Bahnhof 100/100 - Är detta bra pris/är de bindningstid?

Permalänk
Medlem

Bahnhof 100/100 - Är detta bra pris/är de bindningstid?

Hej!

Det är så att vi just nu har 24mbit bredband från telia. upp får jag typ max 14mbit och ner 1mbit och det är framförallt ner som jag vill ha högre.

men i alla fall, från bahnhof så har dom ett 100/100 erbjudande här jag bor. de 6 första månaderna är det 164 kr/mån sen efter det så kommer det att kosta 329 kr/mån. Jag undrar bara, är det någon som vet om man kan avsluta detta efter de 6 månaderna eller om de har typ att man måste fortsätta efter de?

Står ingenting om det som jag hittat. Jag vill bara veta så man inte är bunden typ i ett år. Men vad tycker ni om priset? Är det bra för ett 100/100?

Och ni som har Bahnhof, gillar ni dom? Är de bättre/har de bättre priser/erbjudanden än Telia tex?
Bild på erbjudandet---> http://i.imgur.com/0bwyYxv.png

Permalänk
Avstängd

det är bra pris, ja.
jag kör själv bahnhof 100/100 till det priset och är riktigt nöjd med kvaliteten på tjänsten!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

det är bra pris, ja.
jag kör själv bahnhof 100/100 till det priset och är riktigt nöjd med kvaliteten på tjänsten!

Ok gott och höra!

Men är det bindningstid? Vet du det? Låt oss säga att vi har det i 6 månader, kan man då gå över till Telia om vi nu inte skulle vara nöjda?

Permalänk
Medlem

Så du har ADSL när du kan få fiber? Är du säker på att du ens kan få det?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Så du har ADSL när du kan få fiber? Är du säker på att du ens kan få det?

Vad menar du? Har inte så bra koll Du menar att jag inte kan få upp till 100/100? Var ser du det? Har ingen aning om jag kan fixa fiber här vi bor + det kostar väl typ as mkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Det är så att vi just nu har 24mbit bredband från telia. upp får jag typ max 14mbit och ner 1mbit och det är framförallt ner som jag vill ha högre.

men i alla fall, från bahnhof så har dom ett 100/100 erbjudande här jag bor. de 6 första månaderna är det 164 kr/mån sen efter det så kommer det att kosta 329 kr/mån. Jag undrar bara, är det någon som vet om man kan avsluta detta efter de 6 månaderna eller om de har typ att man måste fortsätta efter de?

Står ingenting om det som jag hittat. Jag vill bara veta så man inte är bunden typ i ett år. Men vad tycker ni om priset? Är det bra för ett 100/100?

Och ni som har Bahnhof, gillar ni dom? Är de bättre/har de bättre priser/erbjudanden än Telia tex?

Bahnhofs priser och hastigheter är bra enligt mina erfarenheter. Sitter just nu på 30/30 (testade nu på speedtest.net och fick 29,8/40,02) från Bahnhof i Örebros stadsnät.
Kundtjänst och support har jag ingen direkt erfarenhet av. Har varit kund i 5 år typ och det har aldrig varit aktuellt att kontakta dom.
Antagligen får du någon form av uppsägningstid, jag har 3 månader tror jag, men bindningstid borde det inte vara om det inte står specificerat i erbjudandet.
Klicka dig vidare i erbjudandet så ska du nog se att du får mer info.
Lycka till!

Skrivet av Benham20:

Vad menar du? Har inte så bra koll Du menar att jag inte kan få upp till 100/100? Var ser du det? Har ingen aning om jag kan fixa fiber här vi bor + det kostar väl typ as mkt?

Hur bor du? Lägenhetshus med fiber indraget? Villa med fiber?
Har du bara möjlighet att få internet via telefonjacket kan du tyvärr glömma 100/100. Har du kabel-tv av något slag så kan nog din kabel-tv-leverantör förse dig med snabbare internet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benham20:

Ok gott och höra!

Men är det bindningstid? Vet du det? Låt oss säga att vi har det i 6 månader, kan man då gå över till Telia om vi nu inte skulle vara nöjda?

Det framgår väl av villkoren för avtalet. Jag har då ingen bindningstid, men tre månaders uppsägningstid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Bahnhofs priser och hastigheter är bra enligt mina erfarenheter. Sitter just nu på 30/30 (testade nu på speedtest.net och fick 29,8/40,02) från Bahnhof i Örebros stadsnät.
Kundtjänst och support har jag ingen direkt erfarenhet av. Har varit kund i 5 år typ och det har aldrig varit aktuellt att kontakta dom.
Antagligen får du någon form av uppsägningstid, jag har 3 månader tror jag, men bindningstid borde det inte vara om det inte står specificerat i erbjudandet.
Klicka dig vidare i erbjudandet så ska du nog se att du får mer info.
Lycka till!

