Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

med en attityd som du har så kommer du inte att komma långt.

Jag är arkitekt, rätt nöjd faktiskt, plus har en del ramverk bakom mig som bevisar att jag kan min grej.
FreePIE som är mitt open source-projekt börjar dra in 10 000+ downloads

https://github.com/AndersMalmgren?tab=repositories

Vad vill du säga?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag är arkitekt, rätt nöjd faktiskt, plus har en del ramverk bakom mig som bevisar att jag kan min grej.
FreePIE som är mitt open source-projekt börjar dra in 10 000+ downloads

https://github.com/AndersMalmgren?tab=repositories

Vad vill du säga?

Att du låter som att du är en nyligen utexaminerad på ditt första jobb utan den minsta förståelse för hur IT-system och företagsstrukturer fungerar.

Ska jag vara ärlig så låter du precis som en sån där person som kommer med ett oerhört oinformativt request till IT där du enbart ger (det du anser är) lösningen, utan att försöka förklara problemet. Att du sedan inte verkar förstå varför de inte vill ge dig Administratörsrättigheter är ju bara ännu en anledning varför du inte borde ha det. Speciellt inte eftersom att det låter som att du vill ha Admin i ADt också.

Ta en civiliserad debatt med din IT-avdelning och se till att lägga fram ett business case. Det är mycket möjligt att de vet att de har underdimensionerat just nu och det är inte helt omöjligt att de kämpar för att få budget till att köpa mer järn till klustret. Sedan så vill ni ha ett "sandbox" AD om eran produkt är väldigt integrerat med det, där vad som helt kan hända utan att någon annan blir påverkad. Det låter ju som att du jobbar på ett hyffsat stort företag ("Men ni alla känner till bolaget "), de brukar ha hyffsat seriösa IT avdelningar.

Permalänk
Avstängd

Jag har jobbat över 10 år i branschen lilla du och och påhopp som dina så klart man triggar.

Att hela tiden behöva kontextswitcha pga väntetider är otroligt irriterande och frustrerande.
Nej jag behöver inte vara admin i AD, jag vill bara vara ansluten till det vanliga ADet och samtidigt vara lokal admin på burken. Men största problemet är inte detta utan hastigheten.

Och tro mig, jag har försökt få dem att inse att de måste skruva upp både CPU och Minne, men inget gehör

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av saddam:

Kan du inte installera VMplayer och sen installera Windows själv? Sen kan du köra som admin i det virtualiserade Windows och installera vad du vill?

Vi har tänkt i de där banorna, men man kommer inte åt TFS, etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är mer av uppfattningen av att man måste inse att utvecklare har speciella behov. Vi skall alltid prestera väldigt mycket på kort tid och ofta med en kravbild som ändras ständigt. Så för att möta det så behövs snabba datorer och inga krokben i form av inlåsta miljöer. Sen när man lämnar DEV miljön o går till TEST, då får det låsas och fixas och blir PROD likt.

Från mitt perspektiv så är det största problemet att i många fall så finns det inte ordentliga testmiljöer.

// LZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberVillain:

Jag är arkitekt, rätt nöjd faktiskt, plus har en del ramverk bakom mig som bevisar att jag kan min grej.
FreePIE som är mitt open source-projekt börjar dra in 10 000+ downloads

https://github.com/AndersMalmgren?tab=repositories

Vad vill du säga?

Jag tror han vill säga följande: om man är duktig så är det lätt hänt att man börjar använda sig av en överlägsen attittyd och börjar se ned på andra. Och på det sättet blir man inte populär. Inse att det går att vara duktig OCH vara trevlig. Så länge du tror att tekniskt skicklighet är det enda som räknas så kommer du aldrig att uppfattas som trevlig. När du börjar inse att det finns andra saker som folk kan vara skickliga på som inte är mindre värda än teknik, så först då, kanske du börjar ändra inställning och det är förstå då, du börjar uppfattas som trevlig. Men för att du ska inse det kanske det är många år, i värsta fall.

Det finns folk som är tekniskt skickliga och trevliga. Det ena utesluter inte det andra. Sen finns det även folk som är tekniskt skickliga och snorkiga (typexemplet är väl Linus Torvalds). Fundera på vilken kategori du tillhör, och efter det, fundera på om du vill byta kategori eller stanna där.

EDIT: för mig är det ungefär som:
Vara skicklig och sköta hygienen ELLER vara skicklig och inte sköta hygienen. Varöfr inte både trevlig och duscha? Man måste inte välja bort det ena. Varför ska man medvetet välja att vara otrevlig? Fast, är man omedveten om det så är det inget medvetet val man gjort...

