hårdvarufel eller är windows 7 ostabilt?

Permalänk
Medlem

hårdvarufel eller är windows 7 ostabilt?

Har kört mythtv(linux) länge utan problem på min htpc. Tyvärr så går det ju inte spela på den då. Så jag har gått över till windows 7 och provat windows media center och media portal. Problemet är bara att programmen chrashar och så blåskärmar den ibland. Och det är inte hållbart när man ska ha den till att titta på tv och spela in med. Så jag undrar om windows fortfarande är ett instabilt operativsystem eller om det kan vara hårdvarufel?

Jag har uppgraderat grafikkortet från ett asus geforce 210 till ett evga 650ti, samt minnet från 2x2gb till 2x4gb corsair vengance 1800Mhz. Samt processorn från en athlon X2 250 3,0Ghz till en AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition. Den blåskärmade innan jag bytte grejerna, och den blåskärmar efter. Så dessa delar borde väl inte vara problemet?

Dock har jag läst att wintv usb CI cammen som jag använder kan skapa en del problem. Men kan en sån sak göra hela systemet ostabilt? T.ex crasha spel m.m

Eller är windows ostabilt helt enkelt?

Permalänk
Medlem

Normalt är det ovanligt med blåskärmar och andra tecken på instabilitet i Windows 7. Kan ju vara någon dålig drivrutin t ex.

Har du ominstallerat Windows efter utbytet av processor?

Permalänk
Medlem

Nya grejer, vad ligger tempen på? Är grejerna överklockade?

Om du inte installerade om Windows efter uppgraderingen så börja med det!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Japp har installerat om allt från scratch. Har för mig att jag läst nått om att ssd:er kan orsaka bsod? Operativet ligger på en ocz vertex2 60gb om jag inte minns fel. Psun är heller inte den bästa. Plexgear 500w. Men som sagt. Allt har fungerat bra i linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Nya grejer, vad ligger tempen på? Är grejerna överklockade?

Om du inte installerade om Windows efter uppgraderingen så börja med det!

Inte överklockat något. Processorn ligger väl på dryga 50 grader när man spelar, moderkortet under 50 grader. Grafikkortet vet jag inte hur man kollar tempen på i windows.

Permalänk
Medlem

OCZ är inte kända för bra SSD:er tyvärr.
Du har inte någon annan disk att testa med?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

OCZ är inte kända för bra SSD:er tyvärr.
Du har inte någon annan disk att testa med?

Ska prova riva ur alla diskar och tv-kort m.m som inte behövs, och se om det blir bättre. Annars lutar det väl åt nyinstallation på en vanlig mekanisk disk då. Men som sagt samma system har gått i veckor utan problem när jag körde linux.

Permalänk

Hade själv OCZ Vertex 2 som kraschade. De har tyvärr varit väldigt instabila men det finns en firmware på OCZs hemsida som ska ta bort alla problem så börja med att installera den och se om det hjälper. Om man har otur så kan disken krascha på ett sådant sätt att den låser sig och inte går att fixa, detta ska dock inte vara nått problem om man installerar den nya firmwaren.

Permalänk
Medlem

avinstallerade och plockade ur allt utom 1 tv-kort samt grafikkortet. Datorn låste sig ändå när jag startade assassins creed brotherhood.

Ska prova ny firmware till ssd:n

Permalänk
Medlem

har provat lite med windows media center och ny firmware på disken. Inga blåskärmar. Däremot så bara stängde wmc ner sig utan att det kom upp någon ruta att det slutat fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

har provat lite med windows media center och ny firmware på disken. Inga blåskärmar. Däremot så bara stängde wmc ner sig utan att det kom upp någon ruta att det slutat fungera.

instabila minnen ?
testa öka spänningen på dem så de ligger lite över 1,5 om du kan med moderkortet (brukar sjunka lite i spänning vid fler än två stickor i samtidigt samt så kan du behöva ställa upp dem manuellt så de går i rätt mhz...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

hm. Skumt. Står i bios att minnen bara går i 667Mhz. Vet inte riktigt hur jag får upp farten på dom.

