video att se när man tränar på promenadband

Permalänk
Medlem

video att se när man tränar på promenadband

Hej
Jag är en soffpotatis och undviker all sorts motion.
Man sitter framför datorn och TV:n hela tiden, när man inte sover.
Jag är nog inte ensam om detta.
Jag har dessutom fått diabetes och skulle verkligen behöv träna lite.

Köpte ett promenadband ( attract motionsband hmt-1030 a-svart )
Har inte börjat använda det än.
Tycker handstöden är för låga, jag måste gå kutryggig,inget kul, det blir så när man är nästan två meter lång (198 cm)

Undrar om man kan förlänga sidostolparna, så att det blir minst 10-15 cm högre ?

Nu till min egentliga fråga:

Skulle vara trevligt att ha något att se på TV:n när man promenerar.
Det skall vara som en film som rör sig framåt i vacker miljö , så det känns som det gör när man promenerar i verkligheten utomhus.
Gärna i HD 1080p

Någon som vet något om sådana filmer ?

EDIT:
Hittade DVD på nätet, men står man direkt framför en stor plasma, så blir DVD inget vidare bra bild, det måste vara BD.
Skulle aldrig falla mig in att köpa en DVD, vi lever i högupplöst tid, DVD var bra på 1900 talet, med bull-TV

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Ddvd&field-keywords=Fitness+Journeys+-+Forest+%26+Bush+Trails+blueray

Hittade bara en sida där man skulle kunna ladda ner i 720p, men dom hade bara en demo, dom som skulle kosta 9.95 dollar, var hittar man dom ?

http://www.downloadsbyvita.com/

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Varför inte gå ut i verkligheten en liten stund om det är just natur som lockar? Inomhus kan du ju lika gärna titta på vanlig spelfilm/serier.

Permalänk
Medlem

tycker verkligen du ska testa lite promenader i naturområden, skog, fågelkvitter och frisk luft är viktiga element i helhetsbilden av friskvård.

Visst, det är en tröskel att komma igång men efter ett tag så kommer din kropp säga dig att du ska ut mer, man mår mycket bättre av motion och allt i kroppen fungerar bättre.

Räcker jag struntar i cykeln utan tar bilen till jobbet ett par veckor så känner jag mig slöare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast

Ut i skogen med dig. Frisk luft och sol är nyttigt för dig. Helt gratis är det också. Ska du bara stå inne och trampa kan du väl dra på en bra film eller serie istället? Jag har cyklat mig igenom stora delar av Family Guy för att det är så tråkigt att bara sitta och trampa på en motionscykel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Angående sidostöden, använder du rullator när du är ute och går "normalt"?
Sen blir det bra mycket roliga att kolla på serier/film och lyssnar på musik när man tränar med maskin, kör själv en hel del roddmaskin här hemma och kör med just det.

Permalänk
Medlem

Stöden ska man bara hålla i när man går av/på bandet typ eller om man skulle tappa balansen. Själv brukar jag kolla på något sitcom som man inte behöver koncentrera sig 100% på. Tricket är att det ska vara så kul att man inte tänker på att tiden går och vipps har man tränat ett bra tag utan man tänkt på det. På sommarn kör jag oftast cykel istället och spar inumhusträning till höst/vinter etc.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ljudböcker istället. Då kan du lära dig något också. Finns väl en hel del ljudböcker om träning, näringslära osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag säger som dom flesta redan har sagt. Gå ut och gå i stället, få lite frisk luft. Skicka tillbaka promenadbandet, och lägg pengarna på något mer användbart skulle jag nog säga. Finns ingen som helst bortförlaring till varför inte gå ut och gå nu när vi äntligen har börjat få lite sol och lite värme i vårt avlånga land om man har två friska ben.

Så vore jag dig, skicka tillbaka promenadbandet och ta dig ut och få lite frisk luft. Så ladda mp3 spelare med något schysst musik, eller varför inte någon ljudbok och gå ut och gå så får du lite D-vitaminer på köpet.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

När jag är ute så kör jag minicrosser

Hej
Tack för tipsen.
Men jag har fått något konstigt i benen, tappat känseln helt under knäna.(nevroparti )
Jag måste ha kryckor för att gå ute och det blir för jobbigt. Jag ramlade ner från en byggställning sex meter för ett antal år sedan och har en skada på ryggen också
Jag vill ha stöden högre upp, så att jag kan hålla mig i dom när jag "promenerar"
Jag har dålig balans.