Hur bor du? Lägenhetshus med fiber indraget? Villa med fiber?
Har du bara möjlighet att få internet via telefonjacket kan du tyvärr glömma 100/100. Har du kabel-tv av något slag så kan nog din kabel-tv-leverantör förse dig med snabbare internet.

Vi bor i villa och vi har via telefonjacket. Det var ju synd :(. Enligt min pappa så har de inte heller lagt fiber här i området så vi får hålla oss till Telias bredband så länge. Men det funkar iaf
Annars lät det erbjudandet från Bahnhof väldigt lockande och bra.

Men vad är maxhastigheten man kan få via telefonjacket om man bor i villa?

Permalänk
Medlem

Fick ut ca 70Mbit nedströms med comhem kabeltv internet... om ni har kabeltv så kanske det kan vara bättre än DSL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Vi bor i villa och vi har via telefonjacket. Det var ju synd :(. Enligt min pappa så har de inte heller lagt fiber här i området så vi får hålla oss till Telias bredband så länge. Men det funkar iaf
Annars lät det erbjudandet från Bahnhof väldigt lockande och bra.

Men vad är maxhastigheten man kan få via telefonjacket om man bor i villa?

Om ni får ut 14 av 24 nu så är nog det det bästa ni kan få via ADSL, då det främst är avståndet till telestationen som avgör hur "stark" signal ni får. Tyvärr.
Kanske finns det andra lösningar som kan ge högre hastighet. Har ni 4G täckning exempelvis? I så fall kan ju det vara ett alternativ, så kallat "mobilt bredband". Bor ni i en storstadsregion finns det ganska goda möjligheter till 4G, i alla fall inom en snar framtid om ni bor i utkanten av täckningskartan.
Bredbandsbolaget verkar ha bäst 4G abonnemang vad det gäller datatrafik (100GB/månad).
Källa: http://www.mobil.se/polopoly_fs/4g-abonnemang-3-1.516728.html...
BBBs täckningskarta: http://217.174.67.234/coverageportal/home/bredbandsbolaget

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok gott och höra!

Bahnhof har varken bindningstid eller uppsägnings tid, däremot kan det framgå lite krångligt i deras avtal.

Bahnhof fakturerar per kvartal och om du bestämmer dig för att du inte längre vill vara kund så måste du avbeställa 1 månad innan den nya 3 månadsperioden börjar.

Visa signatur

FD Torrent Compact | Corsair RM850x | Gigabyte Z790 | Intel Core i9 13900K | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 | Radeon RX 9070 XT Taichi | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk

Kan låna tråden lite och fråga vart man kan se om det finns fiber på ens gata? Står inget på kommunens hemsida och hittar inget på google heller. Bor i Västra Götaland

Permalänk
Avstängd
Skrivet av belieberslayer:

Kan låna tråden lite och fråga vart man kan se om det finns fiber på ens gata? Står inget på kommunens hemsida och hittar inget på google heller. Bor i Västra Götaland

Ring tekniska kontoret på kommunen och fråga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom jag själv bor i Lilla Edet kan jag väl berätta för dig att fibernätet är så gott som obefintligt för villor. Vet att vissa villor som ligger på andra sidan 45:an blev erbjudna att få fiber indraget vid byggnationen av nya vägen. Bor du i lägenhet har du mycket större chanser.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Bahnhofs internet har legat nere i 3 dagar nu Har fått köra med internetdelning från mobilen. Så otroligt långsamt! Kan i princip bara använda forum. Bra att det kom när man hade en ledig vecka (hade tänkt spela lite eftersom att jag inte hinner med det annars). Annars så har Bahnhof varit bra. Bor i Stockholm förövrigt.

Permalänk

Jag har Bahnhof via fiber och vi får downtider där jag själv mätt så klent som 5Mbit. Sitter på 100/100 lina via framtidens Ituxfibernät. det flaskar någonstans och uppstår när man kan tänka sig att många bänkar sig vid datorn. 18.00 och framåt kvällen...och är värst på helgerna. Mitt i nätterna så har man 90/90 minst... Nu vet jag ju att du har via koppartråd men vill påpeka att den här leverantören har allvarliga problem här och där.

jag råder dig till att ragga tag på någon granne som har leverantören och be att han gör riktiga mätningar vid olika tider via Tptest programmet som man laddar ner

Skarpt bör påpekas att det räcker inte att gå in på bredbanskollen och köra testet via webbsidan för då blir det fel testserver man mäter mot och resultatet blir toppenbra.