Permalänk
Avstängd

Nu öppnade ju inte han upp speciellt supertrevligt, men jag håller med dig!

Btw, allt är inte negativt med detta uppdrag,tex har de väldigt bra uppstyrt med automatiska byggen när man checkar in etc. Samt att jag som arkitekt har fria händer att välja vilka tekniker och ramverk som helst, vilket är ovanligt, många stora bolag tillåter tex inte Open source

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste bara lätta upp stämningen lite och säga att denna "klagotråd" var ganska skoj att läsa. Har ingen koll om vad vi pratar om men ändå kul att snappa upp en del terminologi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Avstängd

Good. Om du är så bra som du säger, så förstår jag inte varför du reagerar när folk är tvära mot dig. Eller, som du uppfattar som tvära. Bry dig inte?

Om vi alla låter bli att reagera så blir forumet trevligare. Detta gäller alla, förutom mig själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Två minuter är väl inte så jävla mycket, bygger du efter varje kodrad eller vad sysslar du med egentligen?

Sen att du skulle få vara administratör i företagets produktions AD är ju bara att glömma. Att göra någon form av utveckling i affärskritiska system är en tidsinställd katastrof, vad händer när ditt skript någon gång råkar ta bort fel grupper från fel OU?

Lär dig att hantera situationen, med en attityd som du har så kommer du inte att komma långt.

Exakt.
Och nu är tråden klar.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Avstängd

Fler glada amatörer som ska komma in och provocera, ni får komma hit och sitta några veckor på 1 ghz CPU och 4 gig ram så får ni se vad ni säger efter det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Fler glada amatörer som ska komma in och provocera, ni får komma hit och sitta några veckor på 1 ghz CPU och 4 gig ram så får ni se vad ni säger efter det...

2 Gb ram och 1,6 Ghz 1 core prolle här! Laptop ftw.....

Det fungerar väl sådär, men gör det jag behöver ha gjort.

Men annars är jag rätt amatör på ämnet i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

http://www.avecto.com/products/overview/

local admin-rights är en styggelse rent säkerhetsmässigt. Klart man måste ge en vettigt dimensionerad utvecklingsmiljö, men annars står jag helt på kundens sida. Jag kan dessutom sticka ut hakan och säga att utvecklare ska fasen lära sig att koda så behovet av admin rättigheter begränsas till ett minimum.

Kan bara hålla med. Det är extremt irriterande att försöka få program att fungera som det var tänkt i Windowsmiljö, när utvecklarna gått ifrån/ignorerat microsofts rekommendationer, för var någonstans programmet får skriva i registret och filsystemet under drift (HKEY_CURRENT_USER).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Fler glada amatörer som ska komma in och provocera, ni får komma hit och sitta några veckor på 1 ghz CPU och 4 gig ram så får ni se vad ni säger efter det...

"Glada amatörer"... samtidigt som du gnäller på en annan organisations kompetens.

Behöver du ett AD i testmiljön är det väl inte svårare än att du beställer ett, samma med byggmiljön och prestanda.

Tips från coachen: börja inte beställningen med "DÖ PC-ADMIN DÖ" om du vill ha ett mer konstruktivt svar än en kaffekopp i ansiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Kan bara hålla med. Det är extremt irriterande att försöka få program att fungera som det var tänkt i Windowsmiljö, när utvecklarna gått ifrån/ignorerat microsofts rekommendationer, för var någonstans programmet får skriva i registret och filsystemet under drift (HKEY_CURRENT_USER).

Det är två skilda problem, ett problem är att många utvecklingsverktyg kräver administratörs rättigheter för att fungera korrekt, detta är ett problem som inte alltid finns lösningar till förutom att vara Admin. T.ex. bland annat att koda mot Azure kräver detta. (Eller i alla fall krävde inte jobbat med Azure på ett bra tag )

Ett helt annat problem är att idioter skriver program som alltid kräver administratörsrättigheter. Men dessa är som sagt va två skilda problem.

Sedan rekommenderar jag inte ens att röra registret så länge du absolut inte har en bättre väg att spara inställningar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MugiMugi:

Det är två skilda problem, ett problem är att många utvecklingsverktyg kräver administratörs rättigheter för att fungera korrekt, detta är ett problem som inte alltid finns lösningar till förutom att vara Admin. T.ex. bland annat att koda mot Azure kräver detta. (Eller i alla fall krävde inte jobbat med Azure på ett bra tag )

Ett helt annat problem är att idioter skriver program som alltid kräver administratörsrättigheter. Men dessa är som sagt va två skilda problem.

