll, för det är väl inte ens något vi diskuterar här. För visst var det väl så Nisse-Tuta att du, precis som jag, mest "filmar polarna på semestern"

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=VBGcCSNTcPo&t=1m10s - Ganska bra exempel från en av dina egna videos där OIS hade suttit ganska fint. Tycker du inte?

Visa signatur

Töjjbonegjoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

FAAAAAAn VAD BALLT! höll jag på att skrika ut i rummet

Men har du tittat in på en speedbooster? Hur skulle det para sig med sensorn i kameran? Jag har blivit ganska kär i större sensorer även fast jag inte alltid har användningen för dem, har bara blivit van vid APS-C sensorn i min DSLR och har svårt att tänka mig att gå ner till s16 då jag många gånger vill kunna ha riktigt vid optik (kör steadicam). Men vi får se vad det blir, är riktigt sugen på en Produktion 4K men jag känner på mig att Blackmagic inte är klara. Väntar något förbättrat vid NAB 2014, kanske vi får se utbytbart torn för lättare konvertering till PL optik eller Nikon fäste (även fast det redan finns adaptrar till det) hoppas även på en bättre skärm och förbättrad firmware med linegen och waveform.

Men 4K i RAW sitter inte helt fel, sista men absolut största problemet jag har med kamerorna är frameraten. Jag förstår att det är svårare och dyrare att tillverka men jag vill kunna skuta 300 fps i 1080p. Nu ställer jag RED epic krav men jag ser inte riktigt varför Blackmagic inte skulle kunna göra det möjligt och lägga på en $1000.
Innan NAB 2012 var det ju ingen som trodde på en RAW kamera för $3000, det var helt omöjligt. Och efter det kom NAB 2013 som en chock! Vem hade någonsin kunnat fantisera om 4K i RAW för $4000, närmsta vi kunde komma var kinesiska kineraw för runt $8000 som ändå bara klarade 2K..
Jag hoppas på ännu ett dunderår hos Blackmagic!

Jag har anpassat mig ganska bra till m4/3 från aps-c så jag tror jag kommer gilla s16. Tycker gammal 16mm film är mycket tilltalande.
Fast det bästa med m4/3 är priset och storleken.

Speedbooster kommer jag garranterat köpa en, funderar på en med Nikon fattning.
Har du sett Phillip Blooms video med BMCC MFT?
https://vimeo.com/66460037

4K Raw vore något, men då behöver jag en ny dator också. Däremot att bara filma prores i 2.5 k skulle vara fantastiskt användbart om slutprodukten är 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag har anpassat mig ganska bra till m4/3 från aps-c så jag tror jag kommer gilla s16. Tycker gammal 16mm film är mycket tilltalande.
Fast det bästa med m4/3 är priset och storleken.

Speedbooster kommer jag garranterat köpa en, funderar på en med Nikon fattning.
Har du sett Phillip Blooms video med BMCC MFT?
https://vimeo.com/66460037

4K Raw vore något, men då behöver jag en ny dator också. Däremot att bara filma prores i 2.5 k skulle vara fantastiskt användbart om slutprodukten är 1080p.

Filmerna ni länkar ser ju skit ut? Mycket noise och extrem oskärpa även vid fokuspunkten.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurt-Olsson:

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=VBGcCSNTcPo&t=1m10s - Ganska bra exempel från en av dina egna videos där OIS hade suttit ganska fint. Tycker du inte?

nä däremot ett bra exempel på att det inte behövs, kolla i början innan hunden börjar dra i kopplet och jag använder båda händerna, ganska stabilt och det med brännvidd på 90mm (ff).
Tar du ett objektiv som jag skulle kunna tänka mig utan stativ typ 50mm (ff) så hade det inte behövts någon OIS och drar man till med ett motsvarande 25mm så är saken biff.

Nu är vi där igen med "olika världar".
Vi har helt olika inställning till hur "man" filmar, både som konsument och proffs. Det blir som det brukar bli på forum, du säger att ingen tar med sig stativ till Bahamas som att det var det självklaraste i världen medans jag tycker absolut tvärt om, vem fan åker till Bahamas utan stativ?
Återigen, kolla filmerna gjorda med Blackmagic Pocket Cinema Camera, OIS är inget krav. Jag fattar varför det finns och vad man ska ha det till, det jag motsätter mig är att det MÅSTE användas för det är snack.

Dagligen ser jag folk skriva på forum som läses av nybörjare att man måste ha steadycam, rigg, jibb, dyra mikrofoner, OIS, followfocus, dyra datorer osv. det är skitsnack.
Det enda man måste ha är en kamera, ett objektiv, en skitgammal slö dator. thats it, med det kan man skapa film och har då bättre förutsättningar en vad många Oscarsvinnare har haft genom åren.

Sen handlar det som vanligt om de brister som finns i diskussioner på forum och det är basfakta. Nån frågar "vilket objektiv ska jag köpa?" nån svarar "30mm" nästa skriver "hur ska han då kunna fota fåglar",,.., vem fan sa nåt om fåglar.

