Permalänk

"Dongel" till fiber?

Tjena

Har precis skaffat fiber i min nya lägenhet.

Jag dock ett litet jäkla problem, uttaget sitter ovanför dörren i hallen.

Har flyttat in i en trea, så både vardagsrummet och sovrummet är rätt långt bort.

Självklart är en trådlös router ett alternativ, men då måste man sätta den på hatthyllan typ eller något liknande, inte snyggt (samt att en gigabyte trådlös router kostar +1000kr, inte kul).

Finns det något dongel alternativ? Dvs något som bara pluggar in utan att behöva dra massa sladdar.

Permalänk
Medlem

Dra en lång Cat5e längs med taket i en snygg list eller något. Annars är det inte så mycket att göra. Dongel? What?

Permalänk
Skrivet av Johanboyboy:

Tjena

Har precis skaffat fiber i min nya lägenhet.

Jag dock ett litet jäkla problem, uttaget sitter ovanför dörren i hallen.

Har flyttat in i en trea, så både vardagsrummet och sovrummet är rätt långt bort.

Självklart är en trådlös router ett alternativ, men då måste man sätta den på hatthyllan typ eller något liknande, inte snyggt (samt att en gigabyte trådlös router kostar +1000kr, inte kul).

Finns det något dongel alternativ? Dvs något som bara pluggar in utan att behöva dra massa sladdar.

Jag är inte riktigt med på vad du söker, men du kommer inte ifrån en fysisk koppling. Om du vill slippa routern i hallen ser jag ett alternativ som "nätverk över elnätet". T.ex denna från inet. Det finns många varianter att hitta på prisjakt.

Jag sitter själv i samma sits och har löst det genom att "snyggt" dra en kabel längst lister och över dörrkarmar genom lägenheten.

/ Malcolm

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Medlem

En router måste ju inte ligga på hatthyllan, den kan du fästa på väggen ovanför dörren.
Det behöver inte vara en 1000kr router heller, det räcker med en switch med WLAN för 200spänn.

Permalänk
Medlem

En Gigabit-router med trådlös funktion får du ju för typ 600kr.

Om du ska ha en "dongel" till datorn så måste du ju fortfarande ha något som sänder en signal från ditt nätverksuttag, som du kan ta emot. Då behöver du ju en trådlös router ändå.

Det vettigaste är nog att fixa någon snygg kabelkanal och sedan dra en nätverkskabel dit du vill ha den.

Permalänk
Medlem

som fiberinstallatör vill jag gärna veta vilken leverantör som sätter den nästan uppe i taket i hallen?

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem

Har de inte dragit fram några jack åt dig i övriga rum? Låter lite osjysst.

Permalänk

Listerna blir nog snyggast, det kör jag, fast det är lite meck om du kabeln går sönder.

Permalänk
Skrivet av Undie:

Dra en lång Cat5e längs med taket i en snygg list eller något. Annars är det inte så mycket att göra. Dongel? What?

Med dongel menar jag typ som kanske ett mobilt bredband eller liknande.

Ja, list alternativet finns, men det är ju tyvärr det sista.

Skrivet av Chamezz:

En Gigabit-router med trådlös funktion får du ju för typ 600kr.

Det sa jag till säljaren på Elgiganten också, men han sa att det blir bara gigabyte lina om man kör med kabel, om den trådlösa funktionen ska ha gigabyte hastighet så kostar routern +1000kr.

Skrivet av flipp3n:

som fiberinstallatör vill jag gärna veta vilken leverantör som sätter den nästan uppe i taket i hallen?

Wexnet, är en stadsleverantör, sedan finns det flera återförsäljare. (Och nästan och nästan i taket, det är i princip i taket )

Skrivet av orbinski:

Har de inte dragit fram några jack åt dig i övriga rum? Låter lite osjysst.

Tyvärr inte, min flickvän gillar inte idén över att dra en lång kabel över hela lägenheten, med eller utan list.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Listerna blir nog snyggast, det kör jag, fast det är lite meck om du kabeln går sönder.

Klart det kan hända men om du drar den där ingen ska vara och röra sig (och ärligt talat, hur många springer omkring i hörnen kring listerna) så att sladden skulle gå sönder är nog rätt osannolikt

Det går att göra väldigt snyggt med lite ansträngning då man ska dra sladdarna.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Med dongel menar jag typ som kanske ett mobilt bredband eller liknande.