Permalänk
Skrivet av GVR4:

Japp har installerat om allt från scratch. Har för mig att jag läst nått om att ssd:er kan orsaka bsod? Operativet ligger på en ocz vertex2 60gb om jag inte minns fel. Psun är heller inte den bästa. Plexgear 500w. Men som sagt. Allt har fungerat bra i linux.

Jag kom så långt, sedan vek jag mig av skratt. Inte av roliga erfarenheter dock. Trasigt ram, och eviga problem med vertex-tvåor, är dom enda orsakerna jag vart med om som orsakat återkommande blåskärmar på windows 7/8. Utöver det har jag haft en ensam blåskärm vid installationen av en nysläppt Nvidia-drivrutin.

Senast i helgen bråkade jag med problem på en ny dator, med operativet på en vertex2. En firmware-uppdatering halverade felfrekvensen, men inte mer än så.
Jag läste 5 omdömen på diskar jag tänkte byta den mot, tre av dessa omdömen passade på att såga tidigare ägda vertex-2.

Dom har fungerat felftitt månader i sträck, men njae, det känns inte som dom är byggda för någon långsiktig stabilitet. jag har iallafall beslutat mig för att inte använda dom till annat än kortsiktig lagring av oviktig data i framtiden.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

hm. Skumt. Står i bios att minnen bara går i 667Mhz. Vet inte riktigt hur jag får upp farten på dom.

Det bör vara rätt hastighet 667x2 = 1333, beror lite på hur bios presenterar hastigheten
Alla minnen går max 1333Mhz utan åtgärder från din sida, du måste alltså manuellt ställa in att dom ska gå snabbare.

Windows 7 är väldigt stabilt om systemet är fritt från hårdvaru eller mjukvaruproblem

Föreslår att du börjar med ett minnestest, finns ett inbyggt i windows du kan köra, eller så laddar du ner memtest86+ som är bättre http://www.memtest.org/

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag kom så långt, sedan vek jag mig av skratt. Inte av roliga erfarenheter dock. Trasigt ram, och eviga problem med vertex-tvåor, är dom enda orsakerna jag vart med om som orsakat återkommande blåskärmar på windows 7/8. Utöver det har jag haft en ensam blåskärm vid installationen av en nysläppt Nvidia-drivrutin.

Senast i helgen bråkade jag med problem på en ny dator, med operativet på en vertex2. En firmware-uppdatering halverade felfrekvensen, men inte mer än så.
Jag läste 5 omdömen på diskar jag tänkte byta den mot, tre av dessa omdömen passade på att såga tidigare ägda vertex-2.

Dom har fungerat felftitt månader i sträck, men njae, det känns inte som dom är byggda för någon långsiktig stabilitet. jag har iallafall beslutat mig för att inte använda dom till annat än kortsiktig lagring av oviktig data i framtiden.

Mjo. Jag har varit lite skeptisk mot den här disken. Dock la jag volten på 1,55 på minnena nu och ökade dom till 1600Mhz och nu kan jag inte tvinga WMC att crasha längre. Peppar peppar...

Permalänk
Medlem

Verkar ju lovande det här! Har monterat tillbaka allt och stressat datorn på olika vis utan några blåskärmar eller krascher än. Hade problem med att den startade om hälften av gångerna den gick ur vänteläget förut. Men nu verkar det också fungera som det ska.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande lite problem. Inga blåskärmar längre sen jag plockade bort ett kontrollerkort och cammen. Men ibland startar den om när man väcker den från vänteläget. Och sen igår så vill den inte längre vakna om man använder fjärrkontrollen.
Fungerar ibland att väcka den med mitt trådlösa tangentbord. Men ibland måste man använda knappen på datorn. Misstänker moderkortet eller psu. Har läst att dålig 5vsb kan ge liknande problem. Vilket är mest troligt?

Skickades från m.sweclockers.com