Ingen av oss har varken rätt eller fel utan vi har olika still och använder vår utrustning på olika sätt till olika saker. Jag får bra betalt när jag gör filmer åt mina kunder eller arbetsgivare så jag känner mig trygg i mitt sätt att jobba. Men samtidigt har jag kollegor som gör ibland nästan helt tvärt om med lika gott resultat.

Jag tror att för varje som köper BMPCC för att den är liten o smidig så är det en som köper den för att sätta sin gigantiska rigg. Själv ska jag ha den till lite allt möjligt men i 90% av fallen kommer den sitta på stativ och mina favvo objektiv har inte ens autofocus så OIS är bara att glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Filmerna ni länkar ser ju skit ut? Mycket noise och extrem oskärpa även vid fokuspunkten.

Tycker du ja

Permalänk

Egentligen håller jag med dig. Forum är ju inte den roligaste diskussionsplatsen direkt.

Angående klippet så tycker jag mig se micro-jitter ungefär hela tiden även om det är relativt stabilt, och det är just micro-jitter som Jag inte klarar av - Därav "mitt krav" på OIS-stöd på BPCC. Är kameran liten och nätt tycker jag att man bör kunna köra den liten och nätt också utan krav att behöva rigga upp den. Micro-jitter är ett störande inslag och det förekommer i alla fokallängder även om den kanske är försumbar vid 24mm FF.

Givetvis är det alltid en bonus att något är kompakt och väger lite, men det känns dumt att man ska behöva rigga upp den till tusen. "Reklamsnubben" på deras hemsida håller den till och med i handen som en liten kompaktkamera och då antar jag att den även riktar sig till den "marknaden" också, som du kanske gissat, är mer min marknad

Och till sist så är det ju som du säger - Hälften av alla objektiv man använder har ju inte ens OIS... då måste man ju ha rigg, stativ eller något annat ändå.

Visa signatur

Töjjbonegjoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurt-Olsson:

Egentligen håller jag med dig. Forum är ju inte den roligaste diskussionsplatsen direkt.

Angående klippet så tycker jag mig se micro-jitter ungefär hela tiden även om det är relativt stabilt, och det är just micro-jitter som Jag inte klarar av - Därav "mitt krav" på OIS-stöd på BPCC. Är kameran liten och nätt tycker jag att man bör kunna köra den liten och nätt också utan krav att behöva rigga upp den. Micro-jitter är ett störande inslag och det förekommer i alla fokallängder även om den kanske är försumbar vid 24mm FF.

Givetvis är det alltid en bonus att något är kompakt och väger lite, men det känns dumt att man ska behöva rigga upp den till tusen. "Reklamsnubben" på deras hemsida håller den till och med i handen som en liten kompaktkamera och då antar jag att den även riktar sig till den "marknaden" också, som du kanske gissat, är mer min marknad

Och till sist så är det ju som du säger - Hälften av alla objektiv man använder har ju inte ens OIS... då måste man ju ha rigg, stativ eller något annat ändå.

Jo visst är det störigt. Jag kör ju som sagt minst monopod. Den där filmen var ju bara ett test som aldrig skulle sparas eller publiceras, därför sket jag i att ta med något stativ, men så kom ju den där jävla bävern kunde ju inte bara slänga det. O inga andra objektiv hade jag ju heller, annars ha jag slängt på 12an direkt.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag har anpassat mig ganska bra till m4/3 från aps-c så jag tror jag kommer gilla s16. Tycker gammal 16mm film är mycket tilltalande.
Fast det bästa med m4/3 är priset och storleken.

Speedbooster kommer jag garranterat köpa en, funderar på en med Nikon fattning.
Har du sett Phillip Blooms video med BMCC MFT?
https://vimeo.com/66460037

4K Raw vore något, men då behöver jag en ny dator också. Däremot att bara filma prores i 2.5 k skulle vara fantastiskt användbart om slutprodukten är 1080p.

Jag följer Philip som en hök

Hur blir det med avståndet mellan bakelement och sensor med nikon? Du kan väl inte sätta en canonadapter på nikon, eller har jag fått det om bakfoten? Se till så att du kan köra både nikon och canon är mitt tips (kanske du redan tänkt på)

Jo 4K är inte något man kan vifta med nu då knappt något har stöd för det, men att downsampla 4K till 1080p, prisa gud vilket resultat det blir liknande gäller ju 2.5K som du skrev. Sen har man förmågan att fiffla lite i kompositionen med 4K fusk fusk fusk men satan så bekvämt!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Jag följer Philip som en hök

Hur blir det med avståndet mellan bakelement och sensor med nikon? Du kan väl inte sätta en canonadapter på nikon, eller har jag fått det om bakfoten? Se till så att du kan köra både nikon och canon är mitt tips (kanske du redan tänkt på)

Jo 4K är inte något man kan vifta med nu då knappt något har stöd för det, men att downsampla 4K till 1080p, prisa gud vilket resultat det blir liknande gäller ju 2.5K som du skrev. Sen har man förmågan att fiffla lite i kompositionen med 4K fusk fusk fusk men satan så bekvämt!

Jag menade Nikon till m4/3,
http://www.metabones.com/buy-speed-booster/nikon-g-mft-speed-...