Ja, list alternativet finns, men det är ju tyvärr det sista.

Det sa jag till säljaren på Elgiganten också, men han sa att det blir bara gigabyte lina om man kör med kabel, om den trådlösa funktionen ska ha gigabyte hastighet så kostar routern +1000kr.

Wexnet, är en stadsleverantör, sedan finns det flera återförsäljare.

Tyvärr inte, men flickvän gillar inte idén över att dra en lång kabel över hela lägenheten, med eller utan list.

Gigabit via trådlöst är inget du realistiskt sett kan få, speciellt inte i en lägenhetsmiljö som jag misstänker att det rör sig om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp3n:

Jobbat som installatör av fiber och bredband också.
Tele2, Brukar Skriva in det i avtalen att om teleslitsen inte fungerar så sätts uttaget övanför dörr i hallen.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av FX9:

Gigabit via trådlöst är inget du realistiskt sett kan få, speciellt inte i en lägenhetsmiljö som jag misstänker att det rör sig om.

Nä okej. Men uppenbarligen så finns det gigabyte alternativ till trådlöst också, så man får väl dra en sladd, och sedan köra en trådlös router vid datorn ändå (ipad, laptop, mobil osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp3n:

Telia gör detta För mig och många andra lägenheter så har dom dragit kabel också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Nä okej. Men uppenbarligen så finns det gigabyte alternativ till trådlöst också, så man får väl dra en sladd, och sedan köra en trådlös router vid datorn ändå (ipad, laptop, mobil osv).

Så länge dina enheter inte stöder 5GHz för trådlöst så kan du glömma det. Vad ska du för övrigt med gigabit till en ipad eller mobil förresten? När behöver du nånsin föra över såna mängder data? Jag skulle väl säga att 54 Mbit för en mobil eller ipad (så länge det är stabil Connection) räcker för alla situationer. Till en laptop kanske 130 Mbit räcker för att streama HD material.

Hur du än vrider och vänder på det kommer du behöva en router. Om du sen monterar upp den i en egen låda på väggen i hallen eller om du drar en lång sladd in i ett skåp spelar mindre roll.

Och till en speldator/torrent dator ska man använda sladd.

Och om tjejen säger nej får ni kompromissa. Om hon däremot använder internet så kommer hon snart tröttna ifall saker och ting blir instabila och inte fungerar tillfredsställande och hon kommer acceptera en sladd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Ska du ha Gigabit via trådlöst blir det givetvis dyrt.

802.11AC router = ~1200kr
Adapter/nätverkskort som faktiskt klarar av 802.11AC med specificerad hastighet = ~4-700kr.

På en Gigabit-router i 6-700kr-klassen så får du ju ut i alla fall 300-450Mbit/s trådlöst, vilket är mer än tillräckligt för dem flesta konsumenter.

450 Mbit/s / 8 = 56.25MByte/s, teoretisk maxhastighet, vilket helt klart är godkänt. För att sätta det i perspektiv så skriver en mekanisk hårddisk i 70-125MByte/s.

Du lär inte få ut mer än 12.5MByte/s ändå om du inte har över 100Mbit/s in i lägenheten, rent realistiskt får du ut runt 10-11MByte/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det finns väll inte ens som standard än? Så under 50Mbit med N tekniken, det finns det tyvärr större nytta av högre hastigheter (när det inte finns produkter som stödjer den nya tekniken).

Skrivet av Johanboyboy:

Finns ingen produkt som klarar 1Gbyte. Tror det menas att lan portarna klarar 1Gbit. Dom routrar som klarar 1Gbit trådlöst är korta sträckor och är inte billiga. Plus att ingen av dom produkter du nämner stödjer det.

En riktigt bra krångel fri router är denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380 . Men oavsett vilken du väljer undvik D-link (du kan få allt ifrån fungerande till en som bara jävlas).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Sötast

Var en man

Erbjud att dra kabel snyggt i hela lägenheten, passar det inte så kan hon själv lösa problemet

Får mig att undra om t.ex brandvarnare är för fula för att ha också...

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Ska du ha Gigabit via trådlöst blir det givetvis dyrt.

802.11AC router = ~1200kr
Adapter/nätverkskort som faktiskt klarar av 802.11AC med specificerad hastighet = ~4-700kr.