Fick minicrossen, fyra hjul av försäkringsbolaget och firman hade som tur försäkring, men det tog lång tid innan dom var färdiga med alla undersökningar och prover hos neurologen.
Jag har krycka hemma också, för jag snubblar lätt och ramlar.

Så det är nog ändå kanske en bra lösning för mig, med promenadbandet.
Köpte det begagnat, så jag kan ändå inte lämna tillbaka det.

Om någon är intresserad, så har jag idag varit ute och kört.
Passade på att filma lite också

Filmerna finns på min kanal på YouTube

http://www.youtube.com/user/kvarndalen1?feature=mhee

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hawk:

Jag gillar inte ditt svar, det gör inte saken bättre
Jag vet allt det där redan.
Varför tror du att jag skall börja med promenadband!

Det var givetvis menad som ett vänligt tips och inte som ett påhopp. Jag vet bara det är enormt många som INTE vet hur allvarligt diabetes kan vara. Det lät ju som att du precis hade fått diagnosen och därför tänkte jag att du kanske inte visste allt än. Hur som helst har jag raderad mitt inlägg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det var givetvis menad som ett vänligt tips och inte som ett påhopp. Jag vet bara det är enormt många som INTE vet hur allvarligt diabetes kan vara. Det lät ju som att du precis hade fått diagnosen och därför tänkte jag att du kanske inte visste allt än. Hur som helst har jag raderad mitt inlägg.

Jag har haft diabetes i 10 år

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Jag ramlade !

Hej
Tur att jag inte blev mer skadad, än jag blev.
Fick mig en minnesbeta.
Provade bandet för först gången i dag, därför att jag väntat på ett paket med ett par bra promenad skor, som jag köpt.
Jag har inlägg i mina skor, så jag testade ett par som jag hade över, det blev perfekt.
Mycket stadigt att gå i och sköna.
Så satte jag på bandet på lägsta fart 0,8 km, det gick ganska bra, men jag var tvungen att hålla mig med båda händerna i dom allt för låga handtagen.
Måste nog låta en verkstad svetsa på typ två decimeter,minst på höjden.( plattjärn eller nått typ)
Jag tänkte att varför inte prova att gå "utan" att hålla i mig.....
Det gick ett par sekunder så ramlade jag och slog mig ganska rejält.

Konstigt att dom bara gör handtagen så låga, jag är 197 lång och då är dom på tok för låga och inte kan man justera dom heller.

Hur som helst så laddade jag hem två en timmes filmer med virtuell gång, i mycket vacker skogsnatur och fågelsång.
Dom kostade 9,99 dollar per st.
http://www.downloadsbyvita.com/

http://www.vitadigitalproductions.com/ireland3/ireland_nature_walk.html
och
http://www.vitadigitalproductions.com/ravello/index.html

Jag blev mycket besviken på bildkvaliteten, trots att det var 720p, men dom hade fördärvat filmerna med för hög komprimering, så det var suddigt och fult, på min stora TV.
Ungefär som om man ser på analog TV, gräset blir en sörja, även träden.
Kanske skulle duga på en liten LCD-skärm

Jag mejlade och klagade på detta och jag fick tillbaka pengarna direkt via Paypal.

Ja så kan det gå när inte haspen är på

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Tack för tipsen.
Men jag har fått något konstigt i benen, tappat känseln helt under knäna.(nevroparti )
Jag måste ha kryckor för att gå ute och det blir för jobbigt. Jag ramlade ner från en byggställning sex meter för ett antal år sedan och har en skada på ryggen också
Jag vill ha stöden högre upp, så att jag kan hålla mig i dom när jag "promenerar"
Jag har dålig balans.

Fick minicrossen, fyra hjul av försäkringsbolaget och firman hade som tur försäkring, men det tog lång tid innan dom var färdiga med alla undersökningar och prover hos neurologen.
Jag har krycka hemma också, för jag snubblar lätt och ramlar.

Så det är nog ändå kanske en bra lösning för mig, med promenadbandet.
Köpte det begagnat, så jag kan ändå inte lämna tillbaka det.

Om någon är intresserad, så har jag idag varit ute och kört.
Passade på att filma lite också

Filmerna finns på min kanal på YouTube

http://www.youtube.com/user/kvarndalen1?feature=mhee

Då förstår jag att du väljer att promenera hemma och inte ute i naturen, ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattades negativt.