Sedan rekommenderar jag inte ens att röra registret så länge du absolut inte har en bättre väg att spara inställningar.

Precis, jag har sätt många exempel på utvecklare som spar data direkt under programmappen på ett klientprogram. Sedan när vi bytte till W7 med UAC så slutade dessa att fungera då man inte får ändra på data under program files. De skulle spart datat under App.data direkt så hade inget krävs för att migrera till w7. Finns för många tucklare i denna branch.

Men som MugiMugi blanda inte ihop rättigheter för utvecklingsmiljön och vilka rättigheter som krävs för att köra programmet när det väl är deployat.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Behöver du ett AD i testmiljön är det väl inte svårare än att du beställer ett, samma med byggmiljön och prestanda.

Bara beställa prestanda, jo men så enkelt är det ju. Att jag inte tänkte på det, ringer IT-Order direkt så har jag 4 GHZ och 16 gig ram efter lunch. Tack för tipset, hade verkligen inte tänkt på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Bara beställa prestanda, jo men så enkelt är det ju. Att jag inte tänkte på det, ringer IT-Order direkt så har jag 4 GHZ och 16 gig ram efter lunch. Tack för tipset, hade verkligen inte tänkt på det.

Lunch? Sluta tramsa.

Om du lägger fram ett kort business case där du visar kostnaden du debiterar varje månad bara på att vänta, som skulle kunna kortas ner med mer prestanda på kompileringsplattformen, så är det rätt osannolikt att en chef skulle sätta sig på tvären.

"Jag väntar i regel 10 timmar varje månad på att byggjobb ska bli klart.
Med dubbel beräkningskraft skulle tiden kunna kortas ner till 5 timmar.
Jag debiterar 1500*5 i "onödig väntan"
Ny hårdvara kostar 15000.
På 2 månader har investeringen betalat igen sig."

Du får väl dock göra lite research för att hitta siffror ifrån verkligheten.

Angående ditt andra problem är det ju bara att lägga till ändringsrättigheter för Users på den ensamma programkatalogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du lägger fram ett kort business case där du visar kostnaden du debiterar varje månad bara på att vänta, som skulle kunna kortas ner med mer prestanda på kompileringsplattformen, så är det rätt osannolikt att en chef skulle sätta sig på tvären.

Du glömmer möjligheten att någon annan redan gjort business caset från andra hållet... "Ähh, den där utvecklaren är så kass och billig att det är dyrare med vettig hårdvara..."

Skämt åsido, jag har under mer än 20 års tid förundrats över hur ofta det sitter konsulter inom SAP och tyngre utveckling med absolut sämsta arbetsstationerna, labbmiljöerna och överlag sämst attention från supportorganisation. Underbart slöseri med resurser men det sitter i väggarna hos många stora svenska företag att det ska vara så - man ska ju inte riskera att de anställda blir jante-avis på vassa konsulter som man köper in för dyra pengar för att just få tag på deras kompetens.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Avstängd

@Henrico tyvärr är det så det ser ut, och det spelar ingen roll hur många bra business cases man lägger fram. Ett stort företag fungerar inte så.

edit: SAP är dock inte utveckling det är konfiguration

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@Henrico tyvärr är det så det ser ut, och det spelar ingen roll hur många bra business cases man lägger fram. Ett stort företag fungerar inte så.

edit: SAP är dock inte utveckling det är konfiguration

Om gamla sanningar tas för givet blir det ju aldrig någon förändring...

Permalänk
Avstängd

PC-admins är ju inte kända för att vara agila och förändringasbara

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns konkreta anledningar till att "PC-admins" vill begränsa rättigheterna i IT-miljöerna, vi lider inte alla av storhetsvansinne.

1. De flesta medelstora/stora företag har policies för IT-säkerhet, man måste kunna skydda sig mot intrång, sabotage, informationsstöld etc. Det går inte att upprätthålla IT-säkerhet om all personal kan avinstallera antivirus-program, skapa egna anonyma användarkonton, stänga av loggningsfunktioner, ställa om klockan, installera okänd programvara etc etc.

2. "PC-admins" är inte gratis, all IT-drift och support måste strömlinjeformas för att möta budget. Ju fler förändringar personalen får göra, desto mer support behövs när saker går sönder. Detsamma gäller personer som envisas med att köra sitt egen favoritprogram när företaget redan har andra, det kallas suboptimering och kostar bara företaget pengar. En perfekt "PC-admin" gör optimalt en arbetsuppgift en gång och sedan fungerar den för alla för överskådlig framtid, tiden när företagen kunde ha Adidas-tekniker med USB-stickor som manuellt installerade prylar är borta.

