Permalänk
Medlem

iPhone 5 utan sim?

Tjena, har en fråga nu gällande min nya mobil. Det är så att jag har beställt en iphone 5 med tele2, och idag gick jag och hämtade ut den, dock så har inte nummerflytten gjorts än så kan tyvärr inte aktivera mitt sim förens om 1 vecka då nummerflytten görs. Jag undrar nu om jag kan fortfarande använda min telefon utan något sim i, bara t.ex surfa lite wifi etc, eller måste jag vänta tills nummerflyttens görs och då sätta i simkortet och aktivera?
Lite surt nu då jag är ganska hyped över att få använda den och då måste jag vänta 1 vecka... Så ni som har lite erfarenhet inom området var tror ni?

Är tacksam för svar
/samuel

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av samuelwa:

Tjena, har en fråga nu gällande min nya mobil. Det är så att jag har beställt en iphone 5 med tele2, och idag gick jag och hämtade ut den, dock så har inte nummerflytten gjorts än så kan tyvärr inte aktivera mitt sim förens om 1 vecka då nummerflytten görs. Jag undrar nu om jag kan fortfarande använda min telefon utan något sim i, bara t.ex surfa lite wifi etc, eller måste jag vänta tills nummerflyttens görs och då sätta i simkortet och aktivera?
Lite surt nu då jag är ganska hyped över att få använda den och då måste jag vänta 1 vecka... Så ni som har lite erfarenhet inom området var tror ni?

Är tacksam för svar
/samuel

Du måste tyvärr aktivera den med ett simkort. Men efter det så kan du använda den som en iPod

Det går även att klippa ett simkort i rätt storlek, men som sagt så måste ju det kortet också vara Tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Du måste tyvärr aktivera den med ett simkort. Men efter det så kan du använda den som en iPod

Det går även att klippa ett simkort i rätt storlek, men som sagt så måste ju det kortet också vara Tele2.

Vad skulle hända om jag tog mitt telia refill( har kontantkort från telia atm) och klippte till det sen satte in det, skulle det funka då?

Permalänk
Medlem

Dock måste mobilen vara olåst för att de ska funka samuelwa

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbyg:

Dock måste mobilen vara olåst för att de ska funka samuelwa

visst ja aja det är bara och vänta då

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Du har ingen kompis med iPhone 5 och tele2 som du kan låna simkort av?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

tele2 kontantkort?

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Jag har nu telia kontantkort och har skaffat nytt abbonemang från tele2, så jag har inte tillgång till ett kontantkort från tele2. Så får vänta tills mitt sim har aktiverats för att kunna använda min mobil.

Permalänk
Medlem

Du kan ringa tele2 och be dom att aktivera det tidigare! Jag gjorde det, funkar prima.

Edit: var nog lite för snabb. Tänkte inte på att fet var ett operatörsbyte också. Vet inte om det går då, men alltid värt ett försök!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkey:

Du kan ringa tele2 och be dom att aktivera det tidigare! Jag gjorde det, funkar prima.

Hade du även nummerflytt? Tror inte att det går med tanke på att jag har det och det är ju telia som ansvarar för det eller?

Permalänk
Skrivet av samuelwa:

Tycker att du ska prova att starta den utan sim-kort. Jag har för mig att det skulle fungera, har kanske gjort det själv några gånger. Liksom jag tror inte att den skulle gå sönder och om det funkar så slipper du vänta i en vecka på kortet för att använda den

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesignatedPsycho:

Tycker att du ska prova att starta den utan sim-kort. Jag har för mig att det skulle fungera, har kanske gjort det själv några gånger. Liksom jag tror inte att den skulle gå sönder och om det funkar så slipper du vänta i en vecka på kortet för att använda den

Njae vet faktiskt inte, har tittat runt lite på nätet och på youtube finns det en guide så kallad ''hacktivate'' då man kan aktivera sin mobil utan sim. Sånt orkar jag inte hålla på med, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge

Permalänk
Medlem

Varför testar du inte bara? O.o

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Skrivet av samuelwa:

Njae vet faktiskt inte, har tittat runt lite på nätet och på youtube finns det en guide så kallad ''hacktivate'' då man kan aktivera sin mobil utan sim. Sånt orkar jag inte hålla på med, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge

Det var inte så jag menade, jag tror att man bara kan starta iphone:en utan ett simkort. Asså det är bara att starta den. Prova!!

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av samuelwa:

Hade du även nummerflytt? Tror inte att det går med tanke på att jag har det och det är ju telia som ansvarar för det eller?

Jag jobbar på Tele2, och jo det går att flytta fram porteringsdatumet, bara att ringa till kundservice

Permalänk
Medlem

Testa först och främst om telefonen är låst?

Är förvånad att det ens görs längre, men iofs är det ju en Apple produkt så då är det väl bara naturligt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag jobbar på Tele2, och jo det går att flytta fram porteringsdatumet, bara att ringa till kundservice

Om jag flyttar fram det till t.ex imon, aktiveras mitt sim då också eller? Så att jag kan böra använda den med mitt abbonemang? Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Nej det hade jag inte. Läste lite för snabbt och editerade då min post. Men du fick ju hjälp av en som arbetade på Tele2, så problemet löst.

Jag tror att du kan börja använda ditt nya abonnemang så fort som du har fått teckning. Lycka till!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkey:

Nej det hade jag inte. Läste lite för snabbt och editerade då min post. Men du fick ju hjälp av en som arbetade på Tele2, så problemet löst.

Jag tror att du kan börja använda ditt nya abonnemang så fort som du har fått teckning. Lycka till!

Hänger inte med här, kan kan ju itne börja använda abbonemanget innan nummerflytten är klar, i samband med flytten så aktiveras mitt simkort också, så kan därför inte göra något med mobilen innan det antar jag väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Hänger inte med här, kan kan ju itne börja använda abbonemanget innan nummerflytten är klar, i samband med flytten så aktiveras mitt simkort också, så kan därför inte göra något med mobilen innan det antar jag väl?

Har nu löst det,snackade med en på Tele2 som flyttade fram porterings datumet.