I stället så måste man ladda ner programmet Tptest

Testa vid olika tider mot Bahnhofs mätserver. Du behöver lägga till den i listan på TPTEST: Välj Alternativ, serverlistan och lägg till Adress: tptest.bahnhof.se TPTest port: 1634 Klicka sedan på "Uppdatera serverlistan" så lägger sig Bahnhof överst. Sedan välj Arkiv, Rapport och kör en test...tar några minuter. Koppla ur routrar och sätt in nätverkskabeln rätt in i väggen, kontrollera också brandväggen så att inte den spärrar programmet.

Sen att leverantören håller käften om problemet och inte själva går ut med det tycker jag talar för allt. mycket mer behöver man inte säga. Alla kunder måste upptäcka detta själv... Och som sagt mäter jag på bredbanskollen wia websidan så får jag bra data där så jag antar att det är många som blir lurade och inte märker något mer än att det blir segt då och då.

Så jag säger. Varning för denna leverantör. Dom var lysande fram till en tid sedan men nu väljer dom att ignorera ett problem som finns.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Gå in på pts.se och sen vidare till bredbandskartan där kan du kolla om det finns fiber/4g där du bor

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har fiber så vet du nog om det, för det sitter utrustning i din bostad. Det hjälper inte så mycket att det finns i din gata. Det kommer att kosta många tusen att ansluta en person även om fibern går precis utanför.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Bahnhof har varken bindningstid eller uppsägnings tid, däremot kan det framgå lite krångligt i deras avtal.

Bahnhof fakturerar per kvartal och om du bestämmer dig för att du inte längre vill vara kund så måste du avbeställa 1 månad innan den nya 3 månadsperioden börjar.

Nu är du allt ute och cyklar, Bahnhof har både bindningstid och uppsägningstid: http://www.karlstad.opennet.se/serviceguide/list.php?category...

Permalänk
Medlem

Har testat Banhofs 1000 Mbit/s senaste 2 månaderna.
Får endast ut runt 200-300 Mbit/s, inte alls nöjd!

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Eftersom jag själv bor i Lilla Edet kan jag väl berätta för dig att fibernätet är så gott som obefintligt för villor. Vet att vissa villor som ligger på andra sidan 45:an blev erbjudna att få fiber indraget vid byggnationen av nya vägen. Bor du i lägenhet har du mycket större chanser.

Jag bor i villa, men de har byggt helt nya lägenheter mittemot vårat hus och de borde ha dragit fiber på gatan då.

Skrivet av albin967:

Gå in på pts.se och sen vidare till bredbandskartan där kan du kolla om det finns fiber/4g där du bor

Kollade där, och rutan på min gata var orange när jag hade valt fiber.

Skrivet av giplet:

Om du har fiber så vet du nog om det, för det sitter utrustning i din bostad. Det hjälper inte så mycket att det finns i din gata. Det kommer att kosta många tusen att ansluta en person även om fibern går precis utanför.

Jo, jag vet att det kostar pengar att dra fiber till sitt hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Nu är du allt ute och cyklar, Bahnhof har både bindningstid och uppsägningstid: http://www.karlstad.opennet.se/serviceguide/list.php?category...

Ja det har du rätt i, hade blandat ihop det med att de bara förlänger automatiskt.

14.2.
Den inledande avtalstiden (”Bindningstiden”) löper till och medutgången av tredje(3:e) månaden efter den i Avtalet fastställdaleveransdagen. Uppsägning skall ske senast trettio(30)dagar innan Bindningstidens utgång, annars förlängs avtalet automatiskt för tre (3) månader åt gången om det inte sägs upp senast trettio (30) dagar innan sådan tre månaders periods utgång. Uppsägning skall ske skriftligen via brev med Abonnentens egenhändiga namnteckning,via Mina Sidor eller via e-post till Leverantörens kundtjänst.

Visa signatur

FD Torrent Compact | Corsair RM850x | Gigabyte Z790 | Intel Core i9 13900K | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 | Radeon RX 9070 XT Taichi | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Om ni får ut 14 av 24 nu så är nog det det bästa ni kan få via ADSL, då det främst är avståndet till telestationen som avgör hur "stark" signal ni får. Tyvärr.
Kanske finns det andra lösningar som kan ge högre hastighet. Har ni 4G täckning exempelvis? I så fall kan ju det vara ett alternativ, så kallat "mobilt bredband". Bor ni i en storstadsregion finns det ganska goda möjligheter till 4G, i alla fall inom en snar framtid om ni bor i utkanten av täckningskartan.
Bredbandsbolaget verkar ha bäst 4G abonnemang vad det gäller datatrafik (100GB/månad).
Källa: http://www.mobil.se/polopoly_fs/4g-abonnemang-3-1.516728.html...
BBBs täckningskarta: http://217.174.67.234/coverageportal/home/bredbandsbolaget

Ok förstår.