IT-enheten och personalen måste mötas halvvägs så att båda kan göra sina respektiva jobb effektivt och billigt. Om utvecklarna är lokal admin kanske de är mer effektiva, men inte IT-personalen, och tvärt om. Därför får utvecklarna konkretisera sina krav, "jag måste vara admin" duger inte, "jag måste kunna ändra på X och Y" är bättre. Ofta kan man då tillgodose de specifika behoven med lite uppfinningsrikedom.

Det bör även höra till god utvecklingssed att inte utveckla, bygga och testa på samma maskin, där varje maskin är olik kollegans. Det är en marddröm att leverera bra produkter om mjukvaran beter sig olika beroende på vem som byggt den och med vilka komponenter. Därför kan man lösa båda problemen genom att ha en nedlåst utvecklingsmiljö, och en test-/labbmiljö som är separat från utvecklingsmiljön, men också tillåter lokala admins.

Permalänk
Avstängd

ja, alla seriösa projekt kör automatiska byggen och tester, men det löser inte problemet att många verktyg kräver lokala adminrättigheter.

Att debugga IIS7+ utan admin går inte, det gick med tidigare versioner

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Och ja, jag skriver dessa inlägg under tiden jag väntar på min *%&! maskin att svara

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tyvärr är det ju så att i för många medelstora/stora företag så är IT-avdelningen just en avdelning, de ser inte användarna som kunder, utan snarare något som är jobbigt.

Citat:

1. De flesta medelstora/stora företag har policies för IT-säkerhet, man måste kunna skydda sig mot intrång, sabotage, informationsstöld etc. Det går inte att upprätthålla IT-säkerhet om all personal kan avinstallera antivirus-program, skapa egna anonyma användarkonton, stänga av loggningsfunktioner, ställa om klockan, installera okänd programvara etc etc.

Helt rätt, men alldeles för ofta så bestämmer man över huvudet på användarna hur och vad som skall användas. Trots att användarna försöker informera om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Man skall förbereda säkerheten innan man byter system. Inte låsa allt, och sedan får stackars användaren i månader jaga rättighet för rättighet tills man hamnar rätt.

Citat:

2. "PC-admins" är inte gratis, all IT-drift och support måste strömlinjeformas för att möta budget. Ju fler förändringar personalen får göra, desto mer support behövs när saker går sönder. Detsamma gäller personer som envisas med att köra sitt egen favoritprogram när företaget redan har andra, det kallas suboptimering och kostar bara företaget pengar. En perfekt "PC-admin" gör optimalt en arbetsuppgift en gång och sedan fungerar den för alla för överskådlig framtid, tiden när företagen kunde ha Adidas-tekniker med USB-stickor som manuellt installerade prylar är borta.

Sådana program kostar företaget pengar, men det kostar även mycket tid och pengar att växla över en användare från ett program till ett annat som man bara "tror" är bättre, utan att man undersökt hur programmet fungerar och vilka behov användaren har. Alldeles för ofta så går IT-avdelningen efter namnet på programmet och bedömmer vad det är för program. Och så hamnar man snett, och det behövs 2 månader för att åtgärda problemet.
Det är bra att man styr upp installation/avinstallation samt programrättigheter, men samtidigt glömmer man ofta användaren.

IT-avdelningarna måste börja se sig själva som en serviceavdelning som skall få företaget att fungera smidigt, och inte bara en budget som skall hållas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Lunch? Sluta tramsa.

Om du lägger fram ett kort business case där du visar kostnaden du debiterar varje månad bara på att vänta, som skulle kunna kortas ner med mer prestanda på kompileringsplattformen, så är det rätt osannolikt att en chef skulle sätta sig på tvären.

"Jag väntar i regel 10 timmar varje månad på att byggjobb ska bli klart.
Med dubbel beräkningskraft skulle tiden kunna kortas ner till 5 timmar.
Jag debiterar 1500*5 i "onödig väntan"
Ny hårdvara kostar 15000.
På 2 månader har investeringen betalat igen sig."

Du får väl dock göra lite research för att hitta siffror ifrån verkligheten.

Angående ditt andra problem är det ju bara att lägga till ändringsrättigheter för Users på den ensamma programkatalogen.