På en Gigabit-router i 6-700kr-klassen så får du ju ut i alla fall 300-450Mbit/s trådlöst, vilket är mer än tillräckligt för dem flesta konsumenter.

450 Mbit/s / 8 = 56.25MByte/s, teoretisk maxhastighet, vilket helt klart är godkänt. För att sätta det i perspektiv så skriver en mekanisk hårddisk i 70-125MByte/s.

Du lär inte få ut mer än 12.5MByte/s ändå om du inte har över 100Mbit/s in i lägenheten, rent realistiskt får du ut runt 10-11MByte/s.

Så man kommer upp i högrehastigheter än 100/100 (trådlöst) med en gigabit-router i 600-700kr klassen?

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Problem löst, vill tjejen inte ha kablar hon får vara med och betala. Dela kostnaden mellan er så blir det inte så dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Så man kommer upp i högrehastigheter än 100/100 (trådlöst) med en gigabit-router i 600-700kr klassen?

I det interna nätverket ja. Om du t.ex. för över från din dator till din tjejs dator, så kan ni komma upp i dem hastigheterna. Det jag ville poängtera dock är att det inte på något sätt blir en flaskhals om ni INTE har Gigabit även via trådlöst.

Detta förutsätter ju dock att er utrustning även klarar dessa hastigheter.

Skrivet av HerrNilsson54:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Problem löst, vill tjejen inte ha kablar hon får vara med och betala. Dela kostnaden mellan er så blir det inte så dyrt.

Glöm inte 802.11AC-adaptrarna.

Permalänk
Medlem

Varför inte dra en flat nätverkskabel bakom golvlisterna, syns inte och du får kabel för att placera router på passande plats. Jag gjorde så och funkar underbart.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

I mer realistiska förhållande är det runt 50Mbit/s (berodde på hur nära du är routern och antal väggar).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Varför inte dra en flat nätverkskabel bakom golvlisterna, syns inte och du får kabel för att placera router på passande plats. Jag gjorde så och funkar underbart.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Är väl betydligt mycket mer pill?

Hur fungerar listerna förresten? Om man eventuellt tar bort dessa, rycks tapeten med då?

Permalänk
Medlem

Inte mina, beror på om det är limmade eller, satta med fästen eller skruvade. Jag skruvade mina när jag renovererade min lgh och skruva av och satte dit kabeln. Om du bor i hyresrätt så har dem nog tapet fram till listen, tror knappast dem har tagit bort listen varje gång dem bytt tapet. Dra annars med skalpelkniv längs listen för att tapeten inte ska åka med i värsta fall, alltså skära längs listkanten mot tapeten, bör inte märkas eller?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Kan du inte använda ett par såna här?
Ger 200Mbps och ditt fiber ger väl 100?
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/z...
Har ingen egen erfarenhet av dom men hört att det ska fungera.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Jag har använt plugg över elnät upp till 200mbps men fick max 25 och detta med nytt elskåp så det bytte jag direkt då det är upp till hastighet.

Visa signatur

Inet.se fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Inte mina, beror på om det är limmade eller, satta med fästen eller skruvade. Jag skruvade mina när jag renovererade min lgh och skruva av och satte dit kabeln. Om du bor i hyresrätt så har dem nog tapet fram till listen, tror knappast dem har tagit bort listen varje gång dem bytt tapet. Dra annars med skalpelkniv längs listen för att tapeten inte ska åka med i värsta fall, alltså skära längs listkanten mot tapeten, bör inte märkas eller?

Tänkte mer vanliga lister som man fäster fast ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp3n:

Det lär inte va en fiberkonverter som sitter där snarare ett vanligt bredbandsuttag dvs koppar kabel. Vi monterar ibland dessa uttag där uppe för att det är bestämt så. Uttaget ska placeras där kabeln kommer in. Ren idioti tycker jag men allt handlar om pengar! Men ja kan ha fel givetvis men jag har då aldrig sätt en fiberkonverter monterad i takhöjd.

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Är väl betydligt mycket mer pill?

Hur fungerar listerna förresten? Om man eventuellt tar bort dessa, rycks tapeten med då?

beror på hur du monterar dem! Finns självhäftade lister, själv monterar vi dem antingen med skruv/plugg eller lim. Limmas dem får du inte bort dem, å med skruv å plugg, ja då blir de ju skruvhål. Självhäftande vetitusan om dem drar med sig tapet etc vid nermontering.

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"