Men angående 4G så verkar det väldigt bra för oss om jag inte förstått fel. Vi bor i Helsingborg (södra sverige, skåne) och enligt den täckningskartan så är det fullt grönt där nere. Då borde vi kunna få högre hastighet om vi använder 4G? Vi bor nära stan. Så ganska centralt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok förstår.

Men angående 4G så verkar det väldigt bra för oss om jag inte förstått fel. Vi bor i Helsingborg (södra sverige, skåne) och enligt den täckningskartan så är det fullt grönt där nere. Då borde vi kunna få högre hastighet om vi använder 4G? Vi bor nära stan. Så ganska centralt.

Kolla runt hos de olika operatörerna och se vad de har att erbjuda. Villkoren gällande datamängd och hastighet har en tendens att förändras lite då och då, så kolla vad som gäller just nu.
Om du spelar mycket onlinespel som kräver låg ping, kanske du ska undersöka lite närmare hur det ser ut med 4G. Jag själv har ingen aning om hur höga latenserna är, men jag vet att det ska vara mycket lägre än för 3G i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

om du har 24 o får ner 14, tror du att du får ner 100 när du har 100?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Har haft bahnhof och bredband2 senaste 6 åren här. 100/100, bägge fungerar exakt lika bra.
Men det är ju dock exakt samma hårdvara, switchar osv som används så.

Samma down/up/ms med bägge för mig.

Alltid legat cappad på hastighet iaf, inte ofta fiber här har strulat iaf.
(Skåne i en liten skithåla)

Permalänk
Medlem

Att flytta från "ADSL-villa" med 17 Mbps (Telia upp till 30) till lägenhet med fiber var för mig ett lyft.

Valde Bahnhof 100/100 Mbps och får enligt Bredbandskollen ibland så mycket som 120-140 Mbps ner, 70-90 Mbps uppströms. Kalas! Har haft Bahnhof ett halvår och det har funkat hundraprocentigt! Bor i HSB-hus anslutet till Bo-Lina i Malmö och betalar 304 kr/mån. Verkar som om månadskostnaderna varierar något beroende på stadsnät.

//Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Ja det har du rätt i, hade blandat ihop det med att de bara förlänger automatiskt.

14.2.
Den inledande avtalstiden (”Bindningstiden”) löper till och medutgången av tredje(3:e) månaden efter den i Avtalet fastställdaleveransdagen. Uppsägning skall ske senast trettio(30)dagar innan Bindningstidens utgång, annars förlängs avtalet automatiskt för tre (3) månader åt gången om det inte sägs upp senast trettio (30) dagar innan sådan tre månaders periods utgång. Uppsägning skall ske skriftligen via brev med Abonnentens egenhändiga namnteckning,via Mina Sidor eller via e-post till Leverantörens kundtjänst.

Stämmer, faktureringen kan man enkelt ändra till månadsvis också bara genom att kontakta dom.

Permalänk
Medlem

Bor i bostadsrätt i halmstad, har egen fiber indragen och Bahnhof som leverantör, 100/10 för 240:-/månad.
Enligt tp-test har jag 95 / 9.33, men då är det 3 datorer igång här nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Kolla runt hos de olika operatörerna och se vad de har att erbjuda. Villkoren gällande datamängd och hastighet har en tendens att förändras lite då och då, så kolla vad som gäller just nu.
Om du spelar mycket onlinespel som kräver låg ping, kanske du ska undersöka lite närmare hur det ser ut med 4G. Jag själv har ingen aning om hur höga latenserna är, men jag vet att det ska vara mycket lägre än för 3G i alla fall.

Ok ska göra det. Men tror du det är värt för en "villa-boende" som jag som bara får 14mbit upp med ADSL att köra på 4G mobilt bredband istället? Alltså varför jag vill ha bättre internethastighet är för att jag vill komma igång med att streama som jag velat göra ett tag nu. Vill kunna ha 720+ som de flesta har men det går ju inte precis med 14/1 :P. Så därför jag undrar om 4G kommer ge mycket mer. Enligt den kartan som du länka tidigare så är det fullt grönt i Helsingborg där jag bor. Hade du kört på 4G istället för vanligt bredband i mitt fall?