Vad händer om man tar all den tiden som läggs att lura ut en lösning och faktiskt bygga koden på den tiden istället? 2minuter har ju lätt pratats bort här i denna tråd. Men tänk på all tid det skulle ta att lägga fram ett investerings förslag? Kanske bättre att bara jobba på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Vad händer om man tar all den tiden som läggs att lura ut en lösning och faktiskt bygga koden på den tiden istället? 2minuter har ju lätt pratats bort här i denna tråd. Men tänk på all tid det skulle ta att lägga fram ett investerings förslag? Kanske bättre att bara jobba på?

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, så kan det vara
Beroende på hur allvarliga prestandaproblemen är och hur många som är drabbade,så är det ju dock möjligt att en uppgradering går att räkna hem.

@Ghosty Enligt min erfarenhet är det sällan IT avdelningen har för avsikt (eller över huvud taget tid) att motarbeta användares vardag, det finns gott om andra saker man måste lägga tid på.
Däremot så blir inte alltid anledningen bakom vissa förändringar utkommunicerade på ett bra och enkelt sätt som alla kan ta till sig.
Och därför blir det ofta missförstånd och antaganden om varför si och så inträffade.

Angående beställningar, de mindre "välformulerade" kraven som dimper ner i stil med "gemej admin! [jävla pc-admin dö]", är ganska enkla att avfärda.

Men om användaren bemödar sig att beskriva problemet, istället för bara krav på lösning, så stänger i alla fall aldrig vi dörren för att undersöka saken och förhoppningsvis tillslut komma fram till en gemensam lösning som alla är nöjda med.

Men ju mer komplicerade miljöerna blir desto mindre plats för helt unika lösningar som gör stora förändringar i grundsystemet finns det.
Det är länge sedan varje PC var sin egen borg där användaren regerade och själv tog hand om backup och programinstallationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghosty:

Tyvärr är det ju så att i för många medelstora/stora företag så är IT-avdelningen just en avdelning, de ser inte användarna som kunder, utan snarare något som är jobbigt.

Och detsamma kan sägas från utvecklarens håll, IT-avdelningen är bara ett hinder för utvecklingsarbetet Det är kontraproduktivt att fastna i de tankebanorna oavsett vem som anser sig hindrad av vem, företaget betalar oss för att vara effektiva och då får man försöka samarbeta för att uppnå det.

Skrivet av Ghosty:

Helt rätt, men alldeles för ofta så bestämmer man över huvudet på användarna hur och vad som skall användas. Trots att användarna försöker informera om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Ett kommunukations- eller management-problem med andra ord. Alla företag av någorlunda storlek har interna samarbetsproblem som personalen kan uppleva som hindrande. Om man har tid och vettiga argument så finns det ofta inget som hindrar att man för en dialog om behoven, det är iallafall bättre än att gå runt och vara sura på sina arbetskamrater. Det värsta jag vet är att rykten om osämja sprids för att folk spyr galla över vad de anser är fel. Köp en vetekrans och bjud in till ett möte och diskutera igenom saken.

Skrivet av Ghosty:

Man skall förbereda säkerheten innan man byter system. Inte låsa allt, och sedan får stackars användaren i månader jaga rättighet för rättighet tills man hamnar rätt.

Vet inte riktigt vad du syftar på här? Om det tar månader att få sina behov uppfyllda har nog företaget större problem än en bakåtsträvande IT-avdelning.

Skrivet av Ghosty:

Sådana program kostar företaget pengar, men det kostar även mycket tid och pengar att växla över en användare från ett program till ett annat som man bara "tror" är bättre, utan att man undersökt hur programmet fungerar och vilka behov användaren har. Alldeles för ofta så går IT-avdelningen efter namnet på programmet och bedömmer vad det är för program. Och så hamnar man snett, och det behövs 2 månader för att åtgärda problemet.

Japp, därför måste man framställa sina behov på ett bra sätt. Det funkar inte att kräva att få köra UltraEdit för "det har jag alltid kört" om resten av avdelningen använder Notepad++. Det enda som betyder något är om det finns en vinst för företaget att låta en användare få sin UltraEdit när resten kör Notepad++, allt som oftast är det i praktiken en förlust (fler verktyg att köpa in, supporta, underhålla) och då spelar personliga preferenser ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är länge sedan varje PC var sin egen borg där användaren regerade och själv tog hand om backup och programinstallationer.

Skulle snarare säga att det mer och mer går mot just att användaren regerar över sin egen produktivet med BYOD-trenderna och marginaliseringen av Windows som enhet för att konsumera och producera IT.

.....sen kvarstår ju problemet med IT- och utvecklingschefer som inte förstår att provisionera tillräckligt stora VM:ar för sina utvecklare som detta fall vilket leder till att man rundar IT och springer t.ex. till Amazon och drar kreditkortet.

//H

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)