Mvh

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Tur att jag inte blev mer skadad, än jag blev.
Fick mig en minnesbeta.
Provade bandet för först gången i dag, därför att jag väntat på ett paket med ett par bra promenad skor, som jag köpt.
Jag har inlägg i mina skor, så jag testade ett par som jag hade över, det blev perfekt.
Mycket stadigt att gå i och sköna.
Så satte jag på bandet på lägsta fart 0,8 km, det gick ganska bra, men jag var tvungen att hålla mig med båda händerna i dom allt för låga handtagen.
Måste nog låta en verkstad svetsa på typ två decimeter,minst på höjden.( plattjärn eller nått typ)
Jag tänkte att varför inte prova att gå "utan" att hålla i mig.....
Det gick ett par sekunder så ramlade jag och slog mig ganska rejält.

Konstigt att dom bara gör handtagen så låga, jag är 197 lång och då är dom på tok för låga och inte kan man justera dom heller.

Hur som helst så laddade jag hem två en timmes filmer med virtuell gång, i mycket vacker skogsnatur och fågelsång.
Dom kostade 9,99 dollar per st.
http://www.downloadsbyvita.com/

http://www.vitadigitalproductions.com/ireland3/ireland_nature_walk.html
och
http://www.vitadigitalproductions.com/ravello/index.html

Det röda är träramen

Jag blev mycket besviken på bildkvaliteten, trots att det var 720p, men dom hade fördärvat filmerna med för hög komprimering, så det var suddigt och fult, på min stora TV.
Ungefär som om man ser på analog TV, gräset blir en sörja, även träden.
Kanske skulle duga på en liten LCD-skärm

Jag mejlade och klagade på detta och jag fick tillbaka pengarna direkt via Paypal.

Ja så kan det gå när inte haspen är på

http://www.downloadsbyvita.com/images/600px-high.jpg

Bara en tanke, du tror inte en crosstrainer skulle passa dig bättre? Borde vara lite mer stabilt då man "står stilla" och där finns det givetvis handtag. Visst gungar man lite upp och ner men man vänjer sig snabbt.

Gillar inte riktigt idén med plattjärn, tänk om du ramlar igen och slår huvudet i såna. Ett alternativ kunde antingen vara en träram med armstöd, höjden justera man vid att backa eller gå fram lite. Gjorde en snygg super-mega-yo ritning i paint, det är meningen att promenadbandet ska stå ovanpå ramen så man kan montera ihop sidorna. Om det blir för tjockt med en regel kan man istället ha plattjärn på den som ska ligga under promenadbandet:

Vill man ha det ännu stabilare bygger man en träram med "golv" som promenadbandet står på. Behöver inte kosta mycket men tar nog lite tid att bygga, speciellt om det ska se ok ut.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Bara en tanke, du tror inte en crosstrainer skulle passa dig bättre? Borde vara lite mer stabilt då man "står stilla" och där finns det givetvis handtag. Visst gungar man lite upp och ner men man vänjer sig snabbt.

http://www.ellipticalreviews.net/product-images/Best-Fitness-...

Gillar inte riktigt idén med plattjärn, tänk om du ramlar igen och slår huvudet i såna. Ett alternativ kunde antingen vara en träram med armstöd, höjden justera man vid att backa eller gå fram lite. Gjorde en snygg super-mega-yo ritning i paint, det är meningen att promenadbandet ska stå ovanpå ramen så man kan montera ihop sidorna. Om det blir för tjockt med en regel kan man istället ha plattjärn på den som ska ligga under promenadbandet:

http://img843.imageshack.us/img843/6783/bndn.jpg

Vill man ha det ännu stabilare bygger man en träram med "golv" som promenadbandet står på. Behöver inte kosta mycket men tar nog lite tid att bygga, speciellt om det ska se ok ut.

Hej
Tack för tipsen.
Jag har redan en "crosstrainer", men den köpte jag innan jag blev dålig i benen och fick dålig balans.
Men det var så tråkigt att den åkte ner i källaren.
Då var jag inte lika motiverad och inte fanns det några platt-TV

Så här har jag planerat ombyggnaden av mitt promenadband.

Det blå är stabila stålrör, det gula er gängade stänger som är genomgående med en hylsa av rör på "insidan" fäst med muttrar, det skall ju hålla. Även detta rör skall kläs med tjockt poröst svart gummi
Har lyckats med att få tag på ett komplett främre ramstycke, så att det blir samma form, skall svetsas av erfaren svetsare, med förstärkningar på insidan.
Återkommer när den är färdig med bild och promenadresultat.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

så här bidde det

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Ser väldigt stabilt ut. Tummen upp!
Jag hoppas att bandet gör att du känner dig bättre och bättre, kör hårt!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt bra ut, kämpa på! Blev inspirerad över att du kämpar på även med så mycket problem.

Hoppas du hittar dina filmer också så du kan få känslan av att gå i naturen

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED