Mac till HDMI - Problem

Permalänk

Mac till HDMI - Problem

Hej!

Har skaffat 2st displayport till HDMI adapter (varför jag skaffat 2 är för att jag trodde den första var paj)
Men jag får inte någon av dom att fungera, är det någon inställning i macen jag missat eller funkar det inte med tredje part adapter?
Det händer alltså ingenting när jag kopplar in den i macen
Nån som har ett svar?

Macen i fråga är en MacBook Pro Late 2011 (13")

Visa signatur

i5 3450 @ Turbo 3.9GHz || Asus GTX 660Ti || 8gb Corsair Vengeance LP @ 1600MHz || Asus P8Z77-V LX || Intel 535 SSD 120gb || Corsair VX550W || Cooler Master Silencio 550

Det var inte jag!...... Förresten var det inte bara jag!

Permalänk

Det ska fungera även fast det är 3e part. Vad kopplar du in HDMI sladden i?

Har du kopplat mini displayporten uppochner? (Det ÄR möjligt (och inte alls ovanligt för den delen))

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Det ska fungera även fast det är 3e part. Vad kopplar du in HDMI sladden i?

Har du kopplat mini displayporten uppochner? (Det ÄR möjligt (och inte alls ovanligt för den delen))

Den kopplar jag till en tv.
Jag prova, men lyckades inte ens sätta kontakten upponer :s

Visa signatur

i5 3450 @ Turbo 3.9GHz || Asus GTX 660Ti || 8gb Corsair Vengeance LP @ 1600MHz || Asus P8Z77-V LX || Intel 535 SSD 120gb || Corsair VX550W || Cooler Master Silencio 550

Permalänk
Skrivet av _stuntman_:

Den kopplar jag till en tv.
Jag prova, men lyckades inte ens sätta kontakten upponer :s

Kolla om HDMI kabeln fungerar och kolla även om någon annan tv eller skärm fungerar!

Visa signatur

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Nu har jag provat 2st olika HDMI kablar och 2st olika tv. Samma fel, händer inget
Hur är det med drivrutiner till en mac, kan det vara nått sånt som saknas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä, man behöver inga grafikdrivutiner till en Mac. Allt sånt finns inbyggt i OSet.

Har aldrig haft problem med grafikutgång ur en mac själv, dock aldrig testat med nån hdmi/minidpp-adapter. Kör HDMI från min Mini till min TV, inga problem där. Funkar perfekt.

Undantaget är kanske om man har en Mac Pro som man uppgraderat grafikkortet i till nåt som inte riktigt stöds officiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _stuntman_:

Nu har jag provat 2st olika HDMI kablar och 2st olika tv. Samma fel, händer inget
Hur är det med drivrutiner till en mac, kan det vara nått sånt som saknas?

Testa starta om datorn med kontakten i och skärmen (TVn) på, funkar det då?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk

Vart har du köpt kabeln? Och köpte du båda likadana och från samma ställe? Kan du isåfall länka produkten.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Vart har du köpt kabeln? Och köpte du båda likadana och från samma ställe? Kan du isåfall länka produkten.

Båda är från chingchong via ebay och tradera
Ebay: http://viewitem.eim.ebay.se/New-3-in-1-Mini-Displayport-to-DP...
Tradera: http://www.tradera.com/hdmi-till-displayport-display-port-ada...

EDIT: Såg att på min mac så är det en blixt bredvid kontakten och på annonserna är det en skärm eller nått!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _stuntman_:

EDIT: Såg att på min mac så är det en blixt bredvid kontakten och på annonserna är det en skärm eller nått!

Blixt: ThunderBolt
Skärm: Enbart Displayport

Thunderbolt inkluderar stöd för Displayport.

Så länge som adaptern/skärmen/datorn/kabeln inte är trasig så ska det fungera för dig.
Vilket gör det tråkigt, i och med att det inte fungerar. Så något måste vara fel.

Har du någon vän med mac som du kan testa adaptrarna hos?

Permalänk
Skrivet av Whitewiz:

Blixt: ThunderBolt
Skärm: Enbart Displayport

Thunderbolt inkluderar stöd för Displayport.

Så länge som adaptern/skärmen/datorn/kabeln inte är trasig så ska det fungera för dig.
Vilket gör det tråkigt, i och med att det inte fungerar. Så något måste vara fel.

Har du någon vän med mac som du kan testa adaptrarna hos?

Får prova i nån annan mac! Konstigt alltså, man undrar ju varför inte mac har en hdmi utgång som alla andra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _stuntman_:

Får prova i nån annan mac! Konstigt alltså, man undrar ju varför inte mac har en hdmi utgång som alla andra!

Dom nyare modellerna har väl det?

Permalänk
Medlem

Mac Mini har HDMI. Tror inte det finns nån annan som har det ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Mac Mini har HDMI. Tror inte det finns nån annan som har det ännu.

Jo, retina MBP.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Det ska bara vara att koppla in adaptern.
Jag har en från ebay med, fungerar utmärkt. Men det kan såklart vara lite lotto när man beställer därifrån.

Om du går in på displays i system preferences (med sladden inkopplad) syns det något?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det ska bara vara att koppla in adaptern.
Jag har en från ebay med, fungerar utmärkt. Men det kan såklart vara lite lotto när man beställer därifrån.

Om du går in på displays i system preferences (med sladden inkopplad) syns det något?

Okej, konstigt att ingen av mina två funkar.
Nej syns inget där, händer inget heller om jag trycker på identifiera skärm :s

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _stuntman_:

Okej, konstigt att ingen av mina två funkar.
Nej syns inget där, händer inget heller om jag trycker på identifiera skärm :s

vad har du för mac?

vi har macs genom skolan och där vet jag att det bara är min och två till som funkar med vga till dp, just i min klass. Men min funkar iaf med hdmi från ebay också, jag har macbook Pro 13" 2012

Permalänk
Skrivet av Morran:

vad har du för mac?

vi har macs genom skolan och där vet jag att det bara är min och två till som funkar med vga till dp, just i min klass. Men min funkar iaf med hdmi från ebay också, jag har macbook Pro 13" 2012

Macbook Pro Late 2011

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men har du aktiverat HDMI ingången på TV:en?

Permalänk

Hej! Jag har liknande problem, dock så blinkar skärmen till i blått i 2 sekunder när jag kopplar in min..
Testade både på min datorskärm (1680x1050) och min 42" Philips FullHD TV utan att lyckas.. Datorskärmen stängdes t.o.m av när jag försökte koppla in sladden varje gång så jag fick dra ut elkabeln för att få igång den igen..

Testade tillslut på vår Samsung 32" TV (720p) och då fungerade den helt felfritt.. Så jag vet inte vad som är felet? Är det kabeln som är kass eller är det helt enkelt kass kompatibilitet? Har aldrig haft problem med min PC till skärmarna innan..

Har en ny MacBook Air 13 2013.. Köpte dock kabeln via ebay så de kan ju va den som spökar.. men priset va ju 1/10 typ så HEHE

Permalänk
Medlem

Kan vara kabeln som inte fixar så hög bandbredd som behövs för den upplösningen. Vad står det på kabeln? Är det en high speed kabel?

Permalänk
Medlem

Har ett liknade problem, med min mac mini som uppkom efter jag sålde av min receiver.
Tidigare gick det HDMI från mac mini till receiver sen HDMI till TV och det funkade bra.

Nu har jag kopplat mac minin direkt till TVn och den verkar hitta TVn då den listar den som Panasonic-TV i display kanten samt att den finns under sound outputs med.

Däremot lyckas jag inte få någon bild på TVn, känns som det är något grundläggande jag har missat men jag kan inte förmå att få det att fungera.
Jag har verifierat både kablar och HDMI ingångar på TVn med att testa med en PS3 och det funkar bra.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Kan vara kabeln som inte fixar så hög bandbredd som behövs för den upplösningen. Vad står det på kabeln? Är det en high speed kabel?

Har provat två kablar ingen funkar, dock funkar kablarna med allt annat jag testat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du testat adaptrarna med andra datorer nu?

Permalänk
Skrivet av Whitewiz:

Har du testat adaptrarna med andra datorer nu?

Nej inte än, känner bara en som har en mac och har inte träffat honom än!

